Varför vinterbil för er med "vanlig bil" ?

KimVsWorld Mästare
24 september 2008 · 2 947 Inlägg

Ställ frågan så här istället: Varför Sommarbil ni med året runt bil?

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
kolvas
24 september 2008 · 4 001 Inlägg

n0b0dy_ skrev:
En vanlig bil tycker jag är tex en 850 eller en Golf som jag har,, det finns tusentals av dem.. inte precis en Skyline eller nått... Går de sönder laga,, Oftast läggs de ner mer pengar på att få vinterbilarna genom besiktning...

1984 var inte en 740 "vanlig bil" & 1991 var inte en 940 "vanlig" 1993 var inte 850 "vanlig".... i stort sett alla bilar blir "vanliga"

Ställ frågan så här istället: Varför Sommarbil ni med året runt bil?

trådens bästa inlägg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Hasselstrom
24 september 2008 · 796 Inlägg

Gud vad alla snackar om att den bilen kostar si och så! att en 850 är en billig bil osv?

Alla är inte HUR rika som helst! tex. 20 000kr (ungefär en golf 3 eller 850) är mycket pengar för mig, och har man sparat studiebidraget i några år till en bil, så är man rädd om den!

ALLA vet att vintern med allt salt o grus o skit försämrar bilen skick, och att en olycka kan hända vem som helst! Det är oftast därför man vill ha en vinterbil.

Personligen har jag inte råd att ha min bil helförsäkrad och en bil för 20k helförsäkrar man knappt.. inte jag iaf..

Sen beror det mycket på hur mycket jobb man vill se rinna ut i sanden om man nu smäller bilen..
Välte med min golf förra vintern.. gillade den bilen och bestämde mig för att fixa den, vilket jag gjorde..
Har lagt ut ungefär 30k på bilen nu och även om jag skulle ha den helförsäkrad så skulle jag bara kanske få ut 10tusen.. Jag skulle aldrig få för mig att köra den bilen på vintern igen.. Tänk om man kanar av igen?

Den är inte bara pengar man förlorar när man kvaddar en bil.. För vissa är det faktiskt också kärlek..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"
J-P-R DO IT LOW STYLE
24 september 2008 · 1 342 Inlägg

MickeMys skrev:

J-P-R skrev:
Har man planerat att behålla en bil över en lite längre period än något år så gör man bäst i att ställa av bilen på vintern och bruka någon hink som det inte spelar någon större roll om den rostar bort.

Sen om någon tycker man är fånig, dum eller korkad som ställer av sin bil på vintern, då är det tamefan deras problem.

Jag håller med dig till 50% (De två sista raderna, av ditt inlägg)

Jag ställer mig mest frågan till varför,ta mig som exempel, skulle ställa av min 4 krafsare,som är betydligt säkrare än de (vad skrev du) ,jo hinkar var det.

De som har 4 hjulsdrivna, må vara Audi´s Bmw´s Volvos eller what ever,och sedan ställer av och kör med en hink,(läs gammal bil), har ingen större säkerhet där inte.

Det gäller att köra med insidan bara, så klarar man sig förhoppningsvis lite bättre, men jag kan inte nog understryka den aktiva säkerheten som  4 hjulsdrift innebär.

Så Ni andra där ute med era 4 krafsare, tänk om och sätt lite högre vintersäkerhet överst.

Mvh.Micke

Det värsta man kan göra är att överskatta sin bil och sin förmåga att hantera den. Att ens bil per automatik skulle bli säkrare för att den driver på alla fyra är ju ingen garanti, ej heller att personen bakom ratten kan kontrollera situationen. Många "fyrhjulsdrifts" system är dessutom rena skämten, knappt vid kraftig provosering kan man få det att förflytta kraften till nästa hjulpar (gäller ej bilar med konstant fyrhjulsdrivning, ex din subaru). Dessutom har man absolut ingen fördel av fyrhjulsdrift vid bromsning.

Folk får göra sina egna val, personligen tycker jag det är kul att "obetydliga" bilar i fint skick bevaras. Ingen fyrhjulsdrift hjälper mot rost, stenskott eller än värre skador som resulterar i en bil med färgskiftningar.

Angående "hinkar" så kan det ju i vissa fall t.o.m vara en säkrare bil än sommarbilen, behöver ju inte betyda en sönderrostad <bil av valfritt märke>.

Senast redigerat av J-P-R (24 september 2008)

JaggaChafen Tesla Senior Technician
24 september 2008 · 2 307 Inlägg

köpte min först avinterbil 03 för valet å kvalet mellan att köpa 18 tums vinterdäck å svina med den fina jaggan eller att köpa en vinterbil för 3000 med vinterdäck blev ganska enkelt...

Förstår väll kanske inte heller alla som ställer av sin 850 på vintern de e ju liksom en bil för 25000 men gillar man sin bil å vill ha den i ett fiint skick länge så e det enda sättet

Hatar the mother fucking saltbil.

En annan sak e ju att en vinterbil oftast e billigare i försäkring och man kanske inte behöver gråta blod om man skulle råka köra av vägen lite lätt.

Man behöver ju även inte samma kvaliteer på en vinterbil som en sommarbil tex så behövs det sällan AC på vintern men det e rätt gott på sommarn men bra värme e gott på vintern men ganska onödigt på sommarn

Sen sparar du pengar på det me min sommarbil dricker betydligt mer soppa än vinterbilen, Vinterbilen kostar nästan inget å försäkra.

Sen har du ju det absolut viktigaste.... Hur gott e det inte att plocka ut pärlan till våren å dra den första repan för året mmmm säger jag bara

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Losgard
24 september 2008 · 1 688 Inlägg

Min Audi skulle jag anse vara den ultimata vinterbilen just pga dess köregenskaper.
Men med tanke på att jag är 4e ägare och att den precis rullat om till 15k mil.
Har kvitton på delar för 120k och precis hel-omlackerad så tycker jag inte det är skoj att köra den på vintern.
Har både en Saab 9-3 och en Volvo 740, båda dom 2 lämpar sig bra på vintern i södra Sverige, vi hade inte mer än 3 dagar snö förra vintern här. Ser ingen anledning att ens nämna att Audin är den bästa av dom 3 då det inte finns något väglag där den får "komma till sin rätt".

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Audi S2 89Q (1994)
Volvo V70 (2012)
Germax
25 september 2008 · 12 086 Inlägg

Och folk pratar om säkerhet hit och säkerhet dit..

De som pendlar 100 mil i veckan köper sig säkert inte en 740 ska ni se.
Jag åker till jobbet, mataffären och mcd. Resten kör jag för skoj skull typ,
jag behöver inte värsta säkra bilen, jag och många andra har andra kreterier.

VallaBuse VallaBUSE
25 september 2008 · 3 Inlägg

alla ni som inte tror att allt salt som sprutas ut på våra svenska vägar inte sliter på lacken eller bidrar till rost har fel. alla som vill ha 100%igt skick på lacka och kaross använder nog inte bilen på vintern. om bilen har så pass mycket hästar så att den inte går att köra så anser ju inte jaga att den är felbyggd, utan bara byggd för att vara en sommar biil. och vem tycker inte om att ha en bakhjulsdriven bil under vinterhalvåret???? ingen kan tycka att ett riktigt skönt häng genom ett par kurvor i följd är tråkigt!!!!!!!!

Sideway is the right way
Darkie dARKiE
25 september 2008 · 5 031 Inlägg

JaggaChafen skrev:
köpte min först avinterbil 03 för valet å kvalet mellan att köpa 18 tums vinterdäck å svina med den fina jaggan eller att köpa en vinterbil för 3000 med vinterdäck blev ganska enkelt...

Förstår väll kanske inte heller alla som ställer av sin 850 på vintern de e ju liksom en bil för 25000 men gillar man sin bil å vill ha den i ett fiint skick länge så e det enda sättet

Hatar the mother fucking saltbil.

En annan sak e ju att en vinterbil oftast e billigare i försäkring och man kanske inte behöver gråta blod om man skulle råka köra av vägen lite lätt.

Man behöver ju även inte samma kvaliteer på en vinterbil som en sommarbil tex så behövs det sällan AC på vintern men det e rätt gott på sommarn men bra värme e gott på vintern men ganska onödigt på sommarn

Sen sparar du pengar på det me min sommarbil dricker betydligt mer soppa än vinterbilen, Vinterbilen kostar nästan inget å försäkra.

Sen har du ju det absolut viktigaste.... Hur gott e det inte att plocka ut pärlan till våren å dra den första repan för året mmmm säger jag bara

så sant, sparar 600kr i månaden på försäkring på att köra vinterbilen redan nu.

Senast redigerat av Darkie (25 september 2008)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
JontaK
25 september 2008 · 174 Inlägg

Hade jag kört "finbil" av ett vanliga fabrikat som diverse Volvo, Saab, Audi o.s.v så skulle den få gå på vintern så länge man inte modifierat alltför mycket.
Har man lagt ner pengar, energi och kärlek på bilen så är det klart man ska ställa av, vintern sliter men framförallt så är det ju ett j*vla jobb att hålla ordning på lack och liknande när saltbilen har dragit fram.

