J-P-R
DO IT LOW STYLE
20 maj 2008
· 1 342 Inlägg
Ellertz skrev:
J-P-R skrev:
Ellertz skrev:
BMW lär ju vara lågprisarn och budget varianten av dom alla Mercorna kan nästan mäta sig med Audi, men jämföra Audi med BMW är ju som att jämföra en cykel med bil..
Aldrig har uttrycket "Audi - Fyra nollor i grillen och en bakom ratten" passat bättre än nu. Du talar verkligen som du har förstånd till.
Om man ska göra en liten fördelning hur det sett ut genom åren enligt min högst personliga uppfattning så skulle det liknas så här;
80-talet
1. Mercedes - Det här var guldåren för Mercedes, då stod stjärnglansen för komfort, kvalitet och ett tryggt ägande.
2. BMW - Sportighet uber alles. Bilvalet för föraren, logik och enkelhet dominerade
3. Audi - Hade inte dem kommit med quattro hade vi endast kunnat läsa om DKW märket i historieböckerna, förutom några trevliga prestandamodeller var dem inte direkt byggda med kvalitet.
90-talet
1. BMW - Total dominans, fortsatte med sportighet, logik och enkelhet. Bilarna du njuter av varje sekund bakom ratten.
2. Mercedes - Fortsatte långt in på 90-talet att stå för komfort,kvalitet och ett tryggt ägande. Gjorde en rejäl praktvurpa med A-klassen och sedan blev det aldrig detsamma.
3. Audi - Kvalitet har förbättrats, men hur ofta ser man inte större delen utav 90-tals Audina utan dörr och sidolister? Problem med framvagnar är andra kända problem. Förutom S och quattromodellerna riktigt aptråkiga bilar.
2000-talet
1. BMW - Vinner gång på gång utmärkelser för mest nöjda ägare. Säljer fler och fler bilar. Tyvär några designmissar och plottrigare instrumentering, dock fortfarande valet för föraren, den som vill njuta av varje sekund bakom ratten.
2. Audi - Utveckling har tagit sig och Audi har börjat utveckla modeller som är både roliga att titta på och att köra (tvålkoppen TT undantagen). Kvaliteten har fått sig många snäpp uppåt och man kan äntligen se bilen som en "premium".
3. Mercedes - Stjärnan står inte längre för ett trygghet, komfort och kvalitet. Stora problem med rost och andra detaljer som inte motsvarar förväntningarna på dem stora pengar man betalat när köpt bilen. Som en personlig parantes så har jag aldrig upplevt en så plastig och ful inredning som i nya C-klass, fick min brors fd Carina från 89 att kännas lyxigare. Automatlådorna är tråkiga och växlar segt, inte alls så som det var förr i tiden då en mercedes skulle vara automat. Tekniken har sprungit ifrån Mercedes.
När fan är du född då? För sist ja kolla så var Audi totalt dominanta på rallybanorna i mitten av 80 talet.. S1 an fick väl fler priser än vad gorg har medlemmar.. och vad fan hade mercedes på 80 talet ? Tokslöa dieslar man fick knuffa upp för backarna ?
De är ju även bra att du hackar på Audi när du har en skoda själv.. är inte de "Audiwannabee" nummer 1 ? Audi tar de dom vill och skiten som blir kvar bygger dom skoda med.
Jag tror jag träffade en väldigt öm punkt där. Och vad har det med saken att göra när jag är född? Finns hur mycket literatur att läsa som helst för den som inte hade möjlighet att vara där.
Vet inte hur mycket du egentligen läste av mitt inlägg, men såvitt jag vet så vann väl just Audi i rally pga quattron?
För om du nu var tillräckligt vuxen på den tiden som du vill antyda så borde du veta att Audi inte direkt hade något speciellt gott rykte.
Dem har gjort en klassresa som heter duga.
Vad Mercedes hade på 80-talet? Jadu, om du återigen var tillräckligt vuxen som du vill antyda så borde du veta vilka framgångar dem skördade i DTM. Fast du kanske missat hela historien om 190 Mercorna?
Inte för att jag vet vad mitt bilval har med hela saken att göra, men jag tror inte tanken varit att profilera Skoda som någon Audiwannabe, men du har helt rätt i att dem delar massor av komponenter. Men då kommer vi in på en helt annan sak om vem som är mest korkad, den som betalar mer för samma skit och tror det är bättre, eller den som betalar mindre och har pengar över till massor av annat i livet.
Har kört igenom stora delar utav Volkswagens, Audis, Seats och Skodas modellprogram, och jag kan bara konstantera att skillnaderna är ibland ytterst få.
Jag hyllar inte Skoda till skyarna, men jag tror många sitter kvar med gamla fördommar, åk till era Skodahandlare och känn lite, det tål dem. Nya RSen är f ö förjävla fin tycker jag.