Volvo 240 ''Glatt Later"

b23a & automat byts till b230ft & m46....... nu byts FTn mot en FK Fortsätter utveckla med 16v och ZF
  • 28 Följare
  • 22 412 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 oktober
Ayrton
17 oktober · 89 Inlägg

Har varit en del shopping
Växlellådan klar en gs6-37z från en 320d omsvetsad för rakställd b230 eller ja b20 :-D
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-e78d87b02a9c42a7c312083246f0e84e.jpg

En truetrac diff, inget ehjulas mera 😎
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-836fa12e3b2a308e5fb25b009daef5ec.jpg

En HX40 som borde räcka till effekt målet på 400 häst :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-f413ffb47f3a7e782a2c291416979e76.jpg

Sedan blev det ett ståldrev från folkrace shoppen som nu är balanserat med veven, h-profilarna, 16v sugis kolvarna och tenaci svänghjulet :-)
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-74bd4afbd00a7f1290c58d9bfbdba041.jpg

Nu skall blocket planas sen kan jag börja plocka ihop nedredelen :-)

Senast redigerat av Ayrton (17 oktober )

Volvo 244 "Glatt Later" (1981)
Volvo 940 Turbo "Herrgårdsvagnen" (1996)
Ayrton
27 oktober · 89 Inlägg

Har läst att dom flesta säger att man skall använda B20 oljepump och B20 oljetråg när man rakställer rödblock.
Hade en B20 oljepumpar liggandes så mätte med spelet på den och beställde en ny Volvo original oljepump istället 😂.
Har förstått att man måste fila lite på pumpen för att den inte skall ta i veven.  Jag filade så mycket jag vågade vid utgående porten och efter det filade jag upp bult hålen för att få det att gå klart.
Sedan konstaterade jag att oljeröret till blocket från B230 måste modifieras lite för att passa men det passade mycket bättre än B20 röret .
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-e4cb363dbf80b6e0efd2c8ab12dcc102.jpg

Nu går kortet imellan och det skall nog räcka
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-89fa38baaf072ca71af7b313eb590593.jpg

Byggde även till skvalp plåten, borrade loss den från ett B230 tråg, kapade av den på passligt ställe och punktade fast skvalp plåten i B20 tråget. Kapade även ut en del av B20 skvalpplåten så att oljepumpen passar. Nu ser skvalp plåten ungefär ut som B230:ns smile
Har inte hittat någon info om hur folk brukar göra men det här känns som en rätt bra lösning
https://www1.garaget.org/gallery/images/190/189026/189026-4e8659a633d56377423a6db10bd38411.jpg

Senast redigerat av Ayrton (27 oktober )

Volvo 940 "Classic" (1997)
Volvo 244 "Glatt Later" (1981)
Volvo 940 Turbo "Herrgårdsvagnen" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
S80
Cuefa · 1 svar · Igår 08:37 · Projekt
Evenemang