Saab växellådor

viktore
26 oktober 2008 · 187 Inlägg

sleepy skrev:
en orsak till varför saab lådorna går sönder är att dom får känna på mycket vrid på låga varv, samt från en betydligt mycket aggressivare motor än vad volvo nånsin har haft...

Vilken SAAB-motor skulle detta då vara?

sleepy skrev:
kom inte säg att volvos lådor e bättre, montera en saab motor med en volvo låda så ska du se att det inte är nån skillnad

Tyvärr är det inget som gjorts, finns däremot SAABåkare som haft planer på att stoppa i Volvolådor i sina bilar. lol
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … ;hilit=m56

Joo
27 oktober 2008 · 741 Inlägg

Fattar inte hur man lyckas rasa en låda, jag kör ganska friskt med min 9000 aero steg 3 från nordic alltså 290 hk, händer ibland enhjulare i svängar och mycket ofta fullgas på 2an 3an 4an.. Har kört med lådan trimmad i 10 månader nu..

Det enda jag håller mig ifrån är hjulspinn över brunnslock!

Senast redigerat av Joo (27 oktober 2008)

TurbOla Reservdansk
27 oktober 2008 · 6 271 Inlägg

Joo skrev:
Fattar inte hur man lyckas rasa en låda, jag kör ganska friskt med min 9000 aero steg 3 från nordic alltså 290 hk, händer ibland enhjulare i svängar och mycket ofta fullgas på 2an 3an 4an.. Har kört med lådan trimmad i 10 månader nu..

Det enda jag håller mig ifrån är hjulspinn över brunnslock!

Fullgas på låga växlar är ingen fara, då har du bra snurr på kuggarna i lådan, det är värre om du hade gett full gas från 40km/h på 5ans växel.

Dessutom är det vridmomentet som dödar lådan, hästkrafterna är inte lika intressanta. smile
Jag ska ha 420Nm plus minus lite, men vet inte vid vilket varv.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
AndreasPlars
27 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

Vad löjligt... försvara något som tom alla Saabåkare känner till innan första bilen är inköpt. FAKTA är att Volvos M56H mfl som kom ca -95-96 är bättre i ALLA avséenden än Saab 9000/9-5 lådor. Påstår man nåt annat är man inte insatt. Ingen slump att tex Woken med 915hk och massa vrid kör orginal Volvolåda.
Att Volvosar rasar lådor händer, inget konstigt med det men det är ovanligare och vid högre effekter.
-92-94 tror jag det var som man hade problem med länkage och kanske även synkringar för lådor byttes pga detta då men det var då och  är sen länge fixat ofta på goodwill.
Jag kan iof ändå hålla med om att många 9000 lådor rasat på grund av trimmade 2,3T spisar där vridet oftast hamnar som minst över 450nm och häftiga pikar på 500nm+ pga små orginalaggregat.
Det rullar säkert bra mycket flera Saabar med 500-600nm och över än Volvo pga stadigare bottendelar med smidda vevstakar i alla motorer, alla årgångar.
Många Volvoåkare drar sig säkert för att öka på vridet/laddet för mycket just för att slippa byte vevstakar och det påverkar ju statistiken till Volvolådornas fördel men faktum kvarstår att de ÄR överlägsna Saab 900/9000 lådor i alla avséenden.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
Fredrik-79
27 oktober 2008 · 2 164 Inlägg

Största skillnaden mellan saabs framhjulsdrivna lådor och volvos framhjulsdrivna lådor är ett extra lager i volvo lådan.
Skulle de finnas i saab lådan skulle många problem försvinna.
Men så fort man byter till en eftermarknads koppling på saabs lådor på 9000 brukar de hända saker. Först då som lådorna börjar rasa om dom inte är förstärkta. Eller om man inte har diff och byter olja varje år.
Byter man olja varje olja varje år och kör med huvudet håler dom lika bra som volvo lådorna.
Men de finns dom som kör med 400+ i orginal bottendel på 9000 med orginal låda utan problem men dom har diff i vilket gör lådan lite bättre.
Men jag vet ju att volvo har ju problem med sin låda också.
Ta alla som vill pysa och gasar fullt på 2an och sen släpper gasen. De håller ju inte volvo lådan för så jätte länge vad jag har hört!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
AndreasPlars
27 oktober 2008 · 1 062 Inlägg

Volvolådan är anorlunda uppbyggd med kortare axlar och hela lådan är kortare vilket gör den styvare och stadigare. Lådan är även treaxlad, Saablådor är tvåaxlade så att säga att det bara är ett lager som skiljer är bara larv det med!
Den håller bättre och på alla varvtal. Byta olja är bra men konstruktionen är fortfarande densamma.
M.V.H.

Saab 900i (1989)
Hammarslag Inläggskritiker
27 november 2008 · 990 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Vad löjligt... försvara något som tom alla Saabåkare känner till innan första bilen är inköpt. FAKTA är att Volvos M56H mfl som kom ca -95-96 är bättre i ALLA avséenden än Saab 9000/9-5 lådor. Påstår man nåt annat är man inte insatt. Ingen slump att tex Woken med 915hk och massa vrid kör orginal Volvolåda.
Att Volvosar rasar lådor händer, inget konstigt med det men det är ovanligare och vid högre effekter.
-92-94 tror jag det var som man hade problem med länkage och kanske även synkringar för lådor byttes pga detta då men det var då och  är sen länge fixat ofta på goodwill.
Jag kan iof ändå hålla med om att många 9000 lådor rasat på grund av trimmade 2,3T spisar där vridet oftast hamnar som minst över 450nm och häftiga pikar på 500nm+ pga små orginalaggregat.
Det rullar säkert bra mycket flera Saabar med 500-600nm och över än Volvo pga stadigare bottendelar med smidda vevstakar i alla motorer, alla årgångar.
Många Volvoåkare drar sig säkert för att öka på vridet/laddet för mycket just för att slippa byte vevstakar och det påverkar ju statistiken till Volvolådornas fördel men faktum kvarstår att de ÄR överlägsna Saab 900/9000 lådor i alla avséenden.

M.V.H.

Och "Pajjon" här på garaget hade över 660hk i sin 9000 låda, utan quaife diff eller drevsats.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
blacken
27 november 2008 ·

Slattabjornen skrev:
850 lådorna var ett under av hållbarhet?lollollol

Hur många 850'is fick inte sina lådor utbytta med eller utan kundernas vetskap?

Med det vill jag absolut inte framhålla att Saabs lådor skulle vara bättre. Heller inte att Volvos skulle vara skit.
Saken är väl så att vare sig Volvo eller Saab har sämre lådor än de flesta.

Hur mycket lådor rasar inte på Ford, Mitsubishi, VAG m.fl.

Sedan är det så att vissa märken och årsmodeller har sina riktiga "stolpskott". Många bilmärken lyckas med framgång mörka dessa fadäser, vissa får åratals dras med rykten om att "på XXXXXX håller inte lådorna mer än si och så många mil". Det gäller inte bara växellådor, utan mycket annat.
Minns förresten att det en bit in på 80-talet fortfarande gick rykten om att på Saabs motorer rasade kamkedjan inom några 1000 mil. Detta härrörde från de engelska Triumphmotorer man använde i 99 årsmodellerna 68-71! När de svenskbyggda motorerna med duplexkedja kom 72 fanns inte problemet längre. -Ryktet och stämpeln fanns ändå kvar. Finns rykten om andra märken också som kan liknas vid vandringssägner.

Det vanligaste felet på dom spisarna (Triumph) var att dom blåste topp packningarna hur lätt som helst..

AndreasPlars
27 november 2008 · 1 062 Inlägg

Hammarslag skrev:
Och "Pajjon" här på garaget hade över 660hk i sin 9000 låda, utan quaife diff eller drevsats.

Börjat han använda bilen är det bara en tidsfråga.
Men visst, det kan hålla för mycket effekt ett tag när de är fräscha i lager osv. Men inte i långa loppet.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
MrJAM
27 november 2008 · 1 464 Inlägg

Många som hänger upp sig på antalet hk? Det handlar mer om nm och var vridet kommer.

Men visst det känns lite som om man håller på med ett lotteri. Vissa har maskiner som håller, för 'allt'. Andra för inget. Vi ska inte gå in på nyare SAABars kopplingar... mad Sen är vissa årsmodeller mer känsliga än andra och har det tjongats ut många exemplar av ett problembarn så ökar ju chanserna för att få en sopig bil, inga märken undantagna.

Fråga;
Det kan inte vara så att en trimmad SAAB blir 'för bra' på ett ställe som gör att lådan lägger av? Och finns det liknande saker på andra märken? Drivknutar som går eller att en koppling alltid havererar vid 400+nm på ett visst märke eller så?

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)
viccoA
27 november 2008 · 3 111 Inlägg

sleepy skrev:
jag vill oxh lägga in ett ord ang hållbarheten på saab lådorna jag har själv bytt ett par med min 9000, men dom e ju så kassa och värdelösa glas drev osv får man hör
en orsak till varför saab lådorna går sönder är att dom får känna på mycket vrid på låga varv, samt från en betydligt mycket aggressivare motor än vad volvo nånsin har haft...
sen har vi dom berömda spinn åkningar som hamnar på brunnslock osv...som brukar reusltera i att diffen går.

Bytt ett par och du tycker inte de är särskilt dåliga, eller tycker du är de är dåliga? Något luddigt formulerat roll

Senast redigerat av viccoA (27 november 2008)

camaro67 Meister
27 november 2008 · 6 763 Inlägg

sleepy skrev:
fine m56lådan är bättre, men inte fan är det mycket,
dom enda som kan bygga lådor som är något överdimensionerade är GETRAG ska man vara ännu säkrare att det håller är det eftermarknads drevsatser  typ sellholm, quaifie etc

Det är inte bara getrag som kan bygga stadiga lådor. Tremtecs t56-låda är ett exempel på de. Den sitter i bland annat nyare camaro och viper. Finns ett exempel på att den lådan är stadigare än getrags-lådor. En av de som åker bmw-turbo(kommer inte ihåg vilken) skaffade en t56:a för att getrag inte höll.

Man kan tänka så här: Volvoåkarna byter till bmwlådor(getrag), Bmwåkarna byter till amerikanskt(tremtec t56) big_smile

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Hammarslag Inläggskritiker
14 december 2008 · 990 Inlägg

yesbox- skrev:

Hammarslag skrev:
Det är orginaldiffen som är dålig, byt ut den mot en quaife / sellholms diff och lådan håller för bra mycket effekt. 500+

lol 500+ bara för en diff. Visst påverkar diff men knappat så mycket.

Sen är det ju inte bara det att lådorna går sönder. Utan när de är mer trimmade 400+ så försvinner växlar och ibland går det inte få tex 2an när man går från 1an.

Diffen gör att kraften fördelas mycket jämnare, utan diff så snebelastas lådan mycket varpå ras är ett faktum.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
14 december 2008 · 990 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

Hammarslag skrev:
Volvo gör inte mycket bättre lådor dom som du sa, 850 lådan är bättre än 9000 lådan, men inte med några hästlängder, dom rasar med efter ett tag.
Och inte undra på om man laddar på med 100% effekt än vad skiten är byggt.

Och som sagt burna och hålla på och innerhjulsspinna ut ur kurvor så rasar lådan, dvs diffen skär.
quaifediff motverkar detta utmärkt dock

Är det en sånhär du menar?

Tokdyr ju yikes


http://www.maptun.com/webshop/pics_full … %20big.jpg

Price: 33 750.00 SEK

Hehe jo men sen så är den drevsatsen skottsäker med smile har köpt en sån drevsats själv till min saab.
Men jag syfta inte på att man skulle stoppa i den drevsatsen, utan Quaife DIFFbroms  som ja skrev smile

Men ack är den inte vacker ?!

https://www1.garaget.org/archive/36/35427/53885/53885-1144805.jpg
https://www1.garaget.org/archive/36/35427/53885/53885-1144845.jpg

Senast redigerat av Hammarslag (14 december 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Turbo_Boost
8 februari 2009 · 40 Inlägg

Angående diskusstion ang lådor så kan f25 samt f35 nämnas då  dessa är ju för  NG900 og 93 samt 9000 samt 95 så  kan ju nämnas att all kraft skall fördelas över 2 axlar som ist för på volvo  850 så är det 3 axlar kraft skall fördelas över!!.

Tänk över detta samt se & jämför vridmoment samt laddtrycks uppbyggnad.

Alla känner varann, alla snackar skit om varann, alla har sex me varann, allas hemligheter blir till nyheter..
Välkommen till Sverige!!
Det du inte vet om dig själv - vet alla andra! :D
timmy_r Före detta Uno Raggare
8 februari 2009 · 312 Inlägg

Vad jag har hört så har inte saab haft lika mycket pengar som t ex volvo att lägga på utveckling av växellådor. Om det stämmer kan jag inte svara på.

~~-----@ Timmy @-----~~
TurbOla Reservdansk
8 februari 2009 · 6 271 Inlägg

timmy_r skrev:
Vad jag har hört så har inte saab haft lika mycket pengar som t ex volvo att lägga på utveckling av växellådor. Om det stämmer kan jag inte svara på.

Volvos M56-lådor som kom med början i 850 är egentligen en Mitsubishi-konstruktion, som jag skrivit tidigare i tråden.

Men Volvo och Mitsubishi gjorde en byteshandel med en RemJohan-konstruktion, och Volvo fick växellådan.
Jag försökte hitta sidan där jag fann denna infon, men tyvärr ploppar den inte upp längre när man söker efter den på Google. sad

Edit: Hittade den efter lite envist sökande.

Jagrullar.se skrev:
Först av allt.. Mitsubishi tillverkar inte lådan/lådorna. MEN dom konstruerade M56 lådan som är grunden för alla dom andra. Volvo utvecklade en variant av *Remjohan* alltså en steglös låda som har ett stålband i sej som en evighetsöverföring. Den lådan byttes med mitsubishi mot den här lådan. Det var omtalat i tidningarna. Volvos tekniker ändrade smådetaljer och sen presenterade man *världens kortaste 5 växlade låda*.. Inte mycket som var volvos alltså. Problemen som mitsubishi hade med synkringarna på tvåans växel tog man med sej in i volvo 850. Det är därför volvo aldrig har jobbat inuti sina lådor och heller aldrig sålt delar till innanmätet. Det är som sagt för att dom faktiskt inte på verkstadsnivå nånsin avsett att göra jobb i lådan på yttre verkstäder.

Senast redigerat av TurbOla (8 februari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Niick Avstängd
9 februari 2009 · 233 Inlägg

Men efter 1998 så är ju SAAB växellådorna lika bra som vilken växellåda som helst.

Blå saab 9-3 turba
Evil_90 +Uppfinnare+
9 februari 2009 · 643 Inlägg

Jag har sålt saaben nu, så jag har inga bekymmer längre tongue

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur
Jake_saab
9 februari 2009 · 1 Inlägg

det finns inga garantier för att de dyra lådorna håller ändå. jag skulle skaffa en men jag fick bara garanti om jag hade mindre än 250 hästar skumt när dom säger att dom pallar 500 som ingenting

Saab 9000 2,0t "maptun performance" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang