Luftmassamätare universal?

Kristoffer_KF
27 januari 2008 · 12 Inlägg

Min mazda 626 2.0 DOCH -93 beter sig som jag vet inte vad. Effekten är borta mestadels hela tiden och ibalnd går den knyckit. När jag river ur kontakten till luftmassemätaren lugnar den ner sig betydligt.
Men då börjar den förståss gå alldeles för magert å orkeslöst.
Jag antar då att problemet ligger i LMM..

Finns det att köpa nån sorts universal mätare eller är det bara modellspecifika grejer som gäller?

bilen börjar bli dyr för mig skulle gärna villja komma undan billigt :S

På bilen har jag ett sportluftfilter men den har ju gått bra med det på ett tag så jag vet inte det borde ju inte va orsaken till att detta krånglande startade mitt i allt.

nå med nåt bra tips va jag ska göra?

GOLF_TDI_
27 januari 2008 · 141 Inlägg

prata med mekonomen det gjorde jag var inte så jätte dyrt

Claeson
Kristoffer_KF
27 januari 2008 · 12 Inlägg

GOLF_TDI_ skrev:
prata med mekonomen det gjorde jag var inte så jätte dyrt

det skulle jag säkert kunna göra nån gång, synd bara att dom e på andra sidan ålands hav:/

aandy_n
27 januari 2008 · 63 Inlägg

de universala LMM som finns ute är mer till för de bilar som har lite mer effekt och för de som kör med bredbandslambda och vill ha koll på luft/bränsle blandning, så jag tycker att du ska satsa på en ny LMM till din bil

Nissan Skyline R32 GTR "Street ruler" (1991)
Kristoffer_KF
27 januari 2008 · 12 Inlägg

aandy_n skrev:
de universala LMM som finns ute är mer till för de bilar som har lite mer effekt och för de som kör med bredbandslambda och vill ha koll på luft/bränsle blandning, så jag tycker att du ska satsa på en ny LMM till din bil

ja man får kanske ta å göra det...

Kan det va så att mitt koniska sportluftfilter på nåt sätt är tärande på LMM att ifall ja går å köper en ny LMM att dt inte händer samma sak igen? jag har bara kört en vecka med mitt nya filter så man kan ju undra om detta är orsaken till att LMM gått sönder men vad vet jag.. den gick ju bra ett tag iaf:s

kan man ta LMM från nån annan skrot bil inte nödvändigtvis en likadan mazda? finns det nån chans att det skulle fungera? eller blir dt fel`? att det isf måste vara en exakt likadan LMM. `?

Senast redigerat av Kristoffer_KF (27 januari 2008)

Batta
28 januari 2008 · 1 353 Inlägg

Kristoffer_KF skrev:

aandy_n skrev:
de universala LMM som finns ute är mer till för de bilar som har lite mer effekt och för de som kör med bredbandslambda och vill ha koll på luft/bränsle blandning, så jag tycker att du ska satsa på en ny LMM till din bil

ja man får kanske ta å göra det...

Kan det va så att mitt koniska sportluftfilter på nåt sätt är tärande på LMM att ifall ja går å köper en ny LMM att dt inte händer samma sak igen? jag har bara kört en vecka med mitt nya filter så man kan ju undra om detta är orsaken till att LMM gått sönder men vad vet jag.. den gick ju bra ett tag iaf:s

kan man ta LMM från nån annan skrot bil inte nödvändigtvis en likadan mazda? finns det nån chans att det skulle fungera? eller blir dt fel`? att det isf måste vara en exakt likadan LMM. `?

är det ett sånt öppet filter som du ska ha olja på?
för isf så kan oljan tränga igenom filtret lägga sig på lmm och bränna av tråden/trådarna i LMM då dom blir rätt varma.

There's no replacement for displacement
BMW 528iAT (1998)
Sharky
28 januari 2008 · 10 287 Inlägg

Nej. Storlek, matningsspänning, kontakt, överföringsfunkltion, utspänningsområde och teknologi skiljer mellan olika bilars AMM.

/Göran

Kristoffer_KF skrev:
Finns det att köpa nån sorts universal mätare

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
henkebenke
28 januari 2008 · 1 703 Inlägg

Det är ju en vanlig bilmodell, bör finnas massvis på skrotarna.

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Runn WS7 Avstängd
28 januari 2008 · 1 031 Inlägg

aandy_n skrev:
de universala LMM som finns ute är mer till för de bilar som har lite mer effekt och för de som kör med bredbandslambda och vill ha koll på luft/bränsle blandning, så jag tycker att du ska satsa på en ny LMM till din bil

Helt onödigt på en otrimmad bil att köpa en sådan då den måste kalibreras. köp en ny på skroten som är till din bil.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Kristoffer_KF
28 januari 2008 · 12 Inlägg

Jag vill härmed medlea att jag kom undan billigt iaf. jag plockade sönder mätaren och konstaterade att kvittot från sportluftfiltret tydligen hade hittat in i LMM. Det måste tydligen ha legat i filtret.

Den bjuder jag på.. Tack för supporten iaf!

man borde haja till när en jappsare börjar krångla det finns alttid en logisk förklaring

Ha det

response Studerande
28 januari 2008 · 463 Inlägg

Haha det var en lite komisk förklaring! smile Bra att det löste sig iaf... För övrigt så hittar du det mesta till rimliga priser på bildelsbasen.se glöm inte att pruta bara! tongue

Tjejkompis: Alltså fälgar, visst är det dom där grejerna i mitten av hjulen?
Jag: Jaa...
Tjejkompis: Varför ska man ha så stora såna?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang