Vectra 2000 Fyrhjulsdrift

Rohdin
8 januari 2006 ·

ska inhandla mej en 2000 förmodligen...och vissa har 4x4,vilket är bra förutom att dem har sämsta ryktet,väldigt många har upplyst mej om att den är helt kass osv osv,har själv inga erfarenheter,men om ni vet vad som är felet eller själva stött på liknande kan ni ju säga det....eller va man ska göra åt det

MilleN
8 januari 2006 · 9 108 Inlägg

Drivlinan är inte bra på dom helt enkelt..

Jag hade en 2000 4x4 -90 förra vintern, underbart rolig bil att köra! Hade gått över 28000 mil så den var rätt gammal men den gick skitbra verkligen. Enda problemet var att den blev framhjulsdriven ibland, men då var det bara att starta om bilen så funkade 4x4 igen, var en liten varningslampa som lös.

Kolla upp så fyrhjulsdriften funkar innan du köper, tråkigt att betala för 4x4 när den bara funkar ibland.
Men även om du får en framhjulsdriven så är det jävligt pigga bilar! 0-100 på runt 8-8,5 sekunder är inte dåligt för en så gammal bil.

Rohdin
8 januari 2006 ·

MilleN skrev:
Drivlinan är inte bra på dom helt enkelt..

Jag hade en 2000 4x4 -90 förra vintern, underbart rolig bil att köra! Hade gått över 28000 mil så den var rätt gammal men den gick skitbra verkligen. Enda problemet var att den blev framhjulsdriven ibland, men då var det bara att starta om bilen så funkade 4x4 igen, var en liten varningslampa som lös.

Kolla upp så fyrhjulsdriften funkar innan du köper, tråkigt att betala för 4x4 när den bara funkar ibland.
Men även om du får en framhjulsdriven så är det jävligt pigga bilar! 0-100 på runt 8-8,5 sekunder är inte dåligt för en så gammal bil.

aha du,får kollas upp.

Ja det är roliga bilar,gamla oplar..
Du vet inte varför den kopplade ur sej själv till FWD ibland? fast den hade ju rullat rätt långt iförsäg...
hehe nej det är inte illa för en tjock Opel,hur går din egna?

MilleN
8 januari 2006 · 9 108 Inlägg

Fördelningslådan är den svaga punkten i opels 4x4.. Som jag fattat det är det samma drivlina i Vectra 2000 4x4 som i Calibra/Vectra Turbo med 54 hästar mer så den lär ju hålla bättre på 2000-modellen i alla fall.

min går 0-100 på drygt 7sek.. Duger till att spöa de flesta original-saabarna i trakten i alla fall wink Det grymma med 2000 4x4 var ju att på vintern är det INGEN som har en chans wink 0-100 på lite över 9 sekunder på SNÖ och den gör inte bort sig i kurvorna heller precis!

En tråkig grej med vectrorna är att de brukar rosta i bakre skärmkanterna, annars är de inte så rostbenägna!

Personligen blev jag sugen på RWD på vintern så jag sålde vectran billigt och köpte en Omega 2,0 istället. Ångrar mig lite nu när snön har fallit wink

edit: på www.opelsportclub.com 's forum finns rätt mycket att läsa om vectra 4x4!

Senast redigerat av MilleN (8 januari 2006)

Rohdin
9 januari 2006 ·

MilleN skrev:
Fördelningslådan är den svaga punkten i opels 4x4.. Som jag fattat det är det samma drivlina i Vectra 2000 4x4 som i Calibra/Vectra Turbo med 54 hästar mer så den lär ju hålla bättre på 2000-modellen i alla fall.

min går 0-100 på drygt 7sek.. Duger till att spöa de flesta original-saabarna i trakten i alla fall wink Det grymma med 2000 4x4 var ju att på vintern är det INGEN som har en chans wink 0-100 på lite över 9 sekunder på SNÖ och den gör inte bort sig i kurvorna heller precis!

En tråkig grej med vectrorna är att de brukar rosta i bakre skärmkanterna, annars är de inte så rostbenägna!

Personligen blev jag sugen på RWD på vintern så jag sålde vectran billigt och köpte en Omega 2,0 istället. Ångrar mig lite nu när snön har fallit wink

edit: på www.opelsportclub.com 's forum finns rätt mycket att läsa om vectra 4x4!

Ja 54 hästar är ju lite skillnad wink.Jag får hoppas den håller annars anser jag att det är skit.

ojoj du har en riktig räcer orginal du,skulle vatt något det också faktiskt.Hehe nej den låter rätt grym i snön faktiskt wink låter sköjj.

Jo rosten är dryg men jag har all tid ivärlden så det är nog inga större problems,hehe jo jag hade också ångrat mej i din sits wink

Ja tack,har redan fått tillsägelser om att titta in där,få la ta och göra det! Tack

carnageman Rallyförare
11 januari 2006 · 1 075 Inlägg

Har du en opel vectra eller calibra (samma fördelningslåda tror jag bestämt)
Sälj bilen, för rasa lär den göra. Om du har en Turbo/Combat så lär den rasa fortare än om du har en vanlig 4x4 sugare...

Subaru har tillförlitlig 4x4, likaså mitsubishi, akta dig för mazda & volvos låtsas 4x4 (AWD)
Finns flera tillförlitliga men som sagt, vectra,calibra,Volvo AWD & mazda 323.... se upp!

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Rohdin
13 januari 2006 ·

okej ska se upp men kan du motivera lite? tongue...jo fördelningslådan men alltså det verkade mera som du klandrade de andra märkena

Senast redigerat av Rohdin (13 januari 2006)

JohnnyN Rutinerad medlem
13 januari 2006 · 1 938 Inlägg

Jag har provkört en Calibra 4x4, och vilken skillnad på körglädje big_smile
Nästan så jag fick lust att sälja min Calibra och köpa en 4x4 istället wink
Men alla säger att de har klena fördelarlådor, så jag vet inte vad jag ska säga åt dej hmm
Men hittar du en Opel med "välbehållen" (hur du nu ska kunna vet det då wink) så har du nog körglädje som heter duga, särskilt på vintern big_smile

4G63GalantGTI_R Avstängd
13 januari 2006 · 138 Inlägg

varför köpa en opel?....kan man inte köpa en bra bil när man ska göra det??som rally killen skrev..
Subaru eller mitsubishi e dässutom driftsäkra.. ja menar,, större risk att de startar om man nu ska åka på  vintern...kan ju va bra?...stargas blir ju dyrt i längden har haft en vectra o kört skiten ir i grustag...startade ju knappt.. ska du köpa budget köp ford ist dom GILLAR att bli plågade...

MilleN
13 januari 2006 · 9 108 Inlägg

Jag har haft 6 gamla oplar nu och INGEN har varit problem med att starta även mitt i vintern! Jag lät min nuvarande vinterbil (omega 2,0i) stå ute i en månad i massa minusgrader och ändå gick den igång direkt.

Så nu snackar du i nattmössan galanten.. Jag har haft ford en vinter också, aldrig mer, den gick direkt till skroten. Men visst startade den alltid. Men oj vilken jäkla skit.

MEN nu vill jag inte göra den här tråden till nån märkespajkastning här..

Hur som helst: hittar du en Vectra 2000 4x4 med OK drivlina så köp den, mycket bil för pengarna, mer välutrustad än många av dagens bilar med färddator osv osv

gasatillsderasar
23 januari 2006 · 6 Inlägg

Om jag vore du skulle jag inte brytt mej om vad folk säger om fördelningslådan, det finns lösningar till den för mellan 3 till 4 000 ifall packboxen eller lameller skulle gå sönder.
Jag har gasat med min Calle Turbo (ca 280-300hk) i två år och det har inte gått sönder/kostat något förutom lite plast, däck, olja och övriga service saker... och då gasar jag.
En vanlig sugares fördelningslåda (kombinerat med F20lådan) är klenare än turbons men det betyder inte att den kommer rasa, någon annan i tråden påstod sig veta att det är tvärtom.

PeppeVectra Peppe Vectra
23 januari 2006 · 1 076 Inlägg

fördelningslådan är svag på vibrationer det är därför den går sönder! för den som undrar.
stadiga och jämna byten av bussningar och däck motverkar detta en väldigt bra tid frammåt.
de är när leder mm börjar kränga rundor i fästena som fördelningslådan tar stryk. så är de på ALLA bilar. dock har inte ople gjort någon åtgärd för detta utan håller soig i regel till 2wd, (finns undantag). Ett rejält bussningskit med hårda bussningar eller uniballs så blir de säkert bra. tänk dock på att det är svårt att få tag på delarna när dom går isönder, de va de som avskräckte mig, jag hatar å leta reservdelar som inte gr att få tag på nya.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
gasatillsderasar
23 januari 2006 · 6 Inlägg

Luficer, vilka delar är svåra att få tag i? Bussningskittet?

PeppeVectra Peppe Vectra
23 januari 2006 · 1 076 Inlägg

gasatillsderasar skrev:
Luficer, vilka delar är svåra att få tag i? Bussningskittet?

Bussningskittet nej, de tror jag inte. de är fördelningslåda jag tänker på.

Bussningskittet finns ju till calibran å de är ju näst intill samma chassi så de ska väl funka tror ja men jag har inte hittat något till just vectra, nu kanske jag inte har letat så där EXTREMT efter de.
Du kanske har något tipps?

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
gasatillsderasar
23 januari 2006 · 6 Inlägg

Här finns fördelningslåda (tror det är dom som tagit över tillverkningen av Opels f-låda)
http://www.dorfbrunnen-garage.ch/englisch/verteiler.htm
Men dock så behöver du inte köpa en därifrån eller låta dom reparera din gamla.
Som jag skrev tidigare så finns det lösningar för 3 till 4 000 här i Sverige.
Bussningskittet vet jag inte vart man får tag i, men många säger sej ha det så det går säkert att få fram.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang