Rycker när laddet kommer? vad för koppling?

A_Larsson Nossebro
7 januari 2008 · 21 Inlägg

Hej.. jag har en 940 ltt -97. har pyst upp laddet till 0,6 ungefär och när man åker på tex 5:an i 70 och trampar på och ska upp till 90 så rycker det typ när den laddar.. men den gör inte så när man ligger på lägre växel så det inte går så tungt... vad kan detta vara?

Och nästa.. när jag hade pyst upp laddet till 0,8 så orkade inte kopplingen hålla emot så nu är frågan vad jag ska byta till för koppling? jag har tänkt att byta till ett 19T aggregat senare så ska hälst hålla för de ochså..

Tackar så länga för alla svar:D
_________________

Bilar utan turbo är ingen bil :P
buttrus örebro
7 januari 2008 · 46 Inlägg

Tja

Att åka på typ 5:ans växel i 70 och sen stampa på så att turbon verkligen får kämpa är det perfekta sättet att döda sin motor på..det är så många skjuter sina vevstakar..mkt bättre att bara växla ner å dra till varvstoppet om man nu tycker det e roligt:)..Ska aldrig seg dra en turbo.. Problemet med att det rycker beror nog på att du har anv dej av pys ventil och lurar wastegaten.. hade sån på min när jag köpte den..Vart lite olika ladd:) lite spännande först kunde det vara 1.1 sen nästa gång vart det 1.5..slet bort skiten å justerar allt på staget ist.. Och vipps så försvann problemet..

Problem 2:

Jag har R lamellen och t5:ans tryckplatta på min 850.Har vissligen en T18, men turbons storlek har ju ingen betydelse om man inte ska ladda mer.. 0.6 är ju alltid 0.6 oavsett turbo..eller hur mkt man nu vill ladda.. min laddar 1.3 nu och det går fin fint,slirar inget alls på kopplingen..Om nu det passar på en 940,det vet jag tyvärr inte:(

Hoppas det hjälpe något..Är inte värdsmästare på detta,men det var iaf mitt förslag..Sen finns det säkert en miljon olika åsikter:)

hejsvejs

Kia Ceed SW "Eco Dynamics" (2011)
Volkswagen Polo "Miljöbilen" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang