Köpråd: Byta ut Xc60 mot Toyota auris kombi hsd.


SsS

#41
83

2017-08-10 17:50

Det hela slutade med en -15 som gått ca 9000 efter lite provkörningar.
Den som gått 5000 kändes väldigt ovårdad och gav inte alls intrycket jag var ute efter.

Så nu återstår att vänja sig och klura på all teknik hur den fungerar smile


Mvh Gustav.

Evildan Herr

#42
12111 4

2017-08-10 19:12

SsS skrev:
Det hela slutade med en -15 som gått ca 9000 efter lite provkörningar.
Den som gått 5000 kändes väldigt ovårdad och gav inte alls intrycket jag var ute efter.

Så nu återstår att vänja sig och klura på all teknik hur den fungerar smile


Mvh Gustav.

Vad kul och stort grattis till ett skitbra bilägande.
Bilder?
Vilket utr.paket?

Senast redigerat av Evildan (2017-08-10 19:13)


P80, projektet som ruinerade och gjorde Volvo PV konkursmässigt.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)

SsS

#43
83

2017-08-12 12:41

Är faktiskt lite oklart vilket paket den har..
Det är 17" däck
Xenon
P-sensorer även fram
Fickparkerings automatik
Sportstolar (?) halv skinn
Skinn instrumentering
Knappar på ratten (kanske standard ?)

Varit företagsbil så baksätet som nytt lika bagaget.

Upplevelsen hittills på ca 40 mil så är 30 mil motorväg på hemresan, gick över förväntan i lite högre hastigheter utan att förbrukningen skenade allt för mycket.
Sen resterande 10 mil hemikring för att visa bekanta vad det är för bil ( pensionärsåk enligt de flesta ).
Första kvarten så kändes det helt galet utan växlar men det glömdes sen bort.
Lite ovant med att den är helt tyst i stan och i korsningar osv.

Sambon blev glatt överraskad hur den kändes att köra, första meningen var " men det är ju som att köra vilken bil som helst?" Hon hade fått för sig att den skulle vara krånglig iom hybriddriften.
Bagageutrymmet var faktiskt större än vi trott och hundburen vi har sen tidigare fick plats.
Hela bilen hade faktiskt mer utrymme än vi trott så det känns kanon.


Något jag däremot inte är helt nöjd med är volymen när man lyssnar på radio, streama via telefon så är det helt okej av någon underlig anledning.
Sen det pipande ljudet vid backning är ganska störigt , men jag vänjer mig nog.


Men två funderingar som dykt upp , det finns tre knappar för inställning av körläge. Behöver man bry sig om dom eller spelar det ingen roll?
Sen "B" på spaken ska vara "motorbroms" är det något man ska använda eller kvittar det?


Mvh Gustav.

Evildan Herr

#44
12111 4

2017-08-12 14:36

SsS skrev:
Är faktiskt lite oklart vilket paket den har..
Det är 17" däck
Xenon
P-sensorer även fram
Fickparkerings automatik
Sportstolar (?) halv skinn
Skinn instrumentering
Knappar på ratten (kanske standard ?)

Varit företagsbil så baksätet som nytt lika bagaget.

Upplevelsen hittills på ca 40 mil så är 30 mil motorväg på hemresan, gick över förväntan i lite högre hastigheter utan att förbrukningen skenade allt för mycket.
Sen resterande 10 mil hemikring för att visa bekanta vad det är för bil ( pensionärsåk enligt de flesta ).
Första kvarten så kändes det helt galet utan växlar men det glömdes sen bort.
Lite ovant med att den är helt tyst i stan och i korsningar osv.

Sambon blev glatt överraskad hur den kändes att köra, första meningen var " men det är ju som att köra vilken bil som helst?" Hon hade fått för sig att den skulle vara krånglig iom hybriddriften.
Bagageutrymmet var faktiskt större än vi trott och hundburen vi har sen tidigare fick plats.
Hela bilen hade faktiskt mer utrymme än vi trott så det känns kanon.


Något jag däremot inte är helt nöjd med är volymen när man lyssnar på radio, streama via telefon så är det helt okej av någon underlig anledning.
Sen det pipande ljudet vid backning är ganska störigt , men jag vänjer mig nog.


Men två funderingar som dykt upp , det finns tre knappar för inställning av körläge. Behöver man bry sig om dom eller spelar det ingen roll?
Sen "B" på spaken ska vara "motorbroms" är det något man ska använda eller kvittar det?


Mvh Gustav.

Haha, bara pensionärsbil. Min sexualitet brukar av tuffa kepsgrabbar ifrågasättas.

Du skulle kunna ha en executive med tanke på mängden extraprylar på den. Fickparkeringsautomatiken är rätt ball när man kommer ihåg att ge fan i ratten.

Det är en lättkörd bil där allt går lätt och mjukt, bra släde helt enkelt.

Pipandet går att programmera bort hos toylådereparatören till ett pipande vid iläggande.

Jag som kör väldigt snällt har alltid ECO intryckt, det gör att gaspedalens känslighet minskar vilket sparar några droppar till.
B använder du om du tycker att du vill "motorbromsa" starkare men det innebär ijenkligen att elmotorn laddar batteriet kraftigare vid rullning.

Senast redigerat av Evildan (2017-08-12 14:38)


P80, projektet som ruinerade och gjorde Volvo PV konkursmässigt.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#45
9723

2017-08-12 14:42

Evildan skrev:

SsS skrev:
Är faktiskt lite oklart vilket paket den har..
Det är 17" däck
Xenon
P-sensorer även fram
Fickparkerings automatik
Sportstolar (?) halv skinn
Skinn instrumentering
Knappar på ratten (kanske standard ?)

Varit företagsbil så baksätet som nytt lika bagaget.

Upplevelsen hittills på ca 40 mil så är 30 mil motorväg på hemresan, gick över förväntan i lite högre hastigheter utan att förbrukningen skenade allt för mycket.
Sen resterande 10 mil hemikring för att visa bekanta vad det är för bil ( pensionärsåk enligt de flesta ).
Första kvarten så kändes det helt galet utan växlar men det glömdes sen bort.
Lite ovant med att den är helt tyst i stan och i korsningar osv.

Sambon blev glatt överraskad hur den kändes att köra, första meningen var " men det är ju som att köra vilken bil som helst?" Hon hade fått för sig att den skulle vara krånglig iom hybriddriften.
Bagageutrymmet var faktiskt större än vi trott och hundburen vi har sen tidigare fick plats.
Hela bilen hade faktiskt mer utrymme än vi trott så det känns kanon.


Något jag däremot inte är helt nöjd med är volymen när man lyssnar på radio, streama via telefon så är det helt okej av någon underlig anledning.
Sen det pipande ljudet vid backning är ganska störigt , men jag vänjer mig nog.


Men två funderingar som dykt upp , det finns tre knappar för inställning av körläge. Behöver man bry sig om dom eller spelar det ingen roll?
Sen "B" på spaken ska vara "motorbroms" är det något man ska använda eller kvittar det?


Mvh Gustav.

Haha, bara pensionärsbil. Min sexualitet brukar av tuffa kepsgrabbar ifrågasättas.

Du skulle kunna ha en executive med tanke på mängden extraprylar på den. Fickparkeringsautomatiken är rätt ball när man kommer ihåg att ge fan i ratten.

Det är en lättkörd bil där allt går lätt och mjukt, bra släde helt enkelt.

Pipandet går att programmera bort hos toylådereparatören till ett pipande vid iläggande.

Jag som kör väldigt snällt har alltid ECO intryckt, det gör att gaspedalens känslighet minskar vilket sparar några droppar till.
B använder du om du tycker att du vill "motorbromsa" starkare men det innebär ijenkligen att elmotorn laddar batteriet kraftigare vid rullning.

Hm. Är det så verkligen? Så man skulle spara på att B-bromsa istället för bromsskive-bromsa?


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Growe Fri fart för ett fritt folk!

#46
8751 13

2017-08-12 15:26

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

SsS skrev:
Är faktiskt lite oklart vilket paket den har..
Det är 17" däck
Xenon
P-sensorer även fram
Fickparkerings automatik
Sportstolar (?) halv skinn
Skinn instrumentering
Knappar på ratten (kanske standard ?)

Varit företagsbil så baksätet som nytt lika bagaget.

Upplevelsen hittills på ca 40 mil så är 30 mil motorväg på hemresan, gick över förväntan i lite högre hastigheter utan att förbrukningen skenade allt för mycket.
Sen resterande 10 mil hemikring för att visa bekanta vad det är för bil ( pensionärsåk enligt de flesta ).
Första kvarten så kändes det helt galet utan växlar men det glömdes sen bort.
Lite ovant med att den är helt tyst i stan och i korsningar osv.

Sambon blev glatt överraskad hur den kändes att köra, första meningen var " men det är ju som att köra vilken bil som helst?" Hon hade fått för sig att den skulle vara krånglig iom hybriddriften.
Bagageutrymmet var faktiskt större än vi trott och hundburen vi har sen tidigare fick plats.
Hela bilen hade faktiskt mer utrymme än vi trott så det känns kanon.


Något jag däremot inte är helt nöjd med är volymen när man lyssnar på radio, streama via telefon så är det helt okej av någon underlig anledning.
Sen det pipande ljudet vid backning är ganska störigt , men jag vänjer mig nog.


Men två funderingar som dykt upp , det finns tre knappar för inställning av körläge. Behöver man bry sig om dom eller spelar det ingen roll?
Sen "B" på spaken ska vara "motorbroms" är det något man ska använda eller kvittar det?


Mvh Gustav.

Haha, bara pensionärsbil. Min sexualitet brukar av tuffa kepsgrabbar ifrågasättas.

Du skulle kunna ha en executive med tanke på mängden extraprylar på den. Fickparkeringsautomatiken är rätt ball när man kommer ihåg att ge fan i ratten.

Det är en lättkörd bil där allt går lätt och mjukt, bra släde helt enkelt.

Pipandet går att programmera bort hos toylådereparatören till ett pipande vid iläggande.

Jag som kör väldigt snällt har alltid ECO intryckt, det gör att gaspedalens känslighet minskar vilket sparar några droppar till.
B använder du om du tycker att du vill "motorbromsa" starkare men det innebär ijenkligen att elmotorn laddar batteriet kraftigare vid rullning.

Hm. Är det så verkligen? Så man skulle spara på att B-bromsa istället för bromsskive-bromsa?

frågan är varför kan man välja..?  glöm inte bort att bromsa ur bilen ordenkligt ibland!   så slipper dom sparade pengarana på minskad bränsleföbrukning gå till att köpa nya ok och skivor smile


Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..

Hybrid_ Forum- och sitemoderator

#47
9723

2017-08-12 15:35

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

Haha, bara pensionärsbil. Min sexualitet brukar av tuffa kepsgrabbar ifrågasättas.

Du skulle kunna ha en executive med tanke på mängden extraprylar på den. Fickparkeringsautomatiken är rätt ball när man kommer ihåg att ge fan i ratten.

Det är en lättkörd bil där allt går lätt och mjukt, bra släde helt enkelt.

Pipandet går att programmera bort hos toylådereparatören till ett pipande vid iläggande.

Jag som kör väldigt snällt har alltid ECO intryckt, det gör att gaspedalens känslighet minskar vilket sparar några droppar till.
B använder du om du tycker att du vill "motorbromsa" starkare men det innebär ijenkligen att elmotorn laddar batteriet kraftigare vid rullning.

Hm. Är det så verkligen? Så man skulle spara på att B-bromsa istället för bromsskive-bromsa?

frågan är varför kan man välja..?  glöm inte bort att bromsa ur bilen ordenkligt ibland!   så slipper dom sparade pengarana på minskad bränsleföbrukning gå till att köpa nya ok och skivor smile

Hände oss denna månaden. Nya bromsar & skivor bak... Helt igenrostat :-/


I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.

Evildan Herr

#48
12111 4

2017-08-12 16:14

Hybrid_ skrev:

Evildan skrev:

SsS skrev:
Är faktiskt lite oklart vilket paket den har..
Det är 17" däck
Xenon
P-sensorer även fram
Fickparkerings automatik
Sportstolar (?) halv skinn
Skinn instrumentering
Knappar på ratten (kanske standard ?)

Varit företagsbil så baksätet som nytt lika bagaget.

Upplevelsen hittills på ca 40 mil så är 30 mil motorväg på hemresan, gick över förväntan i lite högre hastigheter utan att förbrukningen skenade allt för mycket.
Sen resterande 10 mil hemikring för att visa bekanta vad det är för bil ( pensionärsåk enligt de flesta ).
Första kvarten så kändes det helt galet utan växlar men det glömdes sen bort.
Lite ovant med att den är helt tyst i stan och i korsningar osv.

Sambon blev glatt överraskad hur den kändes att köra, första meningen var " men det är ju som att köra vilken bil som helst?" Hon hade fått för sig att den skulle vara krånglig iom hybriddriften.
Bagageutrymmet var faktiskt större än vi trott och hundburen vi har sen tidigare fick plats.
Hela bilen hade faktiskt mer utrymme än vi trott så det känns kanon.


Något jag däremot inte är helt nöjd med är volymen när man lyssnar på radio, streama via telefon så är det helt okej av någon underlig anledning.
Sen det pipande ljudet vid backning är ganska störigt , men jag vänjer mig nog.


Men två funderingar som dykt upp , det finns tre knappar för inställning av körläge. Behöver man bry sig om dom eller spelar det ingen roll?
Sen "B" på spaken ska vara "motorbroms" är det något man ska använda eller kvittar det?


Mvh Gustav.

Haha, bara pensionärsbil. Min sexualitet brukar av tuffa kepsgrabbar ifrågasättas.

Du skulle kunna ha en executive med tanke på mängden extraprylar på den. Fickparkeringsautomatiken är rätt ball när man kommer ihåg att ge fan i ratten.

Det är en lättkörd bil där allt går lätt och mjukt, bra släde helt enkelt.

Pipandet går att programmera bort hos toylådereparatören till ett pipande vid iläggande.

Jag som kör väldigt snällt har alltid ECO intryckt, det gör att gaspedalens känslighet minskar vilket sparar några droppar till.
B använder du om du tycker att du vill "motorbromsa" starkare men det innebär ijenkligen att elmotorn laddar batteriet kraftigare vid rullning.

Hm. Är det så verkligen? Så man skulle spara på att B-bromsa istället för bromsskive-bromsa?

Jopp så är det, men du sparar äjinkligän inte på det då d-lägets regenerering är mer energieffektiv sett till laddning kontra rullsträcka.
B-läget är fantastiskt bra vid branta nedförslut eller på motorvägsavfarter.
Men som jag såg några redan tagit upp nyss är att bakre bromsarna har en förmåga att kärva just pga att dom sällan används ordentligt. Någon hård inbromsning per 300 mil eller så löser det problemet. Annars är dom fruktansvärt enkla att ta isär och smörja belägg och glidytor samt pinnar själv med lite bromsoksfett...aldrig kopparpasta!


P80, projektet som ruinerade och gjorde Volvo PV konkursmässigt.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)

SsS

#49
83

2017-08-13 16:21

Kan tillägga att den även är helt keyless, upptäckte det idag när jag tvättade bilen. Haha ..
Det var funktionen jag skulle sakna mest från Volvon när det varken stog i annonstexten eller att säljaren nämnde något..
Så det känns kanon ;-) 

Mvh.

Evildan Herr

#50
12111 4

2017-08-13 17:00

SsS skrev:
Kan tillägga att den även är helt keyless, upptäckte det idag när jag tvättade bilen. Haha ..
Det var funktionen jag skulle sakna mest från Volvon när det varken stog i annonstexten eller att säljaren nämnde något..
Så det känns kanon ;-) 

Mvh.

Haha, den stod och låste/öppnade gång på gång när du spolade vatten?
Det är en smidig funktion.


P80, projektet som ruinerade och gjorde Volvo PV konkursmässigt.
Toyota Prius "Sladdig Toylåda" (2013)
#51
258

Igår 17:25

SsS skrev:
Är faktiskt lite oklart vilket paket den har..
Det är 17" däck
Xenon
P-sensorer även fram
Fickparkerings automatik
Sportstolar (?) halv skinn
Skinn instrumentering
Knappar på ratten (kanske standard ?)

Varit företagsbil så baksätet som nytt lika bagaget.

Upplevelsen hittills på ca 40 mil så är 30 mil motorväg på hemresan, gick över förväntan i lite högre hastigheter utan att förbrukningen skenade allt för mycket.
Sen resterande 10 mil hemikring för att visa bekanta vad det är för bil ( pensionärsåk enligt de flesta ).
Första kvarten så kändes det helt galet utan växlar men det glömdes sen bort.
Lite ovant med att den är helt tyst i stan och i korsningar osv.

Sambon blev glatt överraskad hur den kändes att köra, första meningen var " men det är ju som att köra vilken bil som helst?" Hon hade fått för sig att den skulle vara krånglig iom hybriddriften.
Bagageutrymmet var faktiskt större än vi trott och hundburen vi har sen tidigare fick plats.
Hela bilen hade faktiskt mer utrymme än vi trott så det känns kanon.


Något jag däremot inte är helt nöjd med är volymen när man lyssnar på radio, streama via telefon så är det helt okej av någon underlig anledning.
Sen det pipande ljudet vid backning är ganska störigt , men jag vänjer mig nog.


Men två funderingar som dykt upp , det finns tre knappar för inställning av körläge. Behöver man bry sig om dom eller spelar det ingen roll?
Sen "B" på spaken ska vara "motorbroms" är det något man ska använda eller kvittar det?


Mvh Gustav.

Knapparna är säkerligen en bra hjälp till (enl önskemål )optimal körning. Evildan brukar ju ha superkoll .

Men... vi har inte brytt oss om att trycka in någon av "mode" knapparna ännu och vi har kört vår 2014 Auris TS HSD strax över tusen mil sedan vi köpte den och är nere på 4.0 vid blandad körning (ca 20% småstadskörning, 20% motorväg/100km/h och 60%  60-80km/h landsvägskörning) snittförbrukning enl bilens egen mätare nu.
Bilen har 225/45/17 däck (hoppas iofs att kunna byta till 205/55/16 snarast)

Skall villigt erkänna att det mestadels är fruns förtjänst (hon kör bilen mest). Jag själv har inte lyckats köra under 4.2 ännu.

Så de går att köra snålt även utan "mode" val.

Senast i forumet

Diskussionsforum

Projekt

Evenemang


Sponsrade tjänster

Sommardäck
Vinterdäck
Biluppgifter

Sök bilar, värdering, ägare och historik gratis i fordonsregistret.

SÖK

Totalt 10 162 523 fordon