2758
Sök

Anledningen till att du inte får ha Xenon ljus.

406 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#1
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den vanlige lampan man har. Med tanken på att lampan blir varmare så är det inte lagligt i sverige. Ringde och frågade polisen om varför. Fick samma svar där. Så om lampan blir varmare än orginal då skiter man i sökerheten och låter bilarna åka med sitt gammla ljus..

MvH Glenn Wiberg

Körv
3 535 Inlägg
22 september 2008
#2
Okej?

Truckdriving Man

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2008
#3
Jag som trodde det hade med säkerheten att göra...
Att man måste ha automatiskt nivellerande ljus för att inte kunna blända mötande, då dom är ganska starka.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

406 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#4
TurbOla skrev:
Jag som trodde det hade med säkerheten att göra...
Att man måste ha automatiskt nivellerande ljus för att inte kunna blända mötande, då dom är ganska starka.

Ja hade jag med för mig:) Men jag tror att dom funkat som en vanlig H4 lampa med hallv och hel:)

MvH Glenn Wiberg

Forummoderator
26 455 Inlägg
22 september 2008
#5
TurbOla skrev:
Jag som trodde det hade med säkerheten att göra...
Att man måste ha automatiskt nivellerande ljus för att inte kunna blända mötande, då dom är ganska starka.

Jo jag håller med..?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2008
#6
DJeXCute skrev:
TurbOla skrev:
Jag som trodde det hade med säkerheten att göra...
Att man måste ha automatiskt nivellerande ljus för att inte kunna blända mötande, då dom är ganska starka.

Ja hade jag med för mig:) Men jag tror att dom funkat som en vanlig H4 lampa med hallv och hel:)

Ja, som helljus tycker jag det borde vara ok oavsett, men det är ju halvljuset som är det viktiga, då det är det man möter motsatt fordon med...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

10 287 Inlägg
22 september 2008
#7
Så vitt jag vet finns det 35W och 50W xenon och dessa avger mindre värme än 55W halogen.

(55W är mer än 35W, oavsett hur man räknar).

Däremot så kan trycket i lampan ha något med säkerheten att göra men det motsägs ju dels av att det är automatisk nivåreglering som är krav och dels av att helljuskonvertering är ok. 

Dvs den högre intensiteten ger större bländningsrisk så det är där kruxet ligger.

Jag tror att någon skämtar med dig alternativt att detta är någon slags vandringssägen.

/Göran

DJeXCute skrev:
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den
vanlige lampan man har..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

119 Inlägg
22 september 2008
#8
Detta stämmer inte, en Xenon-lampa blir inte i närheten av lika varm som en vanlig lampa. Det är därför man måste ha högtryckspolning till framlamporna på en bil med Xenon-ljus. Automatisk nivåreglering är ett krav för att inte blända mötande.

Högtrycksspolningen är till för att skölja bort snöblask som inte smälter eftersom lampan inte blir lika varm.
Senast redigerat av Meanstreaker (22 september 2008)

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2008
#9
Sharky skrev:
Så vitt jag vet finns det 35W och 50W xenon och dessa avger mindre värme än 55W halogen.

(55W är mer än 35W, oavsett hur man räknar).

Däremot så kan trycket i lampan ha något med säkerheten att göra men det motsägs ju dels av att det är automatisk nivåreglering som är krav och dels av att helljuskonvertering är ok. 

Dvs den högre intensiteten ger större bländningsrisk så det är där kruxet ligger.

Jag tror att någon skämtar med dig alternativt att detta är någon slags vandringssägen.

/Göran

DJeXCute skrev:
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den
vanlige lampan man har..


Man får alltså ha helljuskonverterade lampor till xenon?
Bara de är CE eller E eller vad det nu ska vara för certifiering. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

141 Inlägg
22 september 2008
#10
DJeXCute skrev:
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den vanlige lampan man har. Med tanken på att lampan blir varmare så är det inte lagligt i sverige

Xenonlampor blir kallare än halogen lampor! Därav de har problem i norra delen av landet att is och snö fastnar på lampglaset och sikten försämras.

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 september 2008
#11
Boren skrev:
DJeXCute skrev:
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den vanlige lampan man har. Med tanken på att lampan blir varmare så är det inte lagligt i sverige

Xenonlampor blir kallare än halogen lampor! Därav de har problem i norra delen av landet att is och snö fastnar på lampglaset och sikten försämras.

Har varit med om vid underkylt regn att man har fått gå ut och hacka loss isen från vanliga lampor också, hela fronten var ju täckt med ett par cm is.
Men det är nog väldigt mycket värre på xenonlampor.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

406 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#12
Sharky skrev:
Så vitt jag vet finns det 35W och 50W xenon och dessa avger mindre värme än 55W halogen.

(55W är mer än 35W, oavsett hur man räknar).

Däremot så kan trycket i lampan ha något med säkerheten att göra men det motsägs ju dels av att det är automatisk nivåreglering som är krav och dels av att helljuskonvertering är ok. 

Dvs den högre intensiteten ger större bländningsrisk så det är där kruxet ligger.

Jag tror att någon skämtar med dig alternativt att detta är någon slags vandringssägen.

/Göran

DJeXCute skrev:
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den
vanlige lampan man har..


Okej ja Fick prata med trafikansvarige hos polisen han sa att dom blir varmare och att det var något mer.

MvH Glenn Wiberg

141 Inlägg
22 september 2008
#13
DJeXCute  skrev:
Okej ja Fick prata med trafikansvarige hos polisen han sa att dom blir varmare och att det var något mer.

Känns inte som de har någon koll där. För att visa fakta så kan du läsa här eller googla på andra sidor.

"Xenon används som "initieringsgas" i högtrycksnatriumlampor. Det har den lägsta värmeledningsförmågan och den lägsta jonisationspotentialen av alla icke-radioaktiva ädelgaser. I egenskap av ädelgas så stör den inte de kemiska reaktionerna i lampan. Den låga värmeledningsförmågan minimerar värmeförluster i lampan när den övergått till driftstadiet, vilket gör att lampan har enklare att komma igång."

DVS att xenon lyser med kallare ljus än halogen. Känn på glaset på din billykta efter en stunds åkning med xenon resp halogen så känner du skillnaden själv. Thats that!

406 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#14
Boren skrev:
DJeXCute  skrev:
Okej ja Fick prata med trafikansvarige hos polisen han sa att dom blir varmare och att det var något mer.

Känns inte som de har någon koll där. För att visa fakta så kan du läsa här eller googla på andra sidor.

"Xenon används som "initieringsgas" i högtrycksnatriumlampor. Det har den lägsta värmeledningsförmågan och den lägsta jonisationspotentialen av alla icke-radioaktiva ädelgaser. I egenskap av ädelgas så stör den inte de kemiska reaktionerna i lampan. Den låga värmeledningsförmågan minimerar värmeförluster i lampan när den övergått till driftstadiet, vilket gör att lampan har enklare att komma igång."

DVS att xenon lyser med kallare ljus än halogen. Känn på glaset på din billykta efter en stunds åkning med xenon resp halogen så känner du skillnaden själv. Thats that!

Ja det vista jag med. Jag tycker också att det polisen sa var konstigt:/ Försökte med att få dom godkända i sverige. Men problemet var att dom saknade någon godkänd stämpel.

MvH Glenn Wiberg

2 Inlägg
22 september 2008
#15
Har rätt bra erfarenhet av eftermonterat xenon, och min uppfattning med xenon över huvudtaget är att xenon lampan är inte i närheten lika hög värme som en halogen, eftersom jag bor i dom norra delarna så har jag fått hakka en del is från min lysen.tongue


141 Inlägg
22 september 2008
#16
Låter väldigt skumt iallafall. Borde öka säkerheten att se bättre men men. Polisen är ju lagen så... Kommer nog att ha kvar mina xenon ögon ändå!

10 287 Inlägg
22 september 2008
#17
Sorry Boren,

Men gasens Värmeledningsförmåga har inget med lampans värme (= energi) att göra.
Värmeledningsförmågan har att göra med hur snabbt värme transporteras från ett medium till ett annat. Detr finns dock primärt tre sätt att överföra värme på: Ledning, strålning och konvektion.
Men detta har inget att göra med den Värme som totalt sett kommer att avges.

Har du ett föremål (tex en Xenonlampa) som man matar med 35W så kommer alltid dessa 35W att avges. Det kan inte "försvinna" några watt hit eller dit.

Ljusets färgtemperatur har heller inget med värmen att göra.

/Göran

Boren skrev:
Känns inte som de har någon koll där. För att visa fakta så kan du läsa här eller googla på andra sidor.

"Xenon används som "initieringsgas" i högtrycksnatriumlampor. Det har den lägsta värmeledningsförmågan och den lägsta jonisationspotentialen av alla icke-radioaktiva ädelgaser. I egenskap av ädelgas så stör den inte de kemiska reaktionerna i lampan. Den låga värmeledningsförmågan minimerar värmeförluster i lampan när den övergått till driftstadiet, vilket gör att lampan har enklare att komma igång."

DVS att xenon lyser med kallare ljus än halogen. Känn på glaset på din billykta efter en stunds åkning med xenon resp halogen så känner du skillnaden själv. Thats that!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
22 september 2008
#18
Många verkar missa vad jag skrev i inlägg 7. Dvs att en Xenonlampa på 35W ger en kallare armatur än en halogenlampa på 55W därför att 35W är mindre än 55W. Krångligare än så  är det inte.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

406 Inlägg
22 september 2008
Trådstartare
#19
Sharky skrev:
Sorry Boren,

Men gasens Värmeledningsförmåga har inget med lampans värme (= energi) att göra.
Värmeledningsförmågan har att göra med hur snabbt värme transporteras från ett medium till ett annat. Detr finns dock primärt tre sätt att överföra värme på: Ledning, strålning och konvektion.
Men detta har inget att göra med den Värme som totalt sett kommer att avges.

Har du ett föremål (tex en Xenonlampa) som man matar med 35W så kommer alltid dessa 35W att avges. Det kan inte "försvinna" några watt hit eller dit.

Ljusets färgtemperatur har heller inget med värmen att göra.

/Göran

Boren skrev:
Känns inte som de har någon koll där. För att visa fakta så kan du läsa här eller googla på andra sidor.

"Xenon används som "initieringsgas" i högtrycksnatriumlampor. Det har den lägsta värmeledningsförmågan och den lägsta jonisationspotentialen av alla icke-radioaktiva ädelgaser. I egenskap av ädelgas så stör den inte de kemiska reaktionerna i lampan. Den låga värmeledningsförmågan minimerar värmeförluster i lampan när den övergått till driftstadiet, vilket gör att lampan har enklare att komma igång."

DVS att xenon lyser med kallare ljus än halogen. Känn på glaset på din billykta efter en stunds åkning med xenon resp halogen så känner du skillnaden själv. Thats that!


Okej ja jag tycker att det ska vara lagligt:)

MvH Glenn Wiberg

93 Inlägg
22 september 2008
#20
DJeXCute skrev:
Anledningen till att man inte får ha Xeon ljus på bilen är att lampan blir varmare än den vanlige lampan man har. Med tanken på att lampan blir varmare så är det inte lagligt i sverige. Ringde och frågade polisen om varför. Fick samma svar där. Så om lampan blir varmare än orginal då skiter man i sökerheten och låter bilarna åka med sitt gammla ljus..

Om ni vill ha xenon ljus utan att vara rädda för att era ljushus ska börja brinna av xenonlampor så finns det Vanliga lampor med ett nästan identiskt ljud

http://www.stylingbutiken.se/Shop/Appli … MenuId=481

Sound like a V8 and your my mate


Sök