Renoveringen av "Sudden" - Volvo 765 TDIC - 87

Skall renoveras/återställas och förbli relativt original! ;)

Loveless

  • 60 Följare
  • 6 178 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 december
5 Inlägg
Skrivet 2 december #41

Loveless skrev:

alex_v skrev:
grymt, kämpa på!

Tack, det skall jag göra! smile

Samuel_H skrev:
Intressant bil, hoppas det går vägen!

Bilen är ju importerad, vet du varifrån?
Årsmodell -87 på bilen men regskylten börjar på S och sedan U, så förmodligen importerad till Sverige någon gång under 2001.  Eftersom man började använda S sent 2000.

Vore kul o veta vart den tjänstgjort tidigare i livet!

Byggd i Belgien (Ghentfabriken) och har rullat i Tyskland. Bra gissat! Den är importerad till Sverige tidigt 2002. wink

Okej, ja det var nära! Då är han tysk alltså smile

Skrap · 1 985 Inlägg
Skrivet 2 december #42

grymt smile

Titta gärna in min sida och lägg en kommentar :)
29 Inlägg
Skrivet 3 december · Inlägg av trådskaparen #43

Instrumenthuset

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2deec5b196bd33e7b9f8f3d5e84be4e2.jpg
Tyckte det var dags att ge instrumenthuset lite kärlek! Dels göra rent den och kontrollera så att alla lampor är hela, men även montera in ytterligare en extramätare, så att jag får ett fullt instrumenthus! big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-91bc63a7bc027a9d92dcc125c4e70a71.jpg
Började med att ta ur lamporna. Mitt instrumenthus är ett Yazaki. Dessa japanska instrumenthus satt på 700-serien mellan årsmodell 84-87 (osäker på vad som satt på 82-83, men tror det var VDO). Årsmodell 88-90 har VDO och de har (tycker jag) betydligt sämre kvalitet på kretskortet. På flera sådana instrument har jag fått göra minst en bypass-lödning p.g.a. ledningsbrott, för att få igång alla varningslampor och instrument. Så jag är glad att Sudden har ett Yazaki-instrument. Yazaki har även utbytbara glödlampor. På de senare VDO-instrumenten är de fastlödda och alltså måste hela sockeln bytas ut! mad

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3f8f7669b98c34393d0b181f31a253cf.jpg
Något jag alltid gör när jag tagit ut glödlamporna är att kolla vilka olika varningslampor just den här Volvon har, genom att hålla upp instrumenthuset mot en ljuskälla. wink Som bekant skiljer sig detta beroende på årsmodell, motor och extrautrustning. Sudden har följande lampor (börjar från vänster). De som är satta inom parentes är ej inkopplade från fabrik.

1      Glödstiftsindikator (Slocknar när motorn är redo att starta)
(2)    Varning för låg oljenivå* (Slocknar efter två sekunder när tändningen är på om oljenivån är ok)
         *Endast ink på D24T 1982-85, men funderar på att skaffa styrenhet och givare och koppla in den!
(3)    ABS systemet ur funktion*
         *Sudden har ej ABS.
4      Lyktor tända
5      För högt laddtryck (Turbo Diesel)
6      Varning för lågt oljetryck
7      Laddning ur funktion
8      Överväxel inkopplad (M46)

9      Helljus på
10    Bromskretsbortfall
11    Parkeringsbroms dragen
12    Glödtrådsvakt
13    Låg spolarvätskenivå
(14)  Överväxel urkopplad (Automat)*
         *Sudden har manuell låda (M46)
15    Bältespåminnare
(16)  Låg kylarvätskenivå?*
         *Ej inkopplad.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-80942fd665a5e69369a7628a2064169d.jpg
Instrumenthuset tillverkat 1986-05-13.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a06177c320c642a285dcfed71952b757.jpg
Efter att glödlamporna plockats ur var det dags att lossa skruvarna för att kunna dela på instrumenthuset. Monterade även ur yttertempmätaren och täckbrickan på motsatt sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-733bde05fcc876ed8aa127d1b094a9df.jpg
Tydligen räcker det att montera ur den här skruven för att kalibrera om bränslemätaren (som ju sällan brukar fungera) om man har 80-liters tank. Sudden har den lilla tanken (60 liter), men fick faktiskt med en stor tank som suttit i en 960 från förra ägaren. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-dc87ff8157122a47c62588252621a8e1.jpg
Instrumenthuset delat. Dessa är simpelt uppbyggda och de olika modulerna är monterade som egna öar, vilket gör dem enkla att byta ut. På bilden syns även voltmätaren jag tänkt montera in. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-78555e98b870fe34993a7a888593f9e3.jpg
Började göra rent in och utsidan av glaset med en trasa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7007b742ddb763ce7f81e9e73f62a808.jpg
Tog en skruvmejsel och monterade försiktigt bort symbolerna för varningslampor och blinkers.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e45e5542bd4116b2132163d9843499d7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6123cf4bdb39c2a1d4d7dea0c35a20ae.jpg
Tog även hjälp av kompressorn. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-477b813d491eaa1f60d0e02c5ebb1a80.jpg
Som nytt (nästan). yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2c220e136de4954e7306bafcce9584bc.jpg
Monterade yttertempmätaren och voltmätaren. Voltmätaren kommer från en 740 TIC och är egentligen gjord för att sitta på vänstersidan (sett framifrån). Laddtrycksmätaren (som ej sitter monterad på Turbo Diesel) på 740/760 TIC sitter på högersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6180e749136f6e248011db57cb6b9d4c.jpg
Det går dock att modifiera voltmätaren genom att ta en vanlig tom täckbricka, så att den passar på högersidan, vilket jag gjort eftersom yttertempmätaren bara kan sitta på vänstersidan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c9e910a2384780cd57ce1ab696d074ff.jpg
Voltmätaren inkopplad. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8ec89f23047329c3e89476b49e8f085d.jpg
Innan jag monterade tillbaka lamporna testade jag dem med hjälp av ett 9-volts batteri (brandvarnarbatteri). Några var trasiga, så de bytte jag ut. Satte även dit tomma lampsocklar vid de varningslampor som ändå inte är inkopplade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cac3d743e00f45115881744978e33837.jpg
Resultatet blev bra! Går dock i tankarna om att skaffa en laddtrycksmätare i stället för voltmätaren på sikt. Hade även velat ha en oljetrycksmätare och en oljetemperaturmätare! smile Men instrumenthuset är inte stort nog! hmm Lite avundsjuk på de som har 82-83:or, där temp och tankmätarna är kombinerade och man kan få in totalt tre extramätare, dvs. en ytterligare. Finns heller ingen konsol för extra originalmätare, som det gör för 240 (81-93). sad

Någon som har några bra tips? roll Vill helst köra originalmätare. Om det inte går så undrar jag vilka två extramätare ni tycker att jag skall ha. De jag har nu är alltså yttertemp och voltmätare.

Senast redigerat av Loveless (3 december )

29 Inlägg
Skrivet 5 december · Inlägg av trådskaparen #44

Förberedelser inför rostlagningen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-7efa191efac228c93d8cf11d45f5dd2e.jpg
Nu var det dags att demontera de sista detaljerna av inredningen inför rostlagningen av golvet. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f4be534721dc4e97b199d50b377bbb1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0a3988302ce6e44020a6b214c6552de2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3d891adf3e0231d8dbdfdbc0c7e74c4a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-34a9df817b2306016a9c0e4bb3ed79bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-239cd7d8af3a0ed385aa9e6b29b82a39.jpg
Det mesta hade jag redan demonterat sedan tidigare, men en del återstod. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-08f1605248bc433efefa1ad99ad1aa1e.jpg
Förvaring av interiördelarna. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0aa06280de3f9ef9cb761329bf620d6e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-882a04fb8d579a5e9f345b9a66f6559c.jpg
Demonterade bränsleledningarna och bromsrören från klammerna, så att inte de tar skada. när man kapar ur plåt ovanifrån.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-37fc69f6d0ea891c013188b216cc33c8.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b81f94d815b5cccad3f9b41f619bee5d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-52276b8fd14d9a7b9a7112644f6cf72e.jpg
På flera ställen räckte det med en liten lätt petning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-adc83ac1f4632f89c865880af0d37c98.jpg
...för att det...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f29e2821548c90dc486f0a179cc3333c.jpg
...skulle gå hål!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-8625468d7f29da4a29a80decf54810b3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3487e19d17832788be9da5a00388e50e.jpg
Under det fina silvriga ljuddämpande materialet dolde sig...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-59e3b3a7acdf7356200d96b5ba4567c9.jpg
Ännu mer rost! yikes

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b8d15feb1e042473a1205462cd52a48d.jpg
Skrapade bort materialet med en kniv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f3ccb0e120dd148f0863a365773387af.jpg
Tog även en dammsugare och sög upp alla lösa rostflagor. cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4484cbb8b6e3c5ef116aa2a3f2fe8f93.jpg
Passagerarsidan var inte riktigt lika illa som förarsidan, men bra mycket rost ändå!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-1c511c38ea17637211645fadaa88b67c.jpg
Förarsidan...

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-259f5c5617f9d4d30c759c49b31eee11.jpg
...Här har rosten gått lös ordentligt! hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-557e82cab9eec750632dca8f465b02fd.jpg
Tur man har en kompis som är svetsare. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b2d37c080a7846e54ae527da6b8a0d69.jpg
Vi började täcka in Suddens inre med brandfiltar för att skydda rutor och annat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-a1b2d280b09eeb5932103761ae501923.jpg
Ser nästan ut som en madrasserad cell. lol

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e14c5d177c9e09ccc312f435bc9ae4d9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-0ef997d07dc5a2d9f165bbaf2afcfbed.jpg
Vi täckte även dörridor med brandfiltar. Värt att lägga lite extra tid så att inte något blir förstört! wink De små svarta plastklämmorna vi använde är väldigt bra att ha i verktygslådan. tongue

Senast redigerat av Loveless (5 december )

53 Inlägg
Skrivet 5 december #45

täcker ni rutorna för att det inte ska stänka svets flagor på dom?

29 Inlägg
Skrivet 5 december · Inlägg av trådskaparen #46

alex_v skrev:
täcker ni rutorna för att det inte ska stänka svets flagor på dom?

Det är en anledning, men det som är mest skadligt för rutorna är stänk från vinkelkapen... Gjorde det misstaget på en 740 en gång. neutral Rutan, som innan var felfri blev helt förstörd, fliserna verkligen gick in i glaset. Märkte det inte först, så slutade med att jag fick byta hela rutan! roll Så skydda alltid rutorna innan du kör med vinkelkap i närheten av bilen. wink Fliserna flyger långt, längre än man tror!

Senast redigerat av Loveless (5 december )

29 Inlägg
Skrivet 6 december · Inlägg av trådskaparen #47

Fick hem lite trycksaker

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-044199e6c5ccb185cbfb8f81d7ac5d98.jpg
Fick hem lite broschyrer som jag köpt online. Först en svensk instruktionsbok för 1987-års modell. smile Men tyvärr täckte inte denna Turbo Dieseln, utan endast PRV-motorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-d2ec915766de93b99fef49d530bdb6e5.jpg
Även två försäljningsbroschyrer till 760 för 1982, respektive 1985 års modeller. Fler är på väg, så att hela 760-serien täcks. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ade361a5923996a00c47ea8fdd2b887c.jpg
Dessa tycker jag faktiskt var lite häftiga med de stora högupplösta bilderna. yikes Längst upp är 1982-års modell (de saknar skärmblinkers). Nedanför 1985-års modell med skärmblinkers (de kom på 1984-års modell av 740/760).

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-e94fcd339ce3aa775ef124b82baba363.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-033f732d89f0c7d290b1ce6e10bc6779.jpg
De innehåller både lite nyheter för respektive årsmodell och information om extrautrustning och vilka färger på lack och inredning man kunde välja.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-3933eed9287b26bc157e9628d243d976.jpg
Instrumenthuset på 1982-års modell. Varför bytte man ut detta coola instrumenthus? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4d336bbfca8cb567da2c2d5a5c4dae1f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-6ae70aaaf6718cb281c2d5b922a8613c.jpg
Köpte även några gröna böcker med nyheter och kopplingsscheman. Tänkte jag skall försöka lista ut hur man kopplar in varningslampan för låg oljenivå, som fanns på de tidiga årsmodellerna med hjälp av dessa. cool

Olika spridare på D24 och D24T/TIC

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-695e86c11d49b42151d96a419c2029ae.jpg
En del av er kanske har hört om att turbo-versionerna av D24:an har andra insprutningsspridare? Spridarna öppnar senare på turbon. Här har ni en bra bild med hur man skiljer spridarna åt, dels genom Bosch-numren (KCA-numret), men även genom vilka värden de skall ligga på vid provtryckning. wink Kommer från gröna boken "Specifikationer 700-serien 1982-1989" som jag har sedan länge.

Senast redigerat av Loveless (6 december )

29 Inlägg
Skrivet 10 december · Inlägg av trådskaparen #48

Rostlagningen påbörjad!

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-ec80b0f58b0113ab753b80a42a686e0b.jpg
Så blev det äntligen dags att göra något konkret åt rosten. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b5309911539a2ed09c22bd8e8c71ecc3.jpg
Rostskadade delar av plåten kapades bort med vinkelkap.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-c200edfb77d4b27acef32f79606e367e.jpg
Därefter slipade vi rent med slipskiva, för att få ren plåten från färg. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cfd41de2ec3248cf681ca68128c1acc2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-cd6983a4bca1d1d17d8258f423cfc400.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-2f4acc52fe8036fe1ab5248cb0c976e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-fb9a78a7d983ec3311bdd29377e22027.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-42008f3a85df6c566559c1b5ff78a588.jpg
Ny plåt. smile

Kåpa till bakre kamremmen

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-b40c03c03b7a147e1dd66d1f42ef17ea.jpg
Hittade två kåpor till bakre kamremmen bland delarna jag fått med. En var av plast (från en senare årsmodell), den andra av plåt.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-f852960104c58f2324a0f8c7d8842f42.jpg
Valde ut plastkåpan eftersom plåtkåpan var rätt så rostig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-49c396328173b9019c178b4b701c0ec2.jpg
Monterad! cool

Bonusbilder

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-509130545764a2abc24846b5f08d0de2.jpg
Vem tittar fram där uppe, tro? roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230276/230276-4f168800f4e12e587bfece44d0c67387.jpg
Ungkatten Zack är väldigt nyfiken på vad som händer i garaget och speciellt nere i gropen dit han (ännu) inte kan ta sig. tongue

Senast redigerat av Loveless (10 december )


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang