Billig "muskelbil"

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
23 september 2008 · 5 042 Inlägg

Merclone skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

Merclone skrev:

Killen frågar efter muskelbilar, inte amerikanska bilar.

en " Muskelbil " är Amerikansk jänkare med bra krut! Samma en koiensegg ( stavning? )  Är det också en muskel bil pga den har mycket hästar ?
En nyare bmw med V8 eller turbo vilket som är mer sport bil.

Muskler är muskler oavsett vilket land de kommer från. Jag är 100% fast för jänkare, men kom inte och säg att en, låt säga, Porsche med lika många hästar som en Challenger men med 2/3 (eller mindre) inte är en muskelbil. Själva ordet muskelbil är förbannat luddigt, Mustangen som några nämner är verkligen inte en muskelbil i standardversion med en skitnödig 289a (som majoriteten såldes med), utan en ponycar. Hade Mustangen som standard varit en muskelbil så hade Herr Shelby inte haft mycket att göra, förstår du vart jag vill komma? Däremot är Mustanger med 428, 429 med eller utan CJ och BOSS-bilarna absolut muskelbilar. Men det behövs en standard för befattningen muskelbil. Däremot kan sägas att muskelbil blir man av motorn, inte av ursprungslandet. Alla trender måste starta nånstans, eller hur?

Joo det ser jag att du är till 100% me dina bilar smile
Men förstår hur du menar .
men i de " flesta " fall när man nämner ordet muskelbil så är det ju amerikanskt det snackas om och då som du sa, Challanger , Charger , cuda osv.
O mustang e ju som du sa en fjuttbil från grund! Men endå otroligt vacker! för utom Shelby o Compani , sexiga!.
Men då har jag en fråga som ja inte kan klassa riktigt! En Oldsmobile Cutlass? Va sägs ? Finns ju me " normal liten " motor o sen stora fina. 442er osv. Talar om sen 60 tal o början av 70!  Jag skulle vilja ha dom till muskel i alla fall.?? Eller är jag ute och cyklar ?

C H E V R O L E T <3
Hamilton
23 september 2008 · 8 868 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Merclone skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

en " Muskelbil " är Amerikansk jänkare med bra krut! Samma en koiensegg ( stavning? )  Är det också en muskel bil pga den har mycket hästar ?
En nyare bmw med V8 eller turbo vilket som är mer sport bil.

Muskler är muskler oavsett vilket land de kommer från. Jag är 100% fast för jänkare, men kom inte och säg att en, låt säga, Porsche med lika många hästar som en Challenger men med 2/3 (eller mindre) inte är en muskelbil. Själva ordet muskelbil är förbannat luddigt, Mustangen som några nämner är verkligen inte en muskelbil i standardversion med en skitnödig 289a (som majoriteten såldes med), utan en ponycar. Hade Mustangen som standard varit en muskelbil så hade Herr Shelby inte haft mycket att göra, förstår du vart jag vill komma? Däremot är Mustanger med 428, 429 med eller utan CJ och BOSS-bilarna absolut muskelbilar. Men det behövs en standard för befattningen muskelbil. Däremot kan sägas att muskelbil blir man av motorn, inte av ursprungslandet. Alla trender måste starta nånstans, eller hur?

Joo det ser jag att du är till 100% me dina bilar smile
Men förstår hur du menar .
men i de " flesta " fall när man nämner ordet muskelbil så är det ju amerikanskt det snackas om och då som du sa, Challanger , Charger , cuda osv.
O mustang e ju som du sa en fjuttbil från grund! Men endå otroligt vacker! för utom Shelby o Compani , sexiga!.
Men då har jag en fråga som ja inte kan klassa riktigt! En Oldsmobile Cutlass? Va sägs ? Finns ju me " normal liten " motor o sen stora fina. 442er osv. Talar om sen 60 tal o början av 70!  Jag skulle vilja ha dom till muskel i alla fall.?? Eller är jag ute och cyklar ?

Ja dom har alltid klassats som just "muskelbil"

Några har i tråden även get förslag på en cuda för 50" ja för dom pengarna får man ett vrak som man får lägga mycket pengar och tid på för att få körduglig.

Fotograf på tierpidag.se
Sokrates Eliminator
23 september 2008 · 1 441 Inlägg

Nja, var o titta på en cuda -65 tror jag det var med en helt ok snurra och manuell låda ingen rost eller dyligtbra lack hyffsat skick helt enkelt. 30 papp för den måste ha varit ett fynd då?

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Merclone Leg. Spådam
23 september 2008 · 816 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:

Merclone skrev:

Children-Of-Bodom skrev:

en " Muskelbil " är Amerikansk jänkare med bra krut! Samma en koiensegg ( stavning? )  Är det också en muskel bil pga den har mycket hästar ?
En nyare bmw med V8 eller turbo vilket som är mer sport bil.

Muskler är muskler oavsett vilket land de kommer från. Jag är 100% fast för jänkare, men kom inte och säg att en, låt säga, Porsche med lika många hästar som en Challenger men med 2/3 (eller mindre) inte är en muskelbil. Själva ordet muskelbil är förbannat luddigt, Mustangen som några nämner är verkligen inte en muskelbil i standardversion med en skitnödig 289a (som majoriteten såldes med), utan en ponycar. Hade Mustangen som standard varit en muskelbil så hade Herr Shelby inte haft mycket att göra, förstår du vart jag vill komma? Däremot är Mustanger med 428, 429 med eller utan CJ och BOSS-bilarna absolut muskelbilar. Men det behövs en standard för befattningen muskelbil. Däremot kan sägas att muskelbil blir man av motorn, inte av ursprungslandet. Alla trender måste starta nånstans, eller hur?

Joo det ser jag att du är till 100% me dina bilar smile
Men förstår hur du menar .
men i de " flesta " fall när man nämner ordet muskelbil så är det ju amerikanskt det snackas om och då som du sa, Challanger , Charger , cuda osv.
O mustang e ju som du sa en fjuttbil från grund! Men endå otroligt vacker! för utom Shelby o Compani , sexiga!.
Men då har jag en fråga som ja inte kan klassa riktigt! En Oldsmobile Cutlass? Va sägs ? Finns ju me " normal liten " motor o sen stora fina. 442er osv. Talar om sen 60 tal o början av 70!  Jag skulle vilja ha dom till muskel i alla fall.?? Eller är jag ute och cyklar ?

Som sagt, muskelbil är inget begrepp som nått naturlagsstadiet ännu. Det finns ingen standard för vilket förhållande hästar/vrid/vikt som behövs för att räknas som muskelbil. Men min åsikt är att man får utgå från den normala modellen, det alternativet som det släpptes mest av. Det fanns ju nästintill oändligt många motoralternativ under muskelbilseran. Däremot är det mer eller mindre säkert att många så kallade muskelbilarna hade motoralternativ som var långt ifrån något att skryta med. Det gäller även muskelbilarnas muskelbilar. Det leder tillbaka till det jag snackade om innan, en Ferrari för att ha ett exempel pruttar ju ut hur mycket kraft som helst. Egentligen är sportbil bara ett annat namn för muskelbil, kanske som ett spår av 70- och 90-talets oljekriser för att lura bilköpare då muskelbilar (med all rätt) klassades som bensinslukare med bottenlösa svarta hål på sidan...

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.
Hamilton
23 september 2008 · 8 868 Inlägg

Sokrates skrev:
Nja, var o titta på en cuda -65 tror jag det var med en helt ok snurra och manuell låda ingen rost eller dyligtbra lack hyffsat skick helt enkelt. 30 papp för den måste ha varit ett fynd då?

/Tommy.

När jag pratar Cuda så menar jag givetvis från -70 och inte Barracuda från 64 till 69.
Vi pratar helt olika bilar.

Senast redigerat av Hamilton (23 september 2008)

Fotograf på tierpidag.se
Sokrates Eliminator
23 september 2008 · 1 441 Inlägg

Det vet jag väl, har en kompis som har cuda FB -70 440 sixpack me mye mos.

Men det går att få en 60 cuda att se bra ut med lite tricks och lite tuning under huven. Väger inte mycket.

/Tommy.

Senast redigerat av Sokrates (23 september 2008)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang