Vonbackman skrev:
Har försökt få liv i bilen nu i veckan, men det vill sig inte riktigt.. Jag har en 123 fördelare, tune+ så det är bluetooth varianten, denna har då en app man kan ladda ner och ställa egna tändkurvor i programmet. Nu till det tråkiga: min mobil vill verkligen inte hitta fördelaren i programmet, så jag kan inte på något sätt kommunicera med fördelaren. Misstänker att det kan ha med taskigt batteri att göra annars är det något konstigt med mobilen som gör att jag inte kan hitta fördelaren i programmet.
Hur som helst, fint väder hela helgen enligt väderappen, kommer spendera all tillgänglig tid i garaget, har varit en liten break i någon dag.
Kommer bli ett motorbyte framöver, har fått fatt i en 305a för en billig slant, det ska vara en relativt vass 305a, det sitter dart toppar på bland annat, vassare kamaxel och uppborrad. Denna motorn trivs bäst på höga varv, den funkar inte i en lowrider som den sitter i just nu enligt nuvarande ägaren. 😅
Blir nog inte bara ett motorbyte, utan kommer medföra en hel del arbete, skivbromskonvertering bland annat. Men men, bättre att göra allt riktigt från första början!
Okej, nu har jag legat sömnlös några dagar, mycket tänkande och funderingar, kan jag ha lyckats dra ut en kabel? Fördelaren syns ju i programmet när jag kört runt motorn men försvinner ganska omgående, den försöker ladda fördelaren och koppla upp sig, men händer inte mycket. Tänkte att fan, jag ska ha igång fördelaren, jag vägrar ge upp. Det har ju funkat innan. Sprang in i huset och hämtade gamla mobilen igen, satte i simkortet från nya mobilen, aktiverade allt från platstjänster till bluetooth, och vips, connected! Den gamla mobilen har en äldre version av 123tune+ programmet, och jag vet att den har bluetooth 4.0 med låg strömförbrukning(ett krav för att programmet ska fungera). Nu kan jag äntligen få sova om nätterna igen. 😅
Nu är ju frågan, i och med att denna fördelaren kan jag knappa in min tändkurva på egen hand, så jag vet att den har rätt kurva vid vissa varvtal. Jag försökte få liv i bilen igår men troligtvis står tändningen helt åt pipan, den har förvisso varit svårstartad sålänge jag haft denna fördelaren i bilen när det är kallt ute, så något står inte helt rätt till. Är det någon av er som vet hur tändningen ska stå? Vad ska en trimmad motor ha i tändning på 500rpm? Appen tillåter endast att modifiera tändningen ifrån 500rpm och uppåt, och en 085 fördelare som många kör med har en tändning på 36grader vid fullt utslag (4600rpm)
Jag förmodar att starten har med vilken tändning som är inställd på de låga varven, enligt videos jag kollat på där de monterat i olika bilar har alltid tändningen på 0 grader vid 500rpm spannet, ska man testa det kanske för att se om det blir bättre?
Senast redigerat av Vonbackman (27 februari 2021)