Får inte bort muttern från fjäderbenet på s13

Frippe08 Galen
5 oktober 2008 · 849 Inlägg

Jag får inte bort muttern som sitter på toppen av fjäderbenet, behöver man något specialverktyg som spärrar benet på något sätt?

Mvh Fredde

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Loefgren Trucker
5 oktober 2008 · 70 Inlägg

dom brukar vara felgängade om det är den till stöt dämparen...

NIzmO Ollikkala Racing
5 oktober 2008 · 1 724 Inlägg

Är inte felgängat vad jag kan komma ihåg men stötdämparen snurrar gärna med muttern så bästa sättet är att använda tryckluftsdriven muttermaskin, då slår man oftast bort mutter utan att stötdämparen hinner snurra.
Har man ingen sån måste man ju hålla fast stötdämparen som du säger men vet inte riktigt vad som är bästa sättet, att man hålla emot med rörtång eller liknande kan resultera i att det slinter och skadar ytan så att det rostar och har sig sen vilket inte är så bra hmm .

- Time Attack -
Nissan Cherry "Turbo JDM" (1986)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
FLindgren
5 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

Ja ska du byta dämparen är det lika bra att ta en rörtång och hålla emot..

ett annat tips som jag brukar göra är att släppa lite på fjäderspännaren så det är press uppåt på dämparen, kan bli lite farligt när det släpper men man överlever wink

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
T16_AeRo
5 oktober 2008 · 712 Inlägg

Mutterknack brukar jag köra med.. funkar bra

Senast redigerat av T16_AeRo (5 oktober 2008)

Frippe08 Galen
5 oktober 2008 · 849 Inlägg

Har prövat med mutterdragare men funkar inte så jag vetefan vad jag ska göra, men ska testa det där med att få lite tryck på fjäderbenet.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
NorrmaN_Racing Olofström , Blekinge
5 oktober 2008 · 211 Inlägg

Frippe08 skrev:
Har prövat med mutterdragare men funkar inte så jag vetefan vad jag ska göra, men ska testa det där med att få lite tryck på fjäderbenet.

Din kompressor kanste inte orkar driva muterknackaren riktigt? Testa med att använda en Elektrisk mutterknackare av bättre sort så ordnar det garanterat sig smile

Nissan Cherry Turbo "Sleeper" (1985)
Frippe08 Galen
5 oktober 2008 · 849 Inlägg

Vart hitter jag en elektrisk av bättre sort?
Jo kompressorn är nog för klen den orkar inte rubba muttern.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Wanegardh Asgammal medlem.
5 oktober 2008 · 2 246 Inlägg

först så sprutar du på lite 5-56..
och imorgon så tar du din polygrip och greppar satans hårt..då brukar den lossna
ska du va riktigt seriös så torka av "grepplatsen" med nån sprit..lägg nåt gummi i mellan så greppar den bättre..
och nä den är INTE felgängad

sir_daniel www.kudoz.se
5 oktober 2008 · 3 802 Inlägg

finns billiga på tex rusta för 400:- fungerar utmärkt
glöm inte att sätta på lite smörjmedel som får verka lite innan så går det lättare.

_tommy Bmw forever
5 oktober 2008 · 191 Inlägg

jag drog loss mina me en mutterdragare som lossar bultar med 1600NM!!! big_smile Den var det vrid i

''burn rubber not you soule''
BMW 318 turbo "Drömmen" (1986)
Frippe08 Galen
5 oktober 2008 · 849 Inlägg

maximus skrev:
först så sprutar du på lite 5-56..
och imorgon så tar du din polygrip och greppar satans hårt..då brukar den lossna
ska du va riktigt seriös så torka av "grepplatsen" med nån sprit..lägg nåt gummi i mellan så greppar den bättre..
och nä den är INTE felgängad

Går ut och sprutar på med 5-56 nu wink men vart ska jag greppa med polygripen? på muttern eller på den övreplattan?

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Wanegardh Asgammal medlem.
5 oktober 2008 · 2 246 Inlägg

Frippe08 skrev:

maximus skrev:
först så sprutar du på lite 5-56..
och imorgon så tar du din polygrip och greppar satans hårt..då brukar den lossna
ska du va riktigt seriös så torka av "grepplatsen" med nån sprit..lägg nåt gummi i mellan så greppar den bättre..
och nä den är INTE felgängad

Går ut och sprutar på med 5-56 nu wink men vart ska jag greppa med polygripen? på muttern eller på den övreplattan?

den kromade axeln..håll högt upp så att inte eventuella märken tar med olja upp..så har jag alltid gjort

Frippe08 Galen
5 oktober 2008 · 849 Inlägg

Okej, då fattar jag. Får lägga en handuk eller liknande för att inte skada den alt för mycket då. Tack för tipsen! blir att försöka få av det imorgon och se hur det går. Föresten vad är det för jävla muttrar dom använder? det ser ut som muttrarna har tänder eller liknande, såg likadan när jag tog bort fjäderbenet från dom undre muttrarna.

Mvh

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Wanegardh Asgammal medlem.
5 oktober 2008 · 2 246 Inlägg

Frippe08 skrev:
Okej, då fattar jag. Får lägga en handuk eller liknande för att inte skada den alt för mycket då. Tack för tipsen! blir att försöka få av det imorgon och se hur det går. Föresten vad är det för jävla muttrar dom använder? det ser ut som muttrarna har tänder eller liknande, såg likadan när jag tog bort fjäderbenet från dom undre muttrarna.

Mvh

va?..kan du lägga in en bild?

KHRacing
6 oktober 2008 ·

http://www.geting.se/image.php/128176-mutter.JPG

tag ett 2-3mm borr & borra så här genom muttern & sätt sedan dit mutterknackaren, släpper det inte då så e det någe fel. så gör jag för det mesta - måste ju ändå byta en sådan mutter som suttit så pass fast.


Bara för att vara säker på att alla fattar rätt så drar denna manöver alltså sönder muttern.

akta gängorna i stötdämparen bara

Senast redigerat av KHRacing (6 oktober 2008)

engolf
6 oktober 2008 · 3 235 Inlägg

Mutterspräckare...
Det enkla alternativet.

Frippe08 Galen
6 oktober 2008 · 849 Inlägg

maximus skrev:

Frippe08 skrev:
Okej, då fattar jag. Får lägga en handuk eller liknande för att inte skada den alt för mycket då. Tack för tipsen! blir att försöka få av det imorgon och se hur det går. Föresten vad är det för jävla muttrar dom använder? det ser ut som muttrarna har tänder eller liknande, såg likadan när jag tog bort fjäderbenet från dom undre muttrarna.

Mvh

va?..kan du lägga in en bild?

Lyckades nu! jag gjorde som du sa maximus och tog en polygrip och greppade tag sedan lossnade det. Angående bild så kan jag frsöka att lägga upp det imorgon.
Tack för alla svaren!!!!

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
Wanegardh Asgammal medlem.
6 oktober 2008 · 2 246 Inlägg

Frippe08 skrev:

maximus skrev:

Frippe08 skrev:
Okej, då fattar jag. Får lägga en handuk eller liknande för att inte skada den alt för mycket då. Tack för tipsen! blir att försöka få av det imorgon och se hur det går. Föresten vad är det för jävla muttrar dom använder? det ser ut som muttrarna har tänder eller liknande, såg likadan när jag tog bort fjäderbenet från dom undre muttrarna.

Mvh

va?..kan du lägga in en bild?

Lyckades nu! jag gjorde som du sa maximus och tog en polygrip och greppade tag sedan lossnade det. Angående bild så kan jag frsöka att lägga upp det imorgon.
Tack för alla svaren!!!!

strunt i bilden..jag som inte hängde med..
visste att du skulle få av den på det sättet..varsågod

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang