Motstånd till datorfläktar på 12v

Miklen
15 november 2007 ·

Jag för min del bryr mig inte om hur tyst fläkten i min bil e iofs tongue speciellt inte när den ska kyla slutsteg.. hehe.. Hellre en som blåser ordentligt då.

Sunken-NSR NO SHAME RACING CREW
16 november 2007 · 162 Inlägg

Arto skrev:
Får man fråga vart du har tänkt sätta fläktarna och varför? :s

Jag ska ha 4st i bagageluckan som ska kyla mitt slutsteg som ska ligga under "golvet" i bilen. big_smile ska lägga upp bilder snart.

För att bli gammal och erfaren måste man vara ung och galen.
/ Sunken
BMW M3 "2 fun 2 be good" (2002)
R_fused There is no replacement for displacement
17 november 2007 · 630 Inlägg

loudness skrev:

Phaetoon skrev:

Losgard skrev:
Seriekoppla 2 st så får dom maximalt mellan 6 och 7.4 volt :-)

Precis så jag menade. Två parallellkopplade kablage med 2 seriellkopplade fläktar på varje kablage.

en datorfläkt går knappt om den inte får 12volt men har gett han svar i ett pm att han ska lägga ett 6ohms motstånd i serie med fläkten så får han ner 14volt till ca 12

ööh det gör dom flesta visst det?? iallafall i en dator där man kan sänka spänningen rejält utan att dom stannar

Phaetoon
17 november 2007 · 8 156 Inlägg

loudness skrev:

Phaetoon skrev:

Losgard skrev:
Seriekoppla 2 st så får dom maximalt mellan 6 och 7.4 volt :-)

Precis så jag menade. Två parallellkopplade kablage med 2 seriellkopplade fläktar på varje kablage.

en datorfläkt går knappt om den inte får 12volt men har gett han svar i ett pm att han ska lägga ett 6ohms motstånd i serie med fläkten så får han ner 14volt till ca 12

Jag kör mina i 5V. (Har provat en hel del olika fläktar, Papst, Adda, Antec, Enermax och Noctua. Papst och Noctua är tystast. Noctua är garanterat tystast (deras 120mm fläkt låter inte speciellt mycket när den körs i 5-6 volt. 8dB(A).
Men den är ful som stryk.
Jag har för övrigt kört alla ovanstående märken i 5V. Visserligen är det bra märken. Kan tänka mig att Biltemafläktar kräver mer än 5V för att snurra runt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
17 november 2007 · 8 156 Inlägg

speedfight89 skrev:

Arto skrev:
Får man fråga vart du har tänkt sätta fläktarna och varför? :s

Jag ska ha 4st i bagageluckan som ska kyla mitt slutsteg som ska ligga under "golvet" i bilen. big_smile ska lägga upp bilder snart.

Varför inte en eller två större 120mm fläktar istället för fyra små?
Har du några fläktar i lager, eller tänkte du köpa nya?
Ska dom synas eller inte?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Danne
17 november 2007 · 145 Inlägg

shit vad många yrar tongue

bara koppla in fläktarna inga som hellst problem, samt vill man få dom tystare så kan du baa sätta ett motstånd imellan så dom får t:ex 5volt och det är heller inga problem bar att dom går saktare, låter mindre men blåser även mindre.

Känns som en 5åring kan detta tongue skärp er ni andra som svarat tongue

Losgard
17 november 2007 · 1 688 Inlägg

Jag kör seriekopplade fläktar i min dator, har svårt att säga att dom inte snurrar i världens hastighet smile
Dom har snurrat sedan 2001 smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang