5248
Sök

Lagra Ad-Blue

Forummoderator
18 364 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder. Nu är det bara jag som har en gammal dieselbil på jobbet. (Resten kör eldrivet i någon form) Den kräver Ad-Blue. Istället för att dessa dunkar står på jobbet kommer jag att ha de hemma då jag oftast utgår hemifrån. Frågan är då var dessa ska lagras? Varmt i förråd inne eller i kallförråd ute? Det rör sig om 6st 10-litersdunkar. En knapp årsförbrukning för mig alltså.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
11 097 Inlägg
för 17 timmar sedan
#2
Hybrid_ skrev:
Som rubriken lyder. Nu är det bara jag som har en gammal dieselbil på jobbet. (Resten kör eldrivet i någon form) Den kräver Ad-Blue. Istället för att dessa dunkar står på jobbet kommer jag att ha de hemma då jag oftast utgår hemifrån. Frågan är då var dessa ska lagras? Varmt i förråd inne eller i kallförråd ute? Det rör sig om 6st 10-litersdunkar. En knapp årsförbrukning för mig alltså.

Inte sällan så har ju tex åkerier AdBlue på IBC stående ute, så kallförråd är nog ingen som helst fara.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

310 Inlägg
för 16 timmar sedan
#3
Pisset fryser vid ca -11°C, men det fryser långsamt och går att bruka när det tinat.
I övrigt är UREA UV-beständigt och påverkas inte av långtidsförvaring.

För övrigt anser jag att Kartago borde förstöras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 926 Inlägg
för 15 timmar sedan
#4
varför hålls du på och krånglar till det åk till närmaste truckdiesel och tanka så slipper du kladda med dunkar bara tanka rätt ner i behållarn tills det är full noll problem..

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
18 364 Inlägg
för 15 timmar sedan
Trådstartare
#5
Growe skrev:
varför hålls du på och krånglar till det åk till närmaste truckdiesel och tanka så slipper du kladda med dunkar bara tanka rätt ner i behållarn tills det är full noll problem..

Nu vill ju företaget köpa in en årsförbrukning till mig då vi har kraftiga rabatter någonstans. Får rätta mig efter det.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 926 Inlägg
för 14 timmar sedan
#6
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:
varför hålls du på och krånglar till det åk till närmaste truckdiesel och tanka så slipper du kladda med dunkar bara tanka rätt ner i behållarn tills det är full noll problem..

Nu vill ju företaget köpa in en årsförbrukning till mig då vi har kraftiga rabatter någonstans. Får rätta mig efter det.

sila mygg med tänderna..    kostar typ 10kr litern smile   jaja beklagar sorgen.. men kallt är inget bra och öppna dom aldrig i onödan smile

vi har 1000liters på jobbet vi tankar från eller från macken..  oftast blir det macken då vi har bussarna står långt från jobbet så bränslekostnaden äter upp dom där 2kr som skiljer per liter smile

tror t.o.m med våran rabbat att det är mindre än 2kr..   vi har rätt bra rabatter för vi tankar för några 100k varje månad.. smile
så skönt att slippa kladdet   vad du än gör spill inte ut det där skiten någonstans.. framför allt INTE i bilen.. smile

Kör fort så hinner inget hända...

13 Inlägg
för 10 timmar sedan
#7
Adblue skiktar sig om den fryser vilket den gör vid minus elva grader. Då får man skaka dunken för att få en jämn koncentration igen. Lär väl mest vara ett problem om man inte tankar i hela dunken direkt.

Hade aldrig tankat bulk från någon mackpump då adbluesystemen är väldigt smutskänsliga. Då är det bättre med en dunk eller ibc där man ser innehållet samt vet att renligheten är hög.

* Voff voff *
11 097 Inlägg
för 3 timmar sedan
#8
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:
Growe skrev:
varför hålls du på och krånglar till det åk till närmaste truckdiesel och tanka så slipper du kladda med dunkar bara tanka rätt ner i behållarn tills det är full noll problem..

Nu vill ju företaget köpa in en årsförbrukning till mig då vi har kraftiga rabatter någonstans. Får rätta mig efter det.

sila mygg med tänderna..    kostar typ 10kr litern smile   jaja beklagar sorgen.. men kallt är inget bra och öppna dom aldrig i onödan smile

vi har 1000liters på jobbet vi tankar från eller från macken..  oftast blir det macken då vi har bussarna står långt från jobbet så bränslekostnaden äter upp dom där 2kr som skiljer per liter smile

tror t.o.m med våran rabbat att det är mindre än 2kr..   vi har rätt bra rabatter för vi tankar för några 100k varje månad.. smile
så skönt att slippa kladdet   vad du än gör spill inte ut det där skiten någonstans.. framför allt INTE i bilen.. smile

Har ni bara 2 kr per liter rabatt jämfört med mackpriset när ni köper på IBC så borde verkligen någon hos er ringa runt lite. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

393 Inlägg
för 40 minuter sedan
#9
Adblue har ju även ett "Bäst före datum" instansat på dunkarna.
Oftast 18 månader från tillverkning, men det finns butiker som slarvar med "bäst före datumet".
Det kristalliseras när det åldras. Har datumet på dunken gått ut så ska det inte säljas eller användas.
Förvaring i höga temperaturer förkortar livslängden rejält.


Fri fart för ett fritt folk!
14 926 Inlägg
för 39 minuter sedan
#10
Brådhis skrev:
Growe skrev:
Hybrid_ skrev:

Nu vill ju företaget köpa in en årsförbrukning till mig då vi har kraftiga rabatter någonstans. Får rätta mig efter det.

sila mygg med tänderna..    kostar typ 10kr litern smile   jaja beklagar sorgen.. men kallt är inget bra och öppna dom aldrig i onödan smile

vi har 1000liters på jobbet vi tankar från eller från macken..  oftast blir det macken då vi har bussarna står långt från jobbet så bränslekostnaden äter upp dom där 2kr som skiljer per liter smile

tror t.o.m med våran rabbat att det är mindre än 2kr..   vi har rätt bra rabatter för vi tankar för några 100k varje månad.. smile
så skönt att slippa kladdet   vad du än gör spill inte ut det där skiten någonstans.. framför allt INTE i bilen.. smile

Har ni bara 2 kr per liter rabatt jämfört med mackpriset när ni köper på IBC så borde verkligen någon hos er ringa runt lite. smile

nu betalar vi inte priset som står på pumpen på tex cirkel k utan det skiljer rätt mycket mot vad vi faktist betalar.. vi har ett bra gammalt avtal som funnits väldigt länge hos oss smile    men det skiler väldigt lite förhållande till allt jävla kladd det är ju inte så att man tankar 700liter adblue varje dag utan det är kanske 10-20liter då har vi kört över veckan..  och säkert gjort av med ett par tusen liter diesel .

tror vi betalar 5-6kr/litern från 1000liters ibc..  men priset är istort sätt samma som att beställa en pall med 10liters dunkar..  men kostnaden när någon spiller runt det där på fel ställe gör det dyrt..    få ner det där i ett kontaktstycke kan kosta flera 100k  när det oxiderar upp hela elsystemet..   nej tack..    antingen tankar man på jobbet ur pump eller på tex cirkel k eller energifabriken.
det blir billigare i längden..     

tyvärr är det inga teknisk kunniga som kör buss i regel smile    dom kan inte ens byta en glödlampa själva =/
så att tro att dom ska förstå att man ska skölja rent spill kan man bara lägga ner..  det kommer aldrig hända smile
jag får ju åka ner till jobbet mitt i natten för icke problem för dom inte klarar av enkla saker smile

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 926 Inlägg
för 35 minuter sedan
#11
Kuf skrev:
Adblue skiktar sig om den fryser vilket den gör vid minus elva grader. Då får man skaka dunken för att få en jämn koncentration igen. Lär väl mest vara ett problem om man inte tankar i hela dunken direkt.

Hade aldrig tankat bulk från någon mackpump då adbluesystemen är väldigt smutskänsliga. Då är det bättre med en dunk eller ibc där man ser innehållet samt vet att renligheten är hög.

så då är dunk bättre?     man får ju självklart kolla att det är rent sen sitter det flera filter i adblue system iaf på våran bussar  sitter ett stort filter all adblue går igenom och ett litet i spridaren..   det lilla i spridaren har jag fått bytt 2gånger direkt efter service då har det blivit kristaller  men annars har vi aldrig problem..     vi hade problem på en man buss men där låg det grus i adblue tanken så det var inget som kom från själva tankningen i sig utan att idioterna öppnar locket när det är ett ton grus runt locket..   men det är så busschafförer fungera och vilka jävla sopskallar som bygger bussar   tex Man som inte ska bygga varken bussar eller lastbilar.. där man sätter adbluetanken bakom drivhjulet utan skydd under smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök