Putteliten skrev:
Visste du om det här?
The engine tuning was co-developed with Porsche, as was the transmission and other powertrain components...
Vet inte riktigt hur mycket ur den texten som är sann, men jag är ganska säker på att; Porsche var med och designade stolarna i T-5R, samt mappningen med overboost som ger motorn 240hk. Mer än så är inte riktigt unikt på en T-5R jämfört med en T5. Växellåda är en vanlig M56 som sitter i alla 850s, och resten av motorkomponenterna är ren T5. Dvs man kan ta en styrbox från en T-5R och sätta i en T5 för att direkt få T-5R-prestanda. Och ja, alla T-5R har rubbet inom tillval, förutom värmda baksäten och el-infällbara backspeglar! 850R fick inte samma behandling, men det måste ju vara för att T-5R var limited editions och tillverkades i ett fixat antal.
Däremot så har ju 850R manuella en M59, dvs en låda med LSD. Förutom det har 850R värre koppling, större spridare, större turbo, annorlunda mappning med konstanta 250hk. Ingen större vetskap om Porsche var med och hjälpte till med all trimning, men det skulle inte förvåna mig
Men det är riktigt häftigt att Porsche varit en sån stor del av Volvos prestandabilar förr i tiden, om ändå det bara inte var något som sträckte sig över enbart 3 generationer, utan fortsatte så kanske man kunde ha ett genuint intresse för resterande modeller som släpptes.. Enbart S/V60 Polestar är ju med och spelar i samma liga som R-linjen
Senast redigerat av Reso (14 maj )