Dricker min bil olja?

pirre87
9 oktober 2008 · 21 Inlägg

Hej!
Har en fråga angående om BMW 3-serien dricker någon olja?

Där jag köpt min 320i STCC säger de att den dricker någon liter / 300:e mil...
Låter väldigt mycket tycker jag.
Har haft bilen i en månad cirka och lampan började lysa i början av veckan.
Det var en varning om att oljan behöver fyllas på så fort som möjligt, dock var det inte kritiskt.


Önskar om ni kan svara så fort ni kan!smile

BMW 120iM (2007)
jocke_gronberg
9 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

Du ska kunna köra mellan en service utan ens bry dig om att fylla på oljan så 1 liter var 300 mil är för mycket

jocke_gronberg
9 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

ifall bmw kör med longlife service så sägar jag bara sluta med det
kör med 1500 mils serviceintervall istället

hur långt har bilen gått?
kan vara skit i vevhusventilationen

pirre87
9 oktober 2008 · 21 Inlägg

Bilen har nu gått 9500.
Är de s.k. "longlife" oljorna inget bra?

BMW 120iM (2007)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 oktober 2008 · 10 427 Inlägg

Bytesintervallerna som kanske är för långa för ev hårdkörning.

jocke_gronberg
9 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

pirre87 skrev:
Bilen har nu gått 9500.
Är de s.k. "longlife" oljorna inget bra?

hur långt kör man på en longlife service?

jag har skippat longlife då jag ibland känner för att gasa lite

oljorna är bra men jag skulle inte köra på så långa intrevaller sedan nu när det blivit kalt att köra med gammal olja är så fel som man kan göra sliter grymt hårt på motorn

pirre87
9 oktober 2008 · 21 Inlägg

BMW säger att man kan serva bilen var 3000:e mil.
Kan det vara ventiltätningarna? Eller kolvringarna? Vi gissar lite här på jobbet.. smile

BMW 120iM (2007)
jocke_gronberg
9 oktober 2008 · 4 586 Inlägg

pirre87 skrev:
BMW säger att man kan serva bilen var 3000:e mil.
Kan det vara ventiltätningarna? Eller kolvringarna? Vi gissar lite här på jobbet.. smile

bmw säger det ja

det har mkt med körstilen att göra ifall man kör mkt utan bilen blir rikigt varm korta sträckor samt gillar att gasa ibland då mår motorn bättre av en service var 1500 mil istället

det är mitt råd kör även på 1500 mil istället för 3000 som audin rekomenderar

Frosted
9 oktober 2008 · 1 878 Inlägg

den behöver inte dricka olja utan kan säkert trycka ur sig olja oxå. har du kollat efter läckage?

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Casy vinnarskalle!
9 oktober 2008 · 907 Inlägg

topplockpackning? kollat kylarvätskan?

BMW M3 "Crisis" (2002)
pirre87
9 oktober 2008 · 21 Inlägg

Frozen1985 skrev:
den behöver inte dricka olja utan kan säkert trycka ur sig olja oxå. har du kollat efter läckage?

Kollade efter läckage nu på lunchen, inget funnet. Dock hade jag en arbetskamrat som tyckte att det luktade bränd olja efter jag stängt av motorn (körde 3 km till McDonalds..)
Motorrummet ser jätte fint ut.

BMW 120iM (2007)
pirre87
9 oktober 2008 · 21 Inlägg

Casy skrev:
topplockpackning? kollat kylarvätskan?

Detta har jag inte kontrollerat då jag haft bilen i ca 1 månad.
Leveranskontrollen (enl. försäljare) är kontroll av:
Bromsolja
Olja
Kylarvätska

Noterbart är att jag en vecka efter jag köpt bilen behövde byta bromsoljan och även lampor (själva glaset, dock tror jag att de bytte hela kitet).


De säger även att servicen är var 2500:e mil.

Jobbigt detta när man köper en så pass NY bil......

BMW 120iM (2007)
MrTegefeldt Stålverksarbetare
9 oktober 2008 · 372 Inlägg

Om det luktar olja så är det absolut inte omöjligt att ventiltätningarna är kassa.
Surt att de börjar jäklas på en sån ny (och Snygg!) bil hmm

Subaru Impreza WRX STI "Petter Solberg Edition" (2005)
jonTe
9 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

pirre87 skrev:
Där jag köpt min 320i STCC säger de att den dricker någon liter / 300:e mil...

Vem säger det/vart har du köpt bilen?
ALLA motorer tar olja mer eller mindre, läst instruktionsboken för att se vad som anges där?

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
PEjjE_ RS Driver
9 oktober 2008 · 11 Inlägg

pirre87 skrev:

Frozen1985 skrev:
den behöver inte dricka olja utan kan säkert trycka ur sig olja oxå. har du kollat efter läckage?

Kollade efter läckage nu på lunchen, inget funnet. Dock hade jag en arbetskamrat som tyckte att det luktade bränd olja efter jag stängt av motorn (körde 3 km till McDonalds..)
Motorrummet ser jätte fint ut.

kan det vara så att det tryckt ut lite lite olja som hamnat på avgassystemet och det då luktar bränd olja? bara en gissning, du kanske missat nån liten läcka... som sagt så är det ju skit tråkigt att det ska krångla när bilen nästan är ny.

Skoda Octavia RS "RS1 BSR" (2004)
Topper Gillar stora förgasare
9 oktober 2008 · 342 Inlägg

jorre83 skrev:

pirre87 skrev:
BMW säger att man kan serva bilen var 3000:e mil.
Kan det vara ventiltätningarna? Eller kolvringarna? Vi gissar lite här på jobbet.. smile

bmw säger det ja

det har mkt med körstilen att göra ifall man kör mkt utan bilen blir rikigt varm korta sträckor samt gillar att gasa ibland då mår motorn bättre av en service var 1500 mil istället

det är mitt råd kör även på 1500 mil istället för 3000 som audin rekomenderar

Audi rekommenderar ALDRIG 3000mil mellan service.
Det de säger är 1500 mil eller 1 år minst. Max 3000mil eller 2 år vid optimala körförhållande!

Allt är lite si och så där för de nya motornerna är byggda för en tunnare olja för bränsleförbrukning etc.
Longlife oljan är tunnare vilket gör att den rinner igenom lättare än en tjock olja.

Använder man sig av longlife är det viktigt att serva bilen när det är dags inte vänta 100mil eller mer.
Oljan är förbrukad.

MVH

Senast redigerat av Topper (9 oktober 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.
henkeboi
9 oktober 2008 · 87 Inlägg

kolla upp vevhusventilationen först så det inte är stopp eller om den trycker ut olja där..

D2-Jonsson
9 oktober 2008 · 93 Inlägg

de flesta biltillverkare har frånskrivit att det ej är onormalt att en bil drar olja, speciellt om bilen är ny, då är det fullt normalt att bilen kan dra så mycket som 1l/1000 km.

fyll på maxnivå olja och nollställ trippen, hör sedan av dig till närmaste återförsäljare och meddela hur långt du kört sedan du fyllde på max. Kosta inte på några dyra felsökningar innan du gjort detta! vill du veta mer pm:a mig så kan jag svara lite närmare hur du ska gå till väga...

TURBO -forever!
twin_cam Smålänning
9 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

Helt normalt. Polaren Audi TT läste jag lite i instruktionsboken på när han va inne å hämtade sin tjej... Där stog att oljeförbrukning på upp till 1l/100km är helt normalt och inte kräver åtgärd... Står samma sak i boken till farsans felicia... Med andra ord så är det fullt normalt om oljan skulle ta slut uppe i stockholm om jag åker härifrån...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
gamlingen
9 oktober 2008 · 5 198 Inlägg

twin_cam skrev:
Helt normalt. Polaren Audi TT läste jag lite i instruktionsboken på när han va inne å hämtade sin tjej... Där stog att oljeförbrukning på upp till 1l/100km är helt normalt och inte kräver åtgärd... Står samma sak i boken till farsans felicia... Med andra ord så är det fullt normalt om oljan skulle ta slut uppe i stockholm om jag åker härifrån...

1l på 100km ? 10 mil... låter lite väl mycket..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang