Nån som kan guida mig i djungeln av fakta?

JockeK BMW M3 är körglädje!
20 mars 2006 · 102 Inlägg

Tja! Letar efter steg + bas. Vill ha en bas med bra drag i och kikat på Alpine SWR-1242D samt Alpine SWR-1222D mm. Det som skiljer dessa åt som jag fattat det är impedansen på spolarna... ena har 2x4ohm och andra 2x2ohm. Man kan tydligen parallell eller seriekoppla dessa för att kunna köra steget olika...

Jag är inte så haj på detta, men vad ska man välja? Kan man bryggkoppla ett steg och köra med dessa då vid 4 ohm, för det går väl inte få nåt annat när man bryggar steget?

Hur mycket effekt behöver man på steget till dessa basar? Hade tänkt mig endast 1 bas. Tips på lämpligt steg?

Har kikat på detta DLS A6 http://www.nardik.se/billjud/dls/slutstegulta/a6.html är det lagon/litet eller stort?

Tack på förhand!

// Jocke

Blinka med blåljus om du vill race:a
JockeK BMW M3 är körglädje!
20 mars 2006 · 102 Inlägg

Gick visst inte länka dit men här är faktan iaf:

Fakta
1 kanal RMS uteffekt uppmätt vid 13,8 volt med max 0,1 % distorsion, 20 Hz - 20 kHz alla kanaler drivna samtidigt
Effekt 4Ω 1 x 500 Watt
Effekt 2Ω 1 x 870 Watt
Effekt 1Ω 1 x 1200 Watt
S/N ratio, A-vägd >100 dB
Dämpfaktor: >200
Ingångsimpedans >10 k
Ingångskänslighet 0,2 - 7 V
Filter LP 50 - 125 Hz
Filter Subsonic 25 Hz
Inbyggd fläkt
Fasjustering steglös 0 - 180
Stromförbrukning
Tomgång: 0,6 A
Max förbrukning: 140 A
Dimensioner (mm): 410 x 240 x 73
Vikt: 6,2 kg

Har inte tänkt tävla med det utan bara spela på BRA och framförallt låta bra!

Senast redigerat av JockeK (20 mars 2006)

Blinka med blåljus om du vill race:a
pwilhelm Hewi
20 mars 2006 · 571 Inlägg

Dls steget är ett utmärkt val , hursomhelst bör du satsa på ett monoslutsteg och är det stabilt i 1-Ohm väljer du den basen med 2st 2-ohms spolar som du parallell kopplar och väljer du ett steg som bara är 2-ohms stabilt väljer du den basen som har 2st 4-Ohms spolar och parallell kopplar också dessa , obs detta gäller bara för mono steg.
Steget bör ge minst 500W RMS vid 1 resp 2-Ohm men mer effekt är bara bra enl mig.
Väljer du ett 2-kanals slutsteg som du bryggkopplar så välj då basen med 2st 2-ohms spolar och seriekoppla dessa.
Dls A6 funkar till bägge basarna då det ger ut tillräckligt med effekt även vid 4-ohm.

Senast redigerat av pwilhelm (20 mars 2006)

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
JockeK BMW M3 är körglädje!
20 mars 2006 · 102 Inlägg

Okej! Tack för hjälpen! Finns det någon annan fördel än att man får ut mer effekt om man kör i 1 ohm? Eller ska man köra vid 4 för att steget räcker?

Blinka med blåljus om du vill race:a
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
20 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Har du extra batteri? Du skulle ha en bas?

Isåfall, om svaret är nej på 1a och ja på andra, så skulle jag föreslå en bas med dubbla 4ohms spolar som du parallellkopplar till 2ohm.

Ett standard elsystem/batteri orkar inte med det steget i 1ohm. Och effekten i 2 ohm är mer än tillräcklig för en bas.

mvh Jonas

JockeK skrev:
Okej! Tack för hjälpen! Finns det någon annan fördel än att man får ut mer effekt om man kör i 1 ohm? Eller ska man köra vid 4 för att steget räcker?

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
JockeK BMW M3 är körglädje!
20 mars 2006 · 102 Inlägg

Någon som byggt ljud i BMW E36 M3 -94 ?? Ideér är välkommna ;-)

Blinka med blåljus om du vill race:a
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
20 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Inte M3, men väl en 318iS 94 hade jag och tävlade med nåt år..

Jag skulle rösta för kickpaneler, samt bas i sluten låda igenom skidlucka om du har, annars en bandpass. Vet dock ej om Alpinen gillar det, men i värsta fall kan du testa med en låda spelandes bakåt med.

mvh Jonas

JockeK skrev:
Någon som byggt ljud i BMW E36 M3 -94 ?? Ideér är välkommna ;-)

Senast redigerat av jonash (20 mars 2006)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang