Tjuvström eller dålig generator?

hjac
21 mars 2006 · 1 Inlägg

Hej, jag har en Golf från 2000 som drar 190 mA i låst och larmat läge. Jag tycker det låter mycket och ibland måste jag också ladda batteriet för att lyckas starta, framförallt om bilen stått några dagar. Jag har sett att när jag tar ut säkrningen som går till kupébelysning, larm, lås, hissar, stereo så sjunker strömmen radikalt. Vet dock inte vilken enhet som drar strömmen. Tror även att någon form av comfort-dator sitter på denna säkring men vet ej säkert.

Är 190 mA en acceptabel viloström eller är det för mycket?

Hur kan man kontrollera om generatorn laddar som den ska?

Hur hittar man strömtjuven, finns det några bra kablar att lossa på och därefter mäta?

Tacksam för svar!!!

// Håkan

Sharky
21 mars 2006 · 10 287 Inlägg

190mA tycker jag är massor...

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Drönirettab
21 mars 2006 · 21 761 Inlägg

Jag har inget lull lull i min bil så jag vet inte hur mycket sånt brukar dra men nog tycker jag också att 190mA är väldigt mycket. Kolla om stereon eller någon belysning(bagage, motorrum etc) tjuvdrar ström.

Att kontrollera generatorn är väldigt lätt, det du behöver göra är att fixa en multimeter för att mäta spänningen på batteripolerna.
Först av allt, se till att batteriet är fulladdat. Starta sedan bilen och låt den gå på tomgång med bara halvljuset igång, inget annat. Om tomgången är någorlunda hög, 800-1000 varv, så ska nu spänningen på batteripolerna vara ca 14-14,4V men det kan på lite äldre bilar vara 13,8V också.
Låt sedan motorvarven ligga på strax över 2000 varv och slå på fläkten på fullt. Nu ska spänningen inte sjunka något märkvärt, kanske några tiondelar på sin höjd. Om du vet hur mycket generatorn är på så kan du räkna ut hur mycket strömslukare du kan vrida på och på så sätt kolla hur spänningen är när du belastar generatorn i princip max. Viktigt i så fall är att du fortfarande har minst 2000 varv på motorn för att generatorn ska kunna ladda max.
En generator brukar bara kunna ge kanske hälften av sin maxström när motorn går på tomgång innan den backar i spänning, viktigt att komma ihåg.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang