Ny kylare, kunde ha valt en Alu kylare för ca 15-2000:- men valde istället en ny original kylare med plast gavlar för ca 500:- och då är den helt ny. Kylaren är egentligen till en polo men passar perfekt till min bil.
Fick tak i en lämplig expansionstank från Biltema.
Blir en 12″ fläkt från Biltema med.
Blir ett Lithium iON batteri som startbatteri från biltem, känner några som kör med såna och dom tycker dom fungerar bra. Grymt lätt batteri, inbyggd huvudbrytare i batteriet.
Bär armarna är lackerade och fast dragna. Styrväxeln är tillfixad och lackad.
Gjorde en ny sump för tanken, kommer att ta bort den invändiga pumpen och enbart köra med Bosch 044 pump och regulator.Får man ner strömförbrukningen avsevärt, att köra med en pump istället för 2. Blir att svetsa dit den eventuellt imorgon på jobbet.
Generatorn på Yamaha R1 ligger runt 450 watt / 30-35Amp
Gjorde även infästningen till expansionskärlet ikväll.
primeramannen skrev: Ingen av bilderna funkar i dom 2 senaste uppdateringarna
Ok skumt, provade nu och allt fungerade fint, provade även på några andra datorer. Kan ha varit något strul med min hemsida där bilderna är länkade ifrån
Nya kylaren har anlänt, satte in insats gängor i plasten för att få en kraftfullare fäste för att skruva fast kylaren.
Kopplings cylindern har och kommit som ska sitt på R1 motorn, kommer att prova mig fram vilken huvudcylinder som passar bäst, 0.625, 0.700, 0.750. Eventuellt att sätta in en ställbar reducerings ventil för att kunna ha möjligheten att justera koppling för att undvika motorstopp.
Ska inhandla en ny el-fläkt imorgon och försöka montera fast kylaren.
primeramannen skrev: Ingen av bilderna funkar i dom 2 senaste uppdateringarna
Ok skumt, provade nu och allt fungerade fint, provade även på några andra datorer. Kan ha varit något strul med min hemsida där bilderna är länkade ifrån
Har du ändrat nått för nu funkar nästan inga bilder alls.
primeramannen skrev: Ingen av bilderna funkar i dom 2 senaste uppdateringarna
Ok skumt, provade nu och allt fungerade fint, provade även på några andra datorer. Kan ha varit något strul med min hemsida där bilderna är länkade ifrån
Har du ändrat nått för nu funkar nästan inga bilder alls.
Prova på någon annan dator/telefon, vet att det varit problem i Norra Sverige, vet inte om allt är fixat. Om någon fler har problem med mina bilder så hör av er. Ett 10 tal polare har provat sidan på Garaget.org och då fungerar mina bilder. Annars kolla om det fungerar på www.longen.se, där ligger alla bilder också.
Insåg efter jag monterat diffen bak att jag tänkt helt fel när jag distansera in den i sidled, viket led till att kardanaxeln låg mot ramen på höger sida.
Svarvade om distanserna och flytta diffen 7.5 mm till vänster. Så nu är måttet lika på båda sidorna om kardanaxeln.
Tänkte även få svetsa ihop tanken klart, förbered tanken, rengjorde den invändigt och skulle börja tigga. Insåg fort att det var något fel på jobbet när det inte alls gick att svetsa, någon huvud fas var borta så det får vänta tills på måndag.
Svetsade ihop tanken idag på jobbet, läckage testa den med 5 L T-röd. Monterade tanken på ramen. Var ett tag sen man tig svetsa, tig svetsning anser jag är en riktig färskvara. Men den höll ju tätt i alla fall.
Andra småsaker sen sist, tuta monterade, gjort färdig torped väggen.
La ut elsystemet på golvet och börja fundera ut vad som ska köpas in och hur jag ska gå vidare.
Gjorde klar backlådan ikväll. istället för en slang stump mellan utluftnings tank och lådan så gjorde jag en adapter så man kunde utesluta slangen helt. Montera även spaken för backen.
Bytte ut gamla bränsleslangar, placera pumpen och regulatorn på höger sida istället för vänster sida.
Finns fler sätt att bygga bränsle system på men valde att bygga som det var innan jag rev bilen + att bygga det som det var gjort på R1an.
99% av alla bilar och eftermarknads byggen, byggs som så att en pump pumpar från tank till fuel rail röret på motorn, i slutet sitter en regulator som öppnar vid rätt tryck och sedan dumpar överbliven bränsle till tank.
På en MC så finns ingen retur och på min bil nu finns ingen retur heller. Pumpen pumpar bränsle direkt till regulatorn bredvid tanken , regulatorn reglerar trycket och skickar direkt till tank.
Nackdelar med min lösning är att man får mindre rör på retur sidan som kan kyla bränslet på väg tillbaka till tanken.
Efter 1 h körning förra sommaren var inte ens tanken ljummen så jag ser ingen anledning att bygga det så.
Original på MC motorn är det 6 mm rör invändigt, det satt och jag kör med 10 mm rör fram till motorn så flödes problem finns inte.
Sen allt trams med AN kopplingar och special hit och dit ids jag inte bry mig om. Slangarna som jag kör med nu tål 10 bars tryck kontinuerligt. Bilen hade gott 7 år innan jag rev den, fanns varken torrsprickor eller läckage. Så där av den enkla billiga lösningen.
Var förbi Specma och såg på lite olika stålomspunna slangar, med lite företags rabatt så blev det inte så dyrt som jag trodde.
Blev en slang med gummi invändigt istället för plast, då gummit är gjort mer för klammer, och plast för presshylsor. Slang tål 20 bar kontinuerligt och 50 bars spräng tryck.
Köpte slang och nya rostfria klammer, köpte nya klammer med gummi för montering mot ramen, köpte även ett filter för av luftningen av tanken.
For iväg en sväng på jobbet idag, tvätta, blästra och målade lite bärarmar. Justerade in alla Uniball så att dom stod rakt till förhållande mot varandra.
Insåg att gängan i nedre infästningen i spindeln / hubben var helt slut. Beställde V-Koil helicoil repsats, lite bultar och även chims från kulager.se
Efter målningen med 2 komp färg så lyxade jag till det med 9kw aerotemper för lite ugns torkning 🙂
Tog mina AN-koppel och for och svarvade lite, borrade upp hålet. Dom är några millimeter för långa nu vilket är bra, nu blir det mäta in allt, svarva till exakt längd och sedan slut montera.
Borde bli klart ikväll om det hinns med.
Fick även 2st täcklock till ventilkåpan. Bort med återcirkulering av vevhus vent till insuget. Finns en riktigt grov vevhus vent på växellådan som kommer att räcka gott och väl. Är rätt övertygad varför dom bygger så där och mina aningar är att undvika att olja ska kunna komma ut under motorcykeln.
Längtar tills man får göra om all eldragning och slang dragning m.m. på motorn. Inte snyggt alls nu.
Alla inre infästningar i bakvagnen är helt klara nu.
Allt är inmätt så att när allt är åtdraget så spänner det inte på någon av Uniballs lederna i sidled vilket kan leda till slitage eller att bär armarna går tungt åt något håll.
Fick hem nya gummi skydd till Uniballs länkarna idag.
Saker att göra härnäst är, innan isättning av motor:
* Montera det nya pedalstället som jag hoppas kommer i veckan. * Laga hubbarna / spindlarna bak när V-Koil / Helicoil delarna kommit. Montera bromsar bak och hjul. * Montera alla bromsledningarna och lufta bromsarna. * Bygga om och montera styrstången fram till styrsnäckan.
Får vi se ifall planen håller eller så blir det något helt annan