Ispropp i tanken men... help.

ellie
13 februari 2006 · 3 Inlägg

Hej hej,

Har en SAAB 90 från -87 utan insprutning. Körde den ung. 5 minuter och sedan stod den 20 min innan jag skulle starta den igen... då gick det inte. Den gnekar så som när man behöver startkablar. Problemet är bara att den inte startar varken med startkablar eller med draghjälp. Har hällt i K-sprit i tanken och det har stått i över ett dygn. Den startar fortfarande inte med startkablar.

Tog loss bränsleslangen till förgasaren, provade starta bilen, men ingen bensin kom.
Så... min fråga. Kan det vara något annat än en ispropp?
Hur lång tid måste man låta K-spriten verka innan man kan förvänta sig att den ska starta?

Måste erkänna att jag inte har någon motorvärmare, eller tillgång till varmgarage... så jag kan tänka mej att den är lite kall. Det har aldrig varit några problem att starta den tidigare, inte ens i -30. Den brukar dock starta bara på några cylindrar innan alla går igång efter ett tag... vet inte om det tillför någon relevant fakta...

Kan inte mycket alls om bilar... så vad är nästa naturliga steg att testa??? Och hur gör man det? (om det är nått tekniskt)

Tack tack!
-ellie

sveddan
13 februari 2006 · 1 453 Inlägg

ellie skrev:
Hej hej,

Har en SAAB 90 från -87 utan insprutning. Körde den ung. 5 minuter och sedan stod den 20 min innan jag skulle starta den igen... då gick det inte. Den gnekar så som när man behöver startkablar. Problemet är bara att den inte startar varken med startkablar eller med draghjälp. Har hällt i K-sprit i tanken och det har stått i över ett dygn. Den startar fortfarande inte med startkablar.

Tog loss bränsleslangen till förgasaren, provade starta bilen, men ingen bensin kom.
Så... min fråga. Kan det vara något annat än en ispropp?
Hur lång tid måste man låta K-spriten verka innan man kan förvänta sig att den ska starta?

Måste erkänna att jag inte har någon motorvärmare, eller tillgång till varmgarage... så jag kan tänka mej att den är lite kall. Det har aldrig varit några problem att starta den tidigare, inte ens i -30. Den brukar dock starta bara på några cylindrar innan alla går igång efter ett tag... vet inte om det tillför någon relevant fakta...

Kan inte mycket alls om bilar... så vad är nästa naturliga steg att testa??? Och hur gör man det? (om det är nått tekniskt)

Tack tack!
-ellie

Hur mycket bensin har du i tanken, är den nästan tom? Kan inte bli ispropp i tanken om den inte är snudd på tom - då har du snarare fått propp i förgasaren tror jag.

Mvh Jocke

Drönirettab
13 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Eftersom det inte kommer bensin så kan det vara åtminstone två saker, ispropp eller trasig bensinpump. För att vara säker på att få bort en eventuell ispropp är det bästa att ha tillgång till varmgarage och låta bilen stå i 1-2 dygn. Bensinpumpen är väl ganska enkel att ta bort, då kan du testa om den är trasig. Vill du så kan du iof chansa och köpa en ny direkt, den är nog inte så hemskt dyr antar jag.

ellie
13 februari 2006 · 3 Inlägg

Tanken var nästan tom någon dag innan detta hände, och hade stått så några dagar i varierande temperaturer, men sedan kvällen innan den dog så tankade jag i halvtank, och den gick utan problem då iaf.

Hur vet man om det är bensinpumpen?

Maizer
13 februari 2006 ·

Hämta en på skroten det kostar nog inte mer än en hundring och prova fall det funkar bättre smile

Drönirettab
13 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Ja, det är väl enklast.

Sharky
13 februari 2006 · 10 287 Inlägg

Byt soppafilter. Kör man gammal tank tom så suger man upp en massa skit som kleggar igen soppafiltret.

Just my 0.05€

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
uLLved Audifil.
13 februari 2006 · 123 Inlägg

okej, om bilen stått några dagar med lite bensin och i varierande temperaturer så kan jag nog garantera att det är en ispropp då det blivit mycket kondens i tanken som sedan fryser...gör som Drönirettab sa, kasta in bilen i ett värmegarage och vänta på att den ska smälta.

En bensinpump är troligtvis inte billig, en ny till min 440 kostade 2400:- ?/

Drönirettab
13 februari 2006 · 21 761 Inlägg

uLLved skrev:
kasta in bilen i ett värmegarage och vänta på att den ska smälta.

Då har man ett väldigt varmt garage.

Phaetoon
14 februari 2006 · 8 156 Inlägg

Drönirettab skrev:

uLLved skrev:
kasta in bilen i ett värmegarage och vänta på att den ska smälta.

Då har man ett väldigt varmt garage.

När börjar plasten smälta måntro? För att inte tala om metallen wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
carawelle
14 februari 2006 · 460 Inlägg

Enklast är att lossa bränsleledningen från förgasaren och kolla om det kommer bensin om man kör på startmotorn (brandrisk!) om det inte kommer nåt så kan du....

Börja med att slå i lite T-röd i tanken det löser isproppar bättre än k-sprit i både bensin och diesel bilar.
Byt bränslefilter (20:-) och hjälper inte det så Byt bensinpump (250-300:-).

Att den startar på några cylindrar i taget  beror  på att tändsystemet inte mår bra.
Byt tändstift till att börja med och eventuellt fördelarlock och rotor,tändkablar.

A.E



En kund på verkstan lämnade in sin Volvo 240 som inte ville starta.
Ägaren var en gammal man som efter varje längre resa tankar fullt innan bilen parkeras.
När vi felsökt visar det sig att tanken var snustorr! nån har slangat ur all bensin som fanns.
Han behövde inte betala felsökningen..............

Senast redigerat av carawelle (14 februari 2006)

EbbeW
14 februari 2006 · 86 Inlägg

Eftersom all soppa idag redan innehåller 5% sprit är ytterligare tillsats av K-sprit eller T-röd helt onödig. Det är bara mackar och tillbehörsaffärer som vinner något på detta!
En ispropp (om det nu kan bildas en sådan) löses inte upp hur mycket sprit du än häller i tanken! Det är bara värme som löser!
Lossa soppaslangen före pumpen och prova med att suga fram bränsle. Var försiktig. Inte så trevligt med munnen full av bensin! Får du fram soppa är det pumpen som är paj!
Kostar 170kr på Biltema (och Ja! även deras grejor kan funka ibland!)
Eftersom du skriver att den inte går på alla cylindrarna direkt efter start är nog en översyn av tändsystemet också att rekomendera: Byt stift, rotor, fördelarlock, stift och tändkablar.

uLLved Audifil.
14 februari 2006 · 123 Inlägg

ang. min dyra bensinpump kom jag på att jag har EFI, därför den är så dyr tongue

och jag menade att proppen skulle smälta, inte bilen xD

Senast redigerat av uLLved (14 februari 2006)

ellie
14 februari 2006 · 3 Inlägg

Stort tack! Till förgasaren kommer det ingen bensin, så felet sitter innan den.
Ska kolla upp det där med om det kommer bensin in till pumpen och det andra oxå. Det får bli en mekardag på parkeringen i kylan smile ... hittar ju ingen med värmegarage sad

Men tack för att så många svarat!

-ellie

carawelle
14 februari 2006 · 460 Inlägg

EbbeW skrev:
Eftersom all soppa idag redan innehåller 5% sprit är ytterligare tillsats av K-sprit eller T-röd helt onödig. Det är bara mackar och tillbehörsaffärer som vinner något på detta!
En ispropp (om det nu kan bildas en sådan) löses inte upp hur mycket sprit du än häller i tanken! Det är bara värme som löser!
Lossa soppaslangen före pumpen och prova med att suga fram bränsle. Var försiktig. Inte så trevligt med munnen full av bensin! Får du fram soppa är det pumpen som är paj!
Kostar 170kr på Biltema (och Ja! även deras grejor kan funka ibland!)
Eftersom du skriver att den inte går på alla cylindrarna direkt efter start är nog en översyn av tändsystemet också att rekomendera: Byt stift, rotor, fördelarlock, stift och tändkablar.

T- röd andvänds som akutmedel när man fått isproppar  i tanken.Inget annat!

Vatten kommer oftast från bensinmackens tank under marken och är kondensvatten som följer med "sista skvätten" som man ibland får med när bensinen i macktanken tar slut.
så vatten i bensinen finns det,var så säker.

Häll ut lite T-röd på is så får ni se vad som händer,,lika effektivt tinar den vatten i tanken.
Värme tinar
Hur ska man få bort vattnet som frös till is? då andvänder man metanol(som k-sprit innehåller) löser  ytspänningen på vattnet så vattnet kan följa med bensinen och förbrännas.

Bensinen har innehållit frysskydd de senaste 20 åren.men verkar kunna frysa ändå
oftast fryser bensindrivna fordon när tempen når -15 grader och mer.

A.E
verkstadsägare sen 25år

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang