Hjälp med steg och låda till 2x12" och 1x10"bas?

740Turbo Trucker
12 januari 2008 · 64 Inlägg

Tjena!
Jag skulle behöva lite hjälp med att hitta ett passande steg till mina basar och om lådan jag tänkt bygga kan funka bra. är inte så jättekunnig på det här med ljud så vore tacksam om nån som är kunnig innom området kunde hjälpa mig lite på traven. tongue
Jag har 2st mds AC-30 12" basar på 300Wrms/600Wmax och en power MDS fanatic (fat boy)? 10" bas på typ 300Wrms/600Wmax också tror jag. Jag funderade på att köpa ett halvbra monoblock för max 4-5000 och driva alla 3 basarna med. Ska ha dom i en volvo 744 under hatthyllan. hadde tänkt att ha 12:erna spelande utåt mot bagaget och 10:an vänd innåt i lådan med en basport på andra sidan lådan ut mot "luckan" bakom armstödet i baksätet. Om nån förstår vad jag menar så kan ni gärna skriva vad ni tror om det. jag är rädd att det kommer se bra ut men låta skit och det är ju inte själva tanken, hadde tänkt att komprimissa lite där. wink Men behöver hjälp med ett passande steg. behöver jag en kondensator?
//Arvid

"Jag litar inte på nått halvfabrikat med en spricka i botten och som blöder 5 dagar i månaden utan att dö"
Volvo 242L (1975)
Noiseprojekt
12 januari 2008 ·

ett tips, kör bara med 2x12" lådan.
blir konstigt effekt och resistans mässigt annars

vw_performance Greve
12 januari 2008 · 1 058 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
ett tips, kör bara med 2x12" lådan.
blir konstigt effekt och resistans mässigt annars

och ljudmässigt...

PoLoud =D
740Turbo Trucker
12 januari 2008 · 64 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
ett tips, kör bara med 2x12" lådan.
blir konstigt effekt och resistans mässigt annars

alltså, jag hadde tänkt att ha alla 3 basarna i en och samma låda... men okej.
vad tycker du jag ska satsa på för steg då?

"Jag litar inte på nått halvfabrikat med en spricka i botten och som blöder 5 dagar i månaden utan att dö"
Volvo 242L (1975)
steifan DR!FTT3KN!K3R
12 januari 2008 · 10 427 Inlägg

Lådan borde väl bli enormt stor om det ska bli 'rätt' lådvolym antar jag tongue

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
740Turbo Trucker
17 januari 2008 · 64 Inlägg

steifan skrev:
Lådan borde väl bli enormt stor om det ska bli 'rätt' lådvolym antar jag tongue

okej, jag vet inte för det står ju ingen rekomenderad lådstorlek på varken hemsidan el basarna... man får väll helt änkelt prova och se om lådan låter bra och gör den inte det så får jag väll ta ur 10:an och göra om den så att jag bara har 12"arna tongue

"Jag litar inte på nått halvfabrikat med en spricka i botten och som blöder 5 dagar i månaden utan att dö"
Volvo 242L (1975)
k1mm0 tokfrans
18 januari 2008 · 982 Inlägg

740Turbo skrev:

steifan skrev:
Lådan borde väl bli enormt stor om det ska bli 'rätt' lådvolym antar jag tongue

okej, jag vet inte för det står ju ingen rekomenderad lådstorlek på varken hemsidan el basarna... man får väll helt änkelt prova och se om lådan låter bra och gör den inte det så får jag väll ta ur 10:an och göra om den så att jag bara har 12"arna tongue

skippa 10an helt..

blanda aldrig olika basar i samma låda. och så där.

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
mattemeck
19 januari 2008 · 6 Inlägg

hadde jag varit som du så hadde ja sålt alla mds basarna o köpt 4 kicker comp 10or.. kostar 895kr st på dbakuten.se.. ja har sj haft 4 sånna basar i min gammla 740 o det spela mkt bra, i en sluten låda under hatthyllan mot ryggstödet .. o ett lagom bas steg kicker ZX 400.1 fins också på dbakuten.. låter mitt förslag bra så kan ja årdna lådritning o tips hur du ska bygga

_fillan_ med lem
19 januari 2008 · 1 925 Inlägg

mattemeck skrev:
hadde jag varit som du så hadde ja sålt alla mds basarna o köpt 4 kicker comp 10or.. kostar 895kr st på dbakuten.se.. ja har sj haft 4 sånna basar i min gammla 740 o det spela mkt bra, i en sluten låda under hatthyllan mot ryggstödet .. o ett lagom bas steg kicker ZX 400.1 fins också på dbakuten.. låter mitt förslag bra så kan ja årdna lådritning o tips hur du ska bygga

eller så köper han 4 basar på 4 ohm styck,,paralell kopplar alla så han får 1 ohm ,,,köper ett sinus live -1500 steg som "lämnar" 1500wrms i 1 ohm

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
busfabror www.ljudbyggaren.se
19 januari 2008 · 504 Inlägg

Oxå slänger han in 2 batteri och lite riktig kabel så har ni kvaddat hans budget...*skrattar*...vet iofs inte om det spelar nån roll för han....

_fillan_ skrev:

mattemeck skrev:
hadde jag varit som du så hadde ja sålt alla mds basarna o köpt 4 kicker comp 10or.. kostar 895kr st på dbakuten.se.. ja har sj haft 4 sånna basar i min gammla 740 o det spela mkt bra, i en sluten låda under hatthyllan mot ryggstödet .. o ett lagom bas steg kicker ZX 400.1 fins också på dbakuten.. låter mitt förslag bra så kan ja årdna lådritning o tips hur du ska bygga

eller så köper han 4 basar på 4 ohm styck,,paralell kopplar alla så han får 1 ohm ,,,köper ett sinus live -1500 steg som "lämnar" 1500wrms i 1 ohm

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
740Turbo Trucker
22 januari 2008 · 64 Inlägg

busfabror skrev:
Oxå slänger han in 2 batteri och lite riktig kabel så har ni kvaddat hans budget...*skrattar*...vet iofs inte om det spelar nån roll för han....

_fillan_ skrev:

mattemeck skrev:
hadde jag varit som du så hadde ja sålt alla mds basarna o köpt 4 kicker comp 10or.. kostar 895kr st på dbakuten.se.. ja har sj haft 4 sånna basar i min gammla 740 o det spela mkt bra, i en sluten låda under hatthyllan mot ryggstödet .. o ett lagom bas steg kicker ZX 400.1 fins också på dbakuten.. låter mitt förslag bra så kan ja årdna lådritning o tips hur du ska bygga

eller så köper han 4 basar på 4 ohm styck,,paralell kopplar alla så han får 1 ohm ,,,köper ett sinus live -1500 steg som "lämnar" 1500wrms i 1 ohm

nja, jag hadde ju inte tänkt att lägga ut mer pengar på ljud än vad jag köper bilen för wink funderar på att köpa ett värstingsteg, grova kablar och en kondensator och köra med några billigare basar... min polare basade bort spacklet på sin duett epa med 3st mds 10" och sitt feta kickarsteg cool

"Jag litar inte på nått halvfabrikat med en spricka i botten och som blöder 5 dagar i månaden utan att dö"
Volvo 242L (1975)
busfabror www.ljudbyggaren.se
22 januari 2008 · 504 Inlägg

740Turbo skrev:

busfabror skrev:
Oxå slänger han in 2 batteri och lite riktig kabel så har ni kvaddat hans budget...*skrattar*...vet iofs inte om det spelar nån roll för han....

_fillan_ skrev:
eller så köper han 4 basar på 4 ohm styck,,paralell kopplar alla så han får 1 ohm ,,,köper ett sinus live -1500 steg som "lämnar" 1500wrms i 1 ohm

nja, jag hadde ju inte tänkt att lägga ut mer pengar på ljud än vad jag köper bilen för wink funderar på att köpa ett värstingsteg, grova kablar och en kondensator och köra med några billigare basar... min polare basade bort spacklet på sin duett epa med 3st mds 10" och sitt feta kickarsteg cool

Jag tycker du ska slå Tony på Ljudbyggaren en signal, han kan hjälpa dig med vettiga grejor till vettiga priser. www.ljudbyggaren.se Hälsa från Audiotop-mannen...*skrattar*...

Senast redigerat av busfabror (22 januari 2008)

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se
k1mm0 tokfrans
22 januari 2008 · 982 Inlägg

740Turbo skrev:

busfabror skrev:
Oxå slänger han in 2 batteri och lite riktig kabel så har ni kvaddat hans budget...*skrattar*...vet iofs inte om det spelar nån roll för han....

_fillan_ skrev:

eller så köper han 4 basar på 4 ohm styck,,paralell kopplar alla så han får 1 ohm ,,,köper ett sinus live -1500 steg som "lämnar" 1500wrms i 1 ohm

nja, jag hadde ju inte tänkt att lägga ut mer pengar på ljud än vad jag köper bilen för wink funderar på att köpa ett värstingsteg, grova kablar och en kondensator och köra med några billigare basar... min polare basade bort spacklet på sin duett epa med 3st mds 10" och sitt feta kickarsteg cool

wow vilken bedrift.

Seat Leon 1.8T 20v Sport "Sjusovaren" (2001)
apoteket00 trucken
22 januari 2008 · 563 Inlägg

suck.....när ska ni lära er? ett färre antal men bättre basar som används på rätt sätt spelar helt enkel bäst! så e det bara.

member of team ljudbyggaren, O vaddå dansband e töntigt=)
East Musiker och Bilnörd
23 januari 2008 · 89 Inlägg

Använd inte 10:an i samma låda som 12:orna. Den kommer tryckas sönder av de större elementen om du inte bygger en separat låda i lådan.
Sen om du vill ha en optimal låda, men inte vet någon rekomenderad lådvolym kan du ju alltid beräkna det själv om du har en del olika parametrar.(Fs, Qts, Vas mm.) De brukar finnas på nätet eller på kartongen elementen köptes i. För att beräkna optimal låda gå in på ljudia.se, där under menyn teknik kan man beräkna sina lådor. Det finns också program att ladda hem från hifikit.se och mds.se. Kika in dom!

//Tobbe

Det finns två saker i världen som luktar fisk - Det ena är fisk...
www.rebel-state.com
Drönirettab
23 januari 2008 · 21 761 Inlägg

740Turbo skrev:
okej, jag vet inte för det står ju ingen rekomenderad lådstorlek på varken hemsidan el basarna...

Jo, det finns ritningar både för basreflex och bandpasslåda. Gå in på "produktarkiv" och leta dig fram till AC30.

Mitt förslag är annars 105 liter basreflex för båda basarna tillsammans, antingen 1 st 6" rör som är 30cm långt eller 2 st 4" rör som är 30cm långa. Dämpmatta på lådans innerväggar. Avstämningen är relativt djup, omkring 35 Hz, men då går det att labba lite med rörlängderna för att försöka få det ljud man vill ha.

Annars borde den avstämningen göra att lådan spelar både dunk och en del djupbas också, en sorts "allround". Har inte provat de basarna själv dock, har bara räknat ut i ett beräkningsprogram.

Både basar och rör är inräknat i lådförslaget. Vänd basarna mot ryggstödet och sätt helst en ram runt baffeln så att det blir tätt mot ryggstödet, då tvingas ljudet in i kupen istället för att åka bakåt i skuffen.

740Turbo Trucker
27 januari 2008 · 64 Inlägg

apoteket00 skrev:
suck.....när ska ni lära er? ett färre antal men bättre basar som används på rätt sätt spelar helt enkel bäst! så e det bara.

okej, men alla kan ju inte vara lika duktiga som dig...

"Jag litar inte på nått halvfabrikat med en spricka i botten och som blöder 5 dagar i månaden utan att dö"
Volvo 242L (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang