Saab växellådor

viktore
25 oktober 2008 · 187 Inlägg

TenZer skrev:

twin_cam skrev:
Jag har iaf bytt fler volvolådor än saablådor...)

Samma här, det har inom familjen aldrig rasats en saablåda (då har pappa endå ALLTID kört saab, ofta trimmade) men en rasad 740låda... (den bilen var bland det slöaste ock tråkigaste jag någonsin kört) Och vi har haft bra mycket mer saabar än volvo

Så 740 lådorna är alltså bara skräp? roll

Dom spelar i samma liga som og900 lådorna wink

TurbOla Reservdansk
25 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

viktore skrev:

TenZer skrev:

twin_cam skrev:
Jag har iaf bytt fler volvolådor än saablådor...)

Samma här, det har inom familjen aldrig rasats en saablåda (då har pappa endå ALLTID kört saab, ofta trimmade) men en rasad 740låda... (den bilen var bland det slöaste ock tråkigaste jag någonsin kört) Och vi har haft bra mycket mer saabar än volvo

Så 740 lådorna är alltså bara skräp? roll

Dom spelar i samma liga som og900 lådorna wink

Kan inte de gamla lådorna, är det M47 eller M46 som är 5växlad?

Hade en sån på gamla 245an, och den sa till när det var dags att växla. Man gasade på i ettan, tills man kände växelspaken "buga" då var det dags att växla. tongue
Men hade aldrig några problem med drivlinan där.
Bara en slut koppling som slirade konstant. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
99_turbo Renault spec "Electromekaniker"
25 oktober 2008 · 109 Inlägg

yesbox- skrev:

99_turbo skrev:
Volvos lådor är bättre, de är det, inget snack om det. Men kul o åka runt i en container smile

//David

Känns väl rätt dumt att bli ifrån körd av en contairner i alla kategorier då? big_smile

Jag hade kännt mig lite dum om jag fick pisk av en traktor ialf smile

Har la blivit ifrån åkt av vissa 240,740,940... och ? Kört förbi många med.
Känner mig inte dum när de drar mig, de har mer effekt än va den motorn jag har i har nu.

Volvos äldre lådor är inte så himla bra heller, har bytt många sånna på jobbet.

//David

Senast redigerat av 99_turbo (25 oktober 2008)

99_turbo Renault spec "Electromekaniker"
25 oktober 2008 · 109 Inlägg

TurbOla skrev:

viktore skrev:

TenZer skrev:

Samma här, det har inom familjen aldrig rasats en saablåda (då har pappa endå ALLTID kört saab, ofta trimmade) men en rasad 740låda... (den bilen var bland det slöaste ock tråkigaste jag någonsin kört) Och vi har haft bra mycket mer saabar än volvo

Så 740 lådorna är alltså bara skräp? roll

Dom spelar i samma liga som og900 lådorna wink

Kan inte de gamla lådorna, är det M47 eller M46 som är 5växlad?

Hade en sån på gamla 245an, och den sa till när det var dags att växla. Man gasade på i ettan, tills man kände växelspaken "buga" då var det dags att växla. tongue
Men hade aldrig några problem med drivlinan där.
Bara en slut koppling som slirade konstant. tongue

M47 = 5 växlad, de 5 växlad är kassa
M46 = 4 växlad med OD
Vad jag vet ? kan ha fel.

//David

TurbOla Reservdansk
25 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

99_turbo skrev:

TurbOla skrev:
Kan inte de gamla lådorna, är det M47 eller M46 som är 5växlad?

Hade en sån på gamla 245an, och den sa till när det var dags att växla. Man gasade på i ettan, tills man kände växelspaken "buga" då var det dags att växla. tongue
Men hade aldrig några problem med drivlinan där.
Bara en slut koppling som slirade konstant. tongue

M47 = 5 växlad, de 5 växlad är kassa
M46 = 4 växlad med OD
Vad jag vet ? kan ha fel.

//David

Kanske stämmer. tongue
Som jag förstått så minskade man ner på dreven i lådan för att få plats med en femte växel, därför lådan anses vara kass. Vet inte riktigt, men tyckte den funkade helt ok. smile
Det roliga med de 4växlade med OD är att om man fipplade lite med elen, kunde man få OD på varje växel. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
MrTurbo Better than God \o/
25 oktober 2008 · 1 882 Inlägg

VolvoNyden skrev:
Går inte att jämföra saab oc volvos växellådor...har provat båda och volvos håller 100 gånger bättre!

Mysko, det är ju flera andra som säger motsatsen. roll wink

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 900 S "40-årskrisen" (1991)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
25 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

TurbOla skrev:

99_turbo skrev:

TurbOla skrev:
Kan inte de gamla lådorna, är det M47 eller M46 som är 5växlad?

Hade en sån på gamla 245an, och den sa till när det var dags att växla. Man gasade på i ettan, tills man kände växelspaken "buga" då var det dags att växla. tongue
Men hade aldrig några problem med drivlinan där.
Bara en slut koppling som slirade konstant. tongue

M47 = 5 växlad, de 5 växlad är kassa
M46 = 4 växlad med OD
Vad jag vet ? kan ha fel.

//David

Kanske stämmer. tongue
Som jag förstått så minskade man ner på dreven i lådan för att få plats med en femte växel, därför lådan anses vara kass. Vet inte riktigt, men tyckte den funkade helt ok. smile
Det roliga med de 4växlade med OD är att om man fipplade lite med elen, kunde man få OD på varje växel. tongue

å då rasade ODn M46 e mkt mkt bättre än m47 dock den e kass som f-n m47 e den femväxlade å m46 e den med OD.

Dey konstiga med att saabs lådor skall va så jävla kassa e att dom nästan aldrig går sönder i folkrace å där e dom ju inte direkt snälla mot grejjerna

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
perzy Snål gnällspik
25 oktober 2008 · 402 Inlägg

Jag vet att iallafall t.o.m. 9000 långmotorlådorna så skulle det vara endast mineral motorolja i saabs lådor. Inga tillsatser alltså.
I andra lådor är det ju speciella syntetiska oljor med EP-tillsatser (EP=extreme pressure) som borde ge bättre hållbarhet.
Varför vet jag ej men det kan ju vara en delförklaring til att de håller dåligt.

Volvo S80 2,9.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

perzy skrev:
Jag vet att iallafall t.o.m. 9000 långmotorlådorna så skulle det vara endast mineral motorolja i saabs lådor. Inga tillsatser alltså.
I andra lådor är det ju speciella syntetiska oljor med EP-tillsatser (EP=extreme pressure) som borde ge bättre hållbarhet.
Varför vet jag ej men det kan ju vara en delförklaring til att de håller dåligt.

Ja om man håller motorolja i växellådan kan det ju förklara en hel del problem wink


Sorry, kunde inte låta bli tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TurbOla Reservdansk
25 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

JaggaChafen skrev:
å då rasade ODn M46 e mkt mkt bättre än m47 dock den e kass som f-n m47 e den femväxlade å m46 e den med OD.

Dey konstiga med att saabs lådor skall va så jävla kassa e att dom nästan aldrig går sönder i folkrace å där e dom ju inte direkt snälla mot grejjerna

Då är jag väldigt nyfiken på vart ryktet kommer om att Saabs lådor rasar så lätt, om det nu här på forumet låter som om Saab gör bland världens bästa växellådor? roll

Bara en liten undran. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ksj
25 oktober 2008 · 1 217 Inlägg

När far rasade lådan på sin 9000 cd 2.0i -91 så frågade han gubben på saab (som tydligen var med och konstruerade den enligt honom själv) vad det är som rasar de flesta lådor.

Han fick till svar att förutom rivstarter där man plötsligt får fäste så är det när man seg-drar på höga växlar i låga hastigheter som lådan utsätts för mest belastning.
Då var det tydligen några gafflar (insatt får gärna förklara bättre) som böjde sig i lådan.

Saab 900 "2.1an" (1992)
perzy Snål gnällspik
25 oktober 2008 · 402 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

perzy skrev:
Jag vet att iallafall t.o.m. 9000 långmotorlådorna så skulle det vara endast mineral motorolja i saabs lådor. Inga tillsatser alltså.
I andra lådor är det ju speciella syntetiska oljor med EP-tillsatser (EP=extreme pressure) som borde ge bättre hållbarhet.
Varför vet jag ej men det kan ju vara en delförklaring til att de håller dåligt.

Ja om man håller motorolja i växellådan kan det ju förklara en hel del problem wink


Sorry, kunde inte låta bli tongue

Det är helt sant. Om du vill vara språkpedant så kan vi ju säga att det hälldes i mineralolja annars avsedd som motorolja.
Tror du mig inte så kan du ju fråga på saabturboforumet, eller fråga nån mekaniker.

