Volvo 740 GLT poffar

ChevLT1
13 maj 2008 · 95 Inlägg

tjenna har som sagt en 740 glt -88
som börjar poffa mer eller mindre när man slutar gasa vid 3000 varv
och detta händer bara när den har börjat nå arbets temperatur.

har bytt stift och så, men med samma problem. och kam remmen är nyligen bytt på verkstad så tändningen är la inställd som den ska vara kan jag tänka mej.

så jag börjar tro att de har nått med tändkablarna, eller typ den där saken där tändkablarna
är kopplade till? "fördelaren?, rotorn?"
som sitter precis bakom topplocket där typ.

...och nej LMM mätaren funkar som den ska har testat redan å koppla ur å den går piss då.
och har prövat med start gas å sprejat lite vid insug ifall den drar tjuvluft,
vilket jag kommit fram till att den ej gör.

skulle väl kunna vara den där sond saken som sitter på katalysatorn som strular?

men tror mer de är rotorn.
ifall de nu är rotorn eller va de kallas som tändkablarna är kopplade till?, måste jag då plocka loss hela
toppen då å behöva slita å byta packningar å skit te den då, eller äre bara å skruva av å på?
tacksam för svar
MVH krille

azid Det som inte dödar gör ont
13 maj 2008 · 2 668 Inlägg

har för mig att bilar kan poffa eller ge avgasknallar om lamdan sitter dåligt

2slow
ChevLT1
13 maj 2008 · 95 Inlägg

azid skrev:
har för mig att bilar kan poffa eller ge avgasknallar om lamdan sitter dåligt

eller kanske är helt paj,

hur vet man att lambdan är paj då?
för att CO värdena är okej när den är varm
men lambdan tror jag inte riktigt håller måttet faktist...
men finns de inget sett att kolla svart på vitt ifall skiten är
kaputt lr?
och den sitter nog inte löst för att jag har nyss satt på sport kattalysatorn för
att den förra rostade sönder och gick av vid sido fästet
så att den sitter nog som den ska.
men problemet fanns redan innan ..

Senast redigerat av ChevLT1 (13 maj 2008)

azid Det som inte dödar gör ont
13 maj 2008 · 2 668 Inlägg

tändningen kanske eller oförbränt bränsle i röret

2slow
ChevLT1
13 maj 2008 · 95 Inlägg

azid skrev:
tändningen kanske eller oförbränt bränsle i röret

jovars klart de är oförbränt bränsle wink
annar skulle den väl inte smälla?
vill veta hur man fixar skiten ^^

azid Det som inte dödar gör ont
13 maj 2008 · 2 668 Inlägg

säker på att du satte dit katten ordentligt? måste ju vara att det smyger in luft nånstan.. knallar den även fast den är riktigt varm?

2slow
lingua
13 maj 2008 · 2 271 Inlägg

Du kan mäta lambdan, motorn ska va varm och då ska den pendla mellan 0,1-0,9 volt.

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
ChevLT1
14 maj 2008 · 95 Inlägg

azid skrev:
säker på att du satte dit katten ordentligt? måste ju vara att det smyger in luft nånstan.. knallar den även fast den är riktigt varm?

alltså den knallade även innan jag satte på nya katten då den inte var trasig
och den börjar i stortsätt knalla när den just blivit varm.
och den knallar ej vid kallstart typ.

och den nya katten sitter kanon faktist,

kan de vara så att en 16 ventilare ska poffa lite? för man hörde det knappt när bakre ljudämparn
satt på för jag ett 3"tums rör där istället.

för den poffar lixom som nån trimmad japan-bil eller nått vid gas släpp.
och ifall de ska vara så äre la bara å gilla läget.
men verkar lite mysko? ifall den i stort sätt är en orginal sugmotor hehe ^^

Senast redigerat av ChevLT1 (14 maj 2008)

ChevLT1
14 maj 2008 · 95 Inlägg

lingua skrev:
Du kan mäta lambdan, motorn ska va varm och då ska den pendla mellan 0,1-0,9 volt.

ok ok,

så att den ger den symptomen ifall lambdan är trasig?
så jag ska koncentrera mej på den, först å främst?
vad kan en lambda kösta te en GLT?
funkar det att ta en lambda från en vanlig GL ?

Farleykarley
14 maj 2008 · 406 Inlägg

Har samma problem med min 745GLT.. De är dock en 8v. Brukar också poffa en del när man släpper gasen.. Har dock aldrig orkat brytt mig om det men.. smile Hittar du nåt fel så kan ja ju kolla de på min med smile

ChevLT1
14 maj 2008 · 95 Inlägg

Karlie skrev:
Har samma problem med min 745GLT.. De är dock en 8v. Brukar också poffa en del när man släpper gasen.. Har dock aldrig orkat brytt mig om det men.. smile Hittar du nåt fel så kan ja ju kolla de på min med smile

aarå..

RaLsO från bun!
14 maj 2008 · 89 Inlägg

kolla på biltema efter lambdasond, 700 kr tro jag, billigaste stället iaf:/

det kan vara så enkelt att inte allt bränsle/luft förbränns, och då poffar det när det kommer till katten, när den blivit varm

kolla upp att tändningen är rätt inställd

/Oskar

Teori och praktik är inte samma sak, glöm inte det!
azid Det som inte dödar gör ont
14 maj 2008 · 2 668 Inlägg

har du raka rör ifrån katten? eller förstog jag  fel?

Senast redigerat av azid (14 maj 2008)

2slow
Sharky
14 maj 2008 · 10 287 Inlägg

Börja med att byta fördelarlock och rotor. Dessa brukar ofta se ut som sprängda skithus. Sedan kan man kolla upp tempgivaren till sprutet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ChevLT1
14 maj 2008 · 95 Inlägg

azid skrev:
har du raka rör ifrån katten? eller förstog jag  fel?

ljudämparen precis "efter katten" sitter kvar har bara rakt rör precis efter det där böjda röret över bakaxeln.

med andra ord så har jag tagit bort det fula slut röret..

ChevLT1
14 maj 2008 · 95 Inlägg

Sharky skrev:
Börja med att byta fördelarlock och rotor. Dessa brukar ofta se ut som sprängda skithus. Sedan kan man kolla upp tempgivaren till sprutet.

/Göran

okej.

är det bökigt att byta dessa eller?
vad kan det kosta ?

ChevLT1
14 maj 2008 · 95 Inlägg

Kan även tillägga att den känns mkt slöare nu än förrut.
kan det då vara att lambdan är kaputt?
å att den kör på nån slags "nöd-inställning" som gör att den smäller å går segt?
så teoretiskt sett så borde väl det försvinna ifall man kopplar in en ny lambda sond och sen kopplar bort
plus polen på batteriet i 10 min?
tog bort mätar huset å kollade ifall de satt nån varnings lampa för lambda sond och lambdasond lampan var pajj, så skulle inte förvåna mej ifall den började lysa ifall jag satte in en ny.

så som sagt...tacksam för svar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang