Havererad motor! Eller?

aidvllasaliu
13 maj 2008 · 3 Inlägg

Läget allihopa!

Jag är helt ny här på forumet och jag har aldrig pillat med bilar förutom att jag bytt däck och olja och lite sådana enkla grejjer och jag har en fråga angående min Saab 9-5 2.3T '98 som inte längre funkar.

Jag var en dag påväg till JKPG och jag hade brottom dit så jag körde i 180 hela vägen dit (från att jag kom in på E4 så att säga). Cirka 20 km från Jönköping var jag tvungen att sakta ner till 140 för att en annan bilist körde över till den filen jag körde på och jag gasade sedan upp till 160 för att skynda mig igen.

Jag märkte efter en cirka 3 minuter att bilen hade fastnat på 160 och jag hade ju såklart gasen i botten. Jag tänkte för mig själv "Vad f*n?!?", så jag släppte gasen och tryckte ner den igen. Ingen skillnad, den satt kvar på 160 km/h.

Jag kollade i backspegeln och ser hur vartenda bil bakom mig blinkar med helljus och varningsljus och att det rök från min bil och så fort jag rörde kopplingen lite för att svänga av vägen så tändes vartenda lampa på instrument panelen och bilen bara dog helt och hållet.

Jag öppnade huven och ser hur oljan hade läckt överallt och det började ryka som in i hel*ete. Jag trodde det var oljan så jag lät bilen svalna och hällde i ca 1 liter, lite mindre eftersom jag hade fyllt på med olja en vecka innan.

Jag försökte starta bilen men den bara rasslade som en liten leksaksbil och det lät som om det kom från växellådan och/eller motorn. Jag lyckades bara starta den 1 eller 2 gånger men jag stängde av den direkt ville bara höra hur motorljudet lät.

Så att min fråga är:
Vad tror/vet ni om detta? Vad kan man göra för att åtgärda problemet?
Min far är bilmekaniker men jag vill ej slösa på hans tid och vill ta tag i problemet med egna händer.
Så ett pluss för mig är att jag har en verkstad jag kan gå till för att fixa bilen.

Snälla hjälp mig. Jag har hittat billiga motorer som inte alls gått mycket men jag ville först bli medlem här och se ifall någon kan ge mig tips och råd.

Tack.

By the way:
Min Golf 3 läckte vatten idag och tempen höjdes som ba utav helvete. Farsan säger att man måste öppna locket på motorn för att byta packning. Vad har ni för tips angående detta? Hur ska man gå tillväga isf?
Och Ja, jag har fyllt på med vatten.

Jag har sökt här på förumet men inte hittat något som kan hjälpa mig.

Tack hej!

Mr_EmCom Med.lem
13 maj 2008 · 3 759 Inlägg

Lagerras?

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
azid Det som inte dödar gör ont
13 maj 2008 · 2 668 Inlägg

hände det inget innan att olje tryckslampan började lysa? saab 9-5 från 98 till 03 har kännsliga motorer...

9-5an hade problem med oljan, veka kolvringar och värdelös vevhusvent

2slow
aidvllasaliu
13 maj 2008 · 3 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
Lagerras?

Vad är Lagerras? eller vad menar du med det över huvudtaget?

Ska ta upp detta med farsan o se ifall han har några synpunkter angående era svar.

Tack alla för era svar ni är j*vla med snabba här ju hahaha

azid Det som inte dödar gör ont
13 maj 2008 · 2 668 Inlägg

när lagren mellan vevstakarna och vevaxeln gått varma på grund av dåligt oljetryck

2slow
Husssar Blivande servicetekniker
13 maj 2008 · 117 Inlägg

har inget bra svar, men tror att din far kan hjälpa dig mycket inom detta området. Han kan lära dig en hel del. Hade min far varit bilmekaniker så hade jag bett om hans hjälp för att kunna lära mig så mycket som. Om du nu har intresse i det vill säga.

Lycka till

brumbrumbrum vad är det?
DET SKA DU VETA SOM ÄR MEKANIKER!
Superdtm i övrigt värdelös.
13 maj 2008 · 613 Inlägg

Smedhult skrev:

Mr_EmCom skrev:
Lagerras?

''

som kan ha hänt pga inget oljetryck!! ska inte säga att de är de men de är min idé iaf

det bör han ju han ha sett att oljelampan hade tänt sig om han inte hade nått oljetryck

azid Det som inte dödar gör ont
13 maj 2008 · 2 668 Inlägg

Superdtm skrev:

Smedhult skrev:

Mr_EmCom skrev:
Lagerras?

''

som kan ha hänt pga inget oljetryck!! ska inte säga att de är de men de är min idé iaf

det bör han ju han ha sett att oljelampan hade tänt sig om han inte hade nått oljetryck

hinner hända mycke med en motor från 160 till 0 om du ttappar olje trycket och inte märker det på engång

2slow
sik
13 maj 2008 · 1 072 Inlägg

Alla ggr lagerras. Bytt i en 900 nu i helgen och precis samma symtom. Som ovan skrev så sätter pumpen igen sig vid dåliga oljebytes intervaller. Och samma där, ingen lampa tändes innan problemet var ett faktum. Motorbyte är absolut lättast.

Jimm
13 maj 2008 · 1 661 Inlägg

Jag hade bytt motor. Inte värt att grejja med den ens.

VictorW Medlem 34530
13 maj 2008 · 908 Inlägg

Tyvärr så är sannolikheten väldigt stor att motorn är helt körd, med tanke på hastigheten när haveriet inträffade.

Hur du ska göra beror lite på hur händig du är eller om du har någon som kan hjälpa dig.

alternativ 1: är ju att du plockar ner motorn och ser hur mycket som är skadat och gör en bedömning om det är värt att reparera.

alternativ 2: du byter motor.

alternativ 3: du lämnar in bilen till en bilfirma som gör jobbet, svilket jag inte skulle rekommendera, då risken finns att kostnaden springer iväg, ganska ordentligt.

Som du beskriver det så har troligtvis 1 eller flera kolvar skurit. Har du rejäl otur så har även turbon gett upp och olja runnit in i IC:n. Vilket tyvärr inte är ovanligt vid denna typ av haverier sad

mvh
victor

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)
engolf
13 maj 2008 · 3 235 Inlägg

Gör en felsökning, testa kompressionen, se om motorn går att vrida runt med handkraft.
Det kunde ha varit toppackningen som gott...

aidvllasaliu
13 maj 2008 · 3 Inlägg

Okej tack allihop för era svar. Det blir nog som min far sa om SAABen: Byta motor!
Då så slår jag fast vid det.

Hur ska jag nu göra med Golfen då?
Far säger fortfarande att packningen ska bytas och att jag tilochmed klarar att byta den ensam ifall jag är försiktig. Var kan jag hitta en billig packning isåfall?

Tack!

sik
13 maj 2008 · 1 072 Inlägg

aidvllasaliu skrev:
Okej tack allihop för era svar. Det blir nog som min far sa om SAABen: Byta motor!
Då så slår jag fast vid det.

Hur ska jag nu göra med Golfen då?
Far säger fortfarande att packningen ska bytas och att jag tilochmed klarar att byta den ensam ifall jag är försiktig. Var kan jag hitta en billig packning isåfall?

Tack!

Blockpackning är inte så dyrt men lite jobb att byta då du behöver lyfta toppen. Och även byta topplocksbult.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang