dämpa låda med plexi som bakvägg?!

rosaelefjant
18 mars 2006 · 159 Inlägg

eär det någon som har koll på hur man dämpar en låda där man har plexiglas på bakväggen?

bumpe Lastbilsmekaniker
19 mars 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, har du sluten lr portad låda, har du portad så sätter du bara "äggkartongskum" på väggarna, i sluten så måste du fylla lådan med dämpull...

rosaelefjant
19 mars 2006 · 159 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, har du sluten lr portad låda, har du portad så sätter du bara "äggkartongskum" på väggarna, i sluten så måste du fylla lådan med dämpull...

då får det la bli en portad låda isf, annars blir det ju inte snyggt med massa dämpull på väggarna ner man ser in genom plexiglaset??  neutral

pwilhelm Hewi
19 mars 2006 · 571 Inlägg

Om lådan är i korrekt storlek behöver den ej dämpas även om den är sluten , dämpull behövs (när man kör så liten sluten som möjligt) för att på så sätt "lura" elementet att den sitter i en större låda.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
bumpe Lastbilsmekaniker
20 mars 2006 · 3 878 Inlägg

pwilhelm skrev:
Om lådan är i korrekt storlek behöver den ej dämpas även om den är sluten , dämpull behövs (när man kör så liten sluten som möjligt) för att på så sätt "lura" elementet att den sitter i en större låda.

HEj, du har aldrig hört talas om bakslagsresonans, ljudet studsar mot bakväggen och ut i membranet vilket gör att basen blir "mullrig" och inte alls bra, enda sättet skulle vara att luta alla väggar för att släcka ut resonanserna... Så ja, vi ska ha dämpning i en sluten låda hur bra du än räknat...

pwilhelm Hewi
20 mars 2006 · 571 Inlägg

bumpe skrev:

pwilhelm skrev:
Om lådan är i korrekt storlek behöver den ej dämpas även om den är sluten , dämpull behövs (när man kör så liten sluten som möjligt) för att på så sätt "lura" elementet att den sitter i en större låda.

HEj, du har aldrig hört talas om bakslagsresonans, ljudet studsar mot bakväggen och ut i membranet vilket gör att basen blir "mullrig" och inte alls bra, enda sättet skulle vara att luta alla väggar för att släcka ut resonanserna... Så ja, vi ska ha dämpning i en sluten låda hur bra du än räknat...

Och detta kan inte hända i en basreflexlåda menar du? Har sett åtskilliga slutna lådor utan dämpull så jag tror att det inte är så stor risk att man får bakslagsresonanser men givetvis så finns säkert risken.Det är alltid att föredra att ha en låda med någon vägg lutande samt inre stagning.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
MOVIEMENT
20 mars 2006 · 592 Inlägg

Jag har också funderat på att dämpa min låda. Hittade dämpningsmaterial på biltema, är det något att ha? Jag har en sluten låda.
http://www.biltema.se/products/product. … emId=78464

2much.fi
Accessories for your DSLR
bumpe Lastbilsmekaniker
20 mars 2006 · 3 878 Inlägg

pwilhelm skrev:

bumpe skrev:

pwilhelm skrev:
Om lådan är i korrekt storlek behöver den ej dämpas även om den är sluten , dämpull behövs (när man kör så liten sluten som möjligt) för att på så sätt "lura" elementet att den sitter i en större låda.

HEj, du har aldrig hört talas om bakslagsresonans, ljudet studsar mot bakväggen och ut i membranet vilket gör att basen blir "mullrig" och inte alls bra, enda sättet skulle vara att luta alla väggar för att släcka ut resonanserna... Så ja, vi ska ha dämpning i en sluten låda hur bra du än räknat...

Och detta kan inte hända i en basreflexlåda menar du? Har sett åtskilliga slutna lådor utan dämpull så jag tror att det inte är så stor risk att man får bakslagsresonanser men givetvis så finns säkert risken.Det är alltid att föredra att ha en låda med någon vägg lutande samt inre stagning.

Ja men du kan ju absolut inte neka till att man får bättre bas i en sluten med ull än utan, Och du får ju för det mesta bättre bas i en portad än en sluten låda dessutom, det är bara attacken som e lite sämre så jag skulle iaf rösta för en portad med den dämpningen som slaktarin hittat...

Drönirettab
20 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Vad är bakslagsresonans för något? Är det möjligen ett annat ord för stående vågor?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang