spänna handbroms på saab???

740addon
19 oktober 2008 · 336 Inlägg

någon som vet vart man kommer åt att  göra det?? måste man komma under bilen lr är det som på en gammal 740 att man bara behöver lossa lite från inredningen??tacksam för svar:)

volvo 740:)
kalle9000
19 oktober 2008 · 108 Inlägg

jag har samma problem på min 9000...

740addon
19 oktober 2008 · 336 Inlägg

ok för har kollat men hittar fan inget:/

volvo 740:)
bumpe Lastbilsmekaniker
19 oktober 2008 · 3 878 Inlägg

På vilken saab? Det skiljer sig en del mellan olika modeller...

740addon
19 oktober 2008 · 336 Inlägg

på en saab 9-3 årsm 00:)

volvo 740:)
Ramneborg Allt i allo
19 oktober 2008 · 358 Inlägg

kalle9000 skrev:
jag har samma problem på min 9000...

Tabort bakdäcken, i oket sitter en skruv (10-11mm) skruva bort den där innanför sitter en insekts skruv, den justerar du hanbromsen med. där drar du så att däcken inte går å snurra, sen släpper du tills dom precis går att snurra igen, tycker du det är för dåligt när du drar i hanbromsen så justerar du innefrån det sista.

De é nice !
740addon
19 oktober 2008 · 336 Inlägg

ok men när man väl gjort det..hur spänner man innefrån då??

volvo 740:)
FLindgren
19 oktober 2008 · 5 089 Inlägg

På en 93 sitter det en justerskruv innanför skivan, ta fram en lampa så hittar du den.

vajjern spänner du under värmekåpan ovanför avgasröret.

Senast redigerat av FLindgren (19 oktober 2008)

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
AxlSam
19 oktober 2008 · 1 497 Inlägg

740addon skrev:
ok men när man väl gjort det..hur spänner man innefrån då??

På 9000 sitter det en plastbit med borst på runt handbromsspaken.
Skruva loss denna så synliggörs två mutterskallar. (18mm).
Dessa kan du justrera handbromsen med.

OT: Passar frågor om handbroms in i "Motor och motorstyrning"? wink

740addon
19 oktober 2008 · 336 Inlägg

ursäkta  en dum fråga? men du menar bromsskivan va??

volvo 740:)
Rallyhalle
19 oktober 2008 · 4 299 Inlägg

Ramneborg skrev:

kalle9000 skrev:
jag har samma problem på min 9000...

Tabort bakdäcken, i oket sitter en skruv (10-11mm) skruva bort den där innanför sitter en insekts skruv, den justerar du hanbromsen med. där drar du så att däcken inte går å snurra, sen släpper du tills dom precis går att snurra igen, tycker du det är för dåligt när du drar i hanbromsen så justerar du innefrån det sista.

När jag justerar så låter jag hjulen sitta kvar o höjer hela bakändan ist. Man kommer åt rätt bra ändå me rätt verktyg.

bumpe Lastbilsmekaniker
19 oktober 2008 · 3 878 Inlägg

740addon skrev:
ok men när man väl gjort det..hur spänner man innefrån då??

Det ska inte behövas. När man justerat ute på trummorna (som sitter på skivan, svårt att förklara) så kommer hävarmen att röra sig mindre väg och du kommer inte behöva justera där inne...
Kolla var vajern går in på baksidan av trumman/skivan/bromsskölden. Mittemot den (tror det är uppe) sitter en justering som man ser genom bulthålen. Justera ut den så att hjulet inte går att snurra, lossa sen 2 eller 3 hack.
Gör samma på andra sidan och prova. Är det fortfarande dåligt kan du ju återkomma.

Fredrik-79
20 oktober 2008 · 2 164 Inlägg

Man justerar ALDRIG inne i bilen.
De gör man alltid ute vid bromsarna.
Vajrarna ska vara rätt spända och sen är de bara att justera.
ng900/og9-3 och 9-5 görs på samma sätt.
Bort med bak däcket lys med lampa och justera med mejsel.

9000 är de en 14 mm bult bak på oket och sen en 4mm insex nyckel man använder.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Tom Darth Vader
25 januari 2009 · 1 644 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Man justerar ALDRIG inne i bilen.
De gör man alltid ute vid bromsarna.
Vajrarna ska vara rätt spända och sen är de bara att justera.
ng900/og9-3 och 9-5 görs på samma sätt.
Bort med bak däcket lys med lampa och justera med mejsel.

9000 är de en 14 mm bult bak på oket och sen en 4mm insex nyckel man använder.

MVH

F

Hmm, ang. detta. Jag är just nu igång med min grannes 9000.
När jag lösgör insexskruvarna såpass mycket att hjulen går att snurra någorlunda, så tar inte handbromsen nånting. Bör det inte då vara lämpligt att justera det sista inifrån?

Braaaaap?
Mazda RX-7 FD3S "BRAAAAP" (1995)
Fredrik-79
25 januari 2009 · 2 164 Inlägg

DoWahDiddy skrev:

Fredrik-79 skrev:
Man justerar ALDRIG inne i bilen.
De gör man alltid ute vid bromsarna.
Vajrarna ska vara rätt spända och sen är de bara att justera.
ng900/og9-3 och 9-5 görs på samma sätt.
Bort med bak däcket lys med lampa och justera med mejsel.

9000 är de en 14 mm bult bak på oket och sen en 4mm insex nyckel man använder.

MVH

F

Hmm, ang. detta. Jag är just nu igång med min grannes 9000.
När jag lösgör insexskruvarna såpass mycket att hjulen går att snurra någorlunda, så tar inte handbromsen nånting. Bör det inte då vara lämpligt att justera det sista inifrån?

Nej.
Du gör allt ute på oket.
De ska vara svårt att dra runt skivan för hand när handbromsen är spänd.
Ska INTE gå lätt.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
bumpe Lastbilsmekaniker
25 januari 2009 · 3 878 Inlägg

DoWahDiddy skrev:
Hmm, ang. detta. Jag är just nu igång med min grannes 9000.
När jag lösgör insexskruvarna såpass mycket att hjulen går att snurra någorlunda, så tar inte handbromsen nånting. Bör det inte då vara lämpligt att justera det sista inifrån?

Har du justerat båda oken och vajrarna inte är av så ja, då kan du justera inne i bilen även om Fredrik säger nåt annat!

Fredrik-79
25 januari 2009 · 2 164 Inlägg

Justeringen av vajrarna är ENDAST till för att dom ska ha lämpligt spända så dom inte är för slappa.
Går att justera in handbromsen hur bra som helst vid oken.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
bumpe Lastbilsmekaniker
25 januari 2009 · 3 878 Inlägg

Fredrik-79 skrev:
Justeringen av vajrarna är ENDAST till för att dom ska ha lämpligt spända så dom inte är för slappa.
Går att justera in handbromsen hur bra som helst vid oken.

MVH

F

Men är de slappa så tar det ju inte som det ska eller hur? Därför justera på vajrarna...
Kan ju mkt väl varit någon som släppt på dem tidigare i bilens liv...

Fredrik-79
25 januari 2009 · 2 164 Inlägg

De märks ju när man ska justera handbromsen.
Man ska ju kunna hänga av vajern utan att behöva lossa inne i bilen.

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
lelleal
25 januari 2009 · 1 150 Inlägg

dra kugghjulet som siter innanför skiva uppe eller nere är olika 95/93 kommer inte ihåg vilken som är vart sen snurar du tills den sitter fast och släper lite ska gå lite trögt och snurra de är perfekt !inte röra vajrarna inuti bilen !

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang