Liten nummerplåt?

ST3N Bilplåtslagare
16 februari 2008 · 70 Inlägg

Jag undrar om någon vet hur svårt det är att få en liten en-radig nummerplåt istället för en ordinarie?
I mitt fal gäller det bak på bilen, om jag bygger om bilen så jag gör att nummerplåts-belysningen sitter på ett ställe där det bara får plats en liten plåt?

Vet att man måste ansöka och sånt.. Tyvärr är Vägverkets hemsida jävligt kass så hittar ingen info.

Tack på förhand!

Senast redigerat av ST3N (16 februari 2008)

Lalla78 Drifttekniker VA
16 februari 2008 · 580 Inlägg

Jäkligt svårt att få liten reg skylt fram om inte det redan står registrerat på bilen. För att få godkänt måste din front vara formad på ett sånt sätt att du inte får plats med en vanlig.

Honda S2000 "AP1" (2000)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
ST3N Bilplåtslagare
16 februari 2008 · 70 Inlägg

Lalla78 skrev:
Jäkligt svårt att få liten reg skylt fram om inte det redan står registrerat på bilen. För att få godkänt måste din front vara formad på ett sånt sätt att du inte får plats med en vanlig.

Okej! tack så mkt! Det var något sådant jag trodde också..
men det gäller bak för min del.. det glömde jag skriva! Men antar att det är liknande regler där!

MrTurbo Better than God \o/
16 februari 2008 · 1 883 Inlägg

Jag hade lilla fram på min 900 Aero

http://www.saab4fun.com/nya_bilder/Aero1.jpg

Nu för tiden går det dock bara att få ut till amerikanska bilar vad jag vet.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
zovix Maskinbefäl
16 februari 2008 · 1 038 Inlägg

Följdfråga:

Får man placera ordinarie nubber plåt var som hällst på fronen/aktern, men att den fortfarande är synlig rakt frammifrån och bakifrån + att bak har belysning?

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Lalla78 Drifttekniker VA
16 februari 2008 · 580 Inlägg

zovix skrev:
Följdfråga:

Får man placera ordinarie nubber plåt var som hällst på fronen/aktern, men att den fortfarande är synlig rakt frammifrån och bakifrån + att bak har belysning?

/Magnus

Så länge den sitter väl synlig i fronten så ska det inte vara några problem (alltså inte i rutan det är aja baja). Bak måste den vara väl synlig och upplyst, du kan nog sätta den var du vill aktern så länge den är väl upplyst.

Senast redigerat av Lalla78 (16 februari 2008)

Honda Prelude "bb6" (1998)
Lexus Is250 (2009)
Honda S2000 "AP1" (2000)
ST3N Bilplåtslagare
16 februari 2008 · 70 Inlägg

MrTurbo skrev:
Jag hade lilla fram på min 900 Aero

http://www.saab4fun.com/nya_bilder/Aero1.jpg

Nu för tiden går det dock bara att få ut till amerikanska bilar vad jag vet.

okej, det stämmer säkert.. hoppas inte det! jag får la ringa till vv nån dag annars.
Tack tack..

Senast redigerat av ST3N (16 februari 2008)

Thorssa
17 februari 2008 ·

Ni vet att det finns en sökfunktion på detta forum va? Exakt dessa frågor har varit uppe tidigare.

John87 Stolt Volvoägare
17 februari 2008 · 4 913 Inlägg

MrTurbo skrev:
Jag hade lilla fram på min 900 Aero

Nu för tiden går det dock bara att få ut till amerikanska bilar vad jag vet.

Njae, jag har tillstånd för att ha liten skylt ("USA-skylt") på min bil och den är inte det minsta amerikansk smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
ST3N Bilplåtslagare
17 februari 2008 · 70 Inlägg

John87 skrev:

MrTurbo skrev:
Jag hade lilla fram på min 900 Aero

Nu för tiden går det dock bara att få ut till amerikanska bilar vad jag vet.

Njae, jag har tillstånd för att ha liten skylt ("USA-skylt") på min bil och den är inte det minsta amerikansk smile

Hur har du fått det tillståndet dÅ? yikes

CC72
17 februari 2008 · 1 661 Inlägg

hur svårt det är beror på vem du surrar med. Din bil är gjord för att ha stora plåtar, alltså är det bara dom du kommer att få. Dom går in i sina register och kollar vad du ska ha. Sen kan du ju alltid skriva ett mejl, bifoga bild och en bild på ord. regskylt som sitter där böjd och oläslig,. Förklara att det blev krockad bak och firman som bytte bakdel bytte till denna spoilern bak pga av det var den enda dom fick tag på inom rimlig tid.    Typ smile

ST3N Bilplåtslagare
17 februari 2008 · 70 Inlägg

Sexyicecube skrev:
hur svårt det är beror på vem du surrar med. Din bil är gjord för att ha stora plåtar, alltså är det bara dom du kommer att få. Dom går in i sina register och kollar vad du ska ha. Sen kan du ju alltid skriva ett mejl, bifoga bild och en bild på ord. regskylt som sitter där böjd och oläslig,. Förklara att det blev krockad bak och firman som bytte bakdel bytte till denna spoilern bak pga av det var den enda dom fick tag på inom rimlig tid.    Typ smile

Okej! tack! smile        Men en känsla säger att det inte kommer att funka så bra!tongue men får se hur jag gör!

laaksonen
17 februari 2008 · 110 Inlägg

Den på 900 än är int laglig försökta få en till forden ringde vv de undra varför ja ville ha de hade exljusen satt för då skul ja ta en bild å skicka in plus att ja skul betala in 125:- någon ansökan men de finns pirat att köpa

Lewa Rakapparat
17 februari 2008 · 301 Inlägg

MrTurbo skrev:
Jag hade lilla fram på min 900 Aero

http://www.saab4fun.com/nya_bilder/Aero1.jpg

Nu för tiden går det dock bara att få ut till amerikanska bilar vad jag vet.

Eller japanska bilar, eller engelska,

jag har det iaf

Xtravagant 1337
17 februari 2008 · 1 343 Inlägg

zovix skrev:
Följdfråga:

Får man placera ordinarie nubber plåt var som hällst på fronen/aktern, men att den fortfarande är synlig rakt frammifrån och bakifrån + att bak har belysning?

/Magnus

Nummerskyltren ska enligt lag sitta i mitten och "framtill".
Alfa har specialtillstånd att inte ha det så...

I'm not a fighter, I'm a lover!
Mazda MX5 "NjoyDesign" (1991)
John87 Stolt Volvoägare
18 februari 2008 · 4 913 Inlägg

Sexyicecube skrev:
hur svårt det är beror på vem du surrar med. Din bil är gjord för att ha stora plåtar, alltså är det bara dom du kommer att få. Dom går in i sina register och kollar vad du ska ha.

Stämmer inte alltid dock.
Min bil är byggd för stora skyltar också men när VV kollade i deras register så skulle jag ha liten skylt till den.

ST3N skrev:
Hur har du fått det tillståndet dÅ?

Min gissning är att det är för att den kommer från ett arab-land. Annars vet jag inte.
Vad så när jag köpte den iaf smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
niclas_swe bitter besserwisser
18 februari 2008 · 644 Inlägg

min gamle svensksålda eclipse hade småskyltar både fram och bak.
båda mina folkvagnar har haft småskyltar, svensksålda båda två.

man måste söka och de är inte omöjliga, ett tips är att skicka med bilder på likadana bilar som redan har liten regskylt.

Niclas Magnusson
Jönköping / Harrisburg PA
WeDo
18 februari 2008 · 3 390 Inlägg

Jooo, visst kan man ansöka om lite skylt...  Men ska bilen ha stor skylt orginal så är det grymt svårt att få tillstånd till liten.. Jag sökte med saaben och fick en hel roman til svar.. men en av de saker som stod var "att modifierade spoiler/kofångare inte är skäl nog till att få tillstånd"... Så det blev dekaltrim och vips, så hade man en liten skylt iaf... Blivit stannad av polisen ett par ggr i kontroller och dom har inte sagt ett dugg om det... Bara SBP som inte tyckte om det.. men var ju bara att sätta på original inför besikningen...

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre
ST3N Bilplåtslagare
18 februari 2008 · 70 Inlägg

WeDo skrev:
Jooo, visst kan man ansöka om lite skylt...  Men ska bilen ha stor skylt orginal så är det grymt svårt att få tillstånd till liten.. Jag sökte med saaben och fick en hel roman til svar.. men en av de saker som stod var "att modifierade spoiler/kofångare inte är skäl nog till att få tillstånd"... Så det blev dekaltrim och vips, så hade man en liten skylt iaf... Blivit stannad av polisen ett par ggr i kontroller och dom har inte sagt ett dugg om det... Bara SBP som inte tyckte om det.. men var ju bara att sätta på original inför besikningen...

Okaj! Fan att det inte duger med modifierad kofångare.. aja.. Får la tänka om lite då.
det låter ju bra iaf!

Tack tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang