E91 320D hur ligger det till med kamkedje problemen?

klipps
7 augusti 2020 · 6 Inlägg

Hej! Jag kollar efter ny pendlar bil och tyckte en 320d skulle bli perfekt.
Är tänkt att jag ska kolla på en bil nu i helgen men upptäckte nu att just denna motor är ren skit av det man iaf läst på nätet.
Bilen i fråga är en årsm 2011 och tillverkad 2010. Alltså N47 motorn men var även dessa årsmodeller påverkade? Blir inte klok, hade ni själva köp en 320d i dag?

panda666
7 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

Det är en risk ja, många n47 har varit drabbade tyvärr. bmw och deras skitkonstruktion, underdimensionerat skit som sliter kedjan i förväg.  Kollegan på jobbet som hade sin f30 2013 års va ja minns hade gått 21-22.000mil där hans kedja gick. Resultat va ny motor som tur var köpte han från en handlare som vi känner några månader sen, blev en toyota nu för honom. Fram till 2011-2012 sägs det vara störst risk men som sagt har sett modeller fram till 13-14 som haft problem. Skulle hellre kolla på 6orna som sitter i 25d 30d istället som också är fram till 2011? alltså 325d-330d. Inte så farligt törstiga ungefär som 20d men mycket bättre motorer som tål mycket mera och går mycket bättre. Väldigt fåtal 6or diesel som haft problem me kedjan, de nästan bara 4orna som drabbas tyvärr. har sett från folk som kör sina 330d i långkörning som kommer ner till 0.6 och under?

klipps
7 augusti 2020 · 6 Inlägg

panda666 skrev:
Det är en risk ja, många n47 har varit drabbade tyvärr. bmw och deras skitkonstruktion, underdimensionerat skit som sliter kedjan i förväg.  Kollegan på jobbet som hade sin f30 2013 års va ja minns hade gått 21-22.000mil där hans kedja gick. Resultat va ny motor som tur var köpte han från en handlare som vi känner några månader sen, blev en toyota nu för honom. Fram till 2011-2012 sägs det vara störst risk men som sagt har sett modeller fram till 13-14 som haft problem. Skulle hellre kolla på 6orna som sitter i 25d 30d istället som också är fram till 2011? alltså 325d-330d. Inte så farligt törstiga ungefär som 20d men mycket bättre motorer som tål mycket mera och går mycket bättre. Väldigt fåtal 6or diesel som haft problem me kedjan, de nästan bara 4orna som drabbas tyvärr. har sett från folk som kör sina 330d i långkörning som kommer ner till 0.6 och under?

ja jo en 325d hade varit bättre men dom kostar lite mera också. denna 320d har N47D20c motorn som tydligen ska vara bättre. Vet inte riktigt hur mycket bättre eller om det ens är något att oroa sig speciellt mycket om.

Utmarks-Loke
7 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

Min 118d med samma motor har gått 29.000 mil nu, och ännu inget rasslande från kamkedjan. Men det beror väl en del på hur man kör också, jag gör mycket långkörningar och så byter jag olja efter 1500 mil. Om man mest kör korta bitar med många kallstarter och sedan gör BMW:s rekommenderade long life service efter 3000 mil kanske kedjespännaren blir mer sliten.

Jag skulle inte tveka att köpa en bil med samma motor, förutsatt att den tagits om hand. Och om kedjan skall gå av, varför har den inte redan gjort det efter tio år då?

klipps
8 augusti 2020 · 6 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Min 118d med samma motor har gått 29.000 mil nu, och ännu inget rasslande från kamkedjan. Men det beror väl en del på hur man kör också, jag gör mycket långkörningar och så byter jag olja efter 1500 mil. Om man mest kör korta bitar med många kallstarter och sedan gör BMW:s rekommenderade long life service efter 3000 mil kanske kedjespännaren blir mer sliten.

Jag skulle inte tveka att köpa en bil med samma motor, förutsatt att den tagits om hand. Och om kedjan skall gå av, varför har den inte redan gjort det efter tio år då?

Problemet är väl att designen är så taskigt gjord att dom mer eller mindre kommer gå åt helvete tidsfrågan är bara när?
Har sett inlägg på bilar som gått 10 tusen mil, 15 tusen mil och 23 tusen mil där kedjan gav sig. hmm

torsen
8 augusti 2020 · 7 189 Inlägg

Varför köpa en BMW över huvud taget när du VET att de har så många problem?

Överväg en Honda, Suzuki, Mazda, Toyota eller Subaru är mitt tips.

Utmarks-Loke
8 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

klipps skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Min 118d med samma motor har gått 29.000 mil nu, och ännu inget rasslande från kamkedjan. Men det beror väl en del på hur man kör också, jag gör mycket långkörningar och så byter jag olja efter 1500 mil. Om man mest kör korta bitar med många kallstarter och sedan gör BMW:s rekommenderade long life service efter 3000 mil kanske kedjespännaren blir mer sliten.

Jag skulle inte tveka att köpa en bil med samma motor, förutsatt att den tagits om hand. Och om kedjan skall gå av, varför har den inte redan gjort det efter tio år då?

Problemet är väl att designen är så taskigt gjord att dom mer eller mindre kommer gå åt helvete tidsfrågan är bara när?
Har sett inlägg på bilar som gått 10 tusen mil, 15 tusen mil och 23 tusen mil där kedjan gav sig. hmm

Men var det med den ursprungliga kedjespännaren eller den uppdaterade? För den uppdaterade verkar det inte vara mer än enstaka problem med, inte mer än andra motorer.

Utmarks-Loke
8 augusti 2020 · 5 791 Inlägg

torsen skrev:
Varför köpa en BMW över huvud taget när du VET att de har så många problem?

Överväg en Honda, Suzuki, Mazda, Toyota eller Subaru är mitt tips.

Speciellt om man tycker det är kul med understyrande framhjulsdrift och billig materialkänsla.

torsen
8 augusti 2020 · 7 189 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

torsen skrev:
Varför köpa en BMW över huvud taget när du VET att de har så många problem?

Överväg en Honda, Suzuki, Mazda, Toyota eller Subaru är mitt tips.

Speciellt om man tycker det är kul med understyrande framhjulsdrift och billig materialkänsla.

Måste ÅTER hålla med Utmarks-Loke.
Men vill man ha bilen som driftsäkert fortskaffningsmedel så är det nog som du skriver.
Man kan inte få allt på en gång i samma bil.

panda666
8 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

klipps skrev:

panda666 skrev:
Det är en risk ja, många n47 har varit drabbade tyvärr. bmw och deras skitkonstruktion, underdimensionerat skit som sliter kedjan i förväg.  Kollegan på jobbet som hade sin f30 2013 års va ja minns hade gått 21-22.000mil där hans kedja gick. Resultat va ny motor som tur var köpte han från en handlare som vi känner några månader sen, blev en toyota nu för honom. Fram till 2011-2012 sägs det vara störst risk men som sagt har sett modeller fram till 13-14 som haft problem. Skulle hellre kolla på 6orna som sitter i 25d 30d istället som också är fram till 2011? alltså 325d-330d. Inte så farligt törstiga ungefär som 20d men mycket bättre motorer som tål mycket mera och går mycket bättre. Väldigt fåtal 6or diesel som haft problem me kedjan, de nästan bara 4orna som drabbas tyvärr. har sett från folk som kör sina 330d i långkörning som kommer ner till 0.6 och under?

ja jo en 325d hade varit bättre men dom kostar lite mera också. denna 320d har N47D20c motorn som tydligen ska vara bättre. Vet inte riktigt hur mycket bättre eller om det ens är något att oroa sig speciellt mycket om.

Alla n47 är nog samma skit tyvärr, bmw har inte ändrat på nånting vad ja vet. Många säger att *Kedjekransen på vevaxeln* sprocket on crankshaft. Som ska vara dålig, för vass? som sträcker ut kedjan och sliter den i förtid. Köp en och öppna där bak och kolla hur saker ser ut, byt redan kedja så du slipper detta tsammans med sträckaren osv eller lev med oro ifall den kommer att gå av i framtiden? eller så kollar du på 325d-330d dom är inte alls dyrare dom är såpass gamla nu att dom alla ligger för samma pris ca. Vad har du för budget och krav så kan ja hålla koll?

klipps
8 augusti 2020 · 6 Inlägg

panda666 skrev:

klipps skrev:

panda666 skrev:
Det är en risk ja, många n47 har varit drabbade tyvärr. bmw och deras skitkonstruktion, underdimensionerat skit som sliter kedjan i förväg.  Kollegan på jobbet som hade sin f30 2013 års va ja minns hade gått 21-22.000mil där hans kedja gick. Resultat va ny motor som tur var köpte han från en handlare som vi känner några månader sen, blev en toyota nu för honom. Fram till 2011-2012 sägs det vara störst risk men som sagt har sett modeller fram till 13-14 som haft problem. Skulle hellre kolla på 6orna som sitter i 25d 30d istället som också är fram till 2011? alltså 325d-330d. Inte så farligt törstiga ungefär som 20d men mycket bättre motorer som tål mycket mera och går mycket bättre. Väldigt fåtal 6or diesel som haft problem me kedjan, de nästan bara 4orna som drabbas tyvärr. har sett från folk som kör sina 330d i långkörning som kommer ner till 0.6 och under?

ja jo en 325d hade varit bättre men dom kostar lite mera också. denna 320d har N47D20c motorn som tydligen ska vara bättre. Vet inte riktigt hur mycket bättre eller om det ens är något att oroa sig speciellt mycket om.

Alla n47 är nog samma skit tyvärr, bmw har inte ändrat på nånting vad ja vet. Många säger att *Kedjekransen på vevaxeln* sprocket on crankshaft. Som ska vara dålig, för vass? som sträcker ut kedjan och sliter den i förtid. Köp en och öppna där bak och kolla hur saker ser ut, byt redan kedja så du slipper detta tsammans med sträckaren osv eller lev med oro ifall den kommer att gå av i framtiden? eller så kollar du på 325d-330d dom är inte alls dyrare dom är såpass gamla nu att dom alla ligger för samma pris ca. Vad har du för budget och krav så kan ja hålla koll?

tänker mig runt 80 tusen. Bilfan får gärna ha M sport och ett måste är sportsäten tyg eller skinn spelar ingen roll.
Kan få tag i en äldre 320d med m47 motorn för 70. Den har gått en bit över 20 tusen men är i fint skick med m sport in och ut.

panda666
8 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

klipps skrev:

panda666 skrev:

klipps skrev:

ja jo en 325d hade varit bättre men dom kostar lite mera också. denna 320d har N47D20c motorn som tydligen ska vara bättre. Vet inte riktigt hur mycket bättre eller om det ens är något att oroa sig speciellt mycket om.

Alla n47 är nog samma skit tyvärr, bmw har inte ändrat på nånting vad ja vet. Många säger att *Kedjekransen på vevaxeln* sprocket on crankshaft. Som ska vara dålig, för vass? som sträcker ut kedjan och sliter den i förtid. Köp en och öppna där bak och kolla hur saker ser ut, byt redan kedja så du slipper detta tsammans med sträckaren osv eller lev med oro ifall den kommer att gå av i framtiden? eller så kollar du på 325d-330d dom är inte alls dyrare dom är såpass gamla nu att dom alla ligger för samma pris ca. Vad har du för budget och krav så kan ja hålla koll?

tänker mig runt 80 tusen. Bilfan får gärna ha M sport och ett måste är sportsäten tyg eller skinn spelar ingen roll.
Kan få tag i en äldre 320d med m47 motorn för 70. Den har gått en bit över 20 tusen men är i fint skick med m sport in och ut.

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … k/91234666

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … k/90702308

några exempel men ja skulle undvika xdrive, 4wd iaf. Mindre saker som kan paja. Men finns massor iaf bara hålla koll, skulle skippa iaf 20d och kolla på en sån istället eller 325d. Mindre chans för problem. Ps på 20d motorn 320d alltså så är det inte bara kedjan utan speciellt på 3 serien 2.0d så brukar turbon också vara en svag punkt. Ofta så börjar det med att motorlampan blinkar vid gaspådrag och då turbon brukar vara boven, minns inte riktigt varför dom börjar strula, typ wastegate eller nått som krånglar. Nån får rätta mig.

klipps
10 augusti 2020 · 6 Inlägg

panda666 skrev:

klipps skrev:

panda666 skrev:
Alla n47 är nog samma skit tyvärr, bmw har inte ändrat på nånting vad ja vet. Många säger att *Kedjekransen på vevaxeln* sprocket on crankshaft. Som ska vara dålig, för vass? som sträcker ut kedjan och sliter den i förtid. Köp en och öppna där bak och kolla hur saker ser ut, byt redan kedja så du slipper detta tsammans med sträckaren osv eller lev med oro ifall den kommer att gå av i framtiden? eller så kollar du på 325d-330d dom är inte alls dyrare dom är såpass gamla nu att dom alla ligger för samma pris ca. Vad har du för budget och krav så kan ja hålla koll?

tänker mig runt 80 tusen. Bilfan får gärna ha M sport och ett måste är sportsäten tyg eller skinn spelar ingen roll.
Kan få tag i en äldre 320d med m47 motorn för 70. Den har gått en bit över 20 tusen men är i fint skick med m sport in och ut.

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … k/91234666

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … k/90702308

några exempel men ja skulle undvika xdrive, 4wd iaf. Mindre saker som kan paja. Men finns massor iaf bara hålla koll, skulle skippa iaf 20d och kolla på en sån istället eller 325d. Mindre chans för problem. Ps på 20d motorn 320d alltså så är det inte bara kedjan utan speciellt på 3 serien 2.0d så brukar turbon också vara en svag punkt. Ofta så börjar det med att motorlampan blinkar vid gaspådrag och då turbon brukar vara boven, minns inte riktigt varför dom börjar strula, typ wastegate eller nått som krånglar. Nån får rätta mig.

Ja jag skippar 320d. Var faktiskt och provkörde den där första du länkade. Den var inge vidare.

Siktat in mig på 325d eller 330d med M57 motorn. Hittat en 325d Fin och full M sport i fint skick. Men den har dock gått 24 tusen mil. och han vill ha 90 tusen. Funderar på om det är värt det. Kör cirka 2500 mil om året, kanske lite till.

Senast redigerat av klipps (10 augusti 2020)

panda666
10 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

klipps skrev:

panda666 skrev:

klipps skrev:

tänker mig runt 80 tusen. Bilfan får gärna ha M sport och ett måste är sportsäten tyg eller skinn spelar ingen roll.
Kan få tag i en äldre 320d med m47 motorn för 70. Den har gått en bit över 20 tusen men är i fint skick med m sport in och ut.

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … k/91234666

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … k/90702308

några exempel men ja skulle undvika xdrive, 4wd iaf. Mindre saker som kan paja. Men finns massor iaf bara hålla koll, skulle skippa iaf 20d och kolla på en sån istället eller 325d. Mindre chans för problem. Ps på 20d motorn 320d alltså så är det inte bara kedjan utan speciellt på 3 serien 2.0d så brukar turbon också vara en svag punkt. Ofta så börjar det med att motorlampan blinkar vid gaspådrag och då turbon brukar vara boven, minns inte riktigt varför dom börjar strula, typ wastegate eller nått som krånglar. Nån får rätta mig.

Ja jag skippar 320d. Var faktiskt och provkörde den där första du länkade. Den var inge vidare.

Siktat in mig på 325d eller 330d med M57 motorn. Hittat en 325d Fin och full M sport i fint skick. Men den har dock gått 24 tusen mil. och han vill ha 90 tusen. Funderar på om det är värt det. Kör cirka 2500 mil om året, kanske lite till.

åk och provkör den om den inte ligger för långt bort. 24kmil är ingenting för dom där, går uppe emot 60 lätt med lite service och kärlek. Du kan alltid pruta lite speciellt om dom fantiserar mycket om priset. Annars är det bara o vänta på den rätta bilen, den kommer.

klipps
12 augusti 2020 · 6 Inlägg

panda666 skrev:

klipps skrev:

panda666 skrev:

https://www.blocket.se/annons/ostergotl … k/91234666

https://www.blocket.se/annons/sodermanl … k/90702308

några exempel men ja skulle undvika xdrive, 4wd iaf. Mindre saker som kan paja. Men finns massor iaf bara hålla koll, skulle skippa iaf 20d och kolla på en sån istället eller 325d. Mindre chans för problem. Ps på 20d motorn 320d alltså så är det inte bara kedjan utan speciellt på 3 serien 2.0d så brukar turbon också vara en svag punkt. Ofta så börjar det med att motorlampan blinkar vid gaspådrag och då turbon brukar vara boven, minns inte riktigt varför dom börjar strula, typ wastegate eller nått som krånglar. Nån får rätta mig.

Ja jag skippar 320d. Var faktiskt och provkörde den där första du länkade. Den var inge vidare.

Siktat in mig på 325d eller 330d med M57 motorn. Hittat en 325d Fin och full M sport i fint skick. Men den har dock gått 24 tusen mil. och han vill ha 90 tusen. Funderar på om det är värt det. Kör cirka 2500 mil om året, kanske lite till.

åk och provkör den om den inte ligger för långt bort. 24kmil är ingenting för dom där, går uppe emot 60 lätt med lite service och kärlek. Du kan alltid pruta lite speciellt om dom fantiserar mycket om priset. Annars är det bara o vänta på den rätta bilen, den kommer.

Ja jo den rätta bilen kommer väl förr eller senare. Den här bilen är ju perfekt. Förutom miltalen, Men ja en sånhär diesel bil bör väl gå ett bra tag till. Frågan är ju bara hur mycket av pengarna man får tillbaka sen när man säljer den och mätarn står på 35 tusen mil

Marcus_89 Biltokig elektriker
12 augusti 2020 · 3 352 Inlägg

Har själv en 325d med M57 motorn, är sjukt nöjd. Den bästa bilen jag har haft. Motorn är riktigt driftsäker, pigg och har bra bottenvrid. 400nm från 1300varv. Går billigt med. Satsa på en med sportstolar, de är skönast att sitta i. En full m-sport är ju klart alltid trevligast med smile Min har gått 23000 mil, den kommer gå minst det dubbla om man sköter den. Min hade gått strax över 22 vid köp, gav 83 tusen för den. De står högre i pris än vad bensinarna gör.

panda666
12 augusti 2020 · 4 228 Inlägg

klipps skrev:

panda666 skrev:

klipps skrev:

Ja jag skippar 320d. Var faktiskt och provkörde den där första du länkade. Den var inge vidare.

Siktat in mig på 325d eller 330d med M57 motorn. Hittat en 325d Fin och full M sport i fint skick. Men den har dock gått 24 tusen mil. och han vill ha 90 tusen. Funderar på om det är värt det. Kör cirka 2500 mil om året, kanske lite till.

åk och provkör den om den inte ligger för långt bort. 24kmil är ingenting för dom där, går uppe emot 60 lätt med lite service och kärlek. Du kan alltid pruta lite speciellt om dom fantiserar mycket om priset. Annars är det bara o vänta på den rätta bilen, den kommer.

Ja jo den rätta bilen kommer väl förr eller senare. Den här bilen är ju perfekt. Förutom miltalen, Men ja en sånhär diesel bil bör väl gå ett bra tag till. Frågan är ju bara hur mycket av pengarna man får tillbaka sen när man säljer den och mätarn står på 35 tusen mil

Tar man hand om den och låter den vara i fint skick både estetiskt och maskinellt så ser ja inte varför du inte skulle kunna få bra för den även om den har gått 35? har sett massor me bilar som går för helt ok fastän dom har gått mycket. Ser köparen att du har tagit hand om den och är i fint skick så får du säkert hel ok för den. Köp och njut av och tänk inte på så mycket av vad den kommer vara värd sen när du säljer.

Jokabsson
13 augusti 2020 · 1 171 Inlägg

Jag köpte en 320d i år med N47 2011, tillverkad 2010 och visste om alla risker.
Den har gått i snitt 2000 mil/år sedan ny, alltså troligtvis en pendlarbil med två privata ägare innan mig. Kör jag som om jag är rädd för att gasa så kommer jag ner i 0,38 på längre resor (är sällan över 100km/h då) och skatten kostar 1100kr/år. En mer verklig förbrukningssiffra är 0,45 på långresor med lite omkörningar och motorvägskörning.

Jag tror definitivt på alla skräckhistorier jag har läst om dem, men valde med omsorg en som verkar ha gått långa mil och med bra servicehistorik. Jag själv kör nästan bara bil när jag ska långt eller frakta saker från A-B. Jag ligger inte sömnlös om natten pga motorn i min bil, men är införstådd i problematiken och kommer föra en lång konversation med BMW om kamkedjan går av på min bil, i jakten på goodwill. Det finns en hel del material att trycka upp i ansiktet på dem om att deras motorer är skit och bilen dessutom är servad till punkt och pricka med stämpel från verkstad till denna dag. Tror inte nödvändigtvis att det kommer lyckas eftersom att BMW är ett stort bolag som skiter i sina andrahands-ägare, men jag går inte runt och är orolig. Gillar att köra bilen, den kostar snorlite att köra och äga och det är ju en vacker historia tills skiten träffar fläkten smile

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Henotto
30 maj 2022 · 3 Inlägg

Nu hoppar jag in här lite.
Kör en 116d. Vart i min ägo sen 1,4k mil
Slog precis över 27k.
På service byttes något som hade med kamkedjan att göra när bilen hade gått ca 9k. Va inne en hel dag la ingen vidare tanke på vad som byttes då men tror mig minnas att de va snack om spännare. Har BMW haft drive där dom bytt ut vissa komponenter? Bilen är eftersatt och har fått ny olja lite sporadiskt sista 10k milen. Men hör inget rassel eller liknande ljud. Vad för ljud är det man är intresserad av? Lite svårt att höra bra i bakkant av motorn. Kontaktade BMW när dom körde sin goodwill "kampanj" då jag fick ett brev i posten om att kontakta min lokala bmw-verkstad för att se om min bil omfattades men fick till svar att min bil inte ingick i kampanjen. Kan det vara så att dom bytte berörda komponenter redan vid servicen?

Jokabsson
30 maj 2022 · 1 171 Inlägg

Henotto skrev:
Nu hoppar jag in här lite.
Kör en 116d. Vart i min ägo sen 1,4k mil
Slog precis över 27k.
På service byttes något som hade med kamkedjan att göra när bilen hade gått ca 9k. Va inne en hel dag la ingen vidare tanke på vad som byttes då men tror mig minnas att de va snack om spännare. Har BMW haft drive där dom bytt ut vissa komponenter? Bilen är eftersatt och har fått ny olja lite sporadiskt sista 10k milen. Men hör inget rassel eller liknande ljud. Vad för ljud är det man är intresserad av? Lite svårt att höra bra i bakkant av motorn. Kontaktade BMW när dom körde sin goodwill "kampanj" då jag fick ett brev i posten om att kontakta min lokala bmw-verkstad för att se om min bil omfattades men fick till svar att min bil inte ingick i kampanjen. Kan det vara så att dom bytte berörda komponenter redan vid servicen?

Med den något begränsade informationen så skulle jag säga att du nog är ganska safe om bilen gått 27 000 mil.

Vilken årsmodell är det? Har du sparat kvittot från verkstadsbesöket? Frågade du verkstaden varför din bil inte ingår i kampanjen? Det borde de kunna svara på smile

Hur menar du med att bilen fått olja lite sporadiskt de senaste 10k? Är du medveten om att det är viktigt att byta olja varje år eller var 1000e mil?

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang