Importerade en Buick electra 225 från 59 i vinter. Hittade den på instagram och efter lite fler bilder och en del svengelska blev det affär. Skickade slantar å började några månaders väntan. En av bilderna som var på instagram och fångade mitt intresse
Bilen har stått i 50 år, golvet ska rostlagas och hela drivlinan ska renoveras, eller ja... Hela bilen ska renoveras. Allt ska målas utom utsidan som ska få förbli patinerad. Planen är en fräck inredning, luftfjädring, nå fräcka fälgar. Slitet yttre med fint inre helt enkelt.
Hur lång tid de kommer ta har ja inte tänkt bestämma. De är första gången ja gör en såhär omfattande renovering å mkt kommer ja ska lära mig med tiden så de blir för mig ett intressant projekt.
Första inspektionen såg rätt bra ut! utvändigt är den väldigt rak i plåten och alla lister finns utom huv listen. en del behöver riktas men de går ju åtgärda.
Slänger in några fler bilder på den från usa.
Väl inne i garaget började städningen av den. Inredningens bäst föredatum är passerat iaf.
Motor utrymmet ser inte heller så kul ut såklart. Kylare fick jag med men kylar balken saknas.
Skuff golvet är de som verkar klarat sig bäst. Tror jag...
Har inte dragit igång här riktigt än då ja håller på med en impala cab också men den är snaaaart klar.
Planeras dock för fullt och raggas lite delar.
Hela golvet måste ju i princip bytas. Här är inte Golvmatta å isolering borta än men när dem drogs bort så följde även plåten med Stommen till baksätet har även rostat upp.
Har även haft en hel del inneboenden ser de ut som, ännu inget levande förutom en liten liten spindel. Tack å lov. Denna var dock större.
Motorn har stått utan förgasare så de var skräp fulla insuget. Motorn är även stum.
Misstänkte att den skulle vara så gott som oanvändbar redan innnan ja fick hem den så ja köpte en 401 från en 60ia. Som startade å gick iaf. Dom verkar vara lite svår å få tag i. Samt att de bara är 401an från 59 och 60 som har rätt bult delning till växellådan. Så ja köpte den här för säkerhets skull.
Meeen vi får se om den kommer säljas vidare.... redan innan man ens har börjat med bilen å har fullt upp med andra projekt så går planerna mer å mer åt att köpa en cheva drivlina istället. typ LS motor och 4l80 låda. Kostnaderna för att renovera upp hela Original drivlinan blir typ densamma som å byta ut hela.
Nu har ja äntligen börjat med den här härken, ska försöka få litte gjort varje vecka nu i höst få se. Fick ut soffan idag iaf och golvet ser ut som sådant.
Ska beställa golvbrunnarna under bakre soffan och golv brunnarna bak nu i veckan.
Har gjort ett ryck här. Hyrde mig en bläster för å blåsa av insida golv och skuff i helgen. blev lite impuls då jag bestämde mig för att göra de med kort varsel innan vintern men de gick bra.
Maskerade insida på rutorna fram och bak för å slippa stänka sand på dom vid blästring, lät även dörrsidorna sitta kvar så får ja inte lika mkt sand överallt, dom ska ju ändå bytas, likaså alla Sidorutorna, dom ska ju också bytas.
Här har de varit fler inneboende.
Skorpion? Funderade på ta hem och fritera den, va ju ändå lördag, men lät bli.
Köpte en kebab rulle istället och rullade ut bilen.
Drog fram kompressorn å kopplde på 1" slangarna till blästern.
Blåsa blåsa blåsa .... Efter en timme med dammsugaren... Lite plåt blev de kvar iaf. Var rätt bra drag i blästern så nötte inte så mkt då jag vill ha kvar så mkt plåt som möjligt. Men en hel del lagning blir de ju. Har beställt golvbrunnar till hela golvet som skulle ha kommit nu i oktober redan men allt är försenat till jul ungefär. Kanske börjar lyfta ur motor å låda istället då.
vEight skrev: Kul projekt, måste följas! Vad gött att det finns plåt att köpa färdigt. Jag skulle inte byta ut drivlinan mot LS för då försvinner det genuina med bilen. Men det är bara min åsikt 😉
Den kommer bytas ut. Enligt min mening är de för dyrt original renovera och det blir nog en härligare långstyrare på semestrarna med en modern motor med insprutning och växellåda med fler växlar och lock up. Men smaken är som baken
Motor och låda togs ur samtidigt. Kardanröret lossades från lådan och bakaxeln drogs bakåt för att få lådan av splinesen. Fanns röd å fin olja i lådan iaf.
Händer inte mycket här då ja har andra projekt igång och väntar fortfarande på grejer. Men de mesta från original drivlina börjar va sålt. Är bara bakvagnen kvar och den tog jag ut idag. . Satte under donkraften och lossade dämpare fjädrar och panhardstaget.
Tjoff så var den ute, kuddarna som syns i fjädrarna är någon form av hijackers å har luftslangar till skuffgolvet där de sitter bilventiler. De ska dock dit riktig luftfjädring.
Här syns tydligt konstruktionen. Är alltså inga bärarmar på buick bakvagnen utan allt sitter via röret till lådan och panhard som håller den i sidan.
Nu får den stå där nån månad innan det kommer Grejer så kanske man hinner fortsätta lite smått.
Har dock äntligen köpt ny motor och låda som kommer samtidigt som golvplåtarna och de!
Motorpaketet ja köpt håller ja liite hemligt ett tag till. De blir modernt iaf, å väldigt lite järn, 6 växlar. Kommer mer info om de lite senare
Fick ett ryck å åkte dit ikväll också. Börjar få ut allt brandfarlig, kan ju va bra innan rondellen åker igång.
Tog lös dörrsidorna. Gamla fuktskyddet satt kvar,
Även någon lapp från fabriken Som verkar varit ett kvalitets test i slutkontrollen. Verkar nästan som dörrsidorna aldrig varit lös?
Gav mig på instrumentbrädan. Skruvade ut övre delarna.
Tog sen ut mätarhuset, å de var fan ingen lek på den här. Har ändå haft ut ett antal mätarhus på både cadillac å cheva 59or å 65or men dehär va de jävligaste. Å då gick jag ändå lös med avbitaren. Alla vire reglagen till värmepaket och ac går ju där. Samt nån mekanisk mätare de var kopparrör till, allt var STENHÅRT, söndervittrat osv så de är ingenting att spara i elväg utom möjligtvis någon kontakt.
Ska forska i dehär med mätarhuset å vad man ska hitta på med de men vill modernisera de med nå digitalt eller nå men ändå inte förstöra looken på dem tyvärr har ju typ inte dakota digital något å erbjuda till dom här. Men de är ett senare projekt.
Alla paneler ute. Rätt sjysst patina tycker jag, har grubblat en del hur de skulle passa om man hade klarlackat de bara å ha de så till en i övrigt ny inredning och ny pad ovanför handskfacket.
Någon amerikan hade gjort en sjyst säkring av folie eller nå, undra hur många ampere den är på?
Torpedväggen börjar va rätt tom. Den är tänkt å ska bli så gott som helt slät. Så dessa hål ska läggas igen. Är de någon som har tips på några mindre modernare värmepaket men rymmer under brädan mottages de gärna då tanken är att ett sådant ska dit.
Har även börjat få de tomt här. Dom runda hålen är gamla huvud genomföringen för elen så den kommer nog få vara kvar då ja antar de kan bli ett bra ställe för den nya elstammen å gå också. Där jag håller fingrarna kommer broms servon monteras likt dom andra GM bilarna. Buicken har en egen special servo som sitter under styrsnäckan. Den ska bort.
Fick ut de sista av instrumenteringen idag. Synd att kromet är så rostangripet. Har en tanke om å lämna allt instrument krom på krom pulverlack. Blir ju inte riktigt samma lyster men borde duga för instrumenteringen. Lämna på riktig omkromning är inte aktuellt då det är för dyrt.
Allt ute.
Broms servon ska ju bytas ut med en från cheva för att få mer utrymme där nere och för att få 2 krets bromsar och modernare säkrare grejer. De är den runda klumpen i nuläget.
Mer space blev de. Dessa hål lär ju läggas igen.
Nu finns de inte så mkt mer att göra förrän i februari då plåt och grejerna till drivlina kommer. Får se vad man hinner med då.
Motorpaket är inköpt och kommer från usa om någon månad.
Ringde till en skrot i texas och frågade dom om det fanns något kul på lager. Dom hade då just fått in en pontiac gto G8 från 2009 som skulle skrotas.
Motorn är alltså en -09 L76. Dom har en 6.0l bottendel (likt ls2) med alublock och likadana toppar och insug som ls3. De ska tydligen vara riktigt fina toppar Som flödar bra och svarar bra på mer lyft vid kambyte. Original är motorn på ca 360hk så reg blir inga problem. Med steg2 kam och ny mappning verkar dom ge kring 500 hk.
Bilen den kommer från.
Bakom motorn sitter det en 6l80 låda. Alltså en 6 växlad automat.
Allt är köpt som en komplett drop out så det är med all el, ecu, elektrisk gaspedal osv.
Har stått stilla då jag haft fullt upp med annat men började skrota ur lite i veckan iaf. De är ju en del som är ganska ruttet.
Skarven här bak är det 3 lager plåt, hade kunnat lämna en flärp utstickande men fick för mig att den nya plåten skulle ligga som originalen gjorde där så då blev de så.
Plåten bak under soffan är från impala 59, så passformen är inte perfekt men helt okej. Fick kapa ur lite till karossfästena på sidorna för att få ner den.
Börjat passa in lite av en golvbrunn också, dom är till cadillac 59 och är ca 1 dm för breda mot tröskeln så de blir lite kapning på dom med men de ska nog gå att få ihop.
Pontiac_firebird72 skrev: Hur går det med detta projektet
Dålig på uppdatera och lite bilder då de tar mest tid men de syns inte så stor skillnad tycker jag men jag har skrotat ur mer plåt och försökt göra en del ny, är första gången ja pysslar med å forma egen plåt med mer än 1 böj så de tar tid å
Jag är iaf där titt som tätt å försöker göra framsteg. Fick ta bort förstärkningen till b stolpen för att kunna byta plåten hela vägen på insidan där innan ja svetsar golvbrunnen.
Golvbrunnarna ja köpte är till cadillac å buick 59 men dom bak passar dåligt då dom är 1 dm för bred samt att alla pressningar var väldigt klent gjorda så ja har försökt plana ut dom och kört dom ännu djupare igen.
De behövs helst inget mer projekt men måste ju ha något att åka i till sommaren och trorninte jag hinner klart coupen i vinter och buicken kommer absolut inte hinna få klar till sommaren.
Han svetsa lite idag iaf och gjorde klar golvbrunn fram så den är fixerad å punktad. Helsvetsar i morgon om ja hinner. Började med biten under pedalerna.
Körde den en vända i sicken så de blev mer djup på förstyvningarna och mer likt original
Har kapat ur pasagerarsidan fram, blir lite mer plåt att byta där uppåt mot torpeden.
Ska passa in bakre brunnen nästa gång ja ska dit, sen börjar de värsta vara gjort. Kommer vänta med att svetsa passagerarsidan fram tills motor och låda är på plats för ja misstänker att tunneln kommer måste höjas lite då.