Volvo S80 2,9.
JaggaChafen Tesla Senior Technician
25 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

TurbOla skrev:

JaggaChafen skrev:
å då rasade ODn M46 e mkt mkt bättre än m47 dock den e kass som f-n m47 e den femväxlade å m46 e den med OD.

Dey konstiga med att saabs lådor skall va så jävla kassa e att dom nästan aldrig går sönder i folkrace å där e dom ju inte direkt snälla mot grejjerna

Då är jag väldigt nyfiken på vart ryktet kommer om att Saabs lådor rasar så lätt, om det nu här på forumet låter som om Saab gör bland världens bästa växellådor? roll

Bara en liten undran. tongue

Jag vet att saabs ldor rasar men det har inte hänt mig så jag undrar också va det ryktet har kommit ifrån å varför volvo aldrig fick det ryktet

Tycker det e skumt

Volvo lever mkt på namnet ingen kan erkänna att allt inte e skitbra på en Volvo men dom flesta kan kasta skit om saab.. det e ju den eviga frågan

Saab hade aldrig funnits idag om dom hade gjort bilar som va så dåliga som volvos 400 serie tex Volvo överlever allt pga sitt goda rykte. ett rykte som Saab aldrig haft tyvärr...

I vilket fall som helst e ju båda bilarna bastarder idag fördar å oplar usch....

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
TurbOla Reservdansk
25 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Ksj skrev:
När far rasade lådan på sin 9000 cd 2.0i -91 så frågade han gubben på saab (som tydligen var med och konstruerade den enligt honom själv) vad det är som rasar de flesta lådor.

Han fick till svar att förutom rivstarter där man plötsligt får fäste så är det när man seg-drar på höga växlar i låga hastigheter som lådan utsätts för mest belastning.
Då var det tydligen några gafflar (insatt får gärna förklara bättre) som böjde sig i lådan.

Det är ganska logiskt, phonic rasade ju några Volvo M56-lådor, men han försökte ju att inte få hjulspinn i 70km/h+... tongue

När man gör enhjulburnouts så går ju diffdreven med en jäkla fart, vilket slutar snart med att man gör hål i lådan eller rensar kuggar inuti.

När man kör på hög växel och lågt varv, och sen bara gasar, då får man som mest vridmoment på växellådans svagaste länk.
Det dödar också lådor.

Därför ska man växla ner vid omkörning - dels blir det roligare, dels sparar man ju på lådan. tongue

Detta har ju redan nämnts i tråden, men men...

Och diffbroms eller diffspärr gör så att lådan klarar av högre effekt utan att göra enhjul-burnouts. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
99_turbo Renault spec "Electromekaniker"
25 oktober 2008 · 109 Inlägg

TurbOla skrev:

Ksj skrev:
När far rasade lådan på sin 9000 cd 2.0i -91 så frågade han gubben på saab (som tydligen var med och konstruerade den enligt honom själv) vad det är som rasar de flesta lådor.

Han fick till svar att förutom rivstarter där man plötsligt får fäste så är det när man seg-drar på höga växlar i låga hastigheter som lådan utsätts för mest belastning.
Då var det tydligen några gafflar (insatt får gärna förklara bättre) som böjde sig i lådan.

Det är ganska logiskt, phonic rasade ju några Volvo M56-lådor, men han försökte ju att inte få hjulspinn i 70km/h+... tongue

När man gör enhjulburnouts så går ju diffdreven med en jäkla fart, vilket slutar snart med att man gör hål i lådan eller rensar kuggar inuti.

När man kör på hög växel och lågt varv, och sen bara gasar, då får man som mest vridmoment på växellådans svagaste länk.
Det dödar också lådor.

Därför ska man växla ner vid omkörning - dels blir det roligare, dels sparar man ju på lådan. tongue

Detta har ju redan nämnts i tråden, men men...

Och diffbroms eller diffspärr gör så att lådan klarar av högre effekt utan att göra enhjul-burnouts. smile

Det är det som tar död på i alla fall de äldre saab lådorna. sånna som jag har. Hög växel o låga varv. o En hjuls spinningar.

Folk som inte växlar ner. Sen har även där vad jag i alla fall de äldre saab motorna högt vrid på låga varv, känns det som i alla fall. Så är det med mina 2, kan släppa upp kopplingen o bilen driver iväg utan problem, utan gas menar jag då asså.

Provat tex äldre volvos, de dör eller precis dör.

//David

twin_cam Smålänning
25 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

>TurbOla> Det har aldrig påståtts att saabs lådor är världens bästa, för det är dom definitivt inte, men dom är knappast våldsamt mycket sämre än bl.a volvos och betydligt bättre än sitt rykte.

Sen har ju känslan med saken att göra med. Har en 740 med M47 nu, och den lådan är som att röra i en burk sirap jämfört med mina gamla saabar som va lite härligt kärva och motsträviga och "klickade" i växlarna på ett annat sätt.

Toligen inte många härinne som plockat isär en Saab OG900/99 låda, men dreven är ganska kraftiga, och synkringarna väl dimensionerade.
Det som bl.a knäcker de gamla längsställda lådorna är att de är så långa så att drevaxlarna flexar på mitten = mindre kuggkontakt = tål mindre effekt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
25 oktober 2008 · 6 170 Inlägg

perzy skrev:

TBOC_Razor skrev:

perzy skrev:
Jag vet att iallafall t.o.m. 9000 långmotorlådorna så skulle det vara endast mineral motorolja i saabs lådor. Inga tillsatser alltså.
I andra lådor är det ju speciella syntetiska oljor med EP-tillsatser (EP=extreme pressure) som borde ge bättre hållbarhet.
Varför vet jag ej men det kan ju vara en delförklaring til att de håller dåligt.

Ja om man håller motorolja i växellådan kan det ju förklara en hel del problem wink


Sorry, kunde inte låta bli tongue

Det är helt sant. Om du vill vara språkpedant så kan vi ju säga att det hälldes i mineralolja annars avsedd som motorolja.
Tror du mig inte så kan du ju fråga på saabturboforumet, eller fråga nån mekaniker.

Hahaha varför är jag inte förvånad ?  tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
TurbOla Reservdansk
25 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

99_turbo skrev:
Det är det som tar död på i alla fall de äldre saab lådorna. sånna som jag har. Hög växel o låga varv. o En hjuls spinningar.

Folk som inte växlar ner. Sen har även där vad jag i alla fall de äldre saab motorna högt vrid på låga varv, känns det som i alla fall. Så är det med mina 2, kan släppa upp kopplingen o bilen driver iväg utan problem, utan gas menar jag då asså.

Provat tex äldre volvos, de dör eller precis dör.

//David

Min gamla 245a kunde man ha 5an i 45km/h och ge fullgas.
Bilen ville inte gärna dö, den bara hackade som ett as.
Sen kunde man låta den gå på tomgång och växla ända upp till 5an, med 6 pers i bilen, och den dog ändå inte.

Det tålde lådan, och bilens bottendrag klarade det. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
99_turbo Renault spec "Electromekaniker"
26 oktober 2008 · 109 Inlägg

TurbOla skrev:

99_turbo skrev:
Det är det som tar död på i alla fall de äldre saab lådorna. sånna som jag har. Hög växel o låga varv. o En hjuls spinningar.

Folk som inte växlar ner. Sen har även där vad jag i alla fall de äldre saab motorna högt vrid på låga varv, känns det som i alla fall. Så är det med mina 2, kan släppa upp kopplingen o bilen driver iväg utan problem, utan gas menar jag då asså.

Provat tex äldre volvos, de dör eller precis dör.

//David

Min gamla 245a kunde man ha 5an i 45km/h och ge fullgas.
Bilen ville inte gärna dö, den bara hackade som ett as.
Sen kunde man låta den gå på tomgång och växla ända upp till 5an, med 6 pers i bilen, och den dog ändå inte.

Det tålde lådan, och bilens bottendrag klarade det. smile

Den var la i bra skick då.. vet ej. De flesta jag haft har la varit lite små sunkiga kanske

//David

JaggaChafen Tesla Senior Technician
26 oktober 2008 · 2 307 Inlägg

Elda skrev:
volvos lådor i sig har jag aldrig haft problem med.. Men polaren lyckades klyva sin tryckplatta med en 940GL ocn en m46 låda.
http://www1.garaget.org/gallery/archive/71767/489747_bc4pr4.jpg
Volvo tryckplatta...

Den va fin den hehe

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang