Sladdar, generator, batterier och RCAkablar? fattar inget

Svärdet
21 mars 2006 · 60 Inlägg

OK nu är det så att jag har köpt en aktiv baslåda 200 w , 6x9 3 fas högtalare, Slutsteg 200 watt 2 fas. (allt detta i märket sony)

Det finns en massa råd om hur man skall bygga det perfekta ljudet men vad hade du gjort med den här utrustningen. (tänker köpa 7750 sony bilstereo)

Jag har en gammal oldsmobile från -70 så det finns inte någon kontakt att bara plugga i. Men nu är det ju så att jag har hört att

1, Man skall ha feta kablar från batteriet till slutsteg och baslåda.FRÅGA: Skall man också ha en Fet jordare?

2, Nu har jag en säkring på slutsteget som är 30 amp och en på basen som är 20 amp (eller ifall det är watt vet jag inte)FRÅGA: Hur stor säkring skall jag ha framme vid batteriet?

3, Vad är REMOTE input och output?

4, Måste man byta sladd från generaton till batteriet? Måste jag också byta sladd till startmotorn? (till den fetare varianten då?)

5, Vad gör RCA kablar?

6, Får man inte lägga ljudkablarna tillsammans med pluskablarna? Hörde att det kunde bli störningar då? vad stämmer?

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p
Drönirettab
21 mars 2006 · 21 761 Inlägg

1. Generellt ska man ha lika grov jordkabel som pluskabel.

2. Storleken på säkringen vid batteriet beror på hur grov pluskabeln är, som säkringen sitter på.
    På Nårdik finns tabeller som visar vilken säkring som passar till olika kabelareor.

3. Remote är ju den kabel som skickar startspänning till slutsteget så att det slås på.
    Remote input på ett steg är där man kopplar in remotekabeln från stereon.
    Remote output är det som går ut från stereon.

4. Om man ska ha stor anläggning så brukar man alltid få byta ut generatorkabeln eftersom man också brukar få byta till en större generator, däremot så tror jag att kabeln mellan batteri-startmotor brukar vara tillräcklig. Jordkabeln från batteriet kan dock behövas bytas ut.

5. RCA kablarna skickar musiksignalerna till slutsteget. Signalerna har låg spänning, därför är det så lätt att få störningar.

6. Nej, man ska inte lägga ljudkablarna(RCA kablarna) tillsammans med strömkablarna därför att det lätt blir störningar, helt rätt.

bumpe Lastbilsmekaniker
21 mars 2006 · 3 878 Inlägg

Hej,

1. Hur fet den ska vara beror på effekt (strömförbrukning(

2. Det beror på hur grov kabel du har, säkringen där framme är för kablen och de andra för stegen... Så du kan ju dra en kabel för 200Ampere och avsäkra den till 200A...

3. Remote är styrström till steget/huvudenheten, Ex. huvudenheten skickar lite ström och den gör att steget startar när stereon startar...

4. Nej, inte om du har samma generator, dock måste du byta jordflätan mellan karossen och batteriet, ta bort den gamla och slipa helt rent, skruva gärna i en balk...

5. RCA är egentligen en kontakttyp men är standard, används för signalkabel, ungeför som att du tar hem internet me en tunn telakabel och driver datorn på 230 volt..

6. Ja det stämmer, signalen i RCD (lågnivå) kan störas av magntefältet från ex en 50ampere kabel

TÄNK PÅ! När du kopplar in strömmen till steget så ha INTE lågnivå (RCA) kablarna då du kmr att förstöra din huvudenhet...


Hoppas det klarnat lite för dej nu

MVH Hámpus

Svärdet
21 mars 2006 · 60 Inlägg

Tackar för era tips. Nu skall jag prova koppla

Allt under 295 i däckstorlek är töntigt =p
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang