Min 245a började driva på bägge när ja börnade idag.. Bakaxelras på väg??

Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
3 mars 2008 · 547 Inlägg

Tjaa! Tänkte svarva ner vintermackorna lite idag o bilen började diffa lr driva på bägge hjulen.. Så e de dax att införskaffa en ny axel??

/Nichlas

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
xorox_88 Smack that ass!!
3 mars 2008 · 2 953 Inlägg

man kan kör många mil på en bakaxel efter den börjat diffa

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
4 mars 2008 · 547 Inlägg

xorox_88 skrev:
man kan kör många mil på en bakaxel efter den börjat diffa

Ok.. Bilen har precis slagit om till 30000 men de e ju inget för en volvo.. Men vågar man börna vidare o leka lika flitigt? wink

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
vikko
4 mars 2008 · 13 Inlägg

jag hade kört tills det rasar! vad har du att losa? du måste ju byta ändå, bara bättre göra det sen

Mercedes 300TDT "w124" (1992)
Volvo Amazon "foose chrome" (1967)
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
4 mars 2008 · 547 Inlägg

vikko skrev:
jag hade kört tills det rasar! vad har du att losa? du måste ju byta ändå, bara bättre göra det sen

Jo de e klart men pallar inte att axeln ska rasa typ ute på obygden lr dyl.. tongue om ni hajjar

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
Phaetoon
4 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Fixa en ny bakaxel, så att du har en på lager när den som sitter på rasar?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Phaetoon
4 mars 2008 · 8 156 Inlägg

Nichlas_H skrev:

vikko skrev:
jag hade kört tills det rasar! vad har du att losa? du måste ju byta ändå, bara bättre göra det sen

Jo de e klart men pallar inte att axeln ska rasa typ ute på obygden lr dyl.. tongue om ni hajjar

Det är ju en 245:a vi talar om! Ha en extra i bagagen? (Med verktyg och allt...)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Nichlas_H Leg. Däckbrännare!
4 mars 2008 · 547 Inlägg

Phaetoon skrev:

Nichlas_H skrev:

vikko skrev:
jag hade kört tills det rasar! vad har du att losa? du måste ju byta ändå, bara bättre göra det sen

Jo de e klart men pallar inte att axeln ska rasa typ ute på obygden lr dyl.. tongue om ni hajjar

Det är ju en 245:a vi talar om! Ha en extra i bagagen? (Med verktyg och allt...)

Aa visst.. lol nä men få väll ta o köpa en ny axel.. o ha i beredskap.. Tack för svaren!

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!
olirc
6 mars 2008 · 245 Inlägg

Sen inte att förglömma så slipper du ju att ha en sandsäck där bak för att kunna komma fram i vinterväglag wink.

EinarL EinarL lämnar ALDRIG ngt åt slumpen!
7 mars 2008 · 77 Inlägg

Nichlas_H skrev:
Tjaa! Tänkte svarva ner vintermackorna lite idag o bilen började diffa lr driva på bägge hjulen.. Så e de dax att införskaffa en ny axel??

/Nichlas

Att den diffar och driver på bägge hjulen är totala motsatsen till varandra. Det du tänkte på är att den började spinna på bägge hjulen ungefär som när diffen KOPPLAS UR? Om man inte har diffbroms/spärr så måste båda hjulen ha exakt lika mycket motstånd för att spinna på båda, det var det som hände dig. Ibland har man flyt! Det har ingenting med slitage på bakaxeln att göra. Isånt fall så måste diffkuggarna ha skurit ihop, det skulle du ha märkt i kurvorna kan jag lova dig (Har kört med spole=)

MVH Einar Larsson

Ifrågasätt ALDRIG EinarL!
P.S ngt SBP finns ej!!! www.bilprovningen.se D.S
Klorin_Elvis Fetast i stan !!
7 mars 2008 · 991 Inlägg

Min började oxå driva på bägge när jag höll på och lekte förra våren/sommaren och så gjorde den i typ 3 elr 4 månader sen small det bara till och började låta illa som fasen i bakaxeln typ som något låg och skavde som fan smile  lät först som om det vara kardanen som hade blivit som en banan och låg och slog imot golvet men men ...
ja fick byta axel allafall smile  men det tog ju 3 - 4 månader innan den sa upp sig helt  och då höll jag ändå på och lekte lite till och från smile

Senast redigerat av Klorin_Elvis (7 mars 2008)

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice
Volvo 740 GL "KALSONGEN" (1987)
turboforssen Telge Drifting Team
7 mars 2008 · 5 398 Inlägg

fast axeln rasar så brukar det gå att åka med den , det är bara att den driver  på ena sida å låter lite:P
skulle axeln låsa sig är det bara att slänga i backen , varava upp den å släppa upp kopplingen snappt så brukar det släppa sen är det bara att åka hem ( men försiktigt)  tongue

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang