Saab 9000 2.3TurboS MY92 a.k.a Dumbo - Karosseri reparation + lite diverse små reparationer

Uppfräschning av en special modell som endast 75st såldes i Sverige endast 1992. =) Samt att första ägaren var Saab Automobile AB.
  • 66 Följare
  • 122 868 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 maj
Mr_Lööf
1 mars · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Då var det dags igen för en uppdatering.

Kom dock inte längre än vad jag hade tänkt idag. Detta för att jag fick för mig att pröva på hur det känns att få ett bågfilsblad i pekfingret när jag skulle anpassa längden på en skruv som skulle få va monterad provisoriskt... #jajagärliteklantig

Började arbetet med att svetsa det sista i hjulhuset bak. Så nu är det klart för att målas. Ska grundmåla först och sen lägga på 2k Talladegaröd färg. Så det ska beställas ifrån Bilfärg.se i helgen. Blev tyvärr inga bilder från svetsningen.

När jag hade slipat klart efter svetsningen så tog jag tag i framvagnen där jag slutade sist. smile
Tog fram det relativt nya (lätt använda) hjullagret och putsade bort förvaringsrosten på det. Putsade med roterade nylonborste i borrmaskinen. Blev som nytt igen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3d48c12c7d80e756455d4a813eb4f431.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-518113b74f46b10a96ad0d70a9d6fcbf.jpg
NOS skruvar till lagret hittades också i gömmorna.

I veckan så fixade jag till den lösa bromsskölden jag hade. Blästrade, grundmålade och sedan målad med silver hammarlack. Den var i relativt fint skick. Bara ett litet rosthål fanns det.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-76f198fe32e828421613e739bcf6a3ae.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-cc045787b77f65447e79891f13057dcc.jpg

Sen monterades hjullagret och bromsskölden ihop med styrspindeln. Visste inte åtdragningsmomentet så tog ett nominellt från nätet. Vilket sa 47Nm såg i rep.boken sen att det ska va 59Nm.. Men la på Loctite 243 låsvätska så de ska nog klara sig. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-464bd4b2c88e76ace04c49725566cc69.jpg

Letade fram bromsskivorna som jag fick i betalning för ett jobb åt en jag känner. Noterade då att det fanns ett litet fel på dom. Utav de båda hålen som ska hålla "fast" skivan, var inte försänkt. Hade kunnat använda bara en skruv. Men som den originalnörd som man är så vill jag använda två skruvar. Så  det blev att åka till Jula och köpa mig en försänkare. 16mm försänkare fungerade perfekt för ändamålet. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-def6400a2b3fc6698fd19bb86c59b96a.jpg
Bild nr 800!

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7a4d4a1c17b7ab0f85f1213478660f0a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-406233a166f03df18fdcb162731938de.jpg

Ja det var nu som jag ville få dit bromsokshållaren. Men hade inte skruven i garaget utan är i väntan på att blästras. Så tänkte att jag skulle ta och sätta dit några tillfälligt men de var lite för långa. Så tänkte att jag kapar av dom. Ville inte köra med vinkelharry så tog fram bågfilen.
Som ni kanske redan vet så har jag inget skruvstäd. Så tog och höll skruven med en svetstång, när jag var lite trött och visste att det inte var mycket kvar att såga tog jag och ökade farten så när jag sågade igenom det sista på skruven så hann jag inte hejda sågen utan sågade mig i pekfingret också. #klant

Så blev att packa ihop och åka hem och plåstra om såret.

Men nästa gång så ska höger framvagn bli klar. wink

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
2 mars · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Glömde visst att lägga med en bild på hur det blev med bromsskivan monterad. hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9456c8ad0c989aa6462c740ffcc83846.jpg

Blev rätt så bra tycker jag. Bara få fatt i skruv till bromsokshållarna så kan det monteras. smile

Ja de var alles!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
saabsen69
2 mars · 21 Inlägg

Hoppas du inte sågade av hela fingret . Ser framskärmen är lite röten .Har du nya eller ska du laga den?

Saab 9-3 (2009)
Saab 900 S turbo "Röda Talladegan" (1991)
Saab A 50 1997 "silver" (1997)
Mr_Lööf
2 mars · 1 917 Inlägg

Nä blev bara ett köttsår. 🙂
Ja framskärmen är lite kexig men har en begagnad i mycket bättre skick. ��

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
3 mars · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja jag kunde inte hålla mig borta från garaget idag. tongue

Idag så fortsatte jag med att montera bromsarna. Satte dit bromsokshållaren efter att ha rensat gängorna som håller fast hållaren till styrspindeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2b03d03f8e82b761e801eaa6cdd0f5a6.jpg

Sen så plockade jag fram bromsoket, stålomspunna bromsslangarna, gummibussningen som håller bromsslangen i fjäderbenet och beläggen.
Fick dela på en koppling på bromsslangen för att få på gummibussningen. Kopplingen fick lite Loctite 542 så de inte blir något oväntat läckage. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b4207962d938f563258d62e48f61b2ed.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e8746ed53a6d5997730f9c6501e365ed.jpg

Bromsbeläggen är NOS från 90-talet när de hade lite rolig märkning.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f49181409fb3d82fecd3a2036e7f762c.jpg

Ja monteringen gick ju rätt så enkelt till. Var bara bromsslang och bromsrör anslutningen som var lite bökig men tillslut så fick jag ihop det. Klipset som håller bromsslangen på plats är ny från Biltema och behövdes lite övertalning utav kulhammaren innan den också var på plats. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fc2829934cc6add4e72b5f72d0761f84.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8500df28d4173d3ac5cc94212b716ad9.jpg

Det sista jag gjorde innan jag åkte hem var att lägga ett lager med färg på krängningshämmaren för bakvagnen. Nästa gång så ska den få ett lager till innan nya bussningar kan monteras.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-36fae7f9b84b31078a51a62d7813880c.jpg


Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
11 mars · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja då har man fått grejat med bilen åter igen. smile

Börjar med den andra bromsskölden man lyckades få tag i. Efter att ha duschat den med både metallkulor och glaskulor så upptäcktes det att den behövde lite kärlek på några ställen. hehe
Men det var relativt enkelt att fixa till så de blev helt okej.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5bcfbf5123691fb55c63c2f51ea75d62.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-26044a8fbf3b75eafc91dcd901d12220.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6c30ffabfe10fd34ca3b2f33924acacb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-83710b8da1f42097bdfcafee9ac9c448.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-37c7e1d616cd812b570c6b855622d2ab.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-76136e7c49a199a9dec4258f0f7f05bf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-da6df1e1f16c208ce4576c21a845862a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1ac6a1b019e17ea5996f65c6d4ebb93e.jpg

Sen fick bromsskölden lite grundfärg på sig och torka till sig. Medans den gjorde det så tog jag och bytte inre styrled och p-ändar på både Höger och Vänster. Lånade med en 36mm tuppfot från jobbet då dessa verkar va lite dyra att köpa.. haha
Ja jag låter bilderna tala för resultatet. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-995e7eea9375baebb537620972fe8af5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7b3a09a90e0ec41204bbbecee9216a23.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1c711860f88dbd1034eee726b3fe375e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-412aebc4585060d38722f8dd00ecd916.jpg

Fick även lite hjälp av en kompis ikväll också. Kompisen fick hjälpa mig att montera ihop vänster framvagn.
Dock så blev vi inte klara till 100%... För när bromsoket skulle monteras så insåg jag att bromsoket var till höger fram... Och då har jag kollat detta innan men tydligen inte sett att jag hade två höger bromsok fram...
Men nu ska vi inte hänga läpp över det här, det går att fixa. Får helt enkelt renovera det gamla som satt på bilen. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-363f6b5455189b27424e461c17fe6488.jpg

Som avslutning på kvällen så blev det lite grundmålat i hjulhuset höger bak. Nästa gång jag är i garaget så ska det bli målat med epoxigrund. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c7f3d9bba8b28f9dad577e3eab6d0174.jpg


Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
12 mars · 224 Inlägg

Kan rekommendera detta verktyget som jag hittade på autodoc för att demontera inre styrleder

https://www.autodoc.se/yato/13639592

Funkade jättebra på 9000 och inte farligt dyrt heller

Senast redigerat av NN1CKE (12 mars )

Mr_Lööf
18 mars · 1 917 Inlägg

NN1CKE skrev:
Kan rekommendera detta verktyget som jag hittade på autodoc för att demontera inre styrleder

https://www.autodoc.se/yato/13639592

Funkade jättebra på 9000 och inte farligt dyrt heller

Får kolla på det. Gick annars bra med att låna en tuppfot ifrån jobbet. Men skulle jag få för mig att köpa något så ska jag ha ditt tips i bakhuvudet. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
18 mars · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja en liten uppdatering då, inte så mycket bilder då jag råkade glömma kameran hemma. Ja jag har en kamera på mobilen, men gillar att arbeta med en riktig kamera. tongue

Ja efter min lilla fadäs med bromsoket så har jag fått renoverat den gamla som satt på bilen. Som synes på bilden så är det en rätt så stor skillnad på renoverat och nytt.. Men får duga denna gången bara den bromsar så är jag nöjd. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f1af39f966f856d08367e132cf1552bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-a410432d15f77657ef7cf0c5e93c1ce3.jpg

Först så målade jag oket med Biltemas hammarlack men den hade inte riktigt samma nyans som Hammarlack. Så fick åka och köpa en hammarlack silver.
Sen letade jag fram min tidigare beställning från Speedparts och monterade på skyddspropparna till luftnipplarna. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1be3b4bbe69e049df28d0139b4767257.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6747f6b8a754ecd9e112ce1accea0a68.jpg

Som sista grej så blandade jag till epoxi grund och målade hjulhuset och under bilen så nu kan man lägga på karosserikit och snart måla med 2k Talladegaröd som jag har från Bilfärg.se. Kommer bild på detta nästa gång jag är i garaget. smile

Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
24 mars · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja då har man fått gjort lite igen. Men är fortfarande 1steg fram och 10steg bakåt. Men börjar bli van nu. tongue

Men det som har hänt med bilen är att jag har fått lagt på epoxi grundfärg och när den var torr så la jag på karosserikit på alla skarvar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fad9cf4b491d21a752b1fbf6129fa628.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2a5751fd9ad12e696944077a3820724b.jpg

Några dagar senare så täckte jag in undersidan med plast för att minimera färgdamm att hamna i hela garaget. När det var klart så gjordes sprayburken klar. Dvs skaka färgen, punktera behållaren för härdaren, blanda färg och härdare.
Sen klev jag i en engångsoverall och tog på mig halvmasken och kröp under och målade med talladegaröd.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-32c2b164f0402a5b73128c5ecd21d44d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ec3562d2a3b8c207ac7fb4afa2017b1c.jpg

Idag så blev det montering av bromsrör bakåt. Nästan allt blev monterat, men givetvis så blev det en anslutning som inte kunde skruvas ihop. Detta för att undertecknad inte gjort rätt koning. Hoppsan..

Men ska skaffa ett verktyg så jag kan kona röret på plats (detta med att köpa mer verktyg slutar aldrig haha).

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-527881af15cf2528bb250cedeb96120d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5605438c6f546ad218ed3ff94bb08116.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8f596f6e6eaab0c5c5204ce6ba2b7a29.jpg

Avslutade dagen med att lägga på rostskydd på undersidan av förstärkningsplåten under reservhjulsbaljan, för att sen montera dit den med stora popnitar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2dee9905aa45ec312ec76f50646e8403.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c918d28492db3efcdcf49f4b2479b100.jpg


Ja detta var alles som har hänt med bilen.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Mr_Lööf
7 april · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja då var det ännu en gång dags för en uppdatering!

Nu har flitens låga brunnit, och nu så har bakaxeln kommit på plats igen. Men vi tar det från början.

Innan allt kunde monteras upp så behövdes bromsledningarna bak dras. På detta ABS system så är det bara ett längstgående bromsrör bak som sen förgrenar sig ut till höger och vänster sida.
Ja det gick bra till en början, men sen när jag skulle ansluta bromsröret (det längstgående) med det vid torpeden så gick det inte att skruva ihop skruven och muttern. Trodde då att jag inte hade konat ett av bromsrören rätt. Så det blev att investera i mer verktyg, dvs koningsverktyg för att kunna kona rören när dom är monterade på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-76ffd42e27f4ba7545740d509f08165c.jpg

Dock så visade det sig sen att det var inte koningen som var fel utan att skruven på bromsröret vid torpeden hade dåliga gängor. Så de blev att kapa av röret och montera dit en ny skruv. Sen så gick det att montera ihop rören. smile
Sen blev det lite pill med att få dit förgreningen i bak. Var inte speciellt gott om plats eller enkelt att bocka röret så det inte är i vägen för ena anslutningen för tanken. Men till slut så blev det bra. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-527881af15cf2528bb250cedeb96120d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5605438c6f546ad218ed3ff94bb08116.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3df3bcd46595638be73d351de87b928e.jpg

Sen var det dags att börja förbereda bakaxeln för montering. Började med att byta fästet för höger tankband och ena tvärstaget. Fanns ju att köpa nytt för ett tag sen och nytt är ju nytt. wink
Såg att det även hade rostat undertill på det gamla fästet. Så la lite silverfett för att stoppa rosten att fortsätta

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-68af2ef925948f50ea3cde6eb0643d1d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6cd56ed9a4cb826e1734e8fd24bf2832.jpg

Började sen att montera lite saker på bakaxeln som bärarmar med bussning samt stötdämpare. Sen hittade plasthylsorna för ABS sensorerna sin plats och skruven för momentstaget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0e69790a2c24ddf8cd3407e8b91f2b3e.jpg

Men innan bakaxeln kunde rullas in under och hissas upp så behövdes konsolen som tvärstagen monteras i sättas upp. Gick relativt smärtfritt och bakaxeln kunde rullas in under bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fa97d42fe17dcdd529dc2ed8785b5409.jpg

Har under tiden jag har grejat tidigare fixat i ordning skruvar så de inte är rostiga och fula, utan rostfria och gula. smile Samt tog jag och skrev ut åtdragnings momenten för skruvarna på bakaxeln. Allt är inte dragit med moment än då jag behöver hissa upp den så den lyfter från pallbockarna för att simulera att den står på backen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-02304e66857c1674615ba63385273768.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9416a8e23c816d361f4995c579efb01e.jpg

Sen var det dags att hissa upp den. Hade varit enklare och smidigare om jag hade haft två som hade hjälpt mig att styra stötdämparna rätt, men det gick. Muttrarna skruvades dit och domkraften placerades under länkarmen i framkant. Fjädrarna lyftes på plats och sen lyftes länkarmen upp och skruvarna monteras. Nu så är bakaxeln på plats!

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-afdad31da96adf191f38302e27503d56.jpg

Nya hjullager (varav ett är NOS Saab original) monterades. Bromsskivorna som är NOS Saab original, putsades upp med roterande nylon borste. Bromsskivorna hade fått lite ytrost vid förvaring.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0d13c88529639ba78d342195ca043a95.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-ac97a2215e51dd7808786d151fc2553c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-fadf71bf9c1ec3eefda63a52e3b1e017.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-05aac8c4f68e711e5308fdfac6d36ae5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-109424ed5a3ffe55a5578052a90747c3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1799fcb6f91a1823ba21841498e4a4e2.jpg

Ja de var alles för denna gången! Nästa gång så ska bromsarna bak vara på plats!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
VirreEriksson
8 april · 1 302 Inlägg

Riktigt snyggt när allt ser nytt och fräscht ut. Ovanligt med en sådan fin bakaxel på 9000, brukar alltid se så rostigt ut 😂

Mr_Lööf
8 april · 1 917 Inlägg

Haha ja denna var inte så här fin när jag tog ner den från bilen. 😂

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Mr_Lööf
10 april · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja då har man varit och grejat lite med bilen igen. Att få greja med mekaniska arbeten är lite roligare än rostlagning. tongue

Men började leta efter skruvfästet för momentstaget på vänster sidan som sitter i en balk. Letade och letade men kunde inte finna den så de blev att tillverka en ny. Letade upp en 3mm plåtbit som jag kapade till i rätt mått. Borrade 2st hål med CC 64mm. Sen blev det att svetsa dit 2 muttrar.
Tog även och bytte skruvarna som är till fästet för krängningshämmaren. De hade gjort sitt kan man säga. hehe

När allt var klart så valde jag att köra dom i elförzinkning och gulpassivisering, mest för att det är en rolig grej hehe. Passade även på att testa och se hur täcklocken för hjullagren bak skulle bli. Och jag är mer än nöjd över resultatet!
Innan jag kunde popnita fast fästena så var jag tvungen att borra hål för popniten i det fästet som jag tillverkade. Men tog inte lång tid att borra det 4mm hålet.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f0d07617d80f562e21acdf9cf10bc5df.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-82a0e827049975f2f2522638b3d56592.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-6bc26aed9f8502ff041c2c4128f1d68e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c32356b9b2db7b7ed2b15bea40608410.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c403b4e2cc3713f767ec1c295c7784a2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-eacdd24fe22dd1cfbe8271953d66af98.jpg

En av momentstagen blev klara också till idag (måste beställa en bussning till för att få den andra sidan klar). Tyvärr så kunde man inte bara pressa i dessa bussningar (icke original) så blev illa tvungen att sätta den i svarven och ta av lite material.
Men till slut så gick det att pressa i den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-5ab5d9d884f0f6a68b223d19f09931cb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8d665dbdb98f07283c853f7b63913588.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-2029b7202e2efb5655e80c776aaa245d.jpg

Sen var det dags för att montera bromsok, bromsslang och bromsrör. Bromsoket är även justerat så det ska bara vara att lufta och justera handbromsvajern sen. smile
Hittade även en original gummi plupp till luftnippeln som monterades på oket. Skulle dock behöva hitta en till. tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-e76cc3e44713702a8c1680e5372974ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-9c7008d20b303204916a65af9aee8ca5.jpg

Avslutar detta inlägg med att visa hur allt blev efter dagens arbete. Blev stilrent och fint. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-22e1a65c597c462328b4ae530ee66ba2.jpg


Ja de var alles för denna gången. smile

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
14 april · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja då har det varit lite aktivitet i garaget igen. Dock inte så mycket då helgen även har innehållit en banträff med Saab Turbo Club of Sweden på Ring Knutstorp.

Men det som har blivit gjort denna gången med bilen är att en extra huvudkopplingscylinder har blivit renoverad och modifierad. Modifieringen är mest en förberedelse inför eventuell uppgradering av kopplingen hehe
Vissa har upplevt att kopplingen (uppgraderad till en Sachs Performance tryckplatta med sinterlamell) att den inte kopplar ur riktigt vid högre varv.
Just nu är det inte någon plan på att uppgradera kopplingen men kan kanske bli det i framtiden som sagt. hehe

Modifieringen går till så att man ökar slaglängden mellan pedal och kopplingscylindern. Jag valde att kapa och öka längden på stången till gaffeln som kopplas till pedalen.

Beställde renoveringskit för cylindern hos Maptun, så de blev ett Pro-parts kit hoppas på att det håller. Annars får det bli ett kit från Tyskland. hehe
I samma beställning från Maptun så blev det nya Powerflex bussningar till krängaren i bak. smile
Bilden jag tog på det idag blev så suddig att jag får ta en ny bild imorgon när jag åker till garaget igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0241ce2c5d89d332f490b214c873f266.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7444313a70f5e9076efcb3c422c97e07.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7676c9667b89bc65dba7ac77a0de4bd4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-26bab7d057ae5c88963c997e07b6cebf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-c03248887f71a007477db940282397bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7dfa96dd33ebb386450c72b9fffe9484.jpg

Som avslutning blev det att fixa till NOS bromsskivan som har fått förvaringsrost att bli mindre rostig. tongue
När den blev klar så monterades den och sen monterades den sista stålomsbundna bromsslangen. Sen blev bromsoket med slang monterat med NOS bromsbelägg och anslutet till bromsröret. Så nu är bromssystemet slutet igen. big_smile
Bara kopplingsslangen som ska bytas ut innan jag kan fylla på med bromsvätska igen och lufta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0d2b9bab3cdc9ddf60fc6f0cc041e728.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-f465a97af38d23859300be5458ba0e3b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-1dfefa862cbe8f8aa23c1a13a457a484.jpg

Ja men detta var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Oreggad Ruter Knekt
15 april · 677 Inlägg

Dösnyggt

Något sen på bollen
Opel Rekord d "1900 Berlina" (1976)
Mr_Lööf
15 april · 1 917 Inlägg

Tackar! 🙂

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Mr_Lööf
18 april · 1 917 Inlägg

Tjöflöjt!

Då har man varit och grejat lite med bilen igen. smile

Fick bromsarna luftade med hjälp av en kompis och sen blev det lite rikt av vänster bakskärm då den led av samma problem som på högersidan fast inte lika mycket. tongue

Men till dagen till ära så blev batterihyllan blästrad och målad. Behövde ha i batteriet för att kunna lufta bromsarna, men mer om det sen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-b1c0e241475cf5863ec865d428c0f8a9.jpg

Skruvarna till hyllan blev också renoverade (blästrade och förzinkade/passiviserade).  Resultatet blev riktigt bra dock inget som syns när huven är stängd. Hehe

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-744371455037f12d5fb499ab85eb0b37.jpg

Nu då med bromsarna. ABS systemet i denna bilen är det första som Saab hade och det är ett annorlunda system. Istället för en huvudbromscylinder med bromsservo och ventilpaket, så har denna en elpump med accumulator och ventiler. Samt att det bara är en ledningen till bromsarna i bak.
När man luftar systemet så trycker man på bromspedalen som vanligt när man börjar i fram. Men när man tar bromsarna i bak så ska tändningen vara på för då hjälper elpumpen till att trycka bromsvätskan bak. Detta var faktiskt första gången jag luftar ett sådant här system. Elpumpen levererar mycket vätska fort. haha
Dock så får jag vänta lite på rör och slangen till slavcylindern då Hydroscand inte kunde göra en ny då en koppling saknades. Kommer på fredag så ska bli spännande att se om jag har den på fredag. smile

Bromsvätskan som användes är denna från Brembo då den hade lite högre kokpunkt än den vanliga Dot4.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-121528a15c4340f7d97009f39f529095.jpg

När bromsarna var luftade och bakskärmen riktad så visade jag kompisen om hur elförzinkningen/passiviseringen fungerar då han tycket det är intressant. Då blev centrumuttrarna till drivaxlarna fram gjorda. Så nu är de monterade och momentdragna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-0c9c54f493817f533a4fb1f878c0c7a9.jpg


Ja de var alles för denna gången.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
25 april · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Då har man fått gjort lite på bilen igen.

Börjar uppdatera det där med kopplingen. Fick tillverkat en stålomspunnen slang för 6mm rör. Originalet hade större diameter så fick med en rörbit på 50cm från Hydroscand. Eller ja fick och fick, jag fick köpa. tongue
Tänkte att det ska jag väl kunna kona och bocka. Men när jag tog upp koningsverktyget för bromsrör så var det närmaste jag kom var 6.35mm. Försökte shimsa med papper så röret skulle kunna sitta fast. Men fungerade inte hur mycket pappersbitar jag la i.

Så tillslut så gav jag upp med att försöka kona det nya röret. Mätte på originalet och då fick jag se att anslutningen för gummislangen var 6.1mm . Då kunde jag smärgla av röret 0.1mm och få på skärringen. Efter några drag med smärgelduk så kunde jag få på hylsan och skärringen och sen skruva dit stålomspunna slangen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-77cda50d6746f2e7f8f4f5b932cbb556.jpg

Ja dessa finns hos Speedparts men de är inte i lager tyvärr. Så fick bli så här jag fick göra.
Sen börjar min största motgång. Få ur luften ur hydraulsystemet för kopplingen. Testade först vakuumkitet från Biltema. Men då visade det sig att handpumpen inte bildade vakuum. Dvs hade läckage på den.
Plockade isär den och började leta o-ringar och bytte med. Och vips så hade man vakuum igen. Men ändå så ville inte en droppe bromsvätska leta sig igenom systemet. Då letade jag upp min engångsdoseringsspruta, tänkte jag kunde trycka bromsvätska genom luftnippeln och upp i bromsvätskebehållaren.
Men doseringssprutan ville inte vara med efter att gummit inne i sprutan hade vuxit efter tidigare bromsvätska den har varit i kontakt med.
Jahopp va gör man då? Hum.. JO man tar ju för sjutton en oljekanna och fyller med bromsvätska! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-76435d7545a2c8ad136f3048bcd77a52.jpg

Efter ett par pump så började jag se bubblor i bromsvätskebehållaren! Sen så började gammal sur bromsvätska leta sig upp (blää). Dock så behöver jag ändå fixa lite mer med kopplingen dock så vet jag nu iaf att det finns vätska i systemet. smile

När jag ändå var vid pedalerna och hade skruvat dit huvudkopplingscylindern och röret till slavcylindern så passade jag på att montera bromsljuskontakten som jag lånade till den gula 2019 hehe.

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-848d0e9722bb83fa5b4d9159aae1313d.jpg

Till de nya topplagringen så följde det med nya skruv, gött tänkte jag men sen så såg jag att de var mycket längre än de gamla. Så kan vi inte ha det så de gamla blästrades och gulkromerades för att sen bytas ut. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-008e7ba5f7c95f79b0d1ffb469b2bf3e.jpg

Sen kunde jag bara inte hålla mig när batterihylla och batteri hade trillat på plats att fixa till tryckröret i aluminium. Tvättades med avfettning från Arcticlean och sen körde jag med grov och fin scottchbrite. Blev rätt hyffsat resultat. Och nej blir ingen högglans putsning utav det jag gillar den matta finishen. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-8d5844cca7e26e7e1175627090e14e9b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-3ecb70641ccc3c58418a3ef823e8ccf4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/24/23728/23728-7301d07a8ebf87a1fdc4e5636a7697b8.jpg


Ja de var alles för denna gången!

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Mr_Lööf
4 maj · 1 917 Inlägg

Tjoflöjt!

Ja det har varit lite dåligt med uppdatering det sista men har faktiskt gjort lite men pga en upptäckt så blev det genast lite gamnacke och tappad motivation..

Det som har hänt är att när jag försökt lufta kopplingen så har den inte blivit bra hur jag än har gjort.
Så till slut så såg jag att det var blött på tryckplatta och sen var det även pöl under bilen = läckande slavcylinder..

Det är ju bara att ta ner lådan och renovera den. Men vore ju oklokt att inte byta kopplingen samt packboxen bakom svänghjulet när lådan ändå är nere.
Då var det bara att leta rätt på en koppling. Det jag vet är att det inte finns att få tag på till långmotorerna (tänker då på Sachs). Men har pratat med en annan 9000 långmotor åkare om vad denne hade i sin bil.

Så receptet blir en organisk 240mm lamell och Sachs Performance 240mm tryckplatta.

Dock så så var detta inte en utgift som jag hade med i beräkningen samt att tiden för att göra jobbet. Så tyvärr så kommer nog inte bilen bli klar till Saab Festivalen. sad

Men skulle vara kul att få klart den så man kan få åka lite i sommar med den. Men allt är ju beroende på ekonomi mm på om den blir klar...

Aja den som lever får se.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Saab 9000 CS 2.3Turbo S "T-Sport" (1992)
Saab 9-5 SE V6 "Kahoz" (2000)
Saab 9000 Aero "Legenden" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang