Kuggat uppkörning 3 ggr, senast idag!

jenijeni
6 oktober 2008 · 2 Inlägg

Hejsan!
Vad gör jag fel?
Första uppkörningen för 3 månader sen, var jag alldeles för nervös, missade till och med en stoppplikt!
Sen andra uppkörningen fick jag vänta 3 månader på..Alltså jag körde upp för 1 vecka sedan! och då kuggade jag på att jag inte körde miljövänligt (jag skulle tänka på växlingen) Och nu började jag bli stressad, min teori gå alltså ut om en månad..vad gör jag? Jo min mamma bokade en tid till mig i Kristianstad, en stad jag aldrig kört i + att det var privat denna gången vilken innbär inte samma bil..Fine tänkte jag, måste ju chansa..mardröm..att komma från Trelleborg till Kristianstad och köra upp! ALDRIG mer..inte alls samma stad, och bilen var en volvo..orh! Det jag kuggade på denna gången var att jag koncentrarade mig för mycket på att komma under fund med hur denna bil fungerade än att köra bil och:mad: vara uppmärksam..Jag blir galen!! Jag bryter inga regler, jag kör långsamt, riskmedvetet och bra!Jag har atgit upp mot 30 lektioner på körskolan och kört där snart ett år..? + privatkörning! Vad ska jag göra???

FLindgren
6 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

ja det krävs väll kanske mer än ett års körnings innan man kan allt.. men det är bara att köra köra köra köra... och om du inte gillar volvo får du väll cykla ifall det är så.... och städerna har nog samma regler så det är nog ingen fara:)

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
TMW-Performance Avstängd
6 oktober 2008 · 914 Inlägg

skam den som ger sig, på det igen bara! Du måste tro på dig själv! lycka till smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!
Moparboy440
6 oktober 2008 · 4 682 Inlägg

följ me dina föräldrar i bilen då e ute å kör nångång, lär dig var alla stop-skyltar å dylikt finns. å se hur de gör då de kör.
tänk på att ta de lugnt å inte stressa upp dig, de e då du e stressad som du gör misstag.
sen gäller det ju att ha en schysst besiktnings gubbe oxå wink.

sir_daniel www.kudoz.se
6 oktober 2008 · 3 802 Inlägg

vissa är inte ämnade att ha körkort smile

eller så får du köra mer och få mer lugn i körningen och lära dig att bli mindre nervös, inte direkt att du blir mindre nervös när du är själv i en bil med körkort....

Alex_M Steker som aldrig förr
6 oktober 2008 · 503 Inlägg

haha dedär va taskigt danne tongue

Men det ligger ju faktiskt en viss sanning i det hela !

8-)
Supra-Alex
6 oktober 2008 · 449 Inlägg

Aj då!
Det är bara att fortsätta att köra hårt så klarar du det där förr eller senare!
Jag kommer från Norrtälje och ska ha uppkörning i Mora i dalarna så det kommer kännas nervöst med ny stad att köra upp i men det är bara att tänka på reglerna, skyltarna mm och följa vad läraren säger så löser det sig säkert!smile

expect1991
6 oktober 2008 · 1 814 Inlägg

sluta vara nervös, tänk positivt. övaövaööva

Lardi SQ
6 oktober 2008 · 1 343 Inlägg

komma underfund hur bilen funkar? alla funkar ungefär på samma sätt, de är väll inte allt för stor skillnad..  (gämför meddelbilar, typ volvo, ford, saab osv)  bara öva öva öva... att man försöker komma undefund hur den funkar låter som dålig körvana.. eller för lite körtid.. eller hur man nu vill uttala sig...

bara öva öva öva.. så sitter de.. finns nog ingen här som kan säga va du gör för "fel"

Ljudnörd!
Frippe08 Galen
6 oktober 2008 · 849 Inlägg

Tog körkortet för bara en vecka sedan och det är väldigt svårt både teorin och upppkörningen. När jag skulle köra upp avr jag så nervös så jag kallsvettades och spydde på vägen till uppkörningen men när jag satte mig i bilen så lugnande det ner sig lite. Ta din tid försök inte vara stressad, och kolla framåt. Om du ser ett rödljus och han säger sväng vänster tänk på vad som kommer hända där borta vart du ska ligga kommer någon att möta dig vad gör jag om det kommer gående osv. Sedan skadar det inte att vara riktigt trevlig.

Det kommer ordna sig tillslut, ett tips är att du kan köra upp i typ norrland där det inte finns någonting då blir du säkert lite lugnare och får högre självförtroende!

Lycka till!

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202
BMW 328IM individual "kurwa" (1996)
jenijeni
6 oktober 2008 · 2 Inlägg

så sant allt det ni säger smile men min körlärare har sagt vid flera tillfällen inna jag hade min första uppkörning att jag var redo, enligt honom. Jag kände mig redo..men när jag sedan kommer på uppkörningen blir det som en blackout, glömmer allt som jag aldrig glömt när jag övningskör..precis som om nervösitet tar över..det händer ju aldrig när jag övningkör, då kör jag jätte bra enligt min lärare..:S allt sånt här är svårt tycke jag! Jag känner mig redo men när jag sitter där och känner pressen från alla håll, går det bara åt helvete! Men nu ska jag priva få en tid i trellehullan, inna teorin går ut..

torpis Forummoderator
6 oktober 2008 · 10 576 Inlägg

sir_daniel skrev:
vissa är inte ämnade att ha körkort smile

Lite så är det faktiskt.  Precis som med allt annat!   Man kan lära sig allt, men det tar längre tid för vissa. kör mycket...  efter 30lektioner så bör du ju lärt dig hur du skall köra??! kör hemma och tillämpa det du lärt dig.  Bli vän med bilen och lär dig slappna av.

Blir man nervös av att byta bil så har man kört på tok för lite.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Larschan
6 oktober 2008 · 519 Inlägg

Hehe vad olika hur det är med olika körskolor. En annan körde till och med olagligt på uppkörningen men fick ändå körkort. tongue Gasade som en galning och växlade nästan varvstop, när jag hade fått i alla växlar så såg jag att jag låg 120 på 110väg tongue Men men...

Lycka till!

Harder Brevbäraren
6 oktober 2008 · 12 Inlägg

skit i att det är uppkörning, se det som en lektion bara, elelr att du bara ska köra lite, "ingen big deal" va nått sånt jag körde med, va skitnervös innan, men sen glömde jag bort att jag hade nån okänd gubbe brevid mig, körde också i en volvo för första gången, hade ingen aning om hur man ställer in sätena i såna nya bilar eller hur nära/långt ifrån jag skulle sitta, men sen körde jag bara på att allt flöt bra.
Gjorde bara en miss, blandade ihop höger och vänster, svängde tvärt emot de han sa tongue men på så vis fick jag göra en "vändplan"s-kontroll också och fick ett bonuspoäng smile

Benan
6 oktober 2008 · 271 Inlägg

Du saknar "flowet" i körninge, säkert det du bummar på! Jag fick mitt MC kort på 4 vecork o hade aldrig kört båge innan, men det e hur du beter dig och flyter i körningen! Ta det lungt och va säker på dig själv.

nosushi Avstängd
6 oktober 2008 · 171 Inlägg

3dje gången gilt
du får skaffa en chaufför smile

jag kan bli din privata Limo förare lol

Senast redigerat av nosushi (6 oktober 2008)

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
6 oktober 2008 · 3 404 Inlägg

Snacka inte skit om volvo! Hade inte jag kört en slö s40 2.4i på uppkörningen så hade jag nog kuggat tongue

Ta det lungt, du har kört 30lektioner(!) med en vilt främmande människa och är fortfarande nervös. Se kontrollanten som en ny och tyst trafikskolelärare wink Snacka hjälper, MEN det är lätt att tappa konsentrationen och du får bokan än en ny tid.

Kan du inte hyra trafikskolans bil som du redan är van vid?
Lycka till nu och hoppas du klarar det för guds skull!
//Johannes

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Tompika
6 oktober 2008 · 69 Inlägg

gör som jag, köp körkortet i polen och kräv sen via vv förnyelse av kortet så får du ett svenskt körkort, mitt kostade 4 flaskor grants och 2 limpor cigg vilket gick på 700 kr.

p.s en fördel om du vet vart pedalerna sitter och kan köra någonlunda i trafik roll

Volvo V40 2.0T Classic "TB-Edition" (2004)
Mr_EmCom Med.lem
6 oktober 2008 · 3 759 Inlägg




roll

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
fiddes Grävmaskinist
6 oktober 2008 · 216 Inlägg

Tompika skrev:
gör som jag, köp körkortet i polen och kräv sen via vv förnyelse av kortet så får du ett svenskt körkort, mitt kostade 4 flaskor grants och 2 limpor cigg vilket gick på 700 kr.

p.s en fördel om du vet vart pedalerna sitter och kan köra någonlunda i trafik roll

Seriöst, gjorde du det? :S
Klankar inte på din körning (har inte sett dig köra ^^) men tänk om alla som inte klara ta körkort (dom farligaste på vägen) gör så... Nollvision my ass! XD

Volvo C70 "T5" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang