Eco driving'

torpis Forummoderator
12 september 2008 · 10 576 Inlägg

ECO-driveing är i bogus! Aftonbladet drar igång klimatkampagner...  helt plötsligt skall alla köra på E85, när alla kör på E85 så drar Aftonbladet igång kampanjer om hur synd det är om folket i brasilien bla bla,  snart kommer alla sluta köra på E85 bara för Aftonbladet sa så... 

ger mig tusan på att det var Aftonbladet som startade ECO-drive trenden också! 
___________________________________________________________________________________

Det finns många teorier om hur man skall köra.

Vad är målet?  Att dra lite drivmedel eller spara på miljön?

Vill man spara på drivmedel så vinner man en del på att planera sin körning, rulla mot korsningar, undvika att bromsa i onödan mm. exakt hur man skall accelerera eller växla är väldigt individuellt. Min bil drar tex inte nämnvärt mer om jag stämplar fullt till den fart jag tänkt mig åka i, den drar dessutom mindre på 4:an i 120km/h än på 5:an pga kamaxlarnas förflyttade register.

Låt säga att ni aldrig varvar över 3000rpm, alltid motorbromsar och planerar eran körning så det går så sakta och mjukt som möjligt hela tiden, kanontrendigt och jättebilligt i tanken....  Men hur ser en sådan bil ut efter något år?  SBP anmärker på oljämn bromsverkan fram och rostiga skivor bak, du åker på att smörja upp bromsarna fram, nya ok och skivor bak + ombesiktning, på ombesiktningen så rammlar avgassytemet helt sonika ner. Det har rostar av pga all kondens som sammlas i rören iom du aldrig riktigt får upp värmen i dem så vattnet kan dunsta.    Har vi liksom inte ätit upp vinsten då?? både vad gäller miljö och ekonomi?

Är vi rädda om miljön så varför alls ta bilen?  åk buss, är vi rädda om plånboken så kör bilen normalt som det är tänkt, använd bromsar och dra ur motorn ibland.

Avslutningsvis ett tips baserat på ovanstående, kör din planerade körning i veckorna, sen lämna bilen till grabben med tom tank över helgen så han får tanka själv och ringa ur prylarna så bromsar inte rostar igen...  alla goa och glada smile

Senast redigerat av torpis (12 september 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
FireTraXX DFFL
12 september 2008 · 9 020 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

henkebenke skrev:
Sedan när blev det poppis att ligga utanför fordonets effekt/vridkurva? En förbränningsmotor har sitt arbetsregister, det finns förhållande mellan varvtal, effekt samt bränsleförbrukning. Att generalisera och säga att "vid domhär och domhär varven ska du växla, oavsett bilmodell" blir ju fort löjligt smile

Skulle jag alltid köra så skulle det bli väldigt dyrt haha
Och jag skulle förmodligen inte ha kvar körkoret specielt länge tongue

Jodå, gäller att fortsätta gasa bara så hinner polisen aldrig ikapp dig. big_smile
(Funkar även med min lilla 1.8T tongue)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Westin
12 september 2008 · 15 Inlägg

jag har gått en kurs som heter ecodrivning på mantorp (via jobbet) och jag nötte fan mer däck där än va jag gör privat sen låg man ju inte heller under 4500rpm nångång. kan rekomendera kursen wink haha nä men alal vet väl att ju lägre varvtal man har ju mindre bränsle drar bilsatan och sen ska man ha rätt däcktryck...

Värt att tillägga! turbo är störtlöjligt! ;)
zoopåse
12 september 2008 · 1 171 Inlägg

Rätt däcktryck för ecodriving är så hårda att de nästan spricker.

Sedan är det bra att vänta så länge som möjligt med att bromsa och sedan bromsa kort och hårt, om du inte kommer behöva stanna och vänta ändå. Då ökar du medelhastigheten och sparar alltså bensin genom att kunna hålla en lägre marchhastighet och ändå komma fram samtidigt. Dessutom motionerar man bromsarna så att det inte blir problem av den typen som torpis är orolig för.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
13 september 2008 · 6 170 Inlägg

zoopåse skrev:
Rätt däcktryck för ecodriving är så hårda att de nästan spricker.

Sedan är det bra att vänta så länge som möjligt med att bromsa och sedan bromsa kort och hårt, om du inte kommer behöva stanna och vänta ändå. Då ökar du medelhastigheten och sparar alltså bensin genom att kunna hålla en lägre marchhastighet och ändå komma fram samtidigt. Dessutom motionerar man bromsarna så att det inte blir problem av den typen som torpis är orolig för.

Alltid pallnita så fort man ska stanna eller sakta ner ??

Det vart fanimej det dummaste jag någonsin hört ^^;

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Muttley
13 september 2008 ·

TBOC_Razor skrev:

zoopåse skrev:
Rätt däcktryck för ecodriving är så hårda att de nästan spricker.

Sedan är det bra att vänta så länge som möjligt med att bromsa och sedan bromsa kort och hårt, om du inte kommer behöva stanna och vänta ändå. Då ökar du medelhastigheten och sparar alltså bensin genom att kunna hålla en lägre marchhastighet och ändå komma fram samtidigt. Dessutom motionerar man bromsarna så att det inte blir problem av den typen som torpis är orolig för.

Alltid pallnita så fort man ska stanna eller sakta ner ??

Det vart fanimej det dummaste jag någonsin hört ^^;

vi får hoppas han skojjar ?

visst man ska tvärnita ibland men de gör man inte alltid.

terazzi
13 september 2008 ·

Vad fan är ecodriving? wink *ironi*
Men jag kör inte alls det speciellt mycket, gillar och gasa o varva mer och mer wink
Visst bensinen må va dyr men det är ju känslan man vill ha wink

Därför jag ska köpa en micra sen, för den inte dricker så mkt.. men det blir ett senare projekt wink

Stream Statstjänsteman
13 september 2008 · 125 Inlägg

Ecodriving eller måttlig hastighet kan ge fascinerande resultat. Själv kan jag köra 15 mil extra på varje tank om jag håller hastighetsbegränsningen eller ligger något under samt undviker fullgasacc. Men som sagt kul är det inte men ekonomiskt.

Audi A6 Avant 3.0T quattro "Daytonagrey" (2009)
zoopåse
17 september 2008 · 1 171 Inlägg

tkd_rille skrev:

TBOC_Razor skrev:

zoopåse skrev:
Rätt däcktryck för ecodriving är så hårda att de nästan spricker.

Sedan är det bra att vänta så länge som möjligt med att bromsa och sedan bromsa kort och hårt, om du inte kommer behöva stanna och vänta ändå. Då ökar du medelhastigheten och sparar alltså bensin genom att kunna hålla en lägre marchhastighet och ändå komma fram samtidigt. Dessutom motionerar man bromsarna så att det inte blir problem av den typen som torpis är orolig för.

Alltid pallnita så fort man ska stanna eller sakta ner ??

Det vart fanimej det dummaste jag någonsin hört ^^;

vi får hoppas han skojjar ?

visst man ska tvärnita ibland men de gör man inte alltid.

Eller att ni misstolkar/läser fel.

"Sedan är det bra att vänta så länge som möjligt med att bromsa och sedan bromsa kort och hårt, om du inte kommer behöva stanna och vänta ändå."

Alltså om man undviker att använda bromspedalen så långt det går så anpassar man dels automatiskt sin körning så att man motorbromsar eller saktar ner genom rullning i tid och dels så ökar man medelhastigheten. Sedan bromsar man det sista genom att bromsa bestämt med bromspedalen så sent som möjligt/rimligt (utan att pallnita såklart för då skriker det bara om däcken och bromsarna mår inte bättre, snarare sämre) i de lägen då man direkt kan köra vidare utan att behöva vänta som man gör vid tex rödljus eller vid väjning för annan trafik. Alltså tex vid en helt vanlig sväng då det är fritt. Då ökar man medelhastigheten. Den ökade medelhastigheten kan man räkna som ren vinst i bränsleekonomin då det ju drar mer bensin ju högre maxhastighet man har och man kan spara genom att sänka sin maxhastighet i motsvarande grad.

Senast redigerat av zoopåse (17 september 2008)

fegge_89
17 september 2008 · 1 302 Inlägg

båge skrev:
jag fick lära mig att man ska accelerera hastigt, men inte vrålfort, för att komma upp i rätt hastighet fort, och sedan släppa på gasen! alltså inte ligga och segdra en förmiddag upp i 70!

Det är det rätta sättet enligt vad jag fick lära mig.

Och sedan när man ska bromsa så ska man helst motorbromsar ner till 3an och sen bromsa med pedalen.
I annat fall om det inte hins så ska man trycka försiktigt på bromsen.

Man ska helst aldrig stanna helt och hållet vid ett stop utan sakta sakta rulla utan gas.

Senast redigerat av fegge_89 (17 september 2008)

Sanizz
7 februari 2009 ·

Man kör 2-4-5/6 eller 1-3-5, Aldrig över 3000rmp. Tog körkort för nästan exakt 1 år sedan, vilket då var krav på ekodrive.

Thiger_84
7 februari 2009 · 509 Inlägg

Enda gången jag "eco"-växlar är nog när jag lägger i femman efter att ha kört om nån på trean.

expect1991
7 februari 2009 · 1 814 Inlägg

Alla ni som sågar ecodriving i denna tråd, låt bli. han kanske har uppkörning snart o vill klara just det momentet bra?

jag vill också veta vad vv kräver för detta

kim89
7 februari 2009 · 112 Inlägg

Jag körde precis upp (IGEN) och jag klarade av det (IGEN) och det enda eco-driving jag gjorde var ungefär:

Planera körningen något bättre än när man buskör?(haha).. alltså rullar in i korsningar, inga tokbromsningar och tjaa.. lär känna bilen innan du börjar med konstiga växlingar så som 1-3, en del bilar orkar ju inte med det ens, typ som VV's saab i uppsala..  Men när man väl känner bilen när och hur och vad den orkar så kan man köra mycket mer sparsamt efter de, och det är mitt tips. lär känna bilen och sen sköt dina växlingar utefter det.

MVH.

Jag hatar fwd = felwheeldrive...
Martin 9-3 Fisketokig
7 februari 2009 · 2 997 Inlägg

Funkar ju väldigt olika från bil till bil vad gäller just växling och acceleration.

Tycker en bestämd acceleration upp till 3000varv och växla 1+2+4+6 funkar bäst på Saaben. Kör man pappas pickup så kan man glömma ecodriving, där är det bara gasa 3000 varv och beta av växel för växel.

På nya piggare bilar funkar alltid 1+2+4+6 medan på äldre kan det vara katastrof, sambons bil skulle aldrig klara det med tanke på att det måste till ett växellådebyte efter 4ans växel för att hitta en 6a tongue

Men största vinsten ligger nog i att planera stadskörningen och slippa stopp och ner på 1an, motorbromsa mycket.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg
Saab 9-3 Aero SS "Svart och Xenon" (2006)
Chrill27
8 februari 2009 · 553 Inlägg

bara folk kommer upp i hastighet så är jag nöjd. allför många verkar tro att det är sm i vem som kommer sist upp i 70 mad Ut på 1an i med tvåan upp till 50 typ, i med trean upp till 70 i med femman, svårare är det inte smile

MrNinja
9 februari 2009 · 148 Inlägg

Under tiden i körskolan fick jag lära mig:

- 1-2 billängder innan man går från 1 till 2
- Sen valfritt om du vill köra 2-4-5 Eller 2-3-5

Jag tycker nästan de nuförtiden är jobbigt och onödigt att köra alla växlar jämnt. Har bara fyran i när de gäller uppförsbackar, jobbigt folk som ligger på gränsen till <50 eller omkörning.

Fast jag undrar lite hur dåligt de är att braka på från 2-5. Har märkt att nya bilen ger sån gas att jag knappt hinner växla 2-4 innan jag är uppe i 50 på 2an.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang