Phoenix Gold X5.0 Xenon framsystem.

hotvw55
8 februari 2006 · 15 Inlägg

Är det någon som har hört dessa live eller eller läst någon test på dessa framsystem som kan "tycka till".. Hur tycker ni att de låter ?

Länk : http://www.n-core.se/products/PG/xenon_kits.htm

Theo
8 februari 2006 · 859 Inlägg

hotvw55 skrev:
Är det någon som har hört dessa live eller eller läst någon test på dessa framsystem som kan "tycka till".. Hur tycker ni att de låter ?

Länk : http://www.n-core.se/products/PG/xenon_kits.htm

Jag tror ej det har sålts mer än ett fåtal sånna kitt i sverige, om ens något. Enligt Erik Robsarve som säljer prylarna så spelar dom grymt rent och fint från ungefär 100Hz, och mer eller mindre kräver ett par midbasar.

Hur ser din övriga anläggning ut?

MVH Theo

hotvw55
8 februari 2006 · 15 Inlägg

Jag håller på att bygga ljudanläggning till VW bussen och det grejor som jag har köpt är.

Basar: 10" JL Audio 10W6V2 - D4
2st kit Phoenix Gold X5.0
1st kit Hifonics 6½ ZS6.2C
1 Monosteg Hifonics BX1500D
1 4-kanaligt Hifonics ZX6400
Spelare är en JVC CD/DVD

Jag har inte bestämt hur jag ska bygga och vill gärna ha ideér och tips vad man ska tänka på.. Vet inte om du har stenkoll på hur en VW buss ser ut innuti, Det är förarplats med hel soffa framtill sen en skiljevägg med sen soffa i färdriktningen och en soffa baktill samt ett lastutrymme bakom den bakre soffan (plats för basar och steg mm).. högtalare kan få sitt var som helst bara de får plats.. Behövs det fler steg eller ska jag skippa något av systemen? Hifonics kittet ska ju visst lämna bra kickbas/midbas, placering fram eller bak?

Theo
9 februari 2006 · 859 Inlägg

hotvw55 skrev:
Jag håller på att bygga ljudanläggning till VW bussen och det grejor som jag har köpt är.

Basar: 10" JL Audio 10W6V2 - D4
2st kit Phoenix Gold X5.0
1st kit Hifonics 6½ ZS6.2C
1 Monosteg Hifonics BX1500D
1 4-kanaligt Hifonics ZX6400
Spelare är en JVC CD/DVD

Jag har inte bestämt hur jag ska bygga och vill gärna ha ideér och tips vad man ska tänka på.. Vet inte om du har stenkoll på hur en VW buss ser ut innuti, Det är förarplats med hel soffa framtill sen en skiljevägg med sen soffa i färdriktningen och en soffa baktill samt ett lastutrymme bakom den bakre soffan (plats för basar och steg mm).. högtalare kan få sitt var som helst bara de får plats.. Behövs det fler steg eller ska jag skippa något av systemen? Hifonics kittet ska ju visst lämna bra kickbas/midbas, placering fram eller bak?

Ett par x5.0 fram som mellanregister/diskant. Delning: ca. 125hz HP
Hifonics 6,5orna som midbasar FRAM. ca. 50hz HP och 125hz LP
JL Basarna lämpligen bak. ca. 50-60hz LP
Det andra x5.0 kittet använder du som någon form av baksystem eller så skippar du det. ca. 80hz HP.

Två av kanalerna på fyrkanalaren driver X5.0 kittet fram och de andra två driver midbasarna fram.
Monolocket driver basarna.
Den inbyggda effekten tar baksystemet (synd med tanke på vilka fina högtalare det är.) Passivt HP filter behövs till 5,25orna.

Det är den enda lösningen som jag ser det.

Lycka till/Theo

hotvw55
11 februari 2006 · 15 Inlägg

Tack för svaret, tycker du att jag ska skaffa ytterligare ett steg (ett 2 kanaligt) att driva  6½" hifonicsbasarna (kittet) med istället och låta det 4 kanaliga steget driva X5.0 kitten eller ska jag testa hur det låter på den inbyggda effekten på ett av kitten? Jag har ju tänkt bygga klart en gång och slippa bygga, dra om massa kabel och göra nytt stegrack mm?

Mv Otto

Theo
12 februari 2006 · 859 Inlägg

hotvw55 skrev:
Tack för svaret, tycker du att jag ska skaffa ytterligare ett steg (ett 2 kanaligt) att driva  6½" hifonicsbasarna (kittet) med istället och låta det 4 kanaliga steget driva X5.0 kitten eller ska jag testa hur det låter på den inbyggda effekten på ett av kitten? Jag har ju tänkt bygga klart en gång och slippa bygga, dra om massa kabel och göra nytt stegrack mm?

Mv Otto

Ett till steg är väl inte fel, om du har lust att kosta på mer. Men själv hade jag inte ens kopplat in hifonicsdiskanterna eller det andra kittet.

Så få bra komponenter som möjligt vinner i längden. Men skall det låta så mycket som möjligt är det bara att köra på:-)

MVH Theo

hotvw55
12 februari 2006 · 15 Inlägg

Theo skrev:

hotvw55 skrev:
Tack för svaret, tycker du att jag ska skaffa ytterligare ett steg (ett 2 kanaligt) att driva  6½" hifonicsbasarna (kittet) med istället och låta det 4 kanaliga steget driva X5.0 kitten eller ska jag testa hur det låter på den inbyggda effekten på ett av kitten? Jag har ju tänkt bygga klart en gång och slippa bygga, dra om massa kabel och göra nytt stegrack mm?

Mv Otto

Ett till steg är väl inte fel, om du har lust att kosta på mer. Men själv hade jag inte ens kopplat in hifonicsdiskanterna eller det andra kittet.

Så få bra komponenter som möjligt vinner i längden. Men skall det låta så mycket som möjligt är det bara att köra på:-)

MVH Theo

Om jag skippar Hifonics kittet och bara kör med PG X5.0 fram och bak, blir det inte ett glapp mellan basarna och PG kitten eller kan jag dela JL basarna lite längre upp i registret? eller menar du att jag ska köra med Hifonicsbasarna som midbasar och skippa diskanterna till dom och bara använda mig av ett PG kit? blir det inte tomt med ljud bak i bussen då? det blir nästan 2,5 meter till bakre soffan från framsystemet och så sitter man väldigt nära basarna i bakre soffan.

Mvh Otto

Theo
12 februari 2006 · 859 Inlägg

hotvw55 skrev:

Theo skrev:

hotvw55 skrev:
Tack för svaret, tycker du att jag ska skaffa ytterligare ett steg (ett 2 kanaligt) att driva  6½" hifonicsbasarna (kittet) med istället och låta det 4 kanaliga steget driva X5.0 kitten eller ska jag testa hur det låter på den inbyggda effekten på ett av kitten? Jag har ju tänkt bygga klart en gång och slippa bygga, dra om massa kabel och göra nytt stegrack mm?

Mv Otto

Ett till steg är väl inte fel, om du har lust att kosta på mer. Men själv hade jag inte ens kopplat in hifonicsdiskanterna eller det andra kittet.

Så få bra komponenter som möjligt vinner i längden. Men skall det låta så mycket som möjligt är det bara att köra på:-)

MVH Theo

Om jag skippar Hifonics kittet och bara kör med PG X5.0 fram och bak, blir det inte ett glapp mellan basarna och PG kitten eller kan jag dela JL basarna lite längre upp i registret? eller menar du att jag ska köra med Hifonicsbasarna som midbasar och skippa diskanterna till dom och bara använda mig av ett PG kit? blir det inte tomt med ljud bak i bussen då? det blir nästan 2,5 meter till bakre soffan från framsystemet och så sitter man väldigt nära basarna i bakre soffan.

Mvh Otto

Japp kör bara med 6,5orna från hifonicskittet...

Det andra PG kitet kan du ju sätta bak om du vill, med eller utan slutsteg.

MVH Theo

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang