störande ang fordonsskatt

TRYIT Teddan
10 januari 2008 · 2 495 Inlägg

först vill jag säga att jag är inte den som klagar på skatter som har med bilar
egentligen men detta irriterar mig.

en ny bmw 3serie kostar ca 4000kr i skatt, en golf 5 tdi ca 3500kr osv... alla dessa bilar har lägre skatt pga partikelfilter.

men sen kan stefan, nisse, lärkan osv i sina gamla kolande miljö svin till bilar tex 240 , 740 med d24 eller gamla kcr trimmade 525tds .
dom kan lastbilsreggas och ha lägre skatt än en ny med partikelfilter. ¨

eller ännu värre dom som är skattebefriade .....

var finns logiken ???

jag skiter i om min bil kostar 4000kr i skatt , men då skall en gammal 740 kosta 8000 eller kanske tom 12 000kr

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
10 januari 2008 · 5 042 Inlägg

Det ligger nått i det du däger i alla fall smile

C H E V R O L E T <3
Toresbo
10 januari 2008 · 261 Inlägg

dieselrök är fint! mer gamla påställda dieslar

TRYIT Teddan
10 januari 2008 · 2 495 Inlägg

Beatnikbandit skrev:
dieselrök är fint! mer gamla påställda dieslar

det var ju ett moget och givande svar.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar
Subaru Impreza Wrx "Isbilen" (2001)
BMW 118d "miljöbilen" (2009)
ErikAxelsson
10 januari 2008 · 517 Inlägg

r-ted skrev:
först vill jag säga att jag är inte den som klagar på skatter som har med bilar
egentligen men detta irriterar mig.

en ny bmw 3serie kostar ca 4000kr i skatt, en golf 5 tdi ca 3500kr osv... alla dessa bilar har lägre skatt pga partikelfilter.

men sen kan stefan, nisse, lärkan osv i sina gamla kolande miljö svin till bilar tex 240 , 740 med d24 eller gamla kcr trimmade 525tds .
dom kan lastbilsreggas och ha lägre skatt än en ny med partikelfilter. ¨

eller ännu värre dom som är skattebefriade .....

var finns logiken ???

jag skiter i om min bil kostar 4000kr i skatt , men då skall en gammal 740 kosta 8000 eller kanske tom 12 000kr

Du har faktiskt en poäng..

Toresbo
10 januari 2008 · 261 Inlägg

en gammal 740 diesel är inte gratis i skatt som tur är. ännu bättre är att regeringen höjde skatten på alla lastbilsreggade bilar med 45% vid årsskiftet.

holyday Mek
10 januari 2008 · 88 Inlägg

r-ted skrev:
först vill jag säga att jag är inte den som klagar på skatter som har med bilar
egentligen men detta irriterar mig.

en ny bmw 3serie kostar ca 4000kr i skatt, en golf 5 tdi ca 3500kr osv... alla dessa bilar har lägre skatt pga partikelfilter.

men sen kan stefan, nisse, lärkan osv i sina gamla kolande miljö svin till bilar tex 240 , 740 med d24 eller gamla kcr trimmade 525tds .
dom kan lastbilsreggas och ha lägre skatt än en ny med partikelfilter. ¨

eller ännu värre dom som är skattebefriade .....

var finns logiken ???

jag skiter i om min bil kostar 4000kr i skatt , men då skall en gammal 740 kosta 8000 eller kanske tom 12 000kr

Kan ju vara så att staten får in mindre i skatt på bränsle (på grund att en nyare bil drar mindre) så tar dom det på vägskatten istället.smile
Mvh Bert

Livet börjar vi 2 bars ladd
Audi RS4 Biopower "Performance made by Holyday" (2001)
Dotte funderare...
10 januari 2008 · 83 Inlägg

Jaaa du.. sitter o eldar upp mig angående det som trillade ner i min brev låda igår. Den nya skatten på lätta lastbilar!
Jag köpte mig en skoda pickis diesel så klart för jag behövde en billig pendlarbil. Kostade då 1600kr/år i skatt. Kanske inte bara därför utan jag behöver helt enkelt en bil med flak.
Till saken hör ju även att vår "kära" regering betalar även ut stöd till företag som ligger på landet just därför att man ska ju befolka glesbygden som det så vackert heter... Nåja. Åka kollektivt?? Nee det finns inte där ute nä.... O vad händer sen? JO sen när de väl gör folk mera beroende av bilen vad gör de då? Jo först höjer de dieselpriset! Sen så höjer de skatten till helt osanna 2500:-. O man är helt maktlös.
I brevet som bifogades med inbetalningskortet så stod det att en av anledningarna var att genom att höja skatten så skulle man stävja ombyggnaden av personbilar till lätta lastbilar... Synd att det drabbar dom som har just en lätt lastbil just för flakets skull....

Hade för mig att regeringen pratade om att man skulle få mera kvar i plånboken..?? av vadå? damm?? För allt har bara blivit dyrare försäkringen, akassan, drivmedel, bilskatt osv..  de 2 hundralappar man fick genom lägre inkomstskatt har man fått pynta in i andra hål ihop med en bunt sedlar extra....

Är så trött på det här.....

Skyll inte på mig... jag röstade emot det här....

BMW 535d (2008)
Toresbo
10 januari 2008 · 261 Inlägg

mmm, visst betalar man gärna skatt. men det blir lite för mycket när man är beroende av bilen för att ens kunna arbeta. det drabbar ju som sagt inte dom som redan har det bra utan dom som har en normal knegarlön

Honken_ Klyphuggare
10 januari 2008 · 328 Inlägg

Skattesystemet på dieslar fungerar ju inte för fem öre. Golfen kostar väl 3500 tror jag och en husbil som väger 3ggr så mycket och inte är lb reggad eller nåt sånt kostar 3000. skatten ska väl baseras på vikten bland annat vad jag har hört.

Varför ska man åka i lera och sörja när man kan åka på is och ha det glatt
alain www.bimmerpower.org
11 januari 2008 · 3 995 Inlägg

Nu, det är biligare att köra med diesel och det bli bättre och renare luft med partiklarfilter
bensin kommer att kosta om några år 20:- liter, det få man räkna med.
Folk kommer att köpa diesel bilar som är faktist mycket finna med reel hK och Nm, jag testade den nya BMW, och garanterad kryt i röven den har.
Det är framtid bilar för närmast tider till det hitta en annan bränsle eller sol vilket som att staten kan känna pengar på det.
Idag, finns möjligheter till annan drivmedel men dom kan inte sluta att pumpa och sälja olja, det skulle vara största ekonomin katastof för hella jorden.
olja är den som styr hella jorden, den styr även olika krig och värden i ekonomin balans.
Den dag att det tar slut vill jag helst inte vara med.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Norsken
11 januari 2008 · 121 Inlägg

mad jag blir så förb... har också fått en så kallad fyllnadsinbetalning på 1234:- min husbil. Så nu är den skatten uppe i över 5500:- per år på ett fordon som har och kör med på semestern osv. jag kan ju inte f.. rå för att de bara kan regas som lätta lastbilar. I tyskland regas de som fritidsfordon med en avsevärt lägre skatt. Nä man får köpa sig en bil äldre än 30 år så man slipper den för... skatten. För inte går den vidare till vägarna osv.... den hamnar i någon annan ficka hos staten... Med de skatterna vi har ska vi ha världens finaste vägar... pytssan... nä fy f.. Ös på mer så får vi ta häst och vagn men det blir väl levande djur avgift eller något då... När kommer det regplåtar till cyklar? Kanske en gångskatt? Jag spyr snart på detta med att vi billister ska ta hänsyn till miljön när det finns fabriker i detta land som har så kallade dispanser att spy ut skit i luft och vatten. Allt handlar om pengar så j.... enkelt är det....

Att komma två är att förlora!
Volvo V70 (2006)
Opel Vivaro (2008)
laazy vorsprung durch teknik
11 januari 2008 · 886 Inlägg

r-ted skrev:
först vill jag säga att jag är inte den som klagar på skatter som har med bilar
egentligen men detta irriterar mig.

en ny bmw 3serie kostar ca 4000kr i skatt, en golf 5 tdi ca 3500kr osv... alla dessa bilar har lägre skatt pga partikelfilter.

men sen kan stefan, nisse, lärkan osv i sina gamla kolande miljö svin till bilar tex 240 , 740 med d24 eller gamla kcr trimmade 525tds .
dom kan lastbilsreggas och ha lägre skatt än en ny med partikelfilter. ¨

eller ännu värre dom som är skattebefriade .....

var finns logiken ???

jag skiter i om min bil kostar 4000kr i skatt , men då skall en gammal 740 kosta 8000 eller kanske tom 12 000kr

Håller med dig till fullo där. Bättre att dom rabatterar skatten på nyare miljövänliga bilar och ev höjjer en aning på gammla skrothögar och tar bort "skattefriheten" på bilar äldre än 30(?)år. Då kanske fler känner att dom har råd att köpa sig en nyare bil och låta skroten ta hand om deras gammla "utsläppsmonster" och på så vis värna om miljön så man slipper gå runt med gasmask om några år...

rb
11 januari 2008 · 153 Inlägg

laazy skrev:

r-ted skrev:
först vill jag säga att jag är inte den som klagar på skatter som har med bilar
egentligen men detta irriterar mig.

en ny bmw 3serie kostar ca 4000kr i skatt, en golf 5 tdi ca 3500kr osv... alla dessa bilar har lägre skatt pga partikelfilter.

men sen kan stefan, nisse, lärkan osv i sina gamla kolande miljö svin till bilar tex 240 , 740 med d24 eller gamla kcr trimmade 525tds .
dom kan lastbilsreggas och ha lägre skatt än en ny med partikelfilter. ¨

eller ännu värre dom som är skattebefriade .....

var finns logiken ???

jag skiter i om min bil kostar 4000kr i skatt , men då skall en gammal 740 kosta 8000 eller kanske tom 12 000kr

Håller med dig till fullo där. Bättre att dom rabatterar skatten på nyare miljövänliga bilar och ev höjjer en aning på gammla skrothögar och tar bort "skattefriheten" på bilar äldre än 30(?)år. Då kanske fler känner att dom har råd att köpa sig en nyare bil och låta skroten ta hand om deras gammla "utsläppsmonster" och på så vis värna om miljön så man slipper gå runt med gasmask om några år...

Men vad händer sen när alla helt plötsligt har nya bilar? det e me miljön e rent skitsnack!!

Saab 90 "Gubb bilen" (1986)
Saab 900 2.0t "6 växlad" (1996)
Fiat Uno Turbo i.e "Fullblodet" (1987)
Mickius
11 januari 2008 · 4 670 Inlägg

Förstår mig inte på dom där uppe o höjer o höjer allt hela jävla tiden.. blir så förbannat trött på skiten.. en vanlig svennson me vanlig lön får slita ihjäl sig för o kunna använda bilen.. spec dom som bor på landet... sitter dom där upp o åker lyxbil o taxi över allt för dom pengarna!!!

alain www.bimmerpower.org
11 januari 2008 · 3 995 Inlägg

Varför gör inte Sverige som i Frankrike, avskaffa skatt på bilar oavsett om det är diesel eller bensinare, besiktning 600:-oavsett bil och varanan år, varie bil går genom en special program som tar 45 minuter

Norsken: du säger att allt handlar om pengar, visste du inte om det? big_smile

så länge man tar ner sina byxor och böja sig framåt och tar emot allt shit så att politiker njuter av det då är dom glada.
folket kan vara som volkanen som sover men den dag den vaknar då ................

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang