En gammal Manta ifrån 1980 som ska fräschas upp "lite". Från första början var det trimning av original CIH motor men nu har det blivit modernare saker under huven och förhoppningsvis så kommer den gå igenom Sfro och bli gatlegal för att sedan få ännu mera effekt..
Japp då var det dags att börja efter att bilen har stått stilla alldeles för länge!
Lite historia om bilen. Sommaren var 2011, sista året i grundskolan. Jag var 16år och skitfrän som gled fram i min A-Traktor, en röd okapad Manta CC -79. Min bror fick syn på en likadan Manta inte allt för långt bort när han hade varit ute och ränt på kvällskvisten, han ringer mig och säger det till mig och jag bara måste ha den!
Avslutningsdagen i grundskolan så åkte jag givetvis min a-traktor. När avslutningen var avklarad så tog jag mod och åkte, iklädd i kostym, och knacka på dörren och fråga om jag fick köpa den gråa Mantan. Det gick bra och jag vart 2500kr fattigare och en Manta rikare.
Hämta den med släp dagen efter och drog hem den och började pilla, fick den att gå. Och sen så vart den ståendes..
Den andra Mantan gick motorn på och då fick jag ta den som satt i den här och sedan vart den ståendes. Den har stått stilla sedan vintern 2011/12 och jag har inte brytt mig så mycket om den innan man tog körkort.
Men jag har börjat samlat på mig del för del och kan nu börja att plocka ihop den igen! Äntligen!
Planer Motorväg Till att börja med 2,2 liters CIH med 2,0E topp och tillhörande sprut med brytarlöst tändsystem.[X] Dra returslang till tanken.[X] Lättat svänghjul ifrån en 2,0 [X] Värre kamaxel [X]
Planer Drivlina 5-Växlad Getrag 240 med GSi Axel (lamelldiff) [X]
Planer Kaross/Exteriört Laga rost. [X] Montera GSi/Gte sidokjolar [X] Montera nytt dörrlås [X] Montera Bagagelucka [X] Hitta en GSi vinge till bagageluckan [X] Byta framlyse (höger)[X]
Planer interiört GTE/GSi instrumentbräda [X] Ny Golvmatta [X] Nytt Tändnings/ratt lås [X] Nya dörrsidor [X] Ny blinkersspak [X]
Får ju kasta upp ett par gamla bilder så ni får ett perspektiv om hur den ser ut (bilderna ifrån 2011)
Det är ju alltid roligt med följare, Du som vet hur den andra blev så kan jag säga att den här blir nog lite seriösare, även fast den andra inte var.så oseriös
opela skrev: ne kom aldrig så långt, köpte en men monterade aldrig den
Okej! Antar att du sålt den vidare?
jappsen skrev:
swebooy skrev: Det är ju alltid roligt med följare, Du som vet hur den andra blev så kan jag säga att den här blir nog lite seriösare, även fast den andra inte var.så oseriös
Man växer o lär sig, då blir de bättre helt enkelt! Sålänge du inte kör samma procedur på framkofångaren som på rödingen, är jag nöjd haha Nå funderingar på färg ännu?
Haha naedå, slipper ju breddningen på den här! vet inte riktigt färg än, skiftar dag från dag men har mest tänkt på vinröd
Nu har det hänt lite! Har dragit ner den till verkstaden och fått upp den på lyften, nu återstår lite fix i motorutrymmet sen blir det att få i motor + låda
Här har den stått i 2 år
Utdragen
Ett stycke 2,2 Cih som ska leta sig ner
Upp på lyften
Ska nog skruva ltie mer idag så vi får se vad som händer
Börja dagen med att laga lite rost och gjorde ordning framvagnen (slipa bort den ytrost som var och behandla). Tänkte att man skulle hinna med en del när man hade en heldag i verkstaden men kom på att jag hade lovat att vara hundvakt på eftermiddag/kväll
Har även hunnit med att gå över större delen av underrede med "besiktningshammare" och det ser rätt friskt ut för att ha stått så länge (Senast godkända besiktning 2004-06-02)
Lite bilder blev det iallafall!
Rosthålet...
Börjar bli bättre! Jo jag vet att jag inte är kung på att svetsa direkt
Grundat
Även en liten bild på en del av inredningen
Blev inga bilder på framvagnen då mobilen inte ville vara med längre
Har hänt lite nu, fått i motor + låda men saknar ett växellådsfäste och kudde för att det ska vara komplett. Även lagt en till plåtbit på tröskeln = ett litet steg i rätt riktning på rost bekämpningen
Har hittat en kille i England som hade en sådan vinge jag vill ha till bakluckan som han nog kunde tänka sig att skicka vilket är ett stort + (skitsvårt att få tag på en sådan vinge..)
Över till lite bilder!
Börja med att göra framvagnsbalken fin
Motor + låda redo att lyftas i!
Motorn och låda i bilen
Fick modifiera för att få spaken på plats, kanske skiljer sig mellan b1 karossen och den senare..
sen var det ännu mera rost att laga så här har jag kapat en bit, kapa lite till men fick inte med på bild.
En plåt på tröskeln "Sveriges rakaste tröskel *host host* "
Hämtade en kardan i torsdags så jag kunde få drivlinan komplett
Skulle ju ha fast växellådan tänkte jag, ajusste.. inga hela växellådskuddar att använda och verkade omöjligt att hitta Vart att bygga eget när man ändå var tvungen att flytta balken ett par centimeter bakåt
Köpte en växellådskudde till en Volvo 140 (M40) på biltema och tog lite plattjärn så gick det sen
I början av det hela.
Kapade till ett par plattjärn och förlängde lite samt borra hål i balken för kudden.
Nu sitter den fast
Äntligen är drivlinan komplett, bara att koppla in elen till motorn och så går det att köra den för egen maskin (förhoppningsvis..)
Har hänt lite idag iallafall. Börjat montera kabelhärvan till motorn (Tändning/sprut) ormbo är ju ordet.. finns vissa kontakter som jag inte har en aning om vart dom ska sitta. (Finns inga motsvarigheter till dom kontakterna )
Lite bilder!
Börjat få lite ordning men lite jobb kvar!
Tog bort lyktan med sprucket glas
Gammla (till höger) blev utbytt mot en bättre begagnad som dom hade målat svart i, fick skrapa bort färgen så därför den är mörkare
Inte så rolig uppdatering men bevisar ju att det händer något. Det är ju säkert nån som läser även fast det är dåligt med kommentarer
855gl skrev: Detta ska följas! Kul att nån mer vill rädda dom udda mantorna :-D
Tackar! kolla lite på din med, har du bakre kofångaren? för annars så har jag en sådan som ska sitta, svart plast som tillhör den främre du har på på bilderna