Jag blir Impreza STi-ägare om ett tag, det är ju bilar som mer eller mindre är gjorda för dåliga underlag, men jag kommer inte köra vinter för det.
Man har något som man är rädd om helt enkelt, och säga vad man vill men det är ju ett faktum att om man vårdar sin bil lika ofta oavsett årstid så kommer den förfalla snabbare under dom kalla månaderna.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
jocke_gronberg
25 september 2008 · 4 586 Inlägg

Darkie skrev:

JaggaChafen skrev:
köpte min först avinterbil 03 för valet å kvalet mellan att köpa 18 tums vinterdäck å svina med den fina jaggan eller att köpa en vinterbil för 3000 med vinterdäck blev ganska enkelt...

Förstår väll kanske inte heller alla som ställer av sin 850 på vintern de e ju liksom en bil för 25000 men gillar man sin bil å vill ha den i ett fiint skick länge så e det enda sättet

Hatar the mother fucking saltbil.

En annan sak e ju att en vinterbil oftast e billigare i försäkring och man kanske inte behöver gråta blod om man skulle råka köra av vägen lite lätt.

Man behöver ju även inte samma kvaliteer på en vinterbil som en sommarbil tex så behövs det sällan AC på vintern men det e rätt gott på sommarn men bra värme e gott på vintern men ganska onödigt på sommarn

Sen sparar du pengar på det me min sommarbil dricker betydligt mer soppa än vinterbilen, Vinterbilen kostar nästan inget å försäkra.

Sen har du ju det absolut viktigaste.... Hur gott e det inte att plocka ut pärlan till våren å dra den första repan för året mmmm säger jag bara

så sant, sparar 600kr i månaden på försäkring på att köra vinterbilen redan nu.

kör redan min vinterbil redan nu hittade en billigt på semestern kunde inte motså att köpa den

Ruuska_
25 september 2008 · 474 Inlägg

här nere i söder kan man ju lika gärna få ha på sommardäcken året om då det aldrig blir nån vinter längre.. har man otur kan man ju kanske få skrapa rutorna någon gång under vintern.. däremot kan jag förstå dom uppe i norr där det kommer lite mer snö o blask att det kanske inte är så roligt att åka runt i finbilar

Volvo S60 2.5T AWD
BMW 320D (2011)
Jimm
25 september 2008 · 1 661 Inlägg

Klart man måste ha en extra bil på vintern eftersom man plockar ur motorn på sommarbilen. smile
Fast jag har alltid minst 3 bilar.

alexbenhard Hemlig Agent
25 september 2008 · 1 115 Inlägg

maximus skrev:

Rosenqvist skrev:
Tycker det är upp till var å en,,,Jävla diskussion.

word

precis

Martin81
25 september 2008 · 1 232 Inlägg

hade jag garage så hade jag kört me en bil året om och gjort va jag ville me den sen haft en  entusiast elr vad det heter bil i garaget som  man kan ta ut på sommarn och då ska det vara v8.min volvo ska jag greja å dona me men jag har bara den pga arbetslöshet och kämpar varje dag för att få råd att åka,går bilen sönder blir det skruva sj elr verskstad,men visst att ha en extra vinterbil mest för skoj skull elr för att spara finbilen som man kanske har lagt ut miljoner på så e det ett självklart val.finns bes och skattad för knappt några tusen bra att köra me under vinter halvåret.p.s det finns dom som har det värre.

Thullen
25 september 2008 · 1 653 Inlägg

skylinen driver i rätt ände, men den byggs om i vinter, därav garage för den, 850n e jävligt skön å köra, men driver i fel ände, så därför funderar jag på en sleten 740 eller nått till vintern så man iaf kan ha någon form glädje av det satans lappmöglet tongue

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T
decib3L Körv
25 september 2008 · 3 535 Inlägg

Det var väl ändå ett endaste jävla tjat här. Ge mig tillbaka mina 40 minuter av mitt liv.

Truckdriving Man
Bjork OEM <3
25 september 2008 · 6 957 Inlägg

Åkte med saaben i vintras och får ja inte sålt den så rullar ja in den i garaget!
Orkar inte hålla på med tvätt å allt de då den i princip blir lika skitig så fort ja rullar ut
den igen.

Sen vill ja ha drivning bak på vintern så man kan passa på när den lilla lilla snön som
Sverige får på vintern kommer!
Underbart att bara ut å svina, skita i om bilen får en buckla eller två sen att man kanske tvättar
den när man köpt den å tvättar av den när våren närmar sig big_smile

OEM <3
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
25 september 2008 · 1 300 Inlägg

Den som har mest bucklor på bilen efter vintern vinner! YEEEY!

I do it my way
Mitsu-Tobbe
25 september 2008 · 77 Inlägg

Har Nån En Vinterbil Till Salu Så Hör Av Er smile

Dunka plåt och leva jävel :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang