För mycket effekt till basen?

MOVIEMENT
15 mars 2006 · 592 Inlägg

Jag tänkte köpa en Rockford Fosgate Punch P212S4 och som slutsteg hittade jag ett förmånligt 2-kanals av märket Carpower(monacor) Wanted 2-300. Är det någon som hört om det märket och är det något att ha? Basen är på 200wrms i 4ohm och slutsteget ger ut 530wrms. Är det möjligt att basen får för mycket effekt av slutsteget eller är det bara bra att basen får över dubbla effekten? 
Finns det något annat bra steg i samma prisklass(2000-2500kr)  som skulle passa basen?

2much.fi
Accessories for your DSLR
tecman
15 mars 2006 · 1 741 Inlägg

maxar du basen = oftast dubbla wrms så kommer du inte ens upp i slutstegets rekomenderade max volym.. vilket är bra iofs men det kommer ju att finnas risk att du spelar sönder basen väldigt lätt.. tycker man ska ha ett slutsteg som pallar mer än basen för brukar kunna få renare ljud på det sättet. men du kan spela sönder basen om du maxar slutsteget..

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.
loudness
15 mars 2006 · 4 554 Inlägg

ja har 150rms på min och steget ger 250tror ja.. de e inga som helst problem.. bättre med för mycke än för lite...

Sharky
15 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Beror lite på vad för låda du väljer, hur du stämmer av den, och om du sätter subsonic-filter före steget.

Någon som är bättre än mig kan kanske kika på hur fort man når X-max på detta element i en "normal" låda.
Ofta är det X-max och hur bra upphängningen är som sätter stopp före maxeffekt.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
MOVIEMENT
15 mars 2006 · 592 Inlägg

Det låter ju bra smile  Hur är kvaliteten på steget då? Finns märket i Sverige? i Finland har jag sett att de har sålts i flera år.

2much.fi
Accessories for your DSLR
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang