Projektbygge på E30in, bashbar, burbygge,rensning,drivlina etc. etc... Har varit ute efter en e30 coupé med taklucka under en längre period och när denna kom upp vart jag bara tvungen! Ett plus att den är högerstyrd då det sticker i mångas ögon :) Första tanken var ett fräscha upp men suget efter busbil var större (y)
Skulle egentligen hålla mig från att skriva projekttråd innan årskiftet men lyckades inte värst bra.. Här kommer jag lägga upp bilder från mitt projekt där jag kommer till att snygga upp E30in. Detta projekt kommer att ske parallellt med min sambos suprabygge, framtidsplaner för godis men för tillfället är det fokus på att snygga upp den från rost och dylikt. Först utvändigt arbete för att sedan arbeta sig inåt. Vem vet Bilder från förra ägaren innan jag körde upp.
55 mils hemfärd var näst på tur.
Några veckor efter köpet skrev jag ett kontrakt på en lokal i närheten av jobbet vilket blir perfekt. Där knökte vi in våra bilar och man började blicka framåt inför kommande arbete
Efter detta blir det att plocka bort front och framskärmarna för att kika på skicket. Mer info om det kommer
Då fortsätter vi, av med huv och lampor sen påbörja att lossa fronten. Krockbalken var en annan historia då skruvarna hade rostat fast så fick kapa av den istället då jag bara villa få av den. längst fram vid trösklarna Finns lite rost så blir till att svetsa dit ny plåt där det behövs. Skärmarna får jag se vad jag gör med, dem är i fint skick iallafall . Har bestämt mig för att investera i en ny front , för det finns snyggare än den nuvarande Fick lite smått av förra ägaren såsom nya fjäderben, kardan, stolar, hardyskiva och växellåda till samma modell. Tanken var först att konvertera den till sommaren men kommer fokusera på utseendet istället så det får ske till nästkommande vinter. Frågan är om man ska köra på en lite råare låda om man ska slänga i annan motor.. Blir nog så.. Kanske inte använder något av det som medföljde menmen..
Det var allt för denna gång.. Idag har jag inte hunnit med så mycket mer då man hjälper killen med hans projekt också. Fick modda lite på bränslebryggan han ska köra med, här är en bonus på det hoj hoj / m
Godmorgon! Det var en liten halvtaskig lösning på kåpan med stripes , den såg inte heller ut att må så bra så blev o ta väck den me Därefter började jag slipa på rost i främre karross, det är mestadels ytrost men på vissa områden har det rostat mellan plåtar och även gått igenom, det är områden lite varstans och hittar alltid nya områden med rost varje gång jag börjar slipa haha! Men det är bara att köra på
Det är mycket som ska göras och efter att ha funnit rost som verkar vara genomgående bakom säkringsboxen har jag valt att flytta bak boxen, inte bara för att jag inte kommer åt rosten om jag inte flyttar på den utan även för att det kommer se schysstare ut ☺️ Allt för denna gång! / m
Idag plockade jag ut säkringsboxen, har inte bestämt mig riktigt än för vart jag ska placera den. Kom gärna med förslag började först lossa kablagen som var dragna fram. Säger hejdå till icke isolerade lödningar. Nästa punkt blev att börja klippa loss kablarna till säkringsboxen När jag klippt alla kablar och fått bort boxen är detta vad jag möts av, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta
Fick även mig en överraskning i genomföringen ett presentkort! Drog ut kablaget till handfacket och där fann jag mig även ett slutsteg från 1900 försihjäl Ingen bild på det så istället bjuder jag på kalendern för 2017 jag fått från jobbet. Nästa gång jag besöker garaget ska jag försöka komma igång med o kapa plåt. Har lite fler grejer jag gjort men inte lagt ut men det kommer läggas upp så småningom Ha de! /m
Dags för uppdatering! Jag fann rost som gått igenom på båda sidorna i slutet av a-stolpen. Lite roligt att rosten ligger på exakt samma ställe på båda sidor. Om man slipade upp på utsidan så såg det ut att bara gå en viss bit men när man väl fått bort spacklet och petade in en spegel så såg man ytrosten undertill på insidan so krupit sig lite längre. Varav mitt beslut att ta fram vinkelharry. Jag hann kapa någorlunda på vänstra sidan. Behöver fixa en ny skiva sen är man igång igen!. Såhär såg det ut först : Slipa lite Som ni ser så har rosten krupit sig något längre än vad man trodde Hann kapa lite iallafall Somsagt, inhandla ny skiva och fortsätta här är bilder frå. Vad jag hann med på andra sidan!
Nu ska jag bege mig ner till garaget igen och fortsätta. Mer updates kommer. Ha de! / m
Dags för uppdatering igen.. Igår blev jag så trött på skiten att jag valde att kapa bort frontpanelen. Bättre att införskaffa sig en ny och fin Lite bilder på frontpanelen Blir till att beställa hem en ny i nästkommande vecka
Man är verkligen överallt och ingenstans när man håller på såhär... Plockade ur förarstol och passagerarstol för att ta mig en titt .. till ens förvåning låg det en stor fet pöl med vatten under mattan på passagerarsidan. någon har valt att undangömma det lite snyggt med en handduk .. Men den var ju dygn blöt och luktade sur katt det blev till att undersöka saken genom att leta på golvet efter ett område som kan ha tänkta läcka in. Mattan var blöt hela vägen fram till torped och där visade sig att rosten jag nämnt tidigare vid balkarna kan vara tjuven i detta. Detsamma på förarsidan, där fanns dock ingen vattenpöl men mattan var dygnblöt och asfaltsmattorna var även dem så pass blöta att man kunde peela bort dem med fingret.. På samma sida som förarsidan hade det även bildats rost vid dräneringspluggen så där blir det ny plåt där med Det som är skönt är att elen på golvet inte har tagit skada, vad jag vet .. Vad som kommer härnäst är bara till att vänta o se
Sitter & lirkar på vad som ska inhandlas till bilen. Det är mycket man vill göra men om man vill få den färdig till sommaren hinner man inte med allt det man tänkt, jag får återkomma när jag fått upp en lista
Om någon har tips på en lämplig svets så hör av er! Försöker få tillgång till ett 3-fas uttag, något som inte finns i lokalen just nu. Men hörde av mig till ägaren av byggnaden så förhoppningsvis kan det installeras i början på nästa år
Hallå igen! Varit dålig på att uppdatera men har varit bortrest under jul & nyår. Inget som hänt i garaget under den tiden men något annat kul är att jag fick angel-Eyes till bilen i julklapp vilket kommer sitta som en smäck sen när jag är färdig Vissa jag känner har sagt att jag borde sälja bilen eftersom dem tycket att det finns att göra på den men där känner jag istället att jag vill ha o göra på den för det är ju det som är det roliga Annars hade jag lagt en helt annan summa om jag velat att den skulle vara top-nnotch från början Efter jobbet idag så blir det besök i garaget. Mest fokus på supran då vi fått hem massor med delar som ska i. Ser verkligen fram emot sommaren När det kommer till e30in så funderar jag på att dra bak säkringsboxen till skuffen. Någon som vet om det finns färdigt förlängningskit att köpa med respektive färger till kablaget?? Lägger lite bilder till helgen på lamporna och på bmwn.
Här är bild på lamporna jävligt fina! Får se om man väljer att lägga toning på den eller inte. Är långt bort från den biten om man säger så
Tanken var att fräscha upp den inför sommaren men med ändrade planer så blir inte fallet så. ska bli annan motor och låda på den men innan jag bestämmer mig för mer så börjar jag med att demontera allt. Batteriet ska bak i skuffen samt säkringsboxen vilket betyder att i stortsett all el ska dras om Fläkten var inte något att hurra för kan man väl säga. Och är bilden som får avsluta uppdateringen för denna gång. Lägger upp mer i nästkommande vecka. Blir inte att plocka ut motorn förrän jag ordnat hem en lyft så får se vad man gör härnäst /satmaran
När jag plockade bort batteriet igår fann jag mig lite rost där med, inget jag hunnit undersöka värst då all fokus lades på supran (tyvärr ?) Tanken är väl att det bl.a ska i ny drivlina och elen ska dras om. Vilket kommer bli jävligt mycket jobb smile Men så är det, & nästa besök i garaget så kommer jag nog att plocka ur panelerna och se närmare på om rosten krupit sig vid genomföringen på högra sidan såsom på vänstra. Får se helt enkelt! Hörs
Hallå! Hade fullt minne på telefonen så lägger ut om vad som gjorts idag imorgon istället. här är en bild på mittkonsollen Tidigare har jag nämnt det gamla slutsteget i handskfacket, möjligtvis original? Det var gömt ett ormbo av kablar till den, och skarvar som heter duga Förlåt för dåliga bilder. Sitter/satt eftermarknads stereo i med endast CD-läsare. Året är 2017 så det ska väck och om jag får tid över kanske man lägger in lite bättre ljud Som ni kunde se längre upp så har jag dragit in kablagebunten in till handskfacket. Vilken röra haha! Men fint ska det bli. Idag så fick jag plockat ur panelen på hon så det börjar bli tomt , skriver mer om det imorgon! / m
Fickfin besök av kollegan. Hon fick bli en extra hand nu är panelen borta och mittkonsoll. På vissa ställen var ramarna knäckta och skinnet sprucket men inget som förvånar en heller då den varit med några år Får se va de blir av det ca16,600 mil på nacken! Notera att det står i miles!! Haha när jag körde ner den första gången tänkte jag "fan va snabbt man kör om alla på motorvägen... men det står att jag kör i 110.. Eller är det 170?" Mm... Smått förvirrad
Satmaran skrev: Sitter & lirkar på vad som ska inhandlas till bilen. Det är mycket man vill göra men om man vill få den färdig till sommaren hinner man inte med allt det man tänkt, jag får återkomma när jag fått upp en lista
Svets beror lite på vad för 3-fas du kommer att ha. 16 eller 32. Bilplåt och vanligt hem-pul räcker det gott med en icke vattenkyld 16 maskin. Är bättre t.o.m att den inte är vattenkyld då den blir smidigare.
Bästa är att köpa en gammal industrimaskin från utförsäljning typ konkurs osv, nytt är inte så bra faktiskt helst inte Kina. Fick, japp fick en maskin, sämre skit har nog inte sett dagens ljus.
Har en gammal Esab A10 från 70talet hemma. Den går och går, går faktiskt bättre än många andra svetsar jag kört med.
Tips. Ja gammalt och billigt, analoga. Men se över så det finns reservdelar. Esab Kemppi Oerlikon Är märken som man kan lita på. Ska man ha nytt är det bara Kemppi som är något att ha idag. Esab är skräp idag.
Trevlig tråd föresten.
Aa det är ju bra att veta om vad det blir. Jag uppskattar att du skrev! Är inge proffs på vad gäller svets men känner igen de två övre alternativen Har inte svetsat på ett bra tag så tror jag lämnar det mer avancerade till någon kunnig har inte fått någon mer info av ägaren hur det ser ut. Finns det någon lämplig svets för 1fas i värsta fall tro??? Svets med tillförsel av gas? Tanken är att leta upp någon lite äldre svets på blocket för det är nog som du säger dem som tål mer
Plockat lite på motorn. Inget jag skyndat på direkt då jag måste in med en lyft. När jag köpte den så läckte det bränsle från matningsslangen till bränslebryggan så fick köra hem den med min provisoriska lösning: krympslang över slangen och spännband. På plats hade vi inga vertyg eller delar för att börja skruva det tillrätta men kan meddela att det fungerade och jag slapp en dyr resa hem Problemet som skedde därefter var när jag kom hem då jag inte fick bort insuget på bilen. Alla muttrar gick att lossa + en av bultarna upptill på toppen av insuget (som omsluts av ett rör) men den andra hade röret etsats sig fast i toppen.. Så man fick istället göra det man kunde av den lilla ytan som fanns då jag hade bråttom upp till Linköping igen har hursomhelst fått loss insuget nu. Med hjälp av hävstång Tror det är det bästa verktyget jag använt på denna bilen haha.. Funkar till allt! ovan är en bild på de två bultarna som satt till toppen.. Ni kan nog se vilken av dem som man hade problem med skruven till fördelaren = knäckt, kul.. Men det blir ändå annan motor så.. Plockade loss ventilkåpan för att kika lite på kamaxeln
Svets beror lite på vad för 3-fas du kommer att ha. 16 eller 32. Bilplåt och vanligt hem-pul räcker det gott med en icke vattenkyld 16 maskin. Är bättre t.o.m att den inte är vattenkyld då den blir smidigare.
Bästa är att köpa en gammal industrimaskin från utförsäljning typ konkurs osv, nytt är inte så bra faktiskt helst inte Kina. Fick, japp fick en maskin, sämre skit har nog inte sett dagens ljus.
Har en gammal Esab A10 från 70talet hemma. Den går och går, går faktiskt bättre än många andra svetsar jag kört med.
Tips. Ja gammalt och billigt, analoga. Men se över så det finns reservdelar. Esab Kemppi Oerlikon Är märken som man kan lita på. Ska man ha nytt är det bara Kemppi som är något att ha idag. Esab är skräp idag.
Trevlig tråd föresten.
Aa det är ju bra att veta om vad det blir. Jag uppskattar att du skrev! Är inge proffs på vad gäller svets men känner igen de två övre alternativen Har inte svetsat på ett bra tag så tror jag lämnar det mer avancerade till någon kunnig har inte fått någon mer info av ägaren hur det ser ut. Finns det någon lämplig svets för 1fas i värsta fall tro??? Svets med tillförsel av gas? Tanken är att leta upp någon lite äldre svets på blocket för det är nog som du säger dem som tål mer
Tack för tipsen! Och kul att du gillar tråden
Du blir väldigt begränsad i vad som finns. Vanligtvis är ju 1-fas uppsäkrat till endast 10A, vissa maskiner är inte meningen att dom ska gå på så lite då Sverige är lite unikt. Tex Tyskland med samma kontakt på 1-fas har istället 13A eller vad det var vilket här kräver ett egen uttag här för att uppnå här uppsäkrat på 16A. Ser ut som en modell mindre 3-fas, skitsamma du hänger nog med, man får inte ut all prestanda ut ur maskinen. Det funkar men, sen blir du begränsad med typer av trådrullar och hur grov plåt du kan köra, samt hur länge.
Absolut ska det vara homogen tråd med skyddsgas jag rekommenderar mison 18 och en tråd om 0.8mm. 0.6mm är så lätt att bli att trassla sig och få att mata riktigt. 1mm blir för grov på bilplåt då det krävs så mycket värme och det vill man inte ha då det slår sig.
Nu är det som med svetsning som med allt annat, alla tycker olika och gillar olika.
Sverige är som det är haha ja jag kan tänka mig att det är begränsningar. Så egentligen hade man mest av allt velat köra på en med 3-fas så när man väl har en svets inte behöver vara så begränsad. Känns nästan mer som att det inte finns så många fler alternativ
Jag tar in dina tips! När jag fått till det med ägaren så får jag se vad det blir tack M123