BMW 318 ticar på låga växlar på höga varv.

joel91
30 juli 2007 · 124 Inlägg

BMW 318 89a ticar på höga varv på låga växlar även när den är varm har gått över 25,000 mil 
behöver snabba svar.

viGGe- Tyskstükare!
30 juli 2007 · 225 Inlägg

Dåliga ventiler?
Kan räcka med att kanske spänna dom lite..
Är ingen BMW expert, men kompisens hade liknande problem på sin 325:a

Konstapeln Snickar guru
30 juli 2007 · 278 Inlägg

bmw överlag tickar

Nightrun 2007: 2a :)
Kör M3 E46..
viccoA
30 juli 2007 · 3 111 Inlägg

Vet inte om den har hydrauliska ventiler som ställs via oljetrycket. Så prova att byt olja och se om det hjälper lite, tickande motorer kan beror på att oljebytena inte skötts som det skall. Ha i åtanke att alla bmwmotor tickar lite generellt. Om den inte har hydrauliska ventiler mät upp ventilspelet och gör ventiljustering.

Senast redigerat av viccoA (30 juli 2007)

Lewa Rakapparat
30 juli 2007 · 301 Inlägg

Mina har då alltid småtickat samt kompisarnas hmm

barrre Evolution Garage
31 juli 2007 · 394 Inlägg

Min tickar precis som din gör under belastning på låga varv.
Jag har en 318is -94.

Se bara till att byta olja ofta så är det nog lugnt.

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Toyota Supra TT VVTi "Brukis" (1998)
Opel Commodore Coupé V8 "Kommandoran" (1970)
Volvo 242 2JZ "Den gule" (1975)
Lindberg88
31 juli 2007 · 1 418 Inlägg

du har den kassa m40 motorn med hydraliska lyftare och felkonstruerad topp (för högt kamtryck), se till att inte snåla med oljebyten så blir det inte värre iaf.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.
kiiiimpa
10 januari 2008 · 287 Inlägg

Lindberg88 skrev:
du har den kassa m40 motorn med hydraliska lyftare och felkonstruerad topp (för högt kamtryck), se till att inte snåla med oljebyten så blir det inte värre iaf.

har bmw 318i 87 årsmodell också den där m40 motor?

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
båge montör och hobby mekaniker
10 januari 2008 · 2 672 Inlägg

har för mig att jag läst att dom bytte motr runt -97! men som sagt, M40 motorn funkar bra, förutom felkonstruktionen i toppen! med för högt kamtryck.. så kamrem å olja å sånt bör bytas oftare än det står i böcker!

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
kiiiimpa
10 januari 2008 · 287 Inlägg

okej:( kan man inte byta toppen då mot en annan?

volvo ska de va :)
Volvo 945 turbo "turboskåpet" (1992)
Taunuus
10 januari 2008 · 263 Inlägg

kiiiimpa skrev:
okej:( kan man inte byta toppen då mot en annan?

nepp, men man kan byta till äldre m10an som är en ganska schysst motor, eller en is motor så blir de lite åka oxo wink

Ford 17M "Taunus" (1967)
Jocke0155
10 januari 2008 · 279 Inlägg

båge skrev:
har för mig att jag läst att dom bytte motr runt -97! men som sagt, M40 motorn funkar bra, förutom felkonstruktionen i toppen! med för högt kamtryck.. så kamrem å olja å sånt bör bytas oftare än det står i böcker!

-94 bytte dom. Jag hade tur och fick M43 även fast min togs ut sent -93.
Det är inget fel på M40 om man sköter dom!
Du kan läsa lite på autopower.se (tror jag) om tips och sånt!

Måste tillägga att jag har för mig att kamremmen ska bytas var 4000 mil.

Senast redigerat av Jocke0155 (10 januari 2008)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang