slutsteg till bas

Kojloj
21 mars 2006 · 458 Inlägg

Är så dålig på det där att välja rätt slutsteg till bas hur vet man vilket steg man skall ha till rätt bas vad är det man kollar på? t ex om jag har en bas på 300W vad skall jag ha för slutsteg då?

Har ett Arizona Eagle steg hemma och just nu kör jag en bas på 300W på detta. Kan jag dra in en till bas på detta steg? Hur mycket tar steget? Hur ser jag detta o.s.v?

Så här står de på steget:
2x60 watt RMS, 1x180 watt

Tacksam för svar!

bumpe Lastbilsmekaniker
21 mars 2006 · 3 878 Inlägg

Hej, om du paralellkopplar basarna så kmr de ner i halva impedansen vilken oftast gör stt steget ger dubbelt så mkt effekt, så ja! Det skulle funka...

Kojloj
21 mars 2006 · 458 Inlägg

bumpe skrev:
Hej, om du paralellkopplar basarna så kmr de ner i halva impedansen vilken oftast gör stt steget ger dubbelt så mkt effekt, så ja! Det skulle funka...

Hur menar du? Du menar nr man bryggar eller?

Säg nu att jag skall köpa helt nya grejer. Säg att jag skall köpa 2 st basar på 400W vardera hur vet jag då vad jag skall ha för steg o.s.v? Vad skall jag kolla efter?

Sharky
21 mars 2006 · 10 287 Inlägg

Fyra kopplingsmöjligheter:

1: 4-ch steg och brygga 2+2 med en bas per bryggning
2: 2-ch steg med en bas per kanal
3: 2-ch steg bryggat med basarna parallellt
4: 1-ch steg med basarna parallellt

Basar i serie tar jag inte med då det är rätt udda.

Sedan tillkommer varianter om man har dubbelspolebasar.

Dom basar du har tänkt köpa. Vad har dom för spolar?

Om vi tänker och 4 ohms enkelspolar så blir det alltså:

1: 2 ohm / kanal
2: 4 ohm/kanal
3: 1 ohm/kanal
4: 2 ohm

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Kojloj
21 mars 2006 · 458 Inlägg

Sharky skrev:
Fyra kopplingsmöjligheter:

1: 4-ch steg och brygga 2+2 med en bas per bryggning
2: 2-ch steg med en bas per kanal
3: 2-ch steg bryggat med basarna parallellt
4: 1-ch steg med basarna parallellt

Basar i serie tar jag inte med då det är rätt udda.

Sedan tillkommer varianter om man har dubbelspolebasar.

Dom basar du har tänkt köpa. Vad har dom för spolar?

Om vi tänker och 4 ohms enkelspolar så blir det alltså:

1: 2 ohm / kanal
2: 4 ohm/kanal
3: 1 ohm/kanal
4: 2 ohm

/Göran

Skall jag vara ärlig så fattar jag inte ett skit!

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Korta svaret - det tror jag inte.

Långa svaret: En bas är i princip ett motstånd, som varierar med frekvensen. Ett motstånd som varierar med frekvens, eller växelspänning kallas IMPEDANS. Låt mig anta att du har en bas som är 4ohm nominellt. Skulle du koppla in en bas till, parallellt med en första (dvs, du kopplar ihop båda basarnas plus på steget, och båda basarnas minus till steget) så blir motståndet istället 2ohm. (detta bör ALLA kunna som gått ut grundskolan, OHMS lag heter det, kan ni ej det, LÄR er den!)

När man har ett mindre motstånd så kommer det att krävas att steget kan hantera den ökade ström som detta resulterar i. Och med ökad ström kommer mer värmeutveckling. Och det är inte alla steg som ha sån bra konstruktion/kylning att transistorerna klarar detta, utan man riskerar att bränna transistorer.

Det du måste göra är att kolla vad ditt steg klarar för impedanser. Och så får du tala om för oss vad du har för bas, för att vi skall kunna hjälpa dig.

Klarnade det något?!

mvh Jonas

Kojloj skrev:
Är så dålig på det där att välja rätt slutsteg till bas hur vet man vilket steg man skall ha till rätt bas vad är det man kollar på? t ex om jag har en bas på 300W vad skall jag ha för slutsteg då?

Har ett Arizona Eagle steg hemma och just nu kör jag en bas på 300W på detta. Kan jag dra in en till bas på detta steg? Hur mycket tar steget? Hur ser jag detta o.s.v?

Så här står de på steget:
2x60 watt RMS, 1x180 watt

Tacksam för svar!

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Kojloj
21 mars 2006 · 458 Inlägg

jonash skrev:
Korta svaret - det tror jag inte.

Långa svaret: En bas är i princip ett motstånd, som varierar med frekvensen. Ett motstånd som varierar med frekvens, eller växelspänning kallas IMPEDANS. Låt mig anta att du har en bas som är 4ohm nominellt. Skulle du koppla in en bas till, parallellt med en första (dvs, du kopplar ihop båda basarnas plus på steget, och båda basarnas minus till steget) så blir motståndet istället 2ohm. (detta bör ALLA kunna som gått ut grundskolan, OHMS lag heter det, kan ni ej det, LÄR er den!)

När man har ett mindre motstånd så kommer det att krävas att steget kan hantera den ökade ström som detta resulterar i. Och med ökad ström kommer mer värmeutveckling. Och det är inte alla steg som ha sån bra konstruktion/kylning att transistorerna klarar detta, utan man riskerar att bränna transistorer.

Det du måste göra är att kolla vad ditt steg klarar för impedanser. Och så får du tala om för oss vad du har för bas, för att vi skall kunna hjälpa dig.

Klarnade det något?!

mvh Jonas

Kojloj skrev:
Är så dålig på det där att välja rätt slutsteg till bas hur vet man vilket steg man skall ha till rätt bas vad är det man kollar på? t ex om jag har en bas på 300W vad skall jag ha för slutsteg då?

Har ett Arizona Eagle steg hemma och just nu kör jag en bas på 300W på detta. Kan jag dra in en till bas på detta steg? Hur mycket tar steget? Hur ser jag detta o.s.v?

Så här står de på steget:
2x60 watt RMS, 1x180 watt

Tacksam för svar!

Jo det gjorde det.. Men inte mycket.. hehe, just nu så har jag en DPL 12" bas på 300W och den kör jag på mitt 2 kanaliga steg som jag har nu.. Det jag egentligen vill ha reda på är alltså hur man ser vilket steg jag skall till de basarna jag skall köpa eller tvärtom.. jag har alltså inte kollat på någonting vill bara veta hur man kollar sånt här.. ??

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
21 mars 2006 · 2 353 Inlägg

Okej, det du MÅSTE veta är vilken effekt RMS som basen tål. Står det typ 300W max, eller 300W i konen, så kan du räkna med kanske 150W RMS, och då föreslår jag ett steg som ger den effekten eller en aning mer, vid den impedans som basen är på.

Är basen på 4ohm, och tål 150W RMS, så föreslår jag steg på 150-200W RMS.

Men det har också en del att göra med vilken typ av låda du har. Har du en basreflex eller ännu värre en bandpass, så tål basen mindre efefekt under en viss gräns, så då kan det vara vettigt att hålla sig runt 150W. Sitter den i sluten låda så kan du gott köra på 200W.

Och kom ihåg, det är inte REN effekt som förstör basar i 99 fall utav 100, utan det är OREN/Distorsion som gör.

mvh Jonas



Kojloj skrev:
Jo det gjorde det.. Men inte mycket.. hehe, just nu så har jag en DPL 12" bas på 300W och den kör jag på mitt 2 kanaliga steg som jag har nu.. Det jag egentligen vill ha reda på är alltså hur man ser vilket steg jag skall till de basarna jag skall köpa eller tvärtom.. jag har alltså inte kollat på någonting vill bara veta hur man kollar sånt här.. ??

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Kojloj
21 mars 2006 · 458 Inlägg

jonash skrev:
Okej, det du MÅSTE veta är vilken effekt RMS som basen tål. Står det typ 300W max, eller 300W i konen, så kan du räkna med kanske 150W RMS, och då föreslår jag ett steg som ger den effekten eller en aning mer, vid den impedans som basen är på.

Är basen på 4ohm, och tål 150W RMS, så föreslår jag steg på 150-200W RMS.

Men det har också en del att göra med vilken typ av låda du har. Har du en basreflex eller ännu värre en bandpass, så tål basen mindre efefekt under en viss gräns, så då kan det vara vettigt att hålla sig runt 150W. Sitter den i sluten låda så kan du gott köra på 200W.

Och kom ihåg, det är inte REN effekt som förstör basar i 99 fall utav 100, utan det är OREN/Distorsion som gör.

mvh Jonas



Kojloj skrev:
Jo det gjorde det.. Men inte mycket.. hehe, just nu så har jag en DPL 12" bas på 300W och den kör jag på mitt 2 kanaliga steg som jag har nu.. Det jag egentligen vill ha reda på är alltså hur man ser vilket steg jag skall till de basarna jag skall köpa eller tvärtom.. jag har alltså inte kollat på någonting vill bara veta hur man kollar sånt här.. ??

Okej! Är med hyfsat nu iaf..
tack!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang