Blev Stoppad av En gående Polis.

JohanSvensson90 Toyota mekaniker
16 oktober 2008 · 240 Inlägg

i förra veckan blev jag stoppad av en gående polis på en gårdsgata, Och han hävdar att jag kört för fort.

han säger att de räcker att han uppskattar att jag kört för fort, för han hade ingen laser eller liknade med sig ..

på boten jag fick stod de inte hur fort man fick köra eller hur fort jag körde.

kan polisen värkligen göra så?

FireTraXX DFFL
16 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

1. Varför erkände du?
2. Ofullständig eller fel ifylld bot borde väl vara lätt att få bort?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
JohanSvensson90 Toyota mekaniker
16 oktober 2008 · 240 Inlägg

FireTraXX skrev:
1. Varför erkände du?
2. Ofullständig eller fel ifylld bot borde väl vara lätt att få bort?

första gången jag har fått böter .. han sa bara att jag skulle skriva under ... inte att de innebar att jag erkände...

FireTraXX DFFL
16 oktober 2008 · 9 020 Inlägg

Johan_sportbilen skrev:

FireTraXX skrev:
1. Varför erkände du?
2. Ofullständig eller fel ifylld bot borde väl vara lätt att få bort?

första gången jag har fått böter .. han sa bara att jag skulle skriva under ... inte att de innebar att jag erkände...

Polismyndigheten i Halland
Norra Källegatan 3
(Box 1031)
301 10 Halmstad
Telefon: 114 14
Telefax: 035-17 13 19
E-post: polismyndigheten.halland@polisen.se


Ring och prata med de imorgon.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
85an
16 oktober 2008 · 249 Inlägg

Har för mig att om dom inte är två så kan dom inte göra ett skit, och att det räcker med att han uppskattar hastigheten räcker är förmodligen bullshit.. jag ha blivit stoppad två gånger när jag körde för fort (ena gången 50-60km/h för fort), men dom hann inte mäta någon hastighet så dom kunde inte bötfälla mig (när dom frågade hur fort- sa jag båda gångerna att jag körde runt den hastighet som var tillåten)

Det är klurigt för man kan inte lita på alla poliser men man har fortfarande lite respekt för uniformen och antar att dom talar sanning. Vilket dom flesta förmodligen gör.

Men att skriva på en lapp från farbror blå känns som ett erkännande (eller?), iaf att man godkänner bötern och inte vill ta det i domstol

Senast redigerat av 85an (16 oktober 2008)

Smajly
16 oktober 2008 · 3 059 Inlägg

Dom måste inte vara två..

Då skulle aldrig motorcykelpoliserna få stoppa folk/bilar ??

Senast redigerat av Smajly (16 oktober 2008)

NIzmO Ollikkala Racing
16 oktober 2008 · 1 724 Inlägg

Jag skulle personligen bara garva åt snuten och be honom visa laser eller liknande, sen är det bara o åka vidare.

Nu får man ju iof inte åka fortare än vad man går på en gårdsgata (eller tänker jag helt fel?) och det är ganska enkelt att avgöra om det gått för fort men tycker ändå att det behövs bevis.

Senast redigerat av NIzmO (16 oktober 2008)

- Time Attack -
85an
16 oktober 2008 · 249 Inlägg

Mm det är sant, men dom mäter med laser, jag menar om en ensam polis stoppar någon och uppskattar hastigheten så har han ingen kollega som kan styrka det.

Men det känns som önsketänkande

Senast redigerat av 85an (16 oktober 2008)

henkebenke
16 oktober 2008 · 1 703 Inlägg

Hur svårt är det att uppskatta hastigheten på en gårdsgata, gånghastighet är ju inte direkt fort...

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Team-Adolfsson Gödseldräng
16 oktober 2008 · 4 529 Inlägg

henkebenke skrev:
Hur svårt är det att uppskatta hastigheten på en gårdsgata, gånghastighet är ju inte direkt fort...

vissa folk går fortare än andra wink

FL3JM Inga konstigheter
16 oktober 2008 · 2 064 Inlägg

Man måste ju kunna bevisa skiten, han kan ju stanna vem som helst och säga att den kört för fort annars.

R_Aidantausta
17 oktober 2008 · 51 Inlägg

Inget bevis ingen bot!
Stoppad i 70 på 30 sträcka just på morgonkvisten, lite halvvaken som man är märker man att det står någon med grön reflexväst och vinkar in mig.. Ber mig visa körkort och åker på en liten utskällning samt tur förklarade mig att de ännu inte hunnit rigga upp laser, mer än så blev de inte, på hemvägen fick jag tom ett vänligt vinkande (dvs den sortens vinkande man blir glad av) tillbak smile

KHRacing
17 oktober 2008 ·

Johan_sportbilen skrev:
i förra veckan blev jag stoppad av en gående polis på en gårdsgata, Och han hävdar att jag kört för fort.

han säger att de räcker att han uppskattar att jag kört för fort, för han hade ingen laser eller liknade med sig ..

på boten jag fick stod de inte hur fort man fick köra eller hur fort jag körde.

kan polisen värkligen göra så?

Hur fort får man enligt dig köra på en gårdsgata då ? (undrar?)

DoT Häst
17 oktober 2008 · 1 099 Inlägg

Eftersom du inte skrivit hur snabbt du körde sååå.. Du kanske körde så pass snabbt att polisen kände att han var tvungen att ingripa? smile
Hurvida han behöver bevis för att det var så eller inte vet jag ej. Men ärligt, hur ligger det i hans intresse att bötfälla dig i onödan? Han tjänar ju ingenting på det personligen. smile

Än är inte den sista idioten född..
Urkas Kräsen grafiker
17 oktober 2008 · 1 775 Inlägg

Körde du snabbare än vad polisen gick så är det väl klart du ska ha bot. Är ju det som är grejen med gårdsgator.
Och det är väl ungefär samma sak som att jag blev klockad i 140 på 90-väg av en snut och det enda beviset som fanns var hans hastighetsmätare.

Whine whine!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 oktober 2008 · 5 650 Inlägg

Johan_sportbilen skrev:

FireTraXX skrev:
1. Varför erkände du?
2. Ofullständig eller fel ifylld bot borde väl vara lätt att få bort?

första gången jag har fått böter .. han sa bara att jag skulle skriva under ... inte att de innebar att jag erkände...

såfort man skriver på nått så har man ju erkänt . själv skulle jag inte skrivit sagt en massa fina ord som poliser vill höra och gjort 2 feta sträck där ifrånbig_smile

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
sirmiro Double-Unicorn Rider
17 oktober 2008 · 2 486 Inlägg

KHRacing skrev:

Johan_sportbilen skrev:
i förra veckan blev jag stoppad av en gående polis på en gårdsgata, Och han hävdar att jag kört för fort.

han säger att de räcker att han uppskattar att jag kört för fort, för han hade ingen laser eller liknade med sig ..

på boten jag fick stod de inte hur fort man fick köra eller hur fort jag körde.

kan polisen värkligen göra så?

Hur fort får man enligt dig köra på en gårdsgata då ? (undrar?)

Nu var inte frågan till mig, men ca 3-10km/h, med möjlighet att stanna för ALLT som kan tänkas uppkomma.

M103
17 oktober 2008 · 1 570 Inlägg

No way! Överklaga! Har de inga papper eller bevis så är det ju godtyckligt bara.

JontaK
17 oktober 2008 · 174 Inlägg

Det heter väl "gångfartsområde" nuförtiden.
Så som jag uppfattade "gårdsgata" så var det just en gata som det var fritt och gå på.
Den nya benämningen innebär väl mer att man får köra på ett område som är avsett för att gå på, en viss skillnad.

Har för mig att min gamla körskollärare påstod att man fick köra 30 på gårdsgatan men var tvungen att väja för allt och alla, hur väl det stämde med lagen har jag mindre koll på. smile

På "gångfartsområdet" är det, som namnet skvallrar om, inte tillåtet att köra fortare än gångfart.

Var området i fråga mer än väg än något annat så borde det gå att ta det till sin fördel i en eventuell tvist.
Men körde du 30+ så tror jag att det är kört hur ensam polisen än var, det faktumet att boten är underskriven kommer definitivt inte underlätta.
Betala boten och lär dig en läxa är mitt tips, utan att jag för den sakens skull försöker vara otrevlig.

Subaru Legacy GT spec B "Twin Turbo RFRB" (1999)
Felax
17 oktober 2008 · 1 963 Inlägg

7km/h är de väl på gårdsgator? Och de syns ju om man kör snabbare än såsmile

Men are not born - Men are made
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang