Honda, hydralisk koppling död!

Godspeaker Specialist
16 december 2007 · 1 187 Inlägg

Bilen har stått stilla i 5 dagar. Nu i dag så märkte jag att kopplingen inte tog. sad

Det finns ingen vätska kvar i systemet. Pedalen tar bara de 2 nedersta centimetrarna.

Jag hittar ingen läcka. Kan det vara så att någon cylinder har gett mig sig och ätit upp all vätska? Eller har någon slang gett upp och den har läkt utan att jag ser det (är en jävla massa japs-rör i vägen som skymmer sikten).

Någon som har varit med om något liknande, och kan ge mig några konkreta tips ?

All hjälpt mottages tacksamt!

Honda Prelude 2,2 vti. 14.000 mil, motor orginal och orörd, välvårdad.

Vänligen, Tobias

Senast redigerat av Godspeaker (16 december 2007)

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
engolf
16 december 2007 · 3 235 Inlägg

Fyll på med vätska och låt den gå på tomgång och be nån pumpa med kopplingen. Läcker det stort, så kommer du att se om det droppar, om inte kan du ge det några dagar och kontrollera om nivån i behållaren sjunker.

är det gemensamt system för koppling och broms?
Då kan det vara ett tråsigt bromsrör nånstans...

MrTurbo Better than God \o/
16 december 2007 · 1 882 Inlägg

Klart du har en läcka...  Vart skulle vätskan annars ta vägen, dunsta? smile

kan vara slavcylindern som sitter inne i sprängkåpan som läcker, dp kan vätskan samlas i sprängkåpan och inte droppa ur...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Godspeaker Specialist
16 december 2007 · 1 187 Inlägg

MrTurbo: Haha, ja, om det ändå bara dunstat. Hade varit så mycket enklare då roll
Nej, tack o lov sitter slavcylindern utanpå sprängkåpan. Den rör sig när man trycker på kopplingen, de nedersta två centimetrarna tar fortfarande. Lillebror satt o pumpade de centimetrarna undertiden som jag hängde nere i motorn o försökte hitta något som läckte, utan resultat. Allt ser helt ut och inget spill.


engolf: Iom att det inte är något vakum inkopplat till det där, så ska det väl inte spela någon roll om motorn rullar eller ej ? och systemet är slutet, har inget med bromsen att göra.

Hittade bilder i min servicemanual:
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/209985_jjlrwa.jpg
Kopplingskrets: Honda prelude
http://www.garaget.org/gallery/archive/59819/209988_19cbi3.jpg
Kopplingskrets: Honda prelude Slavcylinder

vad ska man börja felsöka ?

Vad är "Clutch Damper"? ... det är det enda stället som jag inte ser ordentligt på, måste in under bilen sad funderar på om det är där som det är något hål...

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Godspeaker Specialist
18 december 2007 · 1 187 Inlägg

Hittade felet.

Om kopplingscylindern gått åt skogen, så behöver ju inte vätskan ligga på utsidan av torpedväggen... Den kan ju naturligtvis följa pistongen in till pedalen sad
så nu ligger det vätska under pedalstället istället. ... den får ligga där tills vidare.

Ny kopplingscylinder beställd, bör väl inte vara några större problem med att montera den.

Så för att dela med mig av min nyvunna vishet: Om du har en hydralisk kopplig, kontrollera vätskenivån då och då.
Om den sjunker: felsök innan du har golvet av din bil marinerad i bromsvätska tongue

Turbo? No. Balls!
Honda Prelude 2,2 Bus-bygge
Chevrolet S10 4,3 Ful-bygge

"Ecodriving is for poor people"
Chevrolet S10 4.3l "Skorven" (1996)
Honda Prelude 2.2 VTi "BB6 Vulture" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang