En skruv på lmm:en? :/

ZonaX Svetsare
12 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Hej.    Har 2 frågor:

1. Vad betyder denna skruven på min luftmassemätare?


http://img185.imageshack.us/img185/9139/justerbarlmmyn4.jpg 


Här sitter skruven (sett uppifrån)

http://img137.imageshack.us/img137/4623/justerbarlmm2ul3.jpg



2. Hur är det lättaste sättet att koppla in och dra slangar till en laddtrycks mätare?  Och måste man ha T/Y kors med strypning?

Senast redigerat av ZonaX (12 oktober 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
breesladd SKÅNING
12 oktober 2008 · 1 215 Inlägg

du hade nog fått hjälp om du skrivit till vilken bil det är, bara för att man har en bil uppladdad så betyder det inte att det är den man behöver hjälp med

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
ZonaX Svetsare
12 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Sorry....  glömde det.

Bilen det gäller:   SAAB 9000  2.0T CD  -88  (min bil)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
ZonaX Svetsare
13 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Ingen?!  :S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
ZonaX Svetsare
13 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Hörde idag av nån som sa att skruven är till för att ställa in bränslet tex ifall motorn spikar?!?!   Stämmer det?  :S:S:S:S:S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
zshoe Kokar ris
13 oktober 2008 · 923 Inlägg

öhm styrs inte det elektroniskt och automatiskt genom sensorer? knacksensor typ?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
ZonaX Svetsare
13 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

Ingen aning  xD    Jag frågar ju er!  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
blacken
13 oktober 2008 ·

Det ska vara en justerskruv för CO halten..

flash_turbo Racer
13 oktober 2008 · 233 Inlägg

blacken skrev:
Det ska vara en justerskruv för CO halten..

Stämmer... Skall icke röras på om man inte har ett att chip osv.

Fråga 2: Bara att du tar ett t kors som jag tror kommer följa med om man köper en mätare o kopplar in den på tex vakumslangen som går till avlastningsventilen...

Mvh. mathias

Audi S2 "800hk Time attack Projekt" (1991)
BMW 325i "M-tech.Eisenmann" (2001)
ZonaX Svetsare
13 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

flash_turbo skrev:

blacken skrev:
Det ska vara en justerskruv för CO halten..

Stämmer... Skall icke röras på om man inte har ett att chip osv.

Fråga 2: Bara att du tar ett t kors som jag tror kommer följa med om man köper en mätare o kopplar in den på tex vakumslangen som går till avlastningsventilen...

Mvh. mathias

1. Vad för chip menar du?

2. Ja, det visste jag typ men jag köper mätarn begagnad och har för mig det saknades T-kors, så vet ej om jag måste ha ett med strypning eller bara ett vanligt? Sen undrar jag hur man ska få in vaccumslangen till mätarn från motorrummet till kupén?

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
JaggaChafen Tesla Senior Technician
13 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

ZonaX skrev:

flash_turbo skrev:

blacken skrev:
Det ska vara en justerskruv för CO halten..

Stämmer... Skall icke röras på om man inte har ett att chip osv.

Fråga 2: Bara att du tar ett t kors som jag tror kommer följa med om man köper en mätare o kopplar in den på tex vakumslangen som går till avlastningsventilen...

Mvh. mathias

1. Vad för chip menar du?

2. Ja, det visste jag typ men jag köper mätarn begagnad och har för mig det saknades T-kors, så vet ej om jag måste ha ett med strypning eller bara ett vanligt? Sen undrar jag hur man ska få in vaccumslangen till mätarn från motorrummet till kupén?

Sitter det inte redan en turbo mätare i bilen du kan ju koppla in dig på den... om du nu behöver två...  Du behöver ingen strypning i t-korset.

Skruven e för att justera CO-halt mao bränslemängden. inte pilla om du inta har en co-mätare och vet va du skall ha för CO med andra ord..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
ZonaX Svetsare
13 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

JaggaChafen skrev:

ZonaX skrev:

flash_turbo skrev:

Stämmer... Skall icke röras på om man inte har ett att chip osv.

Fråga 2: Bara att du tar ett t kors som jag tror kommer följa med om man köper en mätare o kopplar in den på tex vakumslangen som går till avlastningsventilen...

Mvh. mathias

1. Vad för chip menar du?

2. Ja, det visste jag typ men jag köper mätarn begagnad och har för mig det saknades T-kors, så vet ej om jag måste ha ett med strypning eller bara ett vanligt? Sen undrar jag hur man ska få in vaccumslangen till mätarn från motorrummet till kupén?

Sitter det inte redan en turbo mätare i bilen du kan ju koppla in dig på den... om du nu behöver två...  Du behöver ingen strypning i t-korset.

Skruven e för att justera CO-halt mao bränslemängden. inte pilla om du inta har en co-mätare och vet va du skall ha för CO med andra ord..

Ok....ska nog inte skruva på den då  ^^   Bara nån som sa att om bilen spikar kan man skruva upp den lite.

Och ang. T-korset så hade jag för mig att jag hört att det kan bli "fladdringar" och tryckfall och så i mätarn om man har utan strypning  :S

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
JaggaChafen Tesla Senior Technician
13 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

Har inte råkat ut för några fladdringar i nån turbotrykksmätare  men vi kan ju se det så här fladdrar den original mätarn???? nej då gör förmodligen inte den andra det heller om du kopplar dom på samma slang.

Förutsatt att du har en bra tryckgivare vill säga

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
jonTe
14 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

ZonaX skrev:
Ok....ska nog inte skruva på den då  ^^   Bara nån som sa att om bilen spikar kan man skruva upp den lite.

Spikar det fixar man fram mer bränsle.
Görs i ditt fall som steg:
1. Nytt bränslechipp.
2. Nya spridare och nytt bränslechipp.

ZonaX skrev:
Och ang. T-korset så hade jag för mig att jag hört att det kan bli "fladdringar" och tryckfall och så i mätarn om man har utan strypning  :S

Inte tryckfall men fladdringar.
En strypning kan man dock göra själv genom att "buntbanda" slangen eller stoppa i nått lämpligt innuti slangen.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Jolle87
14 oktober 2008 · 1 585 Inlägg

T-kors finns att köpa på speedparts för 49kr. Jag köpte också min laddtrycksmätare begagnad och fick inget T-kors till den. Så köpte ett på speedparts. Går säkert att lösa på andra sätt men tyckte det va smidigaste kostade ju inte många kronor iheller.

ZonaX Svetsare
14 oktober 2008 · 3 150 Inlägg

ZonaX skrev:
Och ang. T-korset så hade jag för mig att jag hört att det kan bli "fladdringar" och tryckfall och så i mätarn om man har utan strypning  :S

jonTe skrev:
Inte tryckfall men fladdringar.
En strypning kan man dock göra själv genom att "buntbanda" slangen eller stoppa i nått lämpligt innuti slangen.

mvh Jonas

Buntbanda vilken sida av slangen?  Tänkte kapa slangen till org.mätaren och placera t-korset på den så att jag har både org. och separat mätare. (det kan väll inte bli missvisning för att jag har 2 anslutna mätare på samma slang?)




Och Jolle87:  Kostar inte bara frakten typ 200 spänn?

Senast redigerat av ZonaX (14 oktober 2008)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX
jonTe
15 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

ZonaX skrev:
Buntbanda vilken sida av slangen?  Tänkte kapa slangen till org.mätaren och placera t-korset på den så att jag har både org. och separat mätare. (det kan väll inte bli missvisning för att jag har 2 anslutna mätare på samma slang?)

Funkar fint med 2 mätare på samma slang.
Dra ihop slangen så diametern blir mindre (kräver ett litet/smalt buntband).

mvh jonas

MVH Jonas
..............
Sharky
15 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Jädra bonnmeck....tongue

Ta en skruv i lagom diameter och borra ett axiellt hål med 1mm borr ca 10mm djupt. Såga av skruven och tryck in den avsågade biten i slangen.

/Göran

jonTe skrev:
Dra ihop slangen så diametern blir mindre (kräver ett litet/smalt buntband).

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
jonTe
15 oktober 2008 · 5 710 Inlägg

Sharky skrev:
Jädra bonnmeck....tongue

Ta en skruv i lagom diameter och borra ett axiellt hål med 1mm borr ca 10mm djupt. Såga av skruven och tryck in den avsågade biten i slangen.

/Göran

jonTe i ett inlägg på sida 1 skrev:
......eller stoppa i nått lämpligt innuti slangen.

Och VEM orkar borra ett 1mm hål i en M3/M4 skruv och 10mm långt med ett rangligt klent borr som garanterat kommer att gå av? wink

MVH Jonas
..............
Sharky
15 oktober 2008 · 10 287 Inlägg

Inga problem....
1mm är en stabil borr i min värld...cool

/Göran

jonTe skrev:
Och VEM orkar borra ett 1mm hål i en M3/M4 skruv och 10mm långt med ett rangligt klent borr som garanterat kommer att gå av? wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang