bra familje bil?

Opelmadness German cars, quality and beyond
9 januari 2008 · 8 197 Inlägg

turboforssen skrev:

Irmscher Vectra skrev:

BMTech skrev:
Vad grundas detta på..?
Volvo 945-745 är hopplöst utadaterade och räknas inte ens som en säker bil med dagens mått mätt.
Den är detsutom gammal och kommer krångla mer än en nyare bil det är ju bara till att inse.
Den har kanske varit bra men det är ju nya tider liksom utväcklingen går framåt.

När den kom var den osäkrare än en 240... kopplade man ur airbagsen och jämförde så var en 240 från åttiotalet säkrare. Men det var ju då. Tror inte en 740/940 i bra skick (med airbags) är så mycket sämre än t.ex en ny bil i mellanklassen.
Dessutom är dom relativt billiga i inköp, men otroligt fula och tråkiga... Skulle hellre köpa en nyare 855 eller V70.

att veta att man skapat så underbara ungar räcker å blir över å man skiter fullständigt i om bilen är snygg eller rolig om man har barnen i bilen konsentrerar man sig mer på bilen när man har barnen där så va det ett dumt val att skaffa barn

Har du mycket rätt i. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Xoff Volvo tönt... =)
9 januari 2008 · 2 344 Inlägg

jag lägger min röst på v70 (gärna turbo), köpte en sådan nu när barnvagn måste få platts å är grymmt nöjd...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Fredrik-79
9 januari 2008 · 2 164 Inlägg

Om jag säger så här så tycker jag att V70 är trängre i baksätet än en saab 9-5a. Har suttit i båda och jag åker hellre 9-5a för utrymmet skull.
Sen så när de gäller bagage är väl V70 bättre men ska man ha barnstolen bak är de ju 9-5an som gäller enligt mig.
Har man den fram är de nog inte så stor roll!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
turboforssen Telge Drifting Team
9 januari 2008 · 5 398 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

turboforssen skrev:

Irmscher Vectra skrev:

När den kom var den osäkrare än en 240... kopplade man ur airbagsen och jämförde så var en 240 från åttiotalet säkrare. Men det var ju då. Tror inte en 740/940 i bra skick (med airbags) är så mycket sämre än t.ex en ny bil i mellanklassen.
Dessutom är dom relativt billiga i inköp, men otroligt fula och tråkiga... Skulle hellre köpa en nyare 855 eller V70.

att veta att man skapat så underbara ungar räcker å blir över å man skiter fullständigt i om bilen är snygg eller rolig om man har barnen i bilen konsentrerar man sig mer på bilen när man har barnen där så va det ett dumt val att skaffa barn

Har du mycket rätt i. smile

men nyare bil är ju aldrig fel men man ska aldrig klassa 745 å 945 för en dåligt familje bil för att den är ful å gammal  men en v70 är då aldrig fel det häller

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Opelmadness German cars, quality and beyond
9 januari 2008 · 8 197 Inlägg

Xoff skrev:
jag lägger min röst på v70 (gärna turbo), köpte en sådan nu när barnvagn måste få platts å är grymmt nöjd...

Fick in en fullstor barnvagn, massa babygrejer plus fyra stora matkassar när jag och kompisen (med barn) var och handlade i somras. Utan att lyfta ur hatthyllan. Och illa för en kombicoupé. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
laika
9 januari 2008 · 410 Inlägg

Irmscher Vectra skrev:

BMTech skrev:
Vad grundas detta på..?
Volvo 945-745 är hopplöst utadaterade och räknas inte ens som en säker bil med dagens mått mätt.
Den är detsutom gammal och kommer krångla mer än en nyare bil det är ju bara till att inse.
Den har kanske varit bra men det är ju nya tider liksom utväcklingen går framåt.

När den kom var den osäkrare än en 240... kopplade man ur airbagsen och jämförde så var en 240 från åttiotalet säkrare. Men det var ju då. Tror inte en 740/940 i bra skick (med airbags) är så mycket sämre än t.ex en ny bil i mellanklassen.
Dessutom är dom relativt billiga i inköp, men otroligt fula och tråkiga... Skulle hellre köpa en nyare 855 eller V70.

Jag fick det där förklarat av en lärare som är maskiningenjör han sa att när volvo först lanserade 740 var den skit bra för krockzonerna tog emot stötarna bra den klarar sig finfint i singelolyckor med träd, fasta föremål och djur. Men i frontalkrock så fungerar den mer som en kista (särkilt med tanke på hur den ser ut) bilarna som gjordes på 80-talet har "mjuka krockzoner som gör att all kraft tas upp av bilen vilket resulterar i en mosad bil där kupen blir ganska redigt ihop trängd. Men med mordena bilar så tas kraften upp av föraren istället som i sin tur avlastas av alla krockkuddar. Så bilen är mycket styvare och därför blir den inte lika ihopknycklad och du som passagerare klarar dig finfint. På 80-talet var tekninken inte lika avancerad så bilen fick ta upp kraften från kollisionen och väldigt lite kraft togs upp av föraren. Så moderna bilar är otroligt mycket säkrare om du sedan krockar en ny med en gammal bil så är det ren katastrof att vara i den gamla medan den nya klarar sig rätt så fint.

http://youtube.com/watch?v=P0XPbydQPIo
det här klippet visar rätt så fint vad jag menar observera att det har inget med märkena i sig att göra utan mer gammalt mot nytt. Ska man ha en säker bil så satsa på något nyare.

Skoda Fabia (2000)
sereLL
9 januari 2008 · 6 Inlägg

har varken barn eller kommer få närmaste framtiden! men kombi har man! ;D

subba kombi, är de utrymme du är ute efter så är de inte att rekomndera! men en helvetes rolig bil måste ja säga! big_smile     dock hade ja valt en kombi efter behov av familj osv, så hade ja nog lagt min röst som många andra på v70 eller liknande! tråkig bil dock! ;D

kombi is the sh*t
BeNnaN
9 januari 2008 · 155 Inlägg

v70 2,5t tycker jag r en okej familjebil, 210hk och den har utrymme, och motorn är inte lika slö och tråkig som 2,4 och 2,4i.
Bmw är bra bilar, men går den sönder så kostar det, men en volvo är inte heller billig att reparera! Om du har en v40 nu tycker jag inte du ska byta ner dig till 940,740 m.m

BMW 120i "DotZ" (2019)
Phaetoon
9 januari 2008 · 8 156 Inlägg

Jag gillar 9-5 Kombi. Sköna sätten och gott med plats.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Chrill27
9 januari 2008 · 553 Inlägg

emil1986 skrev:

BMTech skrev:
Vad grundas detta på..?
Volvo 945-745 är hopplöst utadaterade och räknas inte ens som en säker bil med dagens mått mätt.
Den är detsutom gammal och kommer krångla mer än en nyare bil det är ju bara till att inse.
Den har kanske varit bra men det är ju nya tider liksom utväcklingen går framåt.

För det mesta krånglar en ny bil mer p g a all elutrustning. Dessutom innebär en ny bil mer verkstadsbesök då det ens inte går att byta en glödlampa själv ibland. 700/900 har ett av de absolut bästa besiktningsresultaten enlgt Svensk bilprovning och är 30% säkrare än medelbilen enligt t ex Folksams statistik över verkliga olyckor. De är alltså säkrare än en del nya familjebilar. Däremot är ju t ex en V70 lite säkrare.

De flesta verkstads snubbar brukar säga att bilar innan -00 går det att göra mkt med själv.. och det tycker jag stämmer bra, visst undantag finns - undantaget gör ju regeln wink och en V70 från säg -00 är ju en skitbra familje bil och betydligt mkt säkrare än en 740/940, visst de är bra bilar men det går inte att jämföra dem med nyare bilar.. det går helt enkelt inte, som någon annan sa så funkar de inte så bra vid en frontalkrock. Visst jag tycker de är snygga, prismässigt bra att äga och köra, inget ont om de bilarna då jag gillar dem skarpt, men vill jag eller någon annan åka säkert skulle jag inte hävda att man ska satsa på en sån, ny teknik mot gammal,

Sylwe
9 januari 2008 · 143 Inlägg

ja 7-9 serien går fet bort har haft sånna förr,säkert bra bilar att äga men ingen i min smak. ska vara i 80-95 000 klassen

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Groggmugg Beredare
27 januari 2008 · 561 Inlägg

Tänkte bara visa hur det blev i vår nya bil.. tongue
Jag e supernöjd!! big_smile

http://www.garaget.org/gallery/archive/1625/242147_8swdxk.jpg
Gott om plats!

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
nicke_34 Yrkesförare
27 januari 2008 · 1 267 Inlägg

V90 är en bra familjebil, får plats med allt.

GBrt (Göteborg Borås Race Team)
Sylwe
27 januari 2008 · 143 Inlägg

såg stort ut smile hur är det med utrymmet i cupen? mellan baksäte å passagerar stolen? är där mitt största problem är

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Groggmugg Beredare
27 januari 2008 · 561 Inlägg

Sylwe skrev:
såg stort ut smile hur är det med utrymmet i cupen? mellan baksäte å passagerar stolen? är där mitt största problem är

Sprang ut o tog några bilder..... tongue


http://www.garaget.org/gallery/archive/1625/242161_xmiqve.jpg
Här sitter man som en kung.. =0)

http://www.garaget.org/gallery/archive/1625/242162_tpyqis.jpg
Gott om utrymme

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Sylwe
27 januari 2008 · 143 Inlägg

hehe tackar smile ser ut att vara större än v40in ifall =/ Just nu när stolen sitter i bak så går det inte att sitta i fram för en normal stor människa!

With bloody hands i cant deny
BMW 320i cabriolet "Ethirty6" (1994)
Groggmugg Beredare
27 januari 2008 · 561 Inlägg

Sylwe skrev:
hehe tackar smile ser ut att vara större än v40in ifall =/ Just nu när stolen sitter i bak så går det inte att sitta i fram för en normal stor människa!

Borde nog inte vara problem i denna.... Jag e supernöjd med bilen! smile

Kanske efter nästa helg så kan jag nog visa en bild på hur det ser ut med barnstol bak. Vi ska ev. köpa en av min sambos syster. smile

Senast redigerat av Groggmugg (27 januari 2008)

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
Batta
27 januari 2008 · 1 353 Inlägg

ingen som sagt något om mercedes!
Mercedes W124 kombi är ju väldigt stor!

Den har stort bagage utrymme och stort kupéutrymme.
köper man 300 så är det oftast rätt bra utrustad också smile
enda nackdelen med 300'an är väl bränsleförbrukningen, Ligger på omkrnig 1.2 liter oavsett hastighet eller last. samt finns nästan bara med Automat.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Stefan Varberg Supraman
27 januari 2008 · 2 300 Inlägg

Tipsa dig om citroen c5.
Väldigt rymlig, och inte så tråkig, finns med v6 omman vill ha lite knuff.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang