problem med 525tds, blir överhettad..

ekmarcus Egenföretagare
18 februari 2006 · 40 Inlägg

tjenare!, jag har köpt en bmw 525 tds 144hk -97 men för några dagar sen så har den lagt av ibland, men startat igen.... men idag hade jag kört ca 15 mil utan problem hämtade några kompisar (6 st) så den blev fullpackad. och kom ca 3 km och då var motortempen nästan på rött så jag stängde av den och väntade ett tag, och gjorde så tills jag kom till stan, då öppnade jag huven och kollade kylvattnet, den var mellan min och max och knappt varmt, kunde ha fingret i det! och ingen olja eller så i vattnet, och den la av när den kom upp i temp, men startade igen när tempen sjunkit igen.. nån som vet vad det kan vara ?? tror inte toppackning eller toppen för då hade jag skjutit nån slang direkt med överladdningen....men det bli lite tryck i systemet, och lättar man på kylarlocket och släpper ut trycket så sjunker tempen igen .. för att hända samma sak efter ytterligare 2 km.... och när tempen ökar så slutar värmen i kupen också... termostat kärv??

MVH//Marcus

Volvo V70 II D5 "POLESTAR" (2008)
Kirre
18 februari 2006 · 2 122 Inlägg

sånna fel är ju inte roliga de kan tyvärr vara toppen / toppackningen som farit. ett sätt att kolla detta,  är att ha locket expansions kärlet öppet och titta om det bubblar i kärlet för att se detta tydligare så kan man gasa till lite....

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 245 "45an" (1990)
ekmarcus Egenföretagare
18 februari 2006 · 40 Inlägg

jag tror inte det. fär då borde jag skjutit nån slang direkt och det är inga föroreningar i vattnet eller olja, och inget vatten i avgaserna.... och inget bubbel i vattenbehållaren..

MVH//Marcus

Volvo V70 II D5 "POLESTAR" (2008)
fr3drik
18 februari 2006 · 342 Inlägg

tja..

i den motorn är skovlarna på vattenpumpen av plast och brukar separera från axeln.. det är inte att svårt att byta vattenpump på dom om man har lite mekvana.. även om det inte är den som är trasig så är den ju lätt att kolla..
för om den har separerat så kan skovlarna följa med ibland och ibland inte.. därav att det blir lite ojämn temp!

Senast redigerat av fr3drik (18 februari 2006)

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
ekmarcus Egenföretagare
19 februari 2006 · 40 Inlägg

tja! tack för det svaret!! har haft i baktankarna hela historien om sprickor i tioppen ,, paj toppackning osv osv... men nu lätta det lite, man kan ju hoppas att det är pumpen... ska riva i morrn och se, hoppas, hoppas....

MVH//Marcus

Volvo V70 II D5 "POLESTAR" (2008)
ekmarcus Egenföretagare
21 februari 2006 · 40 Inlägg

tjenare! ville bara skriva att jag hittade felet, tog bort vattenpumpen idag och upptäckte att hela plasthjulet hade gått sönder... det låg bitar av hjulet i själva pumphuset, jag tog ut alla bitarna och pusslade ihop det,, saknades nån bit, då kopplade jag en vattenslang till motorns inlopp, på slangen som går till kylaren och då kom det med resten av bitarna, så nu har jag pusslat ihop hjulen och konstaterat att det inte finnns några mer delar i motorn, så i morrn beställer jag en ny vatten pump...

MVH//Marcus

Volvo V70 II D5 "POLESTAR" (2008)
fr3drik
22 februari 2006 · 342 Inlägg

grett när det inte är nån tvekan om vad som ställt till det för dig..
hoppas de blir bra me en ny pump nu då! smile

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
timpan_87
22 februari 2006 · 781 Inlägg

skulle me tippa på pumpen hade samma problem på min PROBE.. tur de löste sig med de smile

xisten sixten
22 februari 2006 · 252 Inlägg

misstänker starkt att de är nånting med vattenpumpen jag med...

Drönirettab
22 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Tycker att det är rent värdelöst att BMW sätter plastskovel på pumpen, det rimmar lite illa med en tysk gedigen bil.

fr3drik
23 februari 2006 · 342 Inlägg

Drönirettab skrev:
Tycker att det är rent värdelöst att BMW sätter plastskovel på pumpen, det rimmar lite illa med en tysk gedigen bil.

får gissa på att dom tycker det är bra pga nån anledning.. det är ju inga idioter som byggt motorerna direkt..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Drönirettab
23 februari 2006 · 21 761 Inlägg

Nej, jag tror inte heller att det är idioter som har byggt. Det är därför jag tycker att det är värdelöst, de borde ha haft bättre saker med tanke på att det tydligen inte är ovanligt att skovlarna går sönder på olika sätt. Men det är ju lätt att sitta med facit i handen och vara klok förstås.

fr3drik
23 februari 2006 · 342 Inlägg

det kanske är meningen att dom ska gå sönder..?
hellre att den går sönder och är lätt att byta än något annat?
men vad vet jag..

Audi S4 2.2T -92 | BW S375, AutoVerdi, JE Pistons, CatCams, 034 Motorsport, CP-S, Weldon, NIRA, Nitrous Express
Steefan
22 februari 2008 · 5 Inlägg

min bmw gör exakt likadant men den stanar inte.. motorn går. har doxk inte prova å ha den igång förlänge. när mätaren e i topp å man stannar motorn så tar de någon minut bara innan mätaren visar arbetstemeratur igen... kanske är pumpen på min åxå?!? funkade perfekt utan nån förvarning så hände detta under en tid då bilen stog still..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang