Hur ska jag göra egen ögonlock ?

TheFinnishFlash Avstängd
29 januari 2008 · 1 266 Inlägg

ja jag vill ha en sån här ögonlock som jag har gort i paint tongue
hur ska jag göra ? vill inte tejpa det... tongue
jag jobbar med en lasermaskin..men det kommer bara se skumt ut om jag skär ut i plåt..den blir ju rak då..hur gör ni ?

http://www.garaget.org/?car=78925&image=714261 ändrad

http://www.garaget.org/?car=78925&image=711701 orginal tongue

Senast redigerat av TheFinnishFlash (29 januari 2008)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
TheFinnishFlash Avstängd
29 januari 2008 · 1 266 Inlägg

hm eller det kanske går att skära ut i lasern, i kanske 1mm..och lacka det svart ?

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Kirre
29 januari 2008 · 2 122 Inlägg

kolla in mina ögonlock tongue jo de borde gå i 1mm  de går ju att böjja annars kan du ju plasta

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
engolf
29 januari 2008 · 3 235 Inlägg

Eller så kan du tillverka de i glasfiber.

Jag gjorde så:
tog av strålkastarna, vaxade den ytan där jag skulle lägga glasfiberduk (för att den inte skulle fastna...),
klippte ut bitar i glasfibermatta som jag ville ha, placerade över strålkastarna, sen på med polyester.
Jämnade ut så det blev ganska fint, sen lå hela strålkastaren i en tät plastpåse, och pumpade ut luften ur den.

Efter några timmar tog ut den igen. Blev väldigt bra form, precis som jag hade tänkt, men ytan var inte helt slät. Jag våtslipade ojämnheterna och lackade svart.

Väldigt enkellt om man orkar hålla på. Plåt är väldigt svår att forma, så glasfiber är att rekommendera. Blir ju  stöpta ögonlock som är perfekt anpassade till just dina strålkastare.

Senast redigerat av engolf (30 januari 2008)

TheFinnishFlash Avstängd
30 januari 2008 · 1 266 Inlägg

jag har gort egna nu..men det vart inte så bra med 1 mm...för tjockt för att böjja.. jag ska testa med 0.5 mm..sen ser det inte så bra ut när det inte sitter ihop med huven..aja de kommer bilder i morgon big_smile för den som är intreserad hehe....

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden
Frilansmongo
30 januari 2008 · 1 Inlägg

gör så här:

Fixa så att du har glasfiber metrial hemma..

ta bort framlyktorna frånbilen och tejpa för hela framsidan.
Sen tar du och klipper ut glasfiber i småbitar och klista sedan på allteftersom på lyktorna, ingen fara eftersom tejpen under skyddar glaset, börja forma bitarna av glisfiber ungefär så som du vill ha ditt ögonlock..

klistra därefter lager efter lager tills du fått upp en lagom tjock yta..
sedan gör du så att du ritar på på glasfibret hur du vill ha ditt ögonlock. Dra bort glisfibret försiktigt från lyktan,när det är gjort börjar du med det roligaste, slipnadet !

slipa till en början försiktigt så att de inte flagar för mkt.. sedan när du börjar få en ok,skön yta så börjar du med ett finare papper att slipa med, så att du kan forma de som du vill ha de !

när du är nöjd med det kollar du ännu en gång att dom passar om inte försök så gott du kan att slipa till de..

sen är de bara att skicka in på lackning, svårare än så är de inte..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang