Köpa bil, övningsköra med den tills jag får körtkort eller vad ska jag göra?

xkurdi
8 september 2008 · 26 Inlägg

Hejsan...
Jag är under gränsen här på garaget, men håller mig till en bra nivå, är inte som "x" och "y" och "z"...
Men det är så att jag är 16 år, jag har en del sparade pengar på mitt konto i banken, ungefär 125 000 kr, jag tänkte köpa en billig Corvette som går sådär, alltså ingen raket utan en bra corvett, som jag sedan bygger up med tiden.
Tycker ni då jag ska köpa en bil, övningsköra med den eller hur ska jag göra? Har alltid velat ha en corvette..

bmx
8 september 2008 · 7 100 Inlägg

typ börja med en sketen volvo,eller en golf typ tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
zijaa Bilmekaniker
8 september 2008 · 1 354 Inlägg

om du har en bil som e gammal eller om din farsa eller nån har en bil så borde du övningsköra ..för om du ovningskör med en corvete så ka det gå åt helvete ifall du krockar ... o dom e inte billiga o slöa direkt

Har Du Plattan i Mattan, Så Har Du För Seg Bil!
laaantz
8 september 2008 · 465 Inlägg

Corvette som ''övningskörbil''  inte illa pinkat för en 16åring!

Syst3m
8 september 2008 · 1 079 Inlägg

xkurdi skrev:
Hejsan...
Jag är under gränsen här på garaget, men håller mig till en bra nivå, är inte som "x" och "y" och "z"...
Men det är så att jag är 16 år, jag har en del sparade pengar på mitt konto i banken, ungefär 125 000 kr, jag tänkte köpa en billig Corvette som går sådär, alltså ingen raket utan en bra corvett, som jag sedan bygger up med tiden.
Tycker ni då jag ska köpa en bil, övningsköra med den eller hur ska jag göra? Har alltid velat ha en corvette..

Jag tycker du ska ge pengarna till mig! wink


Nja, om du inte vill det så tycker jag att du ska köpa en men ha den avställd nu i början. Dumt att krocka en Corvette. Sen när du är 17,5 eller så kan du ställa på den och köra, tills dess fixar du den så den är i toppskick!

Så har jag tänkt göra själv tongue

Blomsterberg plattsättare!
8 september 2008 · 804 Inlägg

känner du att du har pengar till att köpa den och har råd med försäkring å slitage tycker jag att du ska köpa det. övningsköra i sin egna bil är aldrig dumt då lär man känna sin bil innan man får tillgång till att köra den själv.

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se
xkurdi
8 september 2008 · 26 Inlägg

Jaha okej, tackar för dessa snabba svar...kanske ska ta å övningsköra med en Clio eller ngn skit bil tongue...Man måste ju som sagt betala stora lökar när man krockar + försäkring hah...

Ompa2000 ...!!!???
9 september 2008 · 257 Inlägg

Tycker det låter sjukt onödigt att köpa en corvette för 125 lök som förstabil.
Börja med något som är "lite" billigare, runt 15-45k kanske? Har själv eclipsen som övningskörningsbil, och den är jag mycket nöjd över big_smile

camaro67 Meister
9 september 2008 · 6 763 Inlägg

Hade jag dom pengarna så hade jag nog köpt en. Men de är kanske inte så vettigt. Övningskör i din fars bil och sen sparar du pengarna tills du får körkort och köper en finare då. Sen tror jag att du kommer att skrota den om du börjar leka direkt när du får körkort. Men köp en sån och fin åk plus en 740 och träna att leka med.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rinnegan Malleus Malificarum
9 september 2008 · 2 401 Inlägg

Tjaa, jag är ju 16 och övningskör med en Camino 68'a bland annat. Allting beror på hur van man är vid bilen i fråga.

Fast, en Corvette rör på sig hårt, du måste vara rätt van innan du sätter dig i en sådan. För din egen skull.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
fullsize 4 Doors - No Waiting
9 september 2008 · 100 Inlägg

lika bra att köpa en frän bil från början, men absolut första gången man kör kanske ska va i en mer lättkörd bil smile jag hade definitivt köpt corvetten!

Felax
9 september 2008 · 1 963 Inlägg

Känns inte så smart att övningsköra i en corvette..

Men are not born - Men are made
IceEyes Varningar: För många..
9 september 2008 · 2 552 Inlägg

Skulle inte tvekat en sekund, har du möjlighet att skaffa och övningsköra en Corvette så sumpa för fan inte den chansen smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
foborg
9 september 2008 · 332 Inlägg

Corvette känns ju fränt smile men va beredd på att de kan hända lite under huven när du gasar på ... ja skulle nog rekomendera dej att köra din pappas bil ( eller köp nån gammal 740 ) nåt år först o sen "känna på" corvetten på en parkering innan du ger dej ut o kör. Men vore helt klart smart o köra den nåt år innan du får körkort själv så du lär känna bilen ordenkligt.  Lycka till! smile

mulleri
9 september 2008 · 508 Inlägg

billigast är väl att övningsköra med mor o fars bil kanske? förstår inte varför man ska ska köpa en egen...

Audi_powah
9 september 2008 · 1 515 Inlägg

xkurdi skrev:
Hejsan...
Jag är under gränsen här på garaget, men håller mig till en bra nivå, är inte som "x" och "y" och "z"...
Men det är så att jag är 16 år, jag har en del sparade pengar på mitt konto i banken, ungefär 125 000 kr, jag tänkte köpa en billig Corvette som går sådär, alltså ingen raket utan en bra corvett, som jag sedan bygger up med tiden.
Tycker ni då jag ska köpa en bil, övningsköra med den eller hur ska jag göra? Har alltid velat ha en corvette..

Tjenare

- well, då jag var 16 år gamal så fick jag min pappas bil, en Audi A4 06a, den fick jag övningsköra med tills jag tagit körkortet. Den bilen kör jag även idag smile Så om du vill/kan köpa en Corvett så tycker jag verkligen att du ska göra det, men kör bara försiktigt och ta väl hand om bilen! big_smile

Lycka till!

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
azXig Finlirare
9 september 2008 · 478 Inlägg

Hoppas att det manuell låda i den corvetten du tänkt köpa isåfall. Känns som det är mer ovanligt på dem.
Lite konstigt att övningsköra med automatare kanske.

Smajly
9 september 2008 · 3 059 Inlägg

Hade nog också kört med någon annan bil.. hitta en bil för en 15-20 tusen och kör med tills du får ditt kort.. Då har du hunnit spara ihopa ännu mera pengar och förmodligen då också sparat in dom dära 15-20 du lägger på en bil.
Då har du ju lite mera kapital att köpa bil för sen....

Lady_Milla Alecci's fästmö
10 september 2008 · 708 Inlägg

hm du kan ju få en sprillans ny bil om du har 125 000kr tongue varför köpa en slutpumpad bil haha.

Nä men allt bero på vad man e ute efter..om man gillar gamla bilar så visst men dom e ju lite av "problem" saker som går sönder titt som tätt..inte så kul kanske.

Kolla runt lite på blocket vett jag..och om du nu bara planera att övningköra..köp en skrotbil för under 15 000 och när du tagit kortet köper du den bilen du vill ha smile

de e mitt råd.

Arbeta Aldrig Mot Naturen, Utan Alltid Med Den.
itouch
10 september 2008 · 1 488 Inlägg

Jag personligen tycker du ska köra vidare på föräldrarnas tills du tagit körkortet, sedan åka vidare på deras några månader efter körkortet när du sitter själv i bilen också, inte alls samma som att köra med en instruktör. Sedan kan du börja kika på eget, men skaffa dig en god vana bakom ratten innan corvetter och dyl smile

Lycka till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang