Trimkam till 850 tdi

Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
21 november 2007 · 164 Inlägg

Tja! Och så nästa fråga!

Någon som vet var man kan få tag i trimkam till min 850 tdi!

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
zovix Maskinbefäl
21 november 2007 · 1 038 Inlägg

Vad ska du med en trimkam till? Du kommer ändå inte lyckas få den att varva tillräckligt mycket för att ha nytta utav den. Bättre i så fall att höja upp laddtrycket och kompsänka.

Är mycket sällan som ventiltiderna och lyften är det kritiska hos en diesel utan det är snarare frågan om att få dieseln att förbrännas i tid. Dessutom när motorn är direktinsprutad har du inte problemet med att bränslet skiljer sig från luften i insugningen som på en bensinare utan blandningen sker i cylindern.

Hur du än jobbar kommer du få problem med att få en diesel att varva mer än 5-6000 rpm (normal pumpteknik)

Dessutom har du mycket mer att vinna på att modifiera din egen rotorpump än att börja laborera med kamaxlar, men ska du göra det krävs ! mycket ! Kunskap.

Problemet är att pumpen tillåter ett visst varvtal sen börjar den tappa sin kapacitet och minskar den insprutade mängden.

Mitt tips, tänk om och fundera i andra banor, ett trimrecept för en bensinbil funkar inte på en diesel.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
21 november 2007 · 164 Inlägg

zovix skrev:
Vad ska du med en trimkam till? Du kommer ändå inte lyckas få den att varva tillräckligt mycket för att ha nytta utav den. Bättre i så fall att höja upp laddtrycket och kompsänka.

Är mycket sällan som ventiltiderna och lyften är det kritiska hos en diesel utan det är snarare frågan om att få dieseln att förbrännas i tid. Dessutom när motorn är direktinsprutad har du inte problemet med att bränslet skiljer sig från luften i insugningen som på en bensinare utan blandningen sker i cylindern.

Hur du än jobbar kommer du få problem med att få en diesel att varva mer än 5-6000 rpm (normal pumpteknik)

Dessutom har du mycket mer att vinna på att modifiera din egen rotorpump än att börja laborera med kamaxlar, men ska du göra det krävs ! mycket ! Kunskap.

Problemet är att pumpen tillåter ett visst varvtal sen börjar den tappa sin kapacitet och minskar den insprutade mängden.

Mitt tips, tänk om och fundera i andra banor, ett trimrecept för en bensinbil funkar inte på en diesel.

Mvh Magnus

Jag har inte tänkt så mycket på det här över huvud taget men det var så att jag såg en bil på blocket för ett tag sen.
Det var en Passat tdi 95:a 90hk som var trimmad! Den hade kcr box vilket skulle ge 110hk men sen satt det även en annan kan i den! Den var bänkad till 147hk på hjulen vilket gjorde mig intresserad av vad som hände med en annan kam i min bil! Därför tänkte jag om någon visste nåt om just kammar till diesel...

MVH Per

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
torpis Forummoderator
21 november 2007 · 10 572 Inlägg

man behöver ju inte ha en kam som har öppettider ämnade för jhöga varvtal, man kan ju öka lyftet och ändra nockvinkel (blir det va?)  så man lyfter mer och längre Fast fortfarande vid 4000rpm.  smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Blacksmoke Säljare/Lagerarbetare
22 november 2007 · 164 Inlägg

torpis skrev:
man behöver ju inte ha en kam som har öppettider ämnade för jhöga varvtal, man kan ju öka lyftet och ändra nockvinkel (blir det va?)  så man lyfter mer och längre Fast fortfarande vid 4000rpm.  smile

Ja inte vet jag? har inte labborerat med kammar alls... Men det låter ju som det skulle funka!

Gasen sitter till höger och ingen annan stans!!!
BMW 320/325 "M20B25 T" